• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

منظور در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت دهه فجر: در شرایط تورمی مالیات از سود سپرده بانکی گرفته نمی‌شود

  • کد خبر : 311057
  • 17 بهمن 1401 - 1:14
منظور در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت دهه فجر: در شرایط تورمی مالیات از سود سپرده بانکی گرفته نمی‌شود

پول بانک: رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در واکنش به اظهارات خانم خبرنگاری که در مورد مالیات قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) پرسش کرده بود، تهدید به اعلام جرم کرد که با واکنش خبرنگاران روبه رو شد.

  • رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ستاد اجرایی فرمان امام یک نهاد حاکمیتی است و میزان مالیاتی که از این ستاد و شرکت‌های زیرمجموعه اخذ شده در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پول بانک، نشست خبری داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، به مناسبت دهه فجر و آغاز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، صبح امروز یکشنبه 16 بهمن ماه 1401، با حضور جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد.

    داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

    داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در ابتدای این نشست خبری گفت: رشد درآمد مالیاتی در سال آینده 54 درصد خواهد بود و مجموع افزایش درآمد مالیاتی در سال آینده از 454 هزار میلیارد تومانِ امسال، قرار است به 700 هزار میلیارد تومان برسد که 54 درصد رشد خواهد داشت.

    وی در مورد منبع افزایش درآمدهای مالیاتی گفت:‌ اولا تعداد زیادی پرونده مالیاتی از دوره قبل داریم که قطعی نشده و در هیأت‌های حل اختلاف و هیأت‌های رسیدگی بدوی قرار دارد و بلاتکلیف مانده‌اند که رقم آن به 213 همت می‌رسد که باید این پرونده‌ها سریعا تعیین تکلیف شود.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در سال جاری تاکنون 200 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از محل رسیدگی به پرونده‌های سال‌های قبل قطعی شده است اما انباره این پرونده‌ها همچنان پر و پیمان است.

    منظور، با بیان اینکه درآمد مالیاتی سال آینده 240 هزار میلیارد تومان نسبت به سال جاری افزایش خواهد داشت،‌ گفت: پرونده‌های هیأت‌های مالیاتی که از سوی مؤدیان ابراز شده است حدود 200 هزار میلیارد تومان است که پیش‌بینی شده است 40 درصد آن به میزان حدود 80هزار میلیارد تومان وصول خواهد شد؛ منبع دیگر مالیات بر ارزش افزوده است که در حال حاضر این نوع مالیات 45 درصد از درآمدهای مالیاتی را تشکیل می‌دهد و چون ارزش افزوده تابعی از قیمت کالاها است با توجه به تورم بالای 30 درصدی در نتیجه درآمدهای 9 درصد مالیات ارزش افزوده هم افزایش خواهد یافت.

    وی درباره منبع سوم تأمین درآمد مالیاتی بیان کرد:‌ با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و اشراف اطلاعاتی سازمان مالیاتی بر معاملات افراد پیش‌بینی می‌شود درآمد جدیدی کسب کنیم به‌گونه‌ای که از اول آبان  سال جاری تا کنون در قالب سامانه مؤدیان 11 میلیون صورت‌حساب مالیاتی صادر شده که رقم مالیات آن بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان است و همچنین میزان مالیات ارزش افزوده که در سامانه‌های سازمان مالیاتی ثبت شده 33 هزار میلیارد تومان از سوی 400 شرکت بورسی ثبت شده است. بنابراین رشد قابل ملاحظه‌ای در مالیات ارزش افزوده خواهیم داشت.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد:‌ سال آینده قرار نیست به مؤدیان مالیاتی که به طور مرتب اظهارنامه می‌دهند و به قانون تمکین می‌کنند فشار جدیدی وارد شود چون نه قرار است پایه مالیاتی اضافه شود و نه نرخ مالیاتی افزایش یابد بلکه کوشش مالیاتی همکاران ما اضافه می‌شود.

    منظور افزود: رشد درآمد مالیاتی در سال گذشته 58 درصد امسال 55 درصد و سال آینده 54 درصد خواهد بود و سهم مالیات از بودجه در سال جاری به 58 درصد رسیده است، این رقم در سال قبل 48 درصد بود البته منظور سهم مالیات و عوارض گمرکی با یکدیگر است.

    وی در مورد میزان افزایش دستمزد کارمندان در لایحه بودجه و افزایش مالیات بر حقوق گفت: هنوز لایحه بودجه در مجلس تبدیل به قانون نشده اما دولت پیشنهاد کرده افزایش حقوق کارمندان به طور متوسط 20 درصد رشد کند و سرجمع مالیات حقوق و دستمزد با نرخ 27 درصد خواهد بود اما با رعایت اجتناب از فرار مالیاتی در بخش حقوق و دستمزد این نرخ پیش‌بینی شده است.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در ادامه گفت:‌ با توجه به اینکه در سال‌های گذشته در قالب تبصره ماده 100 مالیاتی برای اصناف یک رشد 10 تا 15 درصد به صورت توافقی حاصل می‌شد، در نتیجه میزان رشد مالیات اصناف کمتر از رشد مالیات بر حقوق و دستمزد شده بود به‌گونه‌ای که در برخی اصناف هر واحد صنفی سالانه 6 میلیون تومان مالیات می‌داد در حالی که یک نفر حقوق‌بگیر سالانه 8 میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کرد اما از امسال روش توافقی برداشته شد و مالیات مقطوع ماده 100 بر اساس واریز به پوزها در نظر گرفته شد.

    منظور بیان داشت: 3.3 میلیون مؤدی مالیاتی در بخش مشاغل مالیات قطعی خود را پذیرفتند که این مالیات از محل درآمد ناشی از فروش به دست می‌آید و امسال در ارائه اظهارنامه تبصره 100 رشدی معادل 200 درصد اتفاق افتاده و پیش‌بینی می‌کنیم میزان مالیات هم به همین مقدار باشد که گامی در جهت ایجاد عدالت مالیاتی بین مشاغل و حقوق‌بگیران برقرار خواهد شد.

    وی تأکید کرد:‌ در برخی از اصناف میانگین مالیات نسبت به گذشته دو برابر سال قبل و در برخی اصناف حتی سه برابر افزایش یافته است.

    ‌رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سلبریتی‌ها مانند سایر مودیان هستند و بر اساس میزان درآمدی که دارند مشمول مالیات می‌شوند؛ اداره کلی در تهران فقط برای مالیات سلبریتی‌ها راه‌اندازی شده و همه قراردادهای این افراد را بررسی و شناسایی می‌کنند.

    منظور، در مورد مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این نوع مالیات عملا مالیات بر سوداگری بر دارایی‌های ثابت به ویژه خودرو و ملک است و هدف آن تنظیم‌گری است که افرادی که از خرید و فروش مکرر ملک و خودرو سودی کسب می‌کنند مالیات از آنها گرفته شود.

    وی در مورد اینکه آیا مالیات از سود سپرده بانکی هم وصول خواهد شد؟ گفت:‌ در حال حاضر طبق ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم سود سپرده بانکی از مالیات معاف است و فعلا هیچ بحثی در مورد حذف این معافیت وجود ندارد؛ چون سود سپرده بانکی در شرایط تورمی معمولا کمتر از تورم است و اگر مالیاتی هم به آن اضافه شود پول‌ها از بانک خارج شده و برای شبکه بانکی مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ بنابراین در شرایط تورمی مالیات از سود سپرده بانکی گرفته نمی‌شود.

    معاون وزیر اقتصاد، در مورد مالیات نقل و انتقال سهام نیز توضیح داد: مالیات نقل و انتقال سهام هم‌اکنون نیز وجود دارد و مبالغ بسیار قابل توجهی را دریافت می‌کنیم و رویه نیز تغییر نخواهد کرد. این مالیات در بورس نیم درصد و در خارج از بورس ۴ درصد ارزش اسمی سهم خواهد بود.

    منظور، در پایان سخنان خود، با بیان اینکه هر سازمان و نهادی که مشمول مالیات است باید مالیات پرداخت کند، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام یک نهاد حاکمیتی است و میزان مالیاتی که از این ستاد و شرکت‌های زیرمجموعه اخذ شده در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان برسد. بنیاد مستضعفان و جانبازان هم بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند.

    گفتنی است، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در واکنش به اظهارات خانم خبرنگاری که در مورد مالیات قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) سوال کرده بود، تهدید به اعلام جرم کرد که با واکنش خبرنگاران روبه رو شد.

    عکس و خبر: کوروش جم

    آلبوم عکس

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=311057

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم