• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

قیمت لیر ترکیه

  • کد خبر : 312135
  • 20 اسفند 1401 - 11:29
قیمت لیر ترکیه

فهرست محتوا ترکیه یک مقصد آسیایی اروپایی است، موقعیت ترکیه، آن را به مقصدی بسیار مناسب برای گردشگران از سراسر جهان در طول سال تبدیل می‌کند. قبل از سفر به ترکیه لازم است با واحد پول ترکیه آشنا شوید. در این مقاله به معرفی و بررسی واحد پولی کشور ترکیه یعنی لیر و تاریخچه آن […]

فهرست محتوا

  • ترکیه یک مقصد آسیایی اروپایی است، موقعیت ترکیه، آن را به مقصدی بسیار مناسب برای گردشگران از سراسر جهان در طول سال تبدیل می‌کند. قبل از سفر به ترکیه لازم است با واحد پول ترکیه آشنا شوید. در این مقاله به معرفی و بررسی واحد پولی کشور ترکیه یعنی لیر و تاریخچه آن می پردازیم. در صورتی که برای سفر به ترکیه آماده می شوید و قصد دارید در این کشور خرید کنید  باید از قیمت لیر، اطلاعاتی در مورد واحد پول ترکیه داشته باشید.

    واحد پول ترکیه چیست؟

    واحد پول در ترکیه لیر ترکیه Türk Lirası است مخفف TRY واحد پول رسمی ترکیه، لیر جدید می باشد. علاوه بر ترکیه، جمهوری قبرس شمالی نیز از این ارز استفاده می کند. لیر جدید ترکیه به 100 سکه کوروش جدید تبدیل می شود و لیر اغلب دارای نماد YTL است. علامت لیر ترکیه توسط Tülay Lale طراحی شده است که ترکیب و دستکاری حرف L مانند نیم لنگر و حرف دو راه راه تعبیه شده T با زاویه 20 درجه می باشد. انتخاب این نماد پس از یک مسابقه ملی انجام شد که با 7 نامزد در مقابل بانک مرکزی به پایان رسید و توسط رجب طیب اردوغان نخست وزیر به عنوان نماد رسمی لیر ترکیه در مارس 2012 اعلام شد.

    واحد پول ملی ترکیه لیر جدید ترکیه (TRY) است. ترکیه در مقایسه با کشورهای همتا نرخ تورم بالایی را تجربه کرده است. برای مقابله با تورم، این ارز چندین بار تجدید ارزش گذاری شد. لیر جدید ترکیه برای اولین بار در اوایل سال 2005 معرفی شد و معادل یک میلیون لیر قدیمی ترکیه بود. در جریان تجدید ارزیابی در سال 2005، یک قانون جدید شش صفر آخر را از ارزش پول حذف کرد.

    ارزش لیر ترکیه

    در سال های گذشته لیر ترکیه در مقایسه با دلار یا یورو توانسته ثبات پیدا کند و حتی مقداری ارزش پیدا کند. در بین سال های 1995 تا 1996 و سال های 1999 تا 2004 در کتاب رکورد گینس، لیر ترکیه به عنوان سومین کم ارزش ترین ارز جهان قرار گرفته است. در سال 2005 پس از کاهش دوباره ارزش لیر ترکیه، لیر جدید ترکیه منتشر شد که در گردش بود. تا 1 ژانویه 2009، زمانی که دوباره به لیر ترکیه تغییر نام داد.

    ممکن است برای شما سوال باشد که برای سفر به ترکیه از چه واحد پولی استفاده کنید. هنگام سفر به ترکیه شما می توانید حتی  از ریال ایران استفاده کنید اما در برخی جاها فقط لیر ترکیه دریافت می شود. هنگام سفر به این کشور توصیه می کنیم پول خود را به دلار تبدیل کنید و در کشور ترکیه دلارهای خود را لیر تبادل نمایید تا هزینه کارمزد تبدیل به لیر را نداشته باشید. محتوای این مقاله متعلق به موسسه MIE می باشد و بدون ذکر منبع هرگونه کپی برداری از آن شرعا و قانونا حرام می باشد.

    قیمت لحظه ای لیر

    قبل از خرید ارز برای تجارت و سفر و هر کار دیگیری که در ترکیه دارید،  لازم است که قیمت لحظه ای لیر ، را در اختیار داشته باشید  سایت الان چند  قیمت لیر صرافی را به صورت دقیق و لحظه ای به شما نشان می دهد.

    تاریخچه لیر ترکیه

    اولین بار در سال 1844 لیر ترکیه به عنوان واحد پول رسمی این کشور معرفی شد. این لیر جایگزین کوروس شد که در آن زمان در گردش بود و زیرمجموعه لیر شد. از سال 1844 تا 1881 لیر بر اساس دو سیستم بوه است. یکی از این سیستم ها 99.8292 گرم نقره خالص و دیگری 6.61519 گرم طلای خالص بود، در سال 1881 تا 1914 استاندارد طلا به تصویب شد. در طول جنگ جهانی اول، ترکیه استاندارد طلا را کنار گذاشت و لیر تا سال 1920 ارزش خود را از دست داد. در طول دوره های مختلف زمانی که فرانک فرانسه و پوند استرلینگ تثبیت شد، در سال 1946 با نرخ مبادله TRL = 1 USD 2.80 لیر به دلار آمریکا ثابت شد، این اثبات و برابری تا سال 1960 ادامه داشت. پس از سال 1970 لیر به طور مرتب کاهش یافت. در نتیجه تورم مزمن ترکیه از دهه 1970 تا 1990، لیر دچار کاهش شدید ارزش شد.

    بررسی جایگاه و اهمیت لیر ترکیه در جهان

    لیر ترکیه ارز قانونی در ترکیه است، ارزی که در طول تاریخ خود دچار فرآیندهای کاهش ارزش زیادی شده است. دلیل این امر این است که کتاب رکوردهای گینس آن را در دو نوبت بین سال های 1995 تا 1996 و از سال 1999 تا 2004 به عنوان کم ارزش ترین ارز جهان طبقه بندی کرده است. به طور کلی لیر ترکیه ارزش زیادی در بازار جهانی ندارد و با توجه به اقتصاد این کشور دستخوش نوسانات زیادی بوده است.

     

    بحران اقتصادی در سال 2001 منجر به کاهش ارزش لیر ترکیه شد و موجی از اصلاحات اقتصادی در سال 2005 رخ داد، مشاغل دولتی مانند شرکت های مخابراتی و پالایشگاه های نفت خصوصی شدند و بانک مرکزی سیاست پولی سختی را برای محدود کردن هزینه ها در پیش گرفت. قبل از انجام این اصلاحات اقتصادی، اقتصاد ترکیه به شدت به کمک های خارجی متکی بود زیرا حدود 80 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه را بدهی خارجی تشکیل می داد. علاوه بر این، بدهی خارجی ترکیه به عنوان سهم تولید ناخالص داخلی به رکورد 62.8 درصد در سال 2020 افزایش یافت. با وجود اقتصاد خود، ترکیه همچنان به عنوان یک بازار نوظهور طبقه بندی می شود و TRY همچنان با حملات بی ثباتی و نوسانات روبرو است زیرا این کشور همچنان با تورم و رشد اقتصادی مبارزه می کند. به عنوان مثال، در 10 آگوست 2018، لیر ترکیه بیش از 20 درصد در یک روز در برابر دلار آمریکا به دلیل ترکیبی از مشکلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی که ترکیه را گرفتار کرده بود، به پایین ترین حد خود رسید.

     

     

    خرید لیره ترک

    صرافی هایی در استانبول بدون در نظر گرفتن هیچ حق کمیسیونی به صورت نقدی، تبدیلات ارز رسمی کشور ترکیه را انجام می دهند. البته بیشتر صرافی ها تابلویی در مغازه ها نصب کرده اند که نرخ تبدیل ارز را به متقاضیان نمایش می دهند و ممکن است از نظر نرخ گذاری با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند. پس بهتر است برای تبدیل کردن پول خود به ارز رسمی کشور ترکیه صرافی را انتخاب کنید که کمترین نرخ را ارائه می دهد.

    البته خوب است بدانید برخی بانک ها در ترکیه نیز با دریافت حق کمیسیون، تبادلات ارزی این کشور را انجام می دهند همچنین چک های مسافرتی تنها با ارائه دادن پاسپورت به واحد پول ترکیه تبدیل می شوند. پس چنانچه شما قصد دارید قبل از خارج شدن از ترکیه، لیر ترک را به واحد پول کشور مبداء تبدیل کنید حتما باید رسید این معامله را همراه خود داشته باشید تا نشان داده شود که معامله در کشور ترکیه به صورت قانونی انجام گرفته است.

    خوب است بدانید هر فرد خارجی می تواند از کشور ترکیه مبلغی معادل ۵۰۰۰ دلار از واحد پول ترکیه همراه با خود خارج کند.

    تبدیل ارز در ترکیه

    شما می توانید در هر مکان مناسبی مانند بانک ها، صرافی های مختلف در خیابان های ترکیه همچنین صرافی هایی که در فرودگاه، هتل ها، رستوران ها و دیگر مکان ها وجود دارد تبدیل پول خود به واحد پول ترکیه انجام دهید اما به شما پیشنهاد می شود هیچ گاه تبدیل ارز را در صرافی های هتل ها و یا فرودگاه انجام ندهید زیرا حق کمیسیون بالایی را از شما می گیرند.

    چنانچه بخواهید تبدیل ارز را در بانک های ترکیه انجام دهید باید بدانید که اکثر بانک های وجود داشته در شهرهای ترکیه در روز شنبه و روز یکشنبه تعطیل هستند، همچنین صرافی ها تنها با دریافت پاسپورت و ارزهای نو و تازه کار تبدیل واحد پول ترکیه را انجام می دهند.

    سایت الان چند به آدرس اینترنتی alanchand.com  به صورت لحظه ای قیمت لیر ترکیه را از صرافی های معتبر جمع کرده و قیمت لحظه ای لیر را به خریداران ارز لیر نمایش میدهد.

    همچین میتوانید برای دریافت آخرین قیمت به روز لیر ترکیه اپلیکشن الان چند رو از پلی استور یا اپ استور دریات کنید.

     

     

     

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=312135

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم