• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
0

قزوه در نشست خبری نخستین دوره «جایزه داستان‌های حماسی»: هنر و ادبیات انقلاب جدا از پشتوانه حماسی، تاریخی و فرهنگی ایران نیست/ شاهنامه درس های مختلفی برای تمام مقاطع زندگی ما دارد

  • کد خبر : 11257
  • 26 شهریور 1397 - 16:51
قزوه در نشست خبری نخستین دوره «جایزه داستان‌های حماسی»: هنر و ادبیات انقلاب جدا از پشتوانه حماسی، تاریخی و فرهنگی ایران نیست/ شاهنامه درس های مختلفی برای تمام مقاطع زندگی ما دارد

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور گفت: بازگشت به گذشته و رجوع به فردوسی باید در دستور کار ما باشد. فردوسی مانند درخت 1100 ساله ای است که هنوز میوه های نو می دهد، میوه هایی که شیرین ترین و آبدارترین است. به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری نخستین دوره «جایزه […]

  • رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور گفت: بازگشت به گذشته و رجوع به فردوسی باید در دستور کار ما باشد. فردوسی مانند درخت 1100 ساله ای است که هنوز میوه های نو می دهد، میوه هایی که شیرین ترین و آبدارترین است.

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری نخستین دوره «جایزه داستان‌های حماسی»، با موضوع اقتباس از داستان حماسی رزم نامه ایران و توران در شاهنامه فردوسی، صبح امروز دوشنبه 26 شهریور ماه 97، با حضور علیرضا قزوه رئیس مزکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، میثم مرادی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات باشگاه خبرنگاران پویا (تسنیم) برگزار گردید.

    علیرضا قزوه، مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور

    علیرضا قزوه، در این نشست خبری گفت: فعالیت هایی که در راستای هویت ملی ما باشد، باید حمایت شود.

    وی ادامه داد: در حوزه هنری بیش از همه راجع به هنر انقلاب کار می کنیم، هنر و ادبیات انقلاب جدا از پشتوانه حماسی، تاریخی و فرهنگی ایران نیست. اگر شاعران انقلاب در یک برهه دچار تفسیرهای شتاب زده شده اند ممکن است فکر کرده باشند ادبیات انقلاب چیزی جدا از تلاش های حافظ، سعدی، فردوسی و بیدل است در صورتی که اینطور نیست.

    مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، با بیان اینکه در 4 دهه انقلاب آثار خوبی تولید شده است، اظهار داشت: شعر انقلاب معلمانی دارد که در تمام سبک های ادبی حضور دارند. شعر انقلاب ریشه هایی دارد، ریشه های اصلی آن فردوسی، حافظ و سعدی است. ما 4-5 سبک داریم، سبک خراسانی که فردوسی متعلق به آن است، سبک عراقی، سبک هندی و سبک بازگشت. در تمام این دوران با آثاری مواجه می شویم که فاخر و به یاد ماندنی هستند و گذشته خود را فراموش نکردند. صائب تبریزی هرگز نگفته سعدی را الگو قرار نداده و یا مولانا هرگز نگفته که از پی سنایی نیامده است.

    قزوه بیان داشت: شعر انقلاب معلمانی داشته که معلمان آنها را شاعران خراسانی بودند. شاعرانی همچون نیما، اخوان ثالث، سهراب سپهری، شاملو و برخی از شعرهای فروغ پیش روی ماست که شعر انقلاب از آنها هم بهره برده است. شعر انقلاب با داشتن این معلمان بضاعتی زیاد دارد و همچون آبی است که خودش را باید به دریاچه بریزد.

    وی با اشاره به اینکه امروز داشته هایمان در ادبیات زیاد است، گفت: در حوزه شعر، داستان و خاطره سبک انقلاب اسلامی ایجاد شد. امروز محتوا موجود است و ما به دنبال ضعف می گردیم. بازگشت به گذشته و رجوع به فردوسی باید در دستور کار ما باشد. فردوسی مانند درخت 1100 ساله ای است که هنوز میوه های نو می دهد، میوه هایی که شیرین ترین و آبدارترین است.

    مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، خاطرنشان کرد: به جای اینکه بازگشت درستی به ادبیات خود داشته باشیم چشم و گوش بسته به دنبال چیزی هستیم که غرب به ما می دهد. منکر حماسه های غرب نیستیم، غرب حماسه های خوبی داشته است اما ما نیز پا به پای آنها بودیم و حتی در گذشته از آنها رشیدتر بودیم. اگر نگویم ابوالقاسم فردوسی بالاترین است قطعا باید گفت یکی از بالاترین هاست. امروز وقتی نگاه می کنیم در حماسه چیزی در حال خلق شدن است که همان هری پاترهاست و مبنا و ریشه اش بیش از آنکه بر پایه باورها، حکمت و معجزه باشد بر مبنای جادوگری است. شاهنامه درس های مختلفی برای تمام مقاطع زندگی ما دارد حتی درس هایی برای دیپلماسی و وزرای ما دارد. این درس ها باید بازیابی شود و در بازار و فرهنگ و سیاست مورد استفاده قرار گیرد.

    بنا به این گزارش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با همکاری حوزه هنری این استان، نخستین دوره «جایزه داستان‌های حماسی» را با موضوع اقتباس از داستان حماسی رزم نامه ایران و توران در شاهنامه فردوسی برگزار می‌ کند.

    برای شرکت در این جایزه ادبی، هر فرد باید ابتدا طرح 1000 کلمه‌ای خود را درباره داستانی که در صدد نگارش آن است به دبیرخانه ارسال کند و در صورت پذیرفته شدن در قالب 15 طرح برگزیده این جایزه، با نظارت دبیرخانه هر یک از این طرح‌ها مبدل به یک داستان 15 هزار کلمه‌ای خواهد شد.

    به هر یک از 15 طرح راه یافته به مرحله نهایی این جایزه مبلغ 4 میلیون ریال اهدا می‌شود و نفرات برگزیده اول تا سوم نیز به ترتیب یک میلیون، پانصد و سیصد هزار تومان جایزه دریافت خواهند کرد و آثار برگزیده نیز در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

    گفتنی است، دبیرخانه این جایزه تا 15 مهرماه به دریافت طرح‌های ابتدایی خواهد پرداخت و پس از اعلام 15 طرح برگزیده، تا نیمه اسفند ماه در انتظار دریافت آثار برگزیده خواهد ماند. مراسم پایانی این جایزه نیز در اردیبهشت ماه سال 1398 برگزار خواهد شد.

    خبرنگار: رحمان صفابخش

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=11257

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم