• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

لزوم توجه ویژه به «اعتماد» سرمایه‌گذاران در بودجه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 267299
  • 22 آذر 1400 - 9:48
لزوم توجه ویژه به «اعتماد» سرمایه‌گذاران در بودجه ۱۴۰۱

لزوم توجه ویژه به «اعتماد» سرمایه‌گذاران در بودجه ۱۴۰۱ «اعتماد» به بازار سرمایه اساسی‌ترین مولفه‌ای است که سبب پایداری و اعتقاد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه می‌شود؛ بنابراین، لازم است دولتمردان و مجلسیان در تنظیم بودجه به حفاظت از آن، توجه شایانی داشته باشند. یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه […]

  • لزوم توجه ویژه به «اعتماد» سرمایه‌گذاران در بودجه ۱۴۰۱

    «اعتماد» به بازار سرمایه اساسی‌ترین مولفه‌ای است که سبب پایداری و اعتقاد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه می‌شود؛ بنابراین، لازم است دولتمردان و مجلسیان در تنظیم بودجه به حفاظت از آن، توجه شایانی داشته باشند.

    یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اشاره به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در لایحه بودجه سال پیش‌رو، تغییراتی مشاهده می‌شود که در صورت تصویب و اجرایی شدن، می‌توانند پیامدهای اثربخشی بر کارایی بیشتر بازار سرمایه داشته باشد.

    محمدمهدی ناسوتی‌فرد مشکلات و هزینه‌های اقتصادی دولت را به مثابه یک کلاف سر درگم برشمرد و عنوان کرد: دولت برای هزینه‌های خود دچار مشکل شده است. بر این اساس، اگر دولت بخواهد برای رفع مشکلات هزینه‌های خود اوراق منتشر کند، این موضوع ممکن است سبب تحمیل جو روانی در بازار شود. از سوی دیگر، در صورت ایجاد تغییرات در قیمت‌ خوراک و سوخت، ممکن است این موضوع منجر به افزایش چند برابری هزینه‌های شرکت‌های فعال در صنایع مرتبط شود.

    وی با بیان اینکه موضوعات مرتبط با بازار سرمایه و بودجه از دو منظر قابل بررسی است، خاطرنشان کرد: لازم است دولت و مجلس در مصوبات خود به رابطه میان اعداد و ارقام در بودجه و سودآوری شرکت‌ها توجه کافی داشته باشند. همچنین باید به مولفه اساسی «اعتماد» به بازار سرمایه، توجه کافی شود.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط کنونی که سهامداران با وجود تمامی ریسک‌ها و خبرهای خوب و بدی که از درون و بیرون بازار نشأت می‌گیرد، همچنان به سرمایه گذاری در بازار سرمایه معتقدند، سلب اعتماد آن ها از طریق مواردی که در بودجه لحاظ می‌شود، هزینه گزافی دارد که به موجب آن بازگشت سرمایه‌گذار دشوار می‌ شود. از این‌روی، ضروری است افراد حاضر در مجلس و دولتمردان که در میان آنها اقتصاددانان بزرگی هم حضور دارند، شرایط ویژه بازار سرمایه را برای تنظیم بودجه در نظر داشته باشند.

    از کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی تا جذب سرمایه

    ناسوتی‌فرد با اشاره به کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی از ۲۵ به ۲۰ درصد گفت: این نکته برای فعالان بازار و شرکت‌های بورسی اهمیت دارد، زیرا شرکت‌های تولید حاضر در بورس به صورت دوگانه از این موضوع سود می‌برند. یکی به دلیل معافیت مالیاتی به دلیل پذیرفته شدن در بورس و دیگری معافیت مالیاتی به سبب ماهیت تولیدی بودن آنها.

    وی افزود: طرح‌هایی از این دست، به تولید در کشور کمک می‌کنند. زیرا طرح‌های مشابه دیگری که تخصیص یارانه را در پی دارد، در عمل به سفته‌بازی و ایجاد رانت منتهی می‌شود، اما در طرح‌هایی همچون کاهش مالیات، مشمولان طرح به صورت شفافی، مشخص هستند و حجم پول پُر گردشی که وجود دارد را می‌تواند جذب خود کند.

    حمایت دولت از بازار سرمایه از مسیر صندوق تثبیت

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون لازم است پنیک بازار سرمایه رفع شود، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای نخستین بار، ردیف مستقلی در بودجه ۱۴۰۱ از سمت دولت برای صندوق تثبیت بازار در نظر گرفته شده است؛ همچنین، پرداخت کل مالیات حاصل از معاملات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازمی‌گردد.

    *خبرنگار: محبوبه حاجی‌زاده

    این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است؛ اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=267299

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم