• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

معماری هیجان انگیز استانبول

  • کد خبر : 254586
  • 21 مهر 1400 - 17:15
معماری هیجان انگیز استانبول

استانبول محبوبترین شهر توریستی خارجی برای ایرانیان است و این موضوع را می توان با نگاهی بر آمار فروش تور استانبول به صورت سالانه متوجه شد. دلایل مهمی که سبب می شود همطنانمان علاقه زیادی به سفر به استانبول داشته باشند عبارت است از تفریحات متنوع، وجود مراکز خرید ارزان استانبول، کیفیت پوشاک خوب با قیمت نسبتا […]

  • استانبول محبوبترین شهر توریستی خارجی برای ایرانیان است و این موضوع را می توان با نگاهی بر آمار فروش تور استانبول به صورت سالانه متوجه شد. دلایل مهمی که سبب می شود همطنانمان علاقه زیادی به سفر به استانبول داشته باشند عبارت است از تفریحات متنوع، وجود مراکز خرید ارزان استانبول، کیفیت پوشاک خوب با قیمت نسبتا مناسب، طبیعت زیبا، جاذبه های گردشگری جذاب مانند ایاصوفیه، مسجد آبی، بازار بزرگ، سلیمانیه و…. بنابراین بازدید از دیدنی های این شهر تاثیر زیادی بر جذب توریست دارد. آثار متعددی از دوران های تاریخی مختلف از جمله عثمانیان در کشور ترکیه باقی مانده که توریست های خارجی را به وجد می آورد. در اینجا بررسی می کنیم که معماری در استانبول چگونه است و با سفر به این شهر چه چشم اندازی از این نظر خواهید داشت.

     

    معماری استانبول ترکیب وسیعی از سازه ها را توصیف می کند که نشان دهنده تأثیرات زیادی است که از اروپا و آسیا و کشورهای همجوار در طول تاریخ گرفته است. قسمت باستانی شهر (شبه جزیره تاریخی) هنوز تا حدی توسط دیوارهای کهن قسطنطنیه احاطه شده است که در قرن پنجم توسط امپراتور تئودوسیوس دوم ساخته شد تا از شهر در برابر حمله محافظت کند.

    معماری داخل شهر، شامل ساختمانها و بناهایی است که از زمان بیزانس، جنوا، عثمانی و ترکهای معاصر آمده است. این شهر دارای تعداد زیادی سبک معماری است. استانبول در طول تاریخ طولانی خود شهرت خود را به عنوان یک منبع از ترکیب فرهنگی و قومی به دست آورده و می دانیم که در چند سال اخیر فرهنگ مردم ترکیه و ایران نیز با هم ترکیب شده اند زیرا همه ساله ایرانیان بسیاری به ترکیه به ویژه استانبول مهاجرت می کنند. در نتیجه بسیاری از مساجد تاریخی، کلیساها ، کنیسه ها، کاخ ها، قلعه ها و برج ها برای بازدید در شهر وجود دارد که هر یک از آنها از نظر معماری چشمان را به خود خیره می کنند.

    معماری ترکیه و ترکیب آن با یونان و روم باستان

    یکی از قدیمی ترین بناهایی که هنوز از دوران باستان باقی مانده است، ستون اسنیک (مار) است، بنایی که در اصل به افتخار آپولو به خاطر پیروزی بر ایرانیان در پلاته در 479 قبل از میلاد ساخته شده است. هنگامی که قسطنطنیه پایتخت جدید شد، ستون به دستور کنستانتین بزرگ به این شهر منتقل شد و از آن زمان در هیپودروم قسطنطنیه ایستاده است. طبق افسانه ها، یکی از اعضای سفارت لهستان که در سال 1700 ستون را ملاقات کرد، قسمت بالای آن را به شدت ویران کرده و سر مارها را شکست، اگرچه در حقیقت حداقل یکی از سرها دو قرن قبل به شدت آسیب دیده بود. شما با دیدن این ستون می توانید اوج معماری این دیار را در قرن پنجم پیش از میلاد ببینید و دید خوبی به سبک و توانایی معمارهای آن دوران پیدا نمایید.

    ستون گوت ها در پارک گولانه: مهمترین آثار معماری رومی در این شهر شامل ستون کنستانتین (به ترکی: Çemberlitaş) است که در سال 330 به دستور کنستانتین بزرگ برای علامت گذاری اعلام پایتخت جدید امپراتوری روم ساخته شد و شامل چند تکه بود. با بازدید و مطالعه این جاذبه دیدنی متوجه خواهید شد که قسطنطنیه بر اساس مدل Circus Maximus در رم ساخته شده است.

    معماری هیجان انگیز استانبول

    درپای ساختارهای بیزانسی و جنوایی در استانبول

    همانطور که اشاره کردیم ساخت دیوارهای قسطنطنیه تحت فرمان کنستانتین بزرگ آغاز شد، که دیوارهای قبلی بیزانس را بزرگ کرد تا از پایتخت جدید روم دفاع کند که به سرعت پس از اعلام آن به عنوان رومای نو رشد کرد. مجموعه جدیدی از دیوارها در زمان سلطنت تئودوسیوس دوم در غرب ساخته شد و پس از زلزله در سال 447 به شکل فعلی بازسازی شد. دیوارها در منطقه Seraglio Point ، که از زمان لیگوس و بیزانس به طور مداوم وجود داشته اند، قدیمی ترین قسمت دیوارهای شهر هستند. در حالی که دیوارهای زمینی دوگانه تئودوسیوس دوم در انتهای غربی شهر قوی ترین قسمت ها هستند. بخش شمال غربی دیوارهای زمینی در سال 627، در زمان فرمانروایی هراکلیوس (610-641) ، به منظور استقرار حومه بلاشرن ساخته شد و توسط امپراتورهای بعدی به آن افزوده شد.

    معماری عثمانی در استانبول

    ترکان عثمانی دو قلعه را در سمت آسیایی بسفر در سال 1394 و در ساحل روبروی آن (اروپایی) ، در سال 1452 ساختند (یک سال قبل از فتح قسطنطنیه). هدف اصلی از ساخت این قلعه ها مسدود کردن تردد دریایی از بسفر و جلوگیری از کشتی های حمایتی از مستعمرات جنوا در بنادر دریای سیاه، مانند کافا، سینوپ و آماسرا بود که حالا به یادگارانی فوق العاده از آن دوران تبدیل شده اند همچنین پس از فتح شهر توسط عثمانی ها، سلطان محمد دوم طرح بازسازی گسترده ای را آغاز کرد که شامل ساخت بناهای بزرگی مانند مسجد ایوب سلطان، مسجد فاتیح، کاخ توپکاپی، بازار بزرگ و قلعه یدیکول (هفت برج) بود.

    به طور سنتی، ساختمانهای عثمانی از چوب های تزئینی ساخته شده بودند. فقط “ساختمانهای دولتی” مانند کاخها و مساجد از سنگ ساخته می شدند. از قرن 18 و 19، چوب به تدریج با سنگ به عنوان مصالح اصلی ساختمان جایگزین شد، در حالی که سبک های معماری سنتی عثمانی به تدریج با سبک های اروپایی جایگزین شد. حالا نماد تغییرات و علایق عثمانی ها را می توانید در بناهایی مثل ایاصوفیه به وضوح ببینید و لذت ببرید.

    معماری هیجان انگیز استانبول

    در سالهای اخیر به دلیل رشد اقتصادی ترکیه شاهد ساخت برج و ساختمان های مدرن در این شهر هستیم و نباید فراموش کرد که با وجود آن که استانبول پایتخت نیست، پرجمعیت ترین شهر ترکیه به شمار می رود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=254586

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم