• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
1

مهندس بهرامن در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران: ارتباط تنگاتنگ میان معدن و دانشگاه ها در حل بسیاری از مشکلات و چالش‌های این حوزه موثر است

  • کد خبر : 302735
  • 08 خرداد 1401 - 3:35
مهندس بهرامن در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران: ارتباط تنگاتنگ میان معدن و دانشگاه ها در حل بسیاری از مشکلات و چالش‌های این حوزه موثر است

پول بانک: در کشور توسعه یافته هر معدن حدود ۱۷ شغل ایجاد می‌کند؛ اما در کشور ما به علت عدم تکامل زنجیره معدن نهایتا ۷ شغل ایجاد می شود.

  • رئیس خانه معدن ایران گفت: ما نمی توانیم صنعت معدن را حذف کنیم؛ چرا که با کنار گذاشتن این صنعت مهم ضمن نابودی منابع خدادادی بخش اعظمی از اشتغالزایی از بین خواهد رفت.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایرانIMIEX2022 ، پیش از ظهر امروز شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱، با حضور مهندس محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، مهندس محمدنبی یوسفیان رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن، مهندس سعید منصوری رئیس انجمن شن و ماسه استان تهران، سیدعلیرضا کیایی مدیر روابط عمومی دومین همایش و نمایشگاه و جمعی از اصحاب رسانه، در محل خانه معدن ایران برگزار شد.

    مهندس محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران

    مهندس محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، در ابتدای این نشست خبری گفت: لزوم توجه به اقتصاد معدن و ظرفیت های نهفته این بخش برای توسعه اقتصادی کشور و چشم انداز خانه معدن در راستای برنامه ریزی ۳۰ ساله و دستیابی به زنجیره استخراج تا فرآوری معادن، از محورهای اساسی حوزه معدن می باشد.

    وی با اشاره به اهمیت وجود معادن کشور و برخی از کج سلیقه گی ها و نگاه های غیر منطقی در حذف آنها اظهار داشت: ما نمی توانیم صنعت معدن را حذف کنیم؛ چرا که با کنار گذاشتن این صنعت مهم ضمن نابودی منابع خدادادی بخش اعظمی از اشتغالزایی از بین خواهد رفت.

    رئیس خانه معدن ایران، افزود: بر این اساس در هر جای ایران به ازای ساخت یک کارخانه تولید سیمان یک برنامه صد ساله برای آینده طراحی می شود. متاسفانه برخی از صنایع معدن بدون آمایش سرزمینی و مطالعاتی در خوش تغییرات شده است که این برای آینده اتفاق خوبی نیست به عنوان مثال بسیاری از معادن و محصولات معدنی کشور ما در مناطقی قرار داشتند که بیشتر هیچ شهر و محل سکونت نبوده است.

    مهندس بهرامن، با اشاره به برخی از ساخت و سازهای شهرها در کنار معادن و به خطر افتادن حیات آنها گفت: به علت هجوم شهرنشینی در کنار معادن امروز صنعت استخراج معدن و محصولات معدنی با معارض جدی یعنی محیط زیست مواجه شده است.اما به علت سیاست گذاری های غلط نمی توان معادن و صنعت معدن را نابود کرد چرا که این نعمت خدادادی است و هیچ کس نمی تواند در خصوص نابودی انفال منابع طبیعی اظهار نظر کند.

    وی افزود: چرا باید به علت سیاست گذاری اشتباه، این موهبت الهی از بین برود و در برخی از جاها برای پوشاندن معادن از نخاله های بیمارستانی استفاده می شود. تهران به علت ساختار محیطی بهترین مصالح ساختمانی را در دنیا دارد بی شک به نابودی معادن تصمیمی است که برای برخی از افراد خاص منفعت دارد که باید اصحاب رسانه جلوی این رویه را بگیرند.

    رئیس خانه معدن ایران، عنوان کرد: بروز سیلاب در سال‌های پیش موجب شد که چاله های معادن منطقه شهریار از فاجعه بزرگ تخریب مسیر سیلاب در شهر تهران جلوگیری کند؛ حال اگر در چاله های معادن از نخاله های غیرمجاز استفاده می شد بی شک این آب های زیرزمینی انباشته شده تبدیل به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی می گشت.

    مهندس بهرامن، با اشاره به میزان استقبال سرمایه گذاری خارجی از بخش معادن کشور تصریح کرد: قانون اساسی کشور ما اعلام می‌کند که هر سرمایه گذار خارجی در بخش معدن می‌توانست درصدی از سود محصول را در اختیار داشته باشد. این در حالی است که در خیلی از کشورها به این شکل عمل نمی شود؛ لذا سرمایه‌گذاران خارجی می توانند در بخش معادن ایران بر اساس قوانین و ضوابط داخلی کشور سرمایه گذاری کنند؛ این سرمایه گذاری از ابتدای زنجیره اکتشاف تا فراوری محصولات امکان پذیر است.

    وی با اشاره به برخی از نقاط ضعف در حوزه اکتشاف معادن گفت: کمیته تخصصی اکتشاف تمام مباحث و مبانی این حوزه را با نگاه علمی و پژوهشی دنبال می کند و نتایج کار خود را به عنوان یک مشاور در اختیار متولی بخش معدن قرار می دهد.

    رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: اکنون اکتشافاتی که در کشور انجام میشود در سطوح پایین دسته بندی شده و برای دستیابی به حضار نیاز به تکنولوژی بسیار بالا و همچنین علم استخراج از اعماق زمین داریم.بر این اساس سرمایه گذاری کردن بر اکتشافات عمری نیاز به ابزار آلات و تکنولوژی های هایتک است.

    مهندس بهرامن، با اشاره به میزان ارتباط صنعت و معدن با بخش پژوهشی و علمی کشور تصریح کرد: ارتباط تنگاتنگ میان معدن و دانشگاه ها در حل بسیاری از مشکلات و چالش‌های این حوزه موثر است بر این اساس کاهش مصرف ۱۰ درصدی آب از جمله نتایج عینی و پژوهشی اساتید و دانشجویان کشور است.

    وی افزود: در کشور توسعه یافته هر معدن حدود ۱۷ شغل ایجاد می‌کند؛ اما در کشور ما به علت عدم تکامل زنجیره معدن نهایتا ۷ شغل ایجاد می شود؛ لذا می‌توان نتیجه گرفت اقتصاد مدنی می تواند همیشه به عنوان یک اقتصاد پویا در کشورمان مطرح باشد.

    رئیس خانه معدن ایران، از چشم انداز و برنامه ریزی های بلند مدت این مرکز برای توسعه معادن کشور به عنوان بخش اعظمی از چرخه اقتصادی  ایران اظهار کرد: خانه معدن یک برنامه ریزی ۳۰ ساله تخصصی اقتصاد معدنی دارد؛ چرا که نگاه ما فرا مرزی است. خصوصا نیازمند زیرساخت ها و تکمیل زنجیره های متعدد هستیم. به عنوان مثال، اگر بخش حمل و نقل ما پا به پای بخش معدن رشد نکند، زنجیره افزایش تولید و بهره برداری از معادن تکمیل نخواهد شد.

    مهندس بهرامن، با اشاره به لزوم بهره گیری از ظرفیت های دانش بنیان ای در شرکتهای معدنی و صنعتی گفت: با توجه به شرایط رقابتی امروز و بازارهای جهانی به عدم استفاده از زیرساخت های دانش بنیان شرکت ها را محکوم به شکست می کند. مواد معدنی از جمله طلا، مس، فولاد و شن و ماسه تجدید ناپذیر هستند و اگر نتوانیم با نگاه های نوین آنها را به بهره وری بیشتر برسانیم، کفر نعمت است.

    مهندس محمدنبی یوسفیان، رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن

    مهندس محمدنبی یوسفیان، رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن، در ادامه این نشست خبری، با اشاره به لزوم ارائه خوراک های تخصصی در نمایشگاه ها و همایش ها و همچنین حضور مسئولین و سیاستمداران پای درد دل کارگران و معدن کاران اظهار داشت: یکی از آسیب های که در بازدید مسئولین سیاسی از نمایشگاه ها وجود دارد، این است که اغلب با حضورشان جمعی از خبرنگاران را با خود همراه کرده و برخی اظهارنظرهای تخصصی و غیر تخصصی می دهند و پس از خروج از سالن، اصحاب رسانه نیز با آنها خارج می شوند و ما با دریایی از سوالات و پرسش گری های اهل رسانه می مانیم.

    وی افزود: بر این اساس سعی شده است که این رویه تکرار نشده و در همایش های برگزار شده معدنکاران و صنعتگران متخصص به ایراد سخن پرداخته و مسئولین و سیاستمداران پای درد و دل آنها بنشیند.در این نمایشگاه حدود ۲۰ شرکت اصلی حضور دارند که  امیدوارم یک نمایشگاه با کیفیت  در حوزه صنعت و معدن برگزار شود.

    رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن، با اشاره به طرح کاهش مصرف انرژی در ایام پیک سال تصریح کرد: از ابتدای خرداد ماه هر سال بالغ بر ۱۰۰ مگاوات برق معادل روشنایی شهر تهران کاهش داده و فعالیت خود را در شیفت شب انجام می دهیم بر این اساس برای کاهش مصرف انرژی و برق در ساعات پرمصرف تابستان از ساعت ۱۲ تولیدات کارخانه متوقف اما فروش محصولات به صورت ۲۴ ساعته در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

    مهندس یوسفیان، افزود: اما اکنون به علت تقاضای کم با توجه به پیک مصرف انرژی کارخانه، معادن روزانه ۵ ساعت تولید می کند؛ اما در صورت نیاز این فعالیت ١٠ ساعت هست.

    وی با اشاره به لزوم استفاده از حمل و نقل ریلی در جابجایی محصولات و نیز کاهش تلفات جابجایی بار در جاده‌های کشور گفت: در خصوص استفاده از حمل و نقل ریلی با توجه به آنکه بازار مصرف محصولات ما داخل شهری است خیلی قابل اجرا نمی باشد اما اگر زمانی این محصولات به سایر شهرها و استانها ارسال شود بی شک به دنبال استفاده از حمل و نقل ریلی خواهیم رفت.

    رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن افزود: اکنون ظرفیت تولید ما یک پنجم تقاضای بازار است در دوران رونق تولیدات مسکن مهر حجم تقاضا بسیار بالا رفت و با توجه به تغییر سیاست های دولت ها این تقاضا به شدت کاهش یافت اما امیدوار هستیم که با توجه به اهتمام دولت در خصوص ساخت مسکن این تقاضا بیش از پیش افزایش یابد.

    مهندس یوسفیان عنوان کرد: در هیچ جای دنیا به اندازه مرغوبیت مصالح شهریار تولید نمی شود؛ اگر دو پارامتر اصلی یعنی ایمنی و مسائل فنی رعایت شود، عمق برداشت از معادن متغیر خواهد شد. طبق قانون ۲۰ درصد از سود حاصل برداشت از معادن در همان مناطق باید مصرف شود که در مورد مناطق شهریار و شهر قدس  اتفاقات خوبی رخ داد که حدود ۴۰ درصد از این منابع صرف عمران و آبادانی این مناطق شد.

    وی افزود: با توجه به آن که نسبت به معادن منطقه شهریار موضعگیری‌های سختی صورت گرفته و در برخی از رسانه ها نسبت به تهدیدات زیست محیطی آن قلم زده شده است باید در این خصوص روشنگری شود که در سال وقوع سیلاب در تهران دولت  در استیصال هدایت آبهای سیلاب مانده بود؛ اما در مدت چهار روز این مشکل مرتفع و آب سد کرج با دبی بسیار بالا آزاد شد در حالی که اگر آب پشت سد کرج باقی می‌ماند ممکن بود فاجعه بزرگ تر یعنی تخریب سد کرج رخ دهد. پس از افزایش آب های زیرزمینی بسیاری از چاههای مناطق شهریار باغستان به ارتفاع ۴۰ متر بالا آمدند.

    رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن، با رد اتهام زنی آلایندگی معادن شن و ماسه اظهار کرد: عمده ترین فعالیت ما در حوزه کار با شن و ماسه است که از این رو بسیاری از افراد ما را محکوم به آلایندگی محیط زیست می کردند.

    یوسفیان تصریح کرد: بر این اساس طرحی با همکاری سازمان محیط زیست در خصوص بررسی آلایندگی فعالیت معادن انجام شد که در نتیجه امکان تولید ذرات زیر دو نیم میکرون توسط فعالیت های معادن امکان پذیر نیست اگر معادن ذرات بالاتر از ۱۰ میکرون تولید کند امکان جابجایی آنها به شهر تهران وجود دارد؛ اما آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلایندگی شهر تهران توسط ذرات زیر دو میکرون است و به همین وضوح می توان آلایندگی معادن را رد کرد. با توجه به اثبات عدم نقشه معادن در تولید آلایندگی شهر تهران در دوره تعطیلات اخیر معادن مناطق شهریار به فعالیت خود ادامه دادند.

    وی با اشاره به افزایش قیمت ۵۰ درصدی مصالح ساختمانی طی هفته گذشته گفت: همانطور که می دانید مصالح ساختمانی چند وجهی است و تمرکز ما در این همایش به موضوع شن و ماسه می باشد. بر این اساس در خصوص مصالح ساختمانی منتج از شن و ماسه هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است. از طرفی نیز با توجه به عدم ساخت و ساز طی ماه های اخیر در این نوع مصالح به علت کاهش تقاضا با مقداری کاهش قیمت مواجه هستیم.

    رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن، با اشاره به میزان و حجم تولیدات شن و ماسه در کشور افزود: میزان تولید شن و ماسه با تغییرات و نوسانات متعددی در سال مواجه است اما به طور میانگین ۵۰۰ میلیون تن تا یک میلیارد و پانصد میلیون تن در سال تولید می شود. بخشی از این استخراج ها صرف راه سازی جاده سازی کشور می شود.گفتنی است از ۶۰۰۰ معدن فعال در کشور حدود ۲۹۰۰ متعلق به شن و ماسه است.

    مهندس یوسفیان، در پایان سخنان خود، پیرامون اهداف حاصل شده برای همایش اول اظهار داشت: خوشبختانه در طی برگزاری همایش نخست به اغلب اهداف و زیرساخت‌های پیش‌بینی شده دست یافتیم. بسیاری از مردم نسبت به تولیدات شن و ماسه تصوری نداشتند و این نمایشگاه توانست دانش خوبی را به مخاطبان بدهد. همچنین همایش گذشته ظرفیت های خوبی را برای صادرات و دستیابی به بازارهای کشورهای خلیج فارس ایجاد کرد.

    گفتنی است، دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایرانIMIEX2022 ، از 9 تا 11 خرداد ماه ۱۴۰۱، با حضور متخصصان ومعدنکاران، در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌ شود.

    خبرنگار: کوروش جم

    آلبوم عکس

    گفتگوی نصویری با مهندس محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=302735

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم