• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

معاون بانک مرکزی: بیش از نیمی از تسهیلات بانکی کشور در پایتخت پرداخت شده است

  • کد خبر : 335507
  • 01 آذر 1402 - 13:48
معاون بانک مرکزی: بیش از نیمی از تسهیلات بانکی کشور در پایتخت پرداخت شده است

دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک امروز در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در جلسه صبح این همایش، سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، به این نکته اشاره کرد که بخش قابل توجهی از امکانات کشور در تهران تمرکز شده است. وی بیان کرد که حوزه اطلاعات و ارتباطات در […]

  • دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک امروز در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در جلسه صبح این همایش، سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، به این نکته اشاره کرد که بخش قابل توجهی از امکانات کشور در تهران تمرکز شده است. وی بیان کرد که حوزه اطلاعات و ارتباطات در کشور به علت این سیاست غلط، آسیب جدی دیده است و بهتر است برای کاهش تبعات نامطلوب این مسئله، توزیع این امکانات در سراسر کشور انجام شود.

    هاشمی با ارائه آمار پراکندگی واحدهای تجارت الکترونیک در کشور افزود که 44 درصد از کل واحدهای تجارت الکترونیک کشور در تهران قرار دارند. این درصد نشانگر عدم توازن در توزیع فعالیت‌ها در این حوزه است.

    وی اظهار داشت که اعتراضی به توزیع امکانات در پایتخت ندارند، اما برای دستیابی به رشد متوازن، باید منابع را در سراسر کشور به تناسب امکانات موجود توزیع کرد. هاشمی اعلام کرد که 34 درصد از تراکنش‌های بانکی کشور در تهران انجام می‌شود و این عمده‌ترین بخش آن تراکنش‌های بخش خصوصی است. علاوه بر این، 60 درصد تسهیلات بانکی در سال 1402 از سوی سیستم بانکی به تهران اختصاص یافته است.

    وی باور دارد که تبعات این عدم توازن در توزیع منابع، مشکلات جدی برای کشور به همراه خواهد داشت، از جمله کاهش بهره وری، کاهش نوآوری، کاهش درآمد و افزایش تورم و بیکاری.

    رئیس سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور دربارهٔ عدم برخورداری شرکت‌های خارج از پارک‌های فناوری تهران از معافیت‌های مالیاتی، علی رغم تصریح قانون و سهم ۵۰ درصدی تهران از شرکت‌های دانش‌بنیان، صحبت کرده است. او این موضوع را یکی از نمونه‌های عدم توازن در منابع عنوان کرده است.

    هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور، چالش‌های اصلی کشور را در مسیر رشد متوازن، به عنوان یک تصمیم گیری جزیره‌ای، مطرح کرده و می‌گوید: برای جلوگیری از تأثیر منفی تصمیم‌گیری‌های ناعادلانه که ناشی از تمرکزگرایی است، لازم است که نگاهمان را به سیاست‌های کلان که برای کل کشور است، تغییر دهیم.

    در این همایش، طرح رهنگاشت فین تک بانک مرکزی نیز معرفی شد. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با ارائه آخرین اقدامات در حوزه حمایت از فین‌تک‌ها، اظهار داشت: ما جلسات متعددی با فعالان حوزه فین‌تک و بانکداری الکترونیک برگزار کرده‌ایم تا نظرات این گروه را جمع آوری کنیم.

    وی شش مولفه اصلی شناسایی شده در زیست بوم ایران را اعلام کرده است: زیرساخت، مشتریان، بازارهای بین‌المللی، سرمایه‌گذاری، کسب و کارها، قوانین و مقررات، و سرمایه‌های انسانی.

    مهرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، چشم‌انداز بانک مرکزی را گسترش شمول مالی عنوان کرده و خواستار هم‌افزایی بین بانک مرکزی، بورس، و بیمه مرکزی در خصوص فین‌تک‌ها شده است.

    وی تأکید می‌کند: نهاد ناظر به دنبال تقویت محیط قانونی برای حمایت از نوآوری است، از جمله در زمینه امنیت سایبری.

    همچنین، او می‌گوید که ما به سرمایه‌گذاری در زیست بوم فین‌تکی ایران کمک می‌کنیم و فین‌تک‌های ایرانی، به ویژه در حوزه کشورهای منطقه، پتانسیل بالایی برای کبازاریابی و توسعه دارند.

    در این همایش، طرح رهنگاشت فین‌تک بانک مرکزی نیز معرفی شده است که به منظور حمایت از شرکت‌های فین‌تک و بانکداری الکترونیک ایجاد شده است. این طرح با هدف ایجاد بستری مناسب برای نوآوری و رشد شرکت‌های فین‌تک، اقداماتی را در حوزه حمایت مالی، قوانین و مقررات، امنیت سایبری و همکاری بین نهادهای مختلف ارائه می‌دهد.

    مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، بر اهمیت شش مولفه اصلی در زیست بوم ایران تأکید کرده است. این مولفه‌ها شامل زیرساخت، مشتریان، بازارهای بین‌المللی، سرمایه‌گذاری، کسب و کارها، قوانین و مقررات، و سرمایه‌های انسانی می‌باشند. او بر اهمیت توسعه این مولفه‌ها و ایجاد هم‌افزایی بین بانک مرکزی، بورس و بیمه مرکزی برای حمایت از فین‌تک‌ها تأکید کرده است.

    در پایان، مهرمیان به اهمیت تقویت محیط قانونی برای حمایت از نوآوری و امنیت سایبری در حوزه فین‌تک اشاره کرده است. او بیان کرده که نهاد ناظر در حال ساختاردهی محیط قانونی مناسب برای حمایت از نوآوری و امنیت سایبری است تا شرکت‌های فین‌تک بتوانند با اطمینان بیشتری در این حوزه فعالیت کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=335507

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم