• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

محدودیت سابقه و سقف برای تأمین‌کنندگان تجهیزات فاوا را بردارید| نصر تهران میانجی‌گری می‌کند

  • کد خبر : 248799
  • 17 شهریور 1400 - 1:19
محدودیت سابقه و سقف برای تأمین‌کنندگان تجهیزات فاوا را بردارید| نصر تهران میانجی‌گری می‌کند

عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ضمن تشریح وضعیت تأمین‌کنندگان تجهیزات در صنعت فاوا، خواستار مجوززدایی دولت در این زمینه شد.

  • پول بانک: عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ضمن تشریح وضعیت تأمین‌کنندگان تجهیزات در صنعت فاوا، خواستار مجوززدایی دولت در این زمینه شد.

    به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، احسان زرین‌بخش، عضو هیأت مدیره‌ی این سازمان با اشاره به نگرش وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های گذشته گفت: ماهیت آی‌تی با سایر صنایع متفاوت است، اما همان نسخه‌ای که برای صنایع مختلف پیچیده می‌شود، برای صنعت فاوا هم تجویز می‌شود.

    او افزود: وزارت صمت در یک سال اخیر اعلام کرد که اگر قرار است سقف و سابقه‌ی شرکت‌ها برای اخذ ثبت سفارش افزایش پیدا کند، این شرکت‌ها باید با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی قرارداد داشته باشند. اما در همین مصداق، اپراتور همراه اول، ایرانسل، بانک‌های خصوصی و طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان از این امکان حذف می‌شوند؛ چراکه طیف کسانی که از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند بسیار وسیع بوده و محدود به دستگاه‌های اجرایی نمی‌شود.

    او در توضیحات بیشتری گفت: بخش عمده‌ای از بهره‌برداران نهایی در حالی حذف می‌شوند که نیاز آنها برطرف نشده است. از سوی دیگر تأمین‌‌کنندگان وقتی با چنین بخش‌نامه‌هایی روبه‌رو می‌شوند، برای ادامه حیات شرکت‌‎هایشان به ناچار به سمت قاچاق سوق داده می‌شوند.

    زرین‌بخش با اشاره به بی‌توجهی تصمیم‌گیران به مزایای فناوری اطلاعات، افزود: در شرایطی به سر می‌بریم که منابع مورد نیاز در کشور بسیار محدود است و به همین دلیل باید با سواس و دقت نظر بیشتری آنها را مصرف کنیم. فناوری اطلاعات مانند یک داشبورد عمل می‌کند و از این طریق تصمیم‌گیران با رصد اطلاعات می‌توانند منابع موجود را به بخش‌های مورد نیاز تخصیص دهند. اما وقتی مانیتورها و سنسور ها خاموش شوند، دیگر متوجه نمی‌شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد!

    او افزود: رویکرد تصمیم‌گیران در صنعت فاوا مشابه همین مثال است. با این تصمیم وزارت صمت، اگر یک روز سیستم‌های این وزارتخانه قطع شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

    عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه وزارت صمت به حوزه‌ی آی‌تی گفت: آنچه در مورد تولید و واردات واکسن کرونا در کشور شاهدش هستیم، مدت‌هاست که در حوزه‌ی فناوری اطلاعات نیز با آن دست به گریبانیم.

    او ادامه داد: کسی تولید را نفی نمی‌کند؛ اما اگر پیش از آماده‌سازی زیرساخت‌ها و پیش از آنکه تولید به حد مطلوبی برسد تا بتواند نیاز کشور را برطرف کند، جلوی واردات را بگیریم و یا به هر طریقی آن را محدود کنیم، اجناس نایاب می‌شود، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و در تأمین تجهیزات در بازار خلل ایجاد می‌شود.

    زرین‌بخش افزود: در این شرایط پس از وارد شدن ضربه‌ی حداکثری به تأمین‌کننده‌ها، وارادات آزاد می‌شود! اما نوسانی که پیش از این وضعیت رخ داده است، نه به نفع تولیدکننده است و نه به نفع واردکننده.

    او با اشاره به نقش نصر تهران در میانجی‌گری این وضعیت تأکید کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اتخاذ برخی سیاست‌ها می‌تواند میان زنجیره‌ی تأمین تجهیزات و تولیدات تناسبی برقرار کند. بسیاری از مسئولان به دنبال حمایت از تولید هستند، اما با حمایت نادرست به این موضوع آسیب می‌زنند. نصر تهران در میان اعضا و بدنه‌ی صنفی خود، تولیدکننده، واردکننده و مصرف کننده دارد. یعنی کل زنجیره‌ی تأمین در نصر تهران وجود دارد. بنابراین از نیاز بازار مطلع است و می‌داند چطور باید از تولیدکننده حمایت کند.

    عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: باید فضایی در اختیار تولیدکننده قرار داده شود تا بتواند کالایش را عرضه کند. اگر کالای عرضه شده مطلوب و باکیفیت باشد، به صورت خودکار بازار فروش آن فراهم می‌شود. در سال‌های گذشته دستگاه‌های مسئول با بخشنامه و به‌صورت دستوری اعلام کرده بودند که خرید باید از فلان تولید کننده انجام شود. کاری که ما با آن مخالفیم؛ به این دلیل که علاوه‌بر مخدوش کردن وجهه‌ی تولیدکننده، بهره‌بردار نهایی را نیز محدود می‌کند و طبیعی است که این وضعیت دافعه ایجاد خواهد کرد.

    زرین‌بخش با ابراز امیدواری از اقدامات نصر تهران بیان کرد: ما در سازمان تلاش می‌کنیم موانع زائد در برابر شرکت‌ها را برداریم تا آنها بتوانند خودی نشان دهند. امیدوارم این برنامه در دوره‌ی ششم هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به نتیجه برسد.

    عضو هیأت مدیره‌ی نصر تهران همچنین تأکید کرد: ما می‌خواهیم همان برخوردی که با تأمین‌کنندگان موبایل می‌شود، با تأمین‌کنندگان تجیهزات فاوا هم بشود. تأمین‌کنندگان موبایل نه محدودیت سابقه دارند، نه محدودیت سقف . علت آن هم این است که اگر قیمت موبایل افزایش یابد و یا عرضه‌ی آن در بازار کم شود، به دلیل آموزش آنلاین، سامانه‌ی شاد مدارس و کسب و کارهای مجازی بسیاری به آن معترض می‌شوند. اما کسی متوجه این موضوع نیست که وقتی در تأمین تجهیزات زیرساختی خللی ایجاد شود، اصلا بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایل دیگر کارایی ندارند!

    او «مجوز ز‌دایی» را یکی از مطالبات از دولت سیزدهم دانست و افزود: مطالبه‌ی ما از دولت جدید این است که با نیم‌نگاه به گذشته و اتفاقاتی که تاکنون افتاده است، مجوز زدایی کنند. مجوز‌های بیشماری داده می‌شود که هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. اگر دولت جدید به دنبال این باشد که از ابتدا خودش بسیاری از موضوعات را تجربه کند، وضعیت آینده نیز مشابه چند دهه‌ی گذشته خواهد بود. اما اگر به تجربیات گذشته توجه کند، ممکن است بتوانیم از این موانع عبور کنیم.

    زرین‌بخش گفت: در حال حاضر در شرایطی نیستیم که بخواهیم با آزمون و خطا پیش رویم. اگر اشتباه تصمیم بگیریم، احتمال اینکه برخی از شرکت‌ها بتوانند ادامه دهند بسیار کم است و ممکن است در این مسیر از بین بروند.

    منبع: روابط عمومی
    آدرس کوتاه شده: https://tehran.irannsr.org/s/mfaj0ok
    انتشار: داود براق

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=248799

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم