• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
2

مصلحت سهامداران؛ اولویت دولتمردان در تنظیم بودجه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 264632
  • 14 آذر 1400 - 8:58
مصلحت سهامداران؛ اولویت دولتمردان در تنظیم بودجه ۱۴۰۱

مصلحت سهامداران؛ اولویت دولتمردان در تنظیم بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفتن منافع سهامداران در بودجه ۱۴۰۱ از موضوعاتی است که باید به آن توجه شایانی شود و شایسته است مواردی در بودجه لحاظ شود تا مصلحت‌ سهامداران را در پی داشته باشد. مدیر صندوق و سبدگردان سرمایه‌گذاری ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری […]

  • مصلحت سهامداران؛ اولویت دولتمردان در تنظیم بودجه ۱۴۰۱

    در نظر گرفتن منافع سهامداران در بودجه ۱۴۰۱ از موضوعاتی است که باید به آن توجه شایانی شود و شایسته است مواردی در بودجه لحاظ شود تا مصلحت‌ سهامداران را در پی داشته باشد.

    مدیر صندوق و سبدگردان سرمایه‌گذاری ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) وظیفه اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار را استیفای حقوق جامعه بزرگ سهامداری از دولت برشمرد و اظهار کرد: سازمان بورس نماینده مردم و نماینده سرمایه‌گذاران در حاکمیت است. بنابراین، این سازمان صیانت از حقوق سهامداران را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. هر تصمیمی که در دولت گرفته می‌شود، می‌تواند به جامعه سهامداری آسیب‌زننده باشد، از این‌رو باید احقاق حق‌وحقوق سهامداران از طریق سازمان بورس انجام شود.

    یاسر فلاح ادامه داد: باید به این نکته توجه شایانی شود که تصمیم‌هایی که در وزارتخانه‌های نفت، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه اقتصاد و امور دارایی اخذ می‌شود، همگی بر جامعه بزرگ سهامداری تأتیر می‌گذارد. جامعه سهامداری اکنون جمعیت بسیاری را در برمی‌گیرد؛ بنابراین، توجه ویژه به منافع سهامداران در بودجه ۱۴۰۱ از جمله موضوعاتی است که باید در اولویت قرار گیرد و در تنظیم بودجه لحاظ شود تا خروجی آن به مصلحت‌ سهامداران منتج شود.

    وی با اشاره به افزایش چشمگیر جمعیت سهامداران کشور طی سال‌های اخیر، اذعان داشت: پیشنهاد می‌شود رییس سازمان بورس در جمع اعضای کابینه دولت قرار گیرد، حتی اگر از حق رأی برخوردار نباشد. رییس سازمان بورس در هیأت دولت، می‌تواند نقش کلیدی در روشن و شفاف کردن تأثیرات تصمیم‌های مختلف اقتصادی در وازتخانه‌های مختلف داشته باشد. اینکه این تصمیم‌ها چه تأثیری بر صنایع و شرکت‌های بورسی دارد و چگونه در دارایی و زندگی سهامداران نمود پیدا می‌کند.

    مدیر صندوق و سبدگردان سرمایه‌گذاری ملی ایران اظهار امیدواری کرد: در بودجه ۱۴۰۱، چه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و چه مسئولان در دولت، به اهمیت تأثیر تصمیم‌های‌شان در نظام اقتصادی به ویژه بازار سرمایه، با نگاه آسیب‌شناسانه بنگرند و از حق و حقوق جامعه بزرگ سهامداری حتما حفاظت و حراست کنند. سازمان بورس و اوراق بهادار با رایزنی‌های خود با دولت و هیأت دولت نقش بسزایی در این مهم دارد.

    توجه به حذف قیمت‌گذاری دستوری در بودجه ۱۴۰۱

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: هرگونه قیمت‌گذاری در حوزه‌های مختلف، ایجاد رانت می‌کند. حذف قیمت‌گذاری‌هایی که از سوی دولت انجام می‌شود را باید به فال نیک گرفت. درباره ارز ترجیحی نیز باید گفت منافع این ارز در برخی بخش‌ها به عموم مردم رسیده است و در برخی بخش‌ها خیر. لازم است در بخش‌هایی که منافع آن به مردم نرسیده است، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به سرعت حذف شود و در بخش‎هایی که منافع ارز ترجیحی به مردم رسیده است مانند صنایع دارویی، دولت این روند را ادامه بدهد.

    وی ادامه داد: در حوزه صنایع دارویی، منافع ارز ترجیحی به مردم و بیماران خاص رسیده است. در صنایع دیگر، بهتر است به صورت تدریجی، ارز ترجیحی حذف شود تا بساط رانت برچیده شود و در نهایت، موضوع قیمت‌گذاری دستوری در دیگر حوزه‌ها نیز باید برداشته شود، زیرا این موضوع شدنی نیست که برای نمونه، فولاد در بورس کالا عرضه شود اما قیمت آن را دولت تعیین کند.

    نمی‌شود خودرو در بورس عرضه شود و شرکت‌های خودروسازی سهامی عام شوند و مردم سهامدار آن باشند، در حالی که قیمت خودرو را دولت تعیین می‌کند. از این‌رو، لازم است هم سهامداران و هم مسولان، تکلیف خود را نسبت به بورس بدانند.

    ضرورت اجتناب از رفتارهای جزیره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی

    وی با تأکید بر لزوم همسویی بخش‌های اقتصادی در وازتخانه‌های مختلفی همچون صمت، نیرو، شهرسازی، کشاورزی و نمود آن در بودجه ۱۴۰۱ و بازار سرمایه خاطرنشان کرد: رفتارهای جزیره‌ای یکی از مشکلات اساسی در ساختار دولت است. به بیانی دیگر، بخش‌های مختلف رفتارهای مستقلی از خود نشان می‌دهند و متأسفانه هماهنگی کلان و یکپارچه‌ای میان این بخش‌ها مشاهده نمی‌شود.

    مدیر صندوق و سبدگردان سرمایه‌گذاری ملی ایران با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: در این شورا تلاش می‌شود میان بخش‌های مختلف اقتصادی دولت، هماهنگی و اتحاد ایجاد شود. طبیعی است با به عضویت درآمدن رییس سازمان بورس در کابینه دولت، هم‌افزایی میان بورس و بخش‌های مختلف اقتصادی، به شکل موثرتری ایجاد می‌شود.

    *خبرنگار: محبوبه حاجی‌زاده

    این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است؛ اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=264632

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم