• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4
دکتر فهیمی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه:

قصد ما متحول کردن بازار سرمایه است/ بازار سرمایه پیش از هر تصمیمی تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرد

  • کد خبر : 7635
  • 30 خرداد 1397 - 1:11
قصد ما متحول کردن بازار سرمایه است/ بازار سرمایه پیش از هر تصمیمی تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرد

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار گفت: پروژه مجمع آنلاین از طرح‌های پیچیده سمات بوده که برای اولین بار با کمترین خطای ممکن راه‌اندازی خواهد شد.

  •  

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک٬ نخستین نشست خبری دکتر حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار، سه شنبه 29 خرداد ماه ۹۷ با حضور جمعی از اصحاب رسانه٬ در سالن جلسات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار برگزار گردید.

     

    دکتر حسین فهیمی٬ مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار

    دکتر فهیمی، در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای سال 97 تاکنون بیش از 13 هزار و 16 نفر با دریافت کد معاملاتی وارد بازار سرمایه شده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 300 درصدی روبرو است.

    وی با اشاره به شرایط خاص سیاست خارجی کشور در فضای بین‌الملل و وضعیت سخت حاکم بر مبادلات سیاسی و تجاری گفت: گرچه بازار سرمایه پیش از هر تصمیمی تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرد و به آن واکنش نشان می‌دهد، اما با این وجود در حال حاضر حدود هزار و 100 کد معاملات خارجی در بازار سهام ایران فعال هستند که اغلب دارندگان این کدها در اروپا هستند.

    مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار، بیان داشت: در حال حاضر شرکتهایی از 43 کشور مختلف در بازار سرمایه ایران فعال هستند و با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه سهامدار شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

    دکتر فهیمی افزود: پروژه مجمع آنلاین از طرح‌های پیچیده سمات بوده که برای اولین بار با کمترین خطای ممکن راه‌اندازی خواهد شد. فرایند برنامه‌ریزی در مورد این طرح از حدود 9 ماه قبل شروع و در حال حاضر مباحث حقوقی و مقرراتی آن با بیش از 2 هزار مستندات در حال تدوین و بررسی است.

    وی با بیان اینکه پیمانکار این پروژه در آذر ماه امسال سامانه مجمع آنلاین را به سمات تحویل خواهد داد٬ گفت: فرایند برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه یک شرکت به طور آنلاین به طور آزمایشی در سال جاری  برگزار و رای‌گیری خواهد شد و بر اساس برنامه از ابتدای سال 98 این سامانه آماده ارائه خدمات به تمام ناشران بازار سرمایه خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار، تصریح کرد: بر این اساس پس از اطلاع‌رسانی در مورد قبل، حین و بعداز برگزاری مجمع به سهامداران از طریق روش‌های مختلف از جمله ارائه کد چهار رقمی می‌توان به طور مجازی وارد مجمع عمومی شرکت شد و به عنوان بخشی از حضار در مجمع حضور داشت.

    وی با بیان اینکه از این پس با کمک اصحاب رسانه می‌خواهیم شفاف تر از قبل شویم، پیرامون شائبه نشت اطلاعات در سمات گفت: نشت اطلاعات خلاف قانون و آموزه‌های دینی بوده و تردیدی نیست، کسی که بر خلاف این موارد اطلاعات را نشت می‌دهد، با ضمانت اجراهای حقوقی مواجه و امکان فعالیت در سمات را نخواهد داشت.

    دکتر فهیمی ادامه داد: در دوره مدیریت من تعدیل یا اخراج نیرو در  این زمینه وجود نداشته و چنانچه نشت اطلاعات صورت گیرد، با آن برخورد می‌شود، اما ابزار نگرانی و دغدغه از بابت نشت اطلاعات و بیان مطالب در این خصوص بدون مصداق صحیح نیست و باید خبرنگار پرسش بازار سرمایه را به شکل درست بیابد و مطرح کند.

    وی افزود: پس از مجمع اخیر سمات و انتخاب اعضای هیات مدیره برنامه جدیدی برای خدمات این شرکت صورت گرفت که سامانه سجام (سامانه اطلاعات جامع مشتریان) در این بین مستقر و عملیاتی شده است.

    مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار، ادامه داد: به کمک این سامانه به طور قطع خواهیم توانست، اقدامات بسیار خوبی را به پیش ببریم. این سامانه پیش نیاز بسیاری از سامانه ها خواهد بود و از دو روز پیش ثبت نام سامانه آغاز شده است.

    دکتر فهیمی ادامه داد: هر شخص حقیقی و حقوقی با یک بار ثبت نام در این سامانه خواهد توانست، وارد باشگاه مشتریان سود و دیگر نیازی به شناسایی‌های مکرر نخواهد داشت.

    مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار، گفت: به موجب این اتفاق کلیه فعالان بازار سهام موظف اند طی 6 ماه آینده در این سامانه وارد شوند. بر این اساس در صورتی که شخصی در این سامانه ثبت نام نکند، دیگر نخواهد توانست هیچ گونه خدماتی را از این بازار دریافت کند.

    وی با رد شایعه تبدیل سمات به بانک عنوان کرد: در گذشته همیشه منتظر بودیم که سهامداران به ما مراجعه کنند، اما حالا قصد داریم، فعال شده و خودمان به سراغ سهامداران برویم. قصد ما متحول کردن بازار سرمایه خواهد بود.

    دکتر فهیمی افزود: اولین پروژه که اخیرا عملیاتی شد، سامانه سجام بود که می توان گفت بزرگترین سامانه اطلاعات مشتریان است که برای اولین بار در این گستردگی فعالیت می‌کند.

    وی توضیح داد: این سامانه بزرگترین سیستم جمع آوری اطلاعات مشتریان و جایگزین شناسه اطلاعتی است که افراد را احراز هویت می‌کند. سابقا هم این شناسایی ها رخ می‌داد، اما با سجام هر شخص حقیقی و حقوقی فقط یکبار در این سامانه ثبت نام می کند و یک بار برای همیشه فرد وارد باشگاه بازار سرمایه خواهد شد و از آن به بعد این فرد نیاز به شناسایی هویتی مجدد نخواهند داشت. این سامانه با اتصال به سامانه های مختلف در کشور قادر است اطلاعات خود را به روز نگه دارد و قادر است پاره ای از اطلاعات خود را تغییر دهد.

    مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی ها تمام فعالان فعلی بازار موظف هستند ظرف 6 ماه در این سامانه ثبت نام کنند و پس از این 6 ماه دیگر نمی توانند هیچ خدماتی در بازار سرمایه بگیرند. از دو روز پیش سامانه، ثبت نام خود را شروع کرده و شمارش معکوس 6 ماه شروع شده است. کشاورزهایی که گواهی سپرده کالایی دریافت کردند، یا خواهند کرد، باید در این سامانه ثبت نام کنند.

    وی به سهام عدالت نیز اشاره کرد و افزود: به صرف اینکه فرد دارای سهام عدالت است، فعلا تکلیفی ندارد که در سامانه ثبت نام کند، اما آن‌هایی که در کل می‌خواهند در بازار سرمایه فعالیت داشته باشند، باید در سجام ثبت نام کنند.

    مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ادامه داد: هر فرد با یک بار مراجعه به دفتر پیشخوان دولت مرحله احراز هویت را انجام می‌دهد و مراحل ثبت نام در سجام تکمیل می‌شود، در آن صورت تمام ارکان و نهادهای بازار این فرد را می توانند شناسایی کنند و اگر این شخص کد بورسی نداشته سریعا کد بورسی هم برایش صادر می شود.

    وی ادامه داد: یکی از برنامه های ما راه اندازی سیستم دریافت و پرداخت سود اوراق بهادار است. با سامانه‌ای که طراحی می‌شود، عایدی هر نوع اوراق بهاداری که یک فرد در بازار سرمایه دارد را دریافت می‌کنیم و به همان شماره حساب که در سجام داده واریز می کنیم، این سامانه در نیمه دوم سال رونمایی خواهد شد. این یکی از مطالبات به حق فعالان بازار سرمایه است.

     

    مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار، در پایان سخنان خود گفت: در سامانه مجمع الکترونیکی نحوه نظارت بر بنگاه‌های اقتصادی را متحول خواهد کرد. سهامداران این امکان را خواهند داشت که به جای حضور فیزیکی در یک سالن مشخص، اینترنتی حضور داشته و اطلاعات را دریافت. فرد امکان کامنت گذاری در مجمع را خواهد داشت، تمام نظرات در این سیستم ثبت خواهد شد و بعد از اینکه اطلاعات در اختیار سهامداران داده شد، می‌توانند اعلام رای را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=7635

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم