• امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام شد

  • کد خبر : 343451
  • 28 فروردین 1403 - 11:14
ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام شد

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که طبق ماده ۳ آیین‌نامه ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی برای حفظ محیط زیست، قانون محدودیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی از هفته زمین پاک شروع می‌شود. از این هفته به بعد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای نخواهند کیسه‌های رایگان را توزیع کردند. مهدی خادم ثامنی، در جلسه مربوط به […]

  • مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که طبق ماده ۳ آیین‌نامه ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی برای حفظ محیط زیست، قانون محدودیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی از هفته زمین پاک شروع می‌شود. از این هفته به بعد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای نخواهند کیسه‌های رایگان را توزیع کردند.

    مهدی خادم ثامنی، در جلسه مربوط به شیوه‌نامه ماده ۳ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی، به اهمیت حفظ محیط زیست و امنیت انسان اشاره کرد. او بیان کرد که بدون محیط زیست سالم و امن، انسان قادر به زندگی نیست و این یکی از حقوق بشر است.

    درباره شیوه‌نامه ماده ۳ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی، خادم ثامنی اظهار داشت که مصرف پلاستیک به یک بحران اجتماعی و جهانی تبدیل شده است و پلاستیک‌ها به اکوسیستم‌های آبی و خشکی آسیب می‌زنند و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به زنجیره غذایی وارد می‌شوند و سلامتی انسان را تهدید می‌کنند.

    مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به نقش مهم انسان در بهبود چرخه محیط زیست و طبیعت، بیان کرد که انسان به عنوان اشرف مخلوقات، حق استفاده از منابع و نعمت‌های الهی را دارد، اما در کنار این حق، مسئولیت مهم حفظ محیط زیست را نیز باید بپذیرد.

    او اظهار داشت: متاسفانه طی چند دهه گذشته، ما به خوبی با محیط زیست رفتار نکرده‌ایم و عملکرد زیست‌محیطی خوبی در جامعه نداشته‌ایم. این برخورد نامناسب باعث تخریب جنگل‌ها و مراتع بسیاری شده است و منجر به از بین رفتن گونه‌های نادر و گیاهی بسیاری شده است. این برخورد همچنین باعث آلوده شدن منابع زیستی اصلی مانند آب، هوا و خاک شده است.

    در ادامه او اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته، تلاش می‌شود تا آلودگی‌ها کاهش یابد و محیط زیست کمتری تخریب شود، اما متاسفانه در ایران، مصرف پلاستیک‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. به‌طور مثال، روزانه حدود ۵۷ هزار تن پسماند تولید می‌شود که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد آن پسماند‌های پلاستیکی هستند. این پسماند‌های پلاستیکی به طور مستقیم و غیرمستقیم وارد آب‌ها و خاک می‌شوند و سلامتی انسان را تهدید می‌کنند و مشکلات زیست‌محیطی را به وجود می‌آورند.

    وی ادامه داد: یک پروژه مطالعاتی نشان داد که سالانه حدوداً ۲۱ تن کیسه پلاستیکی فقط در میادین تهران مصرف می‌شود که این میزان بسیار بالا از مصرف پلاستیک نگران‌کننده است. همچنین کیسه‌های پلاستیکی به دلیل سبک وزن خود با کمترین باد حرکت می‌کنند و از لحاظ اقتصادی نیز بازیافت آن‌ها مزیتی ندارد.

    در آبان ماه سال ۱۴۰۱، آیین‌نامه اجرایی کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی تدوین، تصویب و ابلاغ شد و در این آیین‌نامه، توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شد.

    مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در هفته اول اردیبهشت ماه به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک، اظهار کرد که این فرصت مناسبی است تا با تغییر روش‌ها و رفتارها، ذهنیت و رفتار مردم را در جهت کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تغییر دهیم.

    وی با تأکید بر نقش مردم در فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف پلاستیک در محیط زیست، اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی مردم در کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی بسیار مهم است و باید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شروع شود، یعنی توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شود.

    در پایان این نشست، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتحادیه‌ها نظرات و پیشنهادات خود را برای اجرای ماده ۳ آیین‌نامه ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی مطرح کردند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=343451

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم