• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

“قطعی گاز” در زمستان؛ کم تأثیر اما جنجالی

  • کد خبر : 264506
  • 13 آذر 1400 - 8:00
“قطعی گاز” در زمستان؛ کم تأثیر اما جنجالی

"قطعی گاز" در زمستان؛ کم تأثیر اما جنجالی با مدیریت مسوولان و صاحبان صنایع در زمستان، موضوع احتمال قطعی گاز تأثیر جدی بر صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی نمی‌گذارد و آنچه اخیراً درباره این موضوع به عنوان یک ریسک در بازار مطرح می‌شود بیش واکنشی برخی از اهالی بازار به یک خبر غیرقطعی و البته […]

  • "قطعی گاز" در زمستان؛ کم تأثیر اما جنجالی

    با مدیریت مسوولان و صاحبان صنایع در زمستان، موضوع احتمال قطعی گاز تأثیر جدی بر صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی نمی‌گذارد و آنچه اخیراً درباره این موضوع به عنوان یک ریسک در بازار مطرح می‌شود بیش واکنشی برخی از اهالی بازار به یک خبر غیرقطعی و البته کم تأثیر است.

    "مهدی سوری"، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به قطع احتمالی گاز صنایع در زمستان و تاثیر آن بر روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: اگر تحلیل شرایط روز بازار به صورت تک عامل با محور قطعی گاز صورت بپذیرد؛ باید در ابتدا به طور حتم به مسایل افزایش قیمت گاز و نیز قطعی احتمالی آن پرداخته شود که به عنوان دو موضوع اساسی در کشور تلقی می شوند.

    وی با بیان اینکه آیا قطعی گاز باعث عدم فعالیت واحدهای تولیدی در کشور می شود، گفت: عموماً واحدهای تولیدی فولاد دارای ذخیره مواد اولیه برای مدت ٢٠ روز تا یک ماه هستند که از طریق آن می توانند تا یک ماه از زمان قطعی گاز فعالیت خود را به آسانی سپری کنند اما در صورت تداوم این اتفاق بیشتر از یک ماه، مشکل کمبود تولید در شرکت ها رخ خواهد داد.

    سوری با بیان اینکه کارخانه پتروشیمی ها، متانول سازان و اوره سازان به راحتی قادر به مدیریت قطعی گاز برای مدت یک ماه تا ۴۵ روز هستند، خاطرنشان کرد: این واحدها هر سال در زمان قطعی گاز به مساله اورهال شرکت می پردازند، اما اگر قطعی گاز در واحدهای پتروشیمی بیشتر از یک ماه به طول بینجامد باعث ایجاد مشکل اساسی برای این واحدها می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صنعت سیمان قرار است تا خوراک مایع با قیمت ارزان در اختیار این واحدها قرار بگیرد اما نکته اساسی این است که اکنون در کشور با کارخانه های سیمان بسیار مستهلکی روبرو هستیم که تاکنون اورهال نشده اند.

    وی معتقد است که سوزاندن مازوت از طریق این واحدها مشکلات آنها را بیشتر از قبل می کند و می تواند باعث ایجاد صدمه به کارخانه ها شود.

    سوری تاکید کرد: قطعی گاز برای مدت زمان یک ماه، نمی تواند مشکل چندان پیچیده ای را برای واحدها ایجاد کند اما تداوم آن در کشوری که از بزرگترین منابع گازی جهان برخوردار است، نگران کننده خواهد بود.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در میدان عسلویه، واحد پتروشیمی زاگرس مجبور می شود خط تولید خود را به دلیل قطعی گاز تعطیل کند که این موضوع برای این واحدها چندان خوشایند نیست.

    وی ادامه داد: موضوع قطعی آب را به دلیل کمبود باران نمی توان برطرف کرد و از حیطه اختیار مسوولان خارج است اما مساله کمبود یا قطعی گاز واحدهای تولیدی ناشی از عدم مدیریت درست بوده که باعث ایجاد چنین مشکلی در کشور شده است.

    سوری به مباحث مطرح شده درخصوص افزایش نرخ گاز اشاره کرد و گفت: طی چند وقت گذشته چنین مساله ای مورد بحث قرار گرفت تا تصمیماتی برای افزایش قیمت گاز اتخاذ شود، حتی در این میان برای فولادسازها پیشنهاد افزایش ١٠٠ درصدی قیمت گاز خوراک مطرح شده بود.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت گاز فولادسازها ٣٠ درصد قیمت خوراک پتروشیمی است، گفت: به نظر نمی رسد پیشنهاد ١٠٠ درصدی قیمت ها نهایی شود و قیمت گاز در رقمی بین ٣٠ تا ١٠٠ درصد افزایش یابد، زیرا سال گذشته هم افزایش قیمت ۵٠ درصدی اعلام شد اما رقمی کمتر از میزان اعلام شده به مرحله اجرا رسید.

    وی ادامه داد: قیمت گاز سوخت در شرکت فولادسازها کمتر از ١٠ درصد نرخ فروش محصول است؛ بنابراین حتی اگر قیمت ها به میزان ١٠٠ درصد افزایش پیدا کند شاهد تاثیر چندان چشمگیری در فعالیت این واحد تولیدی نخواهیم بود.

    واکنش بازار سرمایه به خبر قطعی احتمالی گاز در کشور

    سوری به واکنش بازار سرمایه به خبر قطعی احتمالی گاز در کشور اشاره کرد و گفت: تاثیرپذیری بازار سرمایه از این مساله ناشی از نبود احساس امنیت سرمایه گذار در بازار سرمایه است؛ بنابراین زنجیره ای از تصمیمات و اتفاقات در کشور، مردم را به این نتیجه می رساند که بازار سرمایه جای امنی برای سرمایه گذاری نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سیاست گذاران، سرمایه های سرمایه گذاران را قربانی دستاوردهای کوتاه مدت خود می کنند، افزود: مسوولان حاضر در کشور دید بلندمدت و پیش بینی پذیری اقتصاد را به واسطه تصمیمات خلق الساعه خود تحت شعاع قرار می دهند و این امر باعث می شود تا فعالان بازار سرمایه دیگر قادر به تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در بازار نباشند.

    وی با بیان اینکه بی اعتمادی و عدم پیش بینی پذیری بازار برای آینده سبب ایجاد مشکل در امنیت بازار سرمایه می شود، گفت: باید برنامه ای برای دو یا سه سال آینده در نظر گرفته شود که نشان دهنده مجموعه تصمیمات کشور باشد، زیرا فعالان اقتصادی از این طریق راحت تر قادر به تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در این بازار هستند.

    *خبرنگار: فرزانه فلاحی

    این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=264506

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم