• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

مرادی در نشست خبری نخستین دوره «جایزه داستان‌های حماسی»: فردوسی حماسه سرای بزرگ جهان نقش بسیار موثری در ادبیات و تاریخ کشور ایران دارد

  • کد خبر : 11259
  • 26 شهریور 1397 - 17:03
مرادی در نشست خبری نخستین دوره «جایزه داستان‌های حماسی»: فردوسی حماسه سرای بزرگ جهان نقش بسیار موثری در ادبیات و تاریخ کشور ایران دارد

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: فردوسی در عصر خود که ایران آماج حمله ها بود و زبان فارسی در خطر بود با سرایش شاهنامه که نشان از مسئولیت پذیری این شاعر داشت زبان فارسی را حفظ کرد.

  • رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: فردوسی در عصر خود که ایران آماج حمله ها بود و زبان فارسی در خطر بود با سرایش شاهنامه که نشان از مسئولیت پذیری این شاعر داشت زبان فارسی را حفظ کرد.

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری نخستین دوره «جایزه داستان‌های حماسی»، با موضوع اقتباس از داستان حماسی رزم نامه ایران و توران در شاهنامه فردوسی، صبح امروز دوشنبه 26 شهریور ماه 97، با حضور علیرضا قزوه رئیس مزکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، میثم مرادی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات باشگاه خبرنگاران پویا (تسنیم) برگزار گردید.میثم مرادی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و مسئول برگزاری جایزه

    میثم مرادی، در ابتدای این نشست خبری گفت: هنر حماسی گمشده هنر و ادبیات پس از انقلاب تلقی می شود. هنر حماسی اساس و چهره حقیقی هنر انقلاب اسلامی است. در خراسان ایران ابوالقاسم فردوسی را داریم که یکی از حماسه سرایان جهان شناخته می شود که نقش بسیار موثری در ادبیات و تاریخ کشور دارد.

    وی اظهار داشت: نگاه ما در حوزه هنری تاسیس دبیرخانه هنر حماسی با یک نگاه نوستالوژی است، بیشتر شاهدیم اندیشمندان و اهالی دانش و علم از منظر ادبی، تاریخی و مسلک شناسی به فردوسی و اثرش شاهنامه مراجعه کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار یک غفلت در توجه به این اثر بزرگ بخصوص از جانب طیف هنرمند باورمند به اسلام و ایران اسلامی بودیم. شاید این نگاه ریشه داشته باشد در نوع مواجهه پهلوی اول و دوم به فردوسی که به خاطر تقویت سلطنت خود وجوهی از فردوسی را نمایان کردند و وجوه دیگر این شاعر بزرگ مغفول ماند.

    رئیس حوزه هنری خراسان رضوی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتی که دو دهه قبل در مورد فردوسی داشتند لقب حکیم را به فردوسی دادند. در این سالها افراد، گروه ها و بنیادهای مختلف در مورد فردوسی کار کردند که بیشتر زمینه کاری آنها علمی بود. از منظر هنری به فردوسی پرداخته نشده است در صورتی که اثر فردوسی هنری است. اگر ما رویکرد و نگاه تمدنی داشته باشیم باید در حوزه ادبیات و هنر به منابع غنی توجه داشته باشیم. مهمترین این منابع شاهنامه فردوسی است، این منابع کمک کننده است و ما را به جلو هدایت می کند. شاهنامه هنر شورآفرین و دعوت کننده به آینده است، شاهنامه ناظر به حکمت معنوی است که به آبادانی، رشد و پیشرفت توجه دارد، شاهنامه بیگانه ستیز است و دلاوری ها را در جامعه می دمد.

    مرادی، با بیان اینکه دبیرخانه هنر انقلاب را در حوزه هنری خراسان رضوی تاسیس کردیم، عنوان کرد: یکی از رویکردهای ما پرداختن به متن فردوسی و استفاده روزآمد از آن است. داستان های فردوسی جذاب و شنیدنی است. در طول سال های اخیر توجه جدی به فردوسی نشده است. مردم بخصوص نسل جدید با فردوسی آشنا نیستند و حتی از روایات شاهنامه اطلاعی ندارند. یک بازخوانی باید از متن شاهنامه صورت گیرد تا تولیداتی هنری مبتنی بر نیازهای جامعه شکل گیرد. شاهنامه مجموعه داستان های بهم پیوسته است که تاریخی از ایران را به نمایش می گذارد. بار دراماتیک فردوسی ما را بر آن داشت که این حرکت را در ذیل تولیدات هنری بر مبنای شاهنامه آغاز کنیم و به سراغ داستان برویم، بدین ترتیب نخستین جایزه داستان های حماسی شکل گرفت.

    مسئول برگزاری نخستین جایزه داستان های حماسی خاطرنشان کرد: از بین مجموعه داستان های شاهنامه رزم نامه ایران و توران را انتخاب کردیم. گزاره اصلی و حاکم بر این رزم نامه تقابل دو جریان حق و باطل بوده است، چیزی که پس از انقلاب تا امروز با توجه به استقلال جمهوری اسلامی آن را همیشه داشتیم. اهل باطل همیشه مقابل جمهوری اسلامی ایران بودند و توطئه کردند. با مراجعه به متن شاهنامه و برداشت از داستان ها و شخصیت های آن باید تطابقی با شرایط امروز ایجاد کنیم. فردوسی در عصر خود که ایران آماج حمله ها بود و زبان فارسی در خطر بود با سرایش شاهنامه که نشان از مسئولیت پذیری این شاعر داشت زبان فارسی را حفظ کرد. بنیان شاهنامه بنیان تمدنی است، امروزه به هنرمندانی نیاز داریم که شرایط زمانه ما را درک کنند و به جمع کردن هویت ملی و مذهبی ما کمک کنند،‌ کاری که فردوسی کرد. هنرمند امروز به زعم دبیرخانه جایزه داستان های حماسی باید حماسه ها و دلیری های ایران اسلامی را ببیند، مواجهه حق با جریان باطل را ببیند.

    رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، در پایان سخنان خود، از اختتامیه نخستین جایزه داستان های حماسی در 25 اردیبهشت همزمان با بزرگداشت فردوسی خبر داد و گفت: دو هفته است که فراخوان این جایزه داده شده است. نویسندگان تا 15 مهر فرصت دارند طرح اولیه داستان خود را در قالب هزار کلمه به دبیرخانه ارسال کنند. هیئت داوران پس از بررسی های لازم 15 طرح را انتخاب می کنند که آنها با پرداخت 4 میلیون تومان حمایت می شوند. اتمام زمان داستان نویسی اسفندماه است، اردیبهشت سال آینده داستان ها در قالب یک کتاب به چاپ می رسد. به سه اثر برتر جوایزی اهدا می شود، به ترتیب به نفرات اول تا سوم 10 میلیون تومان، 5 و 3 میلیون تومان اهدا می شود.

    بنا به این گزارش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با همکاری حوزه هنری این استان، نخستین دوره «جایزه داستان‌های حماسی» را با موضوع اقتباس از داستان حماسی رزم نامه ایران و توران در شاهنامه فردوسی برگزار می‌ کند.

    برای شرکت در این جایزه ادبی، هر فرد باید ابتدا طرح 1000 کلمه‌ای خود را درباره داستانی که در صدد نگارش آن است به دبیرخانه ارسال کند و در صورت پذیرفته شدن در قالب 15 طرح برگزیده این جایزه، با نظارت دبیرخانه هر یک از این طرح‌ها مبدل به یک داستان 15 هزار کلمه‌ای خواهد شد.

    به هر یک از 15 طرح راه یافته به مرحله نهایی این جایزه مبلغ 4 میلیون ریال اهدا می‌شود و نفرات برگزیده اول تا سوم نیز به ترتیب یک میلیون، پانصد و سیصد هزار تومان جایزه دریافت خواهند کرد و آثار برگزیده نیز در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

    گفتنی است، دبیرخانه این جایزه تا 15 مهرماه به دریافت طرح‌های ابتدایی خواهد پرداخت و پس از اعلام 15 طرح برگزیده، تا نیمه اسفند ماه در انتظار دریافت آثار برگزیده خواهد ماند. مراسم پایانی این جایزه نیز در اردیبهشت ماه سال 1398 برگزار خواهد شد.

    خبرنگار: رحمان صفابخش

     

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=11259

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم