• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

لوله پروپیلن (PP)

  • کد خبر : 306072
  • 12 شهریور 1401 - 14:50
لوله پروپیلن (PP)

فهرست محتوا لوله‌کشی ساختمان‌ها امروزه از بخش‌های مهم ساختمان‌سازی و اجرای آن است. زیرا در گذشته که لوله‌کشی‌ها معمولاً به صورت روکار بودند، مشکلاتی مثل ترکیدگی، نشتی و زنگ‌زدگی بیشتر به وجود می‌آمد که برای جلوگیری از این مشکل طراحان این حوزه اقدام به تغییر نحوه لوله‌کشی ساختمان به صورت توکار کردند و لوله‌هایی تولید […]

فهرست محتوا

  • لوله‌کشی ساختمان‌ها امروزه از بخش‌های مهم ساختمان‌سازی و اجرای آن است. زیرا در گذشته که لوله‌کشی‌ها معمولاً به صورت روکار بودند، مشکلاتی مثل ترکیدگی، نشتی و زنگ‌زدگی بیشتر به وجود می‌آمد که برای جلوگیری از این مشکل طراحان این حوزه اقدام به تغییر نحوه لوله‌کشی ساختمان به صورت توکار کردند و لوله‌هایی تولید کردند که مناسب با این نوع لوله‌کشی باشند.

    لوله‌های پلی اتیلن یکی از انواع لوله‌هایی است که توانست بسیاری از مشکلات گذشته را در روند لوله کشی ساختمان رفع کند. در ادامه نیز باید خاطرنشان کرد که قیمت لوله پلی اتیلن و ساختار شیمیایی منحصر به فرد آن از جمله مزایایی است که باعث شد تا انواع مختلف این لوله در مصارف گوناگونی به کار گرفته شود.

    لوله پروپیلن (PP)

    پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین پلیمرهای مورد استفاده در دنیا است. لوله پلی پروپیلن نیز از راندوم کوپلیمر نوع ۳ ساخته می‌شود. این لوله جزو سبک‌ترین و مقاوم‌ترین لوله‌های پلیمری است که در مصارف مختلفی به کار گرفته می‌شود.

    لوله پلی پروپیلن به دو نوع سبز رنگ و سفید رنگ در بازار وجود دارند و آن را با نام‌های متعددی مانند لوله pp (پ پ)، لوله سبز، لوله سفید، لوله سفید آب و در مواقع خیلی کم لوله تک لایه سفید می‌شناسند.

    کاربرد لوله پلی اتیلن چیست؟

    به دلیل اتصالات متنوع لوله پلی‌اتیلن، بیشترین کاربرد این لوله در موارد زیر است:

    •    استفاده در شبکه‌های آب‌رسانی

    •    شبکه‌های گاز

    •    شبکه فاضلاب

    •    خطوط انتقال دوغاب

    •    آبیاری روستایی و تحت‌فشار

    •    آبیاری متحرک

    •    خطوط تأمین سیستم آتش‌نشانی

    •    مجرای برق، مخابرات و فیبر نوری

    •    سیستم‌های لایروبی

    •    ارتباطات و لوله‌های فاضلاب

    •    شبکه زهکشی

    •    پوشش لوله‌های فلزی

    •    سیستم کانال‌های تهویه

    در این قسمت به صورت مختصر، برخی از مهم ترین کاربردهای لوله پلی اتیلن را در بخش‌های مختلف به شما شرح خواهیم داد. بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

    کاربرد لوله پلی اتیلن در آبرسانی

    یکی از کاربردهای لوله پلی اتیلن، برای آبرسانی و انتقال آب در سیستم‌های آبرسانی است. لوله‌های انتقال آب شرب در اکثر موارد از جنس پلی اتیلن هستند. در ادامه باید گفت که لوله پلی اتیلن نیز از لحاظ ساختار شیمیایی بهترین نوع لوله برای انتقال آب آشامیدنی است.

    لوله پروپیلن (PP)

    لوله پلی اتیلن در آبیاری تحت فشار

    زمانی که فشار آب بیش از 1 اتمسفر برآورد می‌شود، به این روش آبیاری تحت فشار می‌گویند. در اغلب موارد پیشنهاد می‌شود که از پلی اتیلن و انواع لوله‌های آن برای انتقال آب فشار بالا و یا آبیاری تحت فشار استفاده شود. آبیاری تحت فشار بارانی، یکی از انواع آبیاری‌های تحت فشار محسوب می‌شود.

    لوله pe و آبیاری بارانی 

    آبیاری بارانی یکی از روش‌های جدید برای آبیاری گیاهان و باغ‌ها است. در این روش آب با فشار بیش از یک اتمسفر در لوله‌ها جریان می‌یابد. این روش آبیاری، یکی از روش‌های محبوب آبرسانی به گیاهان است که موجب بالا بردن نفوذ پذیری خاک و رشد بهینه‌تر گیاهان می‌شود.

    لوله پلی اتیلن و آبیاری قطره‌ای

    آبیاری قطره‌ای بهترین روش برای انتقال و آبرسانی برای گیاهان است که هرز رفت و اتلاف آب را به حداقل خود می‌رساند.به همین دلیل است که از لوله‌های پلی اتیلنی تک جداره، تحت عنوان لوله‌های پلی اتیلنی سبک (PE LD)  خطی برای این کار استفاده می‌شود.

    لوله پلی اتیلن برای آبیاری قطره‌ای بسیار ارزان است و هزینه آبیاری را (شامل هزینه‌های کارگر و هزینه آب و …) را به شدت کاهش می‌دهد.

    لوله پروپیلن (PP)

    لوله یو پی وی سی (UPVC)

     در سال‌های اخیر لوله یو پی وی سی (لوله UPVC) فشار قوی استخری با قدرت تحمل دما تا 60 درجه سانتیگراد و قابلیت تحمل فشار تا 16 بار به‌ عنوان بهترین نمونه‌ لوله استخری و نیز تصفیه آب صنعتی برای آبرسانی و انتقال آب مورد استفاده قرار گرفته است.

    همچنین لوله UPVC دارای کلیه فاکتورهای بهداشتی استاندارد بوده و سایز بندی مناسبی دارد لوله UPVC فشار قوی دارای ماهیت غیر فلزی است که در ساخت آن‌ها از مواد بی‌بو و بدون مزه به نام پلی وینیل کلراید (PVC) استفاده می‌شود که باعث شده هیچ‌گونه اثری بر روی مایعات بر جای نگذارند.

    لوله پلی اتیلن و انتقال مواد شیمیایی 

    جالب است بدانید که لوله‌های پلی اتیلن حتی در شرایط بسیار سخت هم با مواد شیمیایی، اسیدی، بازی و قلیایی واکنش نشان نمی‌دهند و در نتیجه هیچ تاثیری بر روی رنگ، بو و مزه آب ندارند.

    بنابراین ما می‌توانیم از آن‌ها در آزمایشگاه‌ها و یا فاضلاب‌ها و پسماندهای صنعتی استفاده کنیم و اطمینان داشته باشیم که این مواد هیچ تاثیری بر خطوط لوله نخواهند گذاشت و آن را دچار نشت و خوردگی نخواهند کرد.

    لوله پلی اتیلن و انتقال سیالات خنک کننده و گرم کننده صنعتی 

    محلول‌های خنک کننده و یا گرم کننده صنعتی شامل مواردی همچون اتیلن گلیکول یا مواد ضد کف شیمیایی را می‌توان با استفاده از لوله‌های PE منتقل کرد. این مواد نقش بسیار مهمی در سلامت دستگاه‌های صنعتی و به طور کلی، صنایع مختلف دارند. بنابراین فرآیند انتقال آن‌ها همیشه مشکل دار بوده است. از طرفی دیگر نیز باید اعتراف کرد که لوله‌های فلزی نیز جوابگوی انتقال این مواد نبوده و نیستند.

    لوله‌های پلی اتیلن کابلی 

    لوله های پلی اتیلن کابلی به دلیل اینکه فشار داخلی به آن وارد نمی‌شود، می‌توانند برای شرایطی با فشارهای زیر 6 بار هم به کار روند. اغلب از این نوع لوله‌ها برای پوشش دهندگی کابل‌های برق، فیبر نوری، سیم‌های متصل کننده تلفن و اینترنت استفاده می‌شود.

    لوله‌های پلی اتیلن کابلی از سیم‌ها و کابل‌ها در برابر برخورد اجسام سنگین و آب باران (باران‌های اسیدی که سیم‌های برق را از بین می‌برند) به خوبی محافظت می‌کنند.

     لوله پلی اتیلن و آبیاری سطحی 

    لوله‌های پلی اتیلن در صنعت کشاورزی، محبوبیت و کارایی زیادی دارند و در طیف وسیعی از خدمات کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌شود. آبیاری‌های سطحی به شکلی از آبیاری گفته می‌شود که لوله بصورت ثقلی در اراضی، آب را بین بخش‌های کوچک زمین پخش می‌کند. 

    لوله های high grade و مناطق کویری و گرمسیری

    به لوله‌های پلی اتیلن با گرید بالا (مثل PE100 و PE80) لوله های‌گرید پلی اتیلن یا high grade pe، گفته می‌شود. این لوله‌ها با روش‌های خاصی (مانند اضافه کردن کمی دوده) در مقابل اشعه‌های UV و ماورا بنفش بسیار قوی تولید می‌شوند.

    البته همین روش تولید، یکی از دلایلی است که از این لوله‌ها در خطوط لوله طولانی استفاده کرده و هزینه کمتری را برای احداث چنین کارهایی، پرداخت می‌کنند.

    لوله پلی اتیلن فاضلابی 

    در اصل لوله‌های پلی اتیلنی فاضلابی به نوع خاصی از لوله‌های پلی اتیلن گفته می‌شود. این نوع لوله‌ها، از سایز ۵۰ میلیمتر تا ۴۰۰ میلیمتر برای کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند. بیشترین کاربرد این لوله‌ها در گردآوری فاضلاب‌های صنعتی، فاضلاب خانگی، انواع فاضلاب‌های شهری و بین شهری و روستایی است.

    در ادامه باید گفت که این لوله‌ها با توجه به نوع کاربردشان عموما به صورت دوجداره کاروگیت و در فشارهای بالا تولید می‌شوند (هر چند در مواردی مانند فاضلاب خانگی، نیازی به تهیه لوله با فشار بالا نیست چون هیچگاه فشار سیال درون آن بالاتر از ۴ اتمسفر نخواهد بود)

    لوله پلی اتیلن و دفع رواناب ها 

    رواناب‌ها همانند انواع باران‌های مخلوط شده با سنگ‌ها و شن و ماسه می‌تواند در انواع لوله‌ها رسوب کند. اما لوله‌های پلی اتیلنی دارای سطح داخلی صاف و صیقلی هستند که همین موضوع باعث می‌شود تا رواناب داخل آن رسوب نکند. در واقع در لوله‌های پلی اتیلنی ضریب اصطکاک به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

     کاربرد لوله پلی اتیلن در انتقال آب دریا برای پرورش ماهی

    شما می‌توانید به صورت ارگانیک برای انتقال آب دریا به حوضچه‌های پرورش ماهی و میگو، از لوله پلی اتیلن سایز ۲۵۰ یا ۱۰ اینچ استفاده کنید. البته جالب است بدانید که بنابر این نوع کاربرد، می‌توان آب را از یک قنات و یا یک محوطه آبی به زمین کشاورزی یا حوضچه منتقل کرد.

    لوله های پلی اتیلنی و نیروگاه ها

    امروزه یکی از دغدغه‌های مدیران مربوط به راه اندازی خطوط لوله کشی برای نیروگاه‌هایی است که بدون شک در برخی از موارد حوادث غیر مترقبه فراوانی در آن‌ها رخ داده است.

    بنابراین ما می‌توانیم از hdpe در ارتفاعات و حتی در نیروگاه‌ها هم استفاده کنیم. hdpe بخاطر داشتن دو ویژگی، مقاومت بالای مواد پلی اتیلنی در برابر فرابنفش و بالا بودن دمای ذوب و اشتعال این نوع لوله‌ها، بهترین گزینه برای استفاده در نیروگاه‌ها هستند.

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=306072

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم