• امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

فولاد ایران در زنجیره ارزش جهانی چه جایگاهی دارد؟

  • کد خبر : 343397
  • 27 فروردین 1403 - 12:30
فولاد ایران در زنجیره ارزش جهانی چه جایگاهی دارد؟

فهرست محتوا کشور ایران از گذشته تا به امروز، توانسته بالاترین رتبه‌های تولید فولاد در سطح جهان را نصیب خود کند. طبق اطلاعات به دست آمده از انجمن جهانی فولاد، کشور ایران توانسته رتبه هفتم تولید فولاد در جهان را از آن خود کند. از سال ۲۰۱۷ تا به امروز نیز صنعت تولید فولاد در […]

فهرست محتوا

  • کشور ایران از گذشته تا به امروز، توانسته بالاترین رتبه‌های تولید فولاد در سطح جهان را نصیب خود کند. طبق اطلاعات به دست آمده از انجمن جهانی فولاد، کشور ایران توانسته رتبه هفتم تولید فولاد در جهان را از آن خود کند. از سال ۲۰۱۷ تا به امروز نیز صنعت تولید فولاد در ایران حدود ۱۷. ۴ درصد رشد داشته است

    انقلاب صنعتی و تولید فولاد توانست گامی بلند در عرصه پیشرفت صنایع مختلف در سراسر جهان بردارد. از گذشته‌های دور تا به امروز، فولاد یکی از مهم‌ترین عناصر جهان محسوب می‌شود که در اکثر صنایع تولیدات مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه فولاد به شکل‌های مختلف آلیاژی تولید می‌شود تا بتواند در برابر هر شرایطی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.
    خوشبختانه کشور ما توانسته در چند دهه اخیر، گامی بلند در زمینه پیشرفت تولیدات فولاد خاور میانه بردارد.همچنین ایران توانسته در سال‌های اخیر، رتبه بالایی را در تولید فولاد در دنیا به دست آورد. اما توجه داشته باشید که قیمت این فرآورده فلزی با ارزش با توجه به عوامل خاصی متغیر است. اما بسیاری از عرضه‌کنندگان فولاد در کشور، این محصول را با قیمت مناسب و کیفیت بی‌نظیر تولید داخل، به دست تولید‌کنندگان می‌رسانند. در ادامه با ما همراه باشید تا با جایگاه ارزش فولاد ایران در جهان بیشتر آشنا شوید.

    فولاد چیست و چه اهمیتی در صنایع دارد؟

    یکی از سؤالات متعددی که برای بسیاری از کاربران مطرح می‌گردد، این است که فولاد چیست و چه اهمیت در صنایع دارد؟ فولاد بخش گسترده‌ای از صنایع فلزی است که حدود 0/02 الی 1/2 درصد از متریال آن را کربن خالص و بخش دیگر را آهن تشکیل می‌دهد. البته متخصصان امروزه برای تولید فولاد‌های مقاوم و با کیفیت‌تر، از متریال اولیه دیگری نیز برای تولید آن استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین خواص فولاد، می‌توان به جوش‌پذیری، مقاومت بالا در برابر ضربات و وزن سنگین، طول عمر زیاد، مقاومت در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی، قابلیت چکش خواری و خم کاری اشاره نمود.
    شاید این مسأله کمی عجیب به نظر برسد اما جالب است بدانید که امروزه در بسیاری از صنایع تولیدات از فولاد استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربرد‌های این محصول ارزشمند، می‌توان به صنعت ساختمان‌سازی، پل‌سازی، شهرسازی، خودروسازی، تولید دستگاه‌های صنعتی، کشتی‌سازی و…. اشاره نمود. البته بهتر است بدانید که استفاده از هر نوع فولادی در هر شرایطی نمی‌تواند گزینه مناسب و اقتصادی محسوب شود. در برخی از صنایع، استفاده کمتری از فولاد می‌شود و این امر، می‌تواند هزینه تولیدات را کاهش دهد.

    تاریخچه تولید فولاد در ایران

    صنایع تولید قطعات فلزی در ایران، قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که مردم از ۴۰۰۰ سال پیش با ذوب کردن سنگ‌های آهن و قرار دادن آن‌ها در قالب، قطعات فلزی ساده همچون چاقو و سر نیزه درست می‌کردند. اما اولین گام برای تولید فولاد در ایران، در سال ۱۳۰۶ شمسی برداشته شد. در این زمان، متخصصان برای احداث خطوط راه آهن، نیازمند فولاد زیادی بودند و به همین دلیل، بجای واردات این محصول، تصمیم به تولید آن در داخل کشور اتخاذ کردند. در سال ۱۳۲۶، کشور آلمان برخی از دستگاه‌های مورد نیاز را برای تولید فولاد در اختیار کارخانه‌ای در کرج قرار داد اما پس از مدت زمان کوتاهی، متأسفانه قرارداد این دو شرکت فسخ شد.
    در سال ۱۳۴۶، کشور سوئد دستگاه‌های لازم و ضروری را برای تولید شمش‌های فولادی در اختیار کارخانه‌ای واقع در اهواز قرار داد که تا سال ۱۳۸۳ کارخانه اهواز توانست رتبه بزرگترین تولید‌کننده فولاد در جهان را نصیب خود کند. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که از گذشته تا به امروز، کشور ایران توانسته در تولیدات فولاد در جهان پیشگام باشد.

    رتبه فولاد ایران در جهان

    همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، کشور ایران از گذشته تا به امروز، توانسته بالاترین رتبه‌های تولید فولاد در سطح جهان را نصیب خود کند. طبق اطلاعات به دست آمده از انجمن جهانی فولاد، کشور ایران توانسته رتبه هفتم تولید فولاد در جهان را از آن خود کند. از سال ۲۰۱۷ تا به امروز نیز صنعت تولید فولاد در ایران حدود ۱۷. ۴ درصد رشد داشته است. البته متأسفانه برخی از کشور‌ها در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی در تولید فولاد پیشی گرفتند و در حال حاضر، صنعت تولید فولاد ایران رتبه ۸ را به خود اختصاص داده است. اما‌ امیدواریم که در آینده نه چندان دور، صنعت تولیدات فولاد ایران، رتبه‌های بالاتری را به دست آورد.

     

    فولاد ایران در زنجیره ارزش جهانی چه جایگاهی دارد؟

    ارزش و سرانه تولید فولاد در ایران

    امروزه کارخانجات تولید فولاد در سراسر کشور، قادر به تولید بهترین فرآورده‌های فولادی با کیفیت بسیار بالا و گرید مناسب هستند. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از کشور‌های صنعتی در سراسر جهان علی الخصوص آلمان، طرفدار فولاد ایران هستند. طبق آمار‌های محاسبه شده، میزان تولید فولاد و آهن در کارخانجات سراسر ایران حدود ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تن تخمین می‌خورد. البته متخصصان با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق، قصد افزایش سرانه تولید فولاد خام و فرآورده‌های فلزی را دارند.

    نرخ صادرات فولاد ایران

    و اما نرخ صادرات فولاد ایران؛ در ماه‌های اخیر، کارخانجات فولاد توانستند سرانه صادرات فولاد را تا ۲۴ میلیون تن و بیشتر برسانند. طبق نظر رسانه‌های مختلف، میزان صادرات فولاد در ده ماهه اخیر از سقف 2.6 میلیارد دلار فرا‌تر رفته است. علاوه بر آن، از اواسط سال ۱۴۰۲ تا به امروز، نرخ صادرات فولاد ایران با افزایش 8.10 درصدی مواجه بوده است. ناگفته نماند که از اوایل سال ۱۴۰۱ تا به امروز حجم کنسانتره سنگ آهن در کارخانجات نیز با افزایش ده برابری مواجه بوده است. ‌امید است در آینده‌های نه چندان دور، نرخ تولید و صادرات فولاد ایران افزایش یافته و قیمت آن برای تولید‌کنندگان داخلی کاهش یابد.

    قیمت فولاد و عوامل مؤثر بر آن

    قبل از انجام هر اقدام جهت خرید فرآورده‌های فولادی پرفروش، بهتر است اطلاعاتی راجع به قیمت آن‌ها کسب کنید. از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر روی قیمت فولاد در کشور، می‌توان به نرخ ارز، نوسانات بازار جهانی، هزینه تولید، هزینه بسته‌بندی و حمل و نقل، گرید و درجه کیفی اشاره نمود. برای استعلام قیمت میلگرد آلیاژی ST52 و سایر فرآورده‌های فولادی با توجه به نرخ روز جهانی، می‌توانید به یکی از وبسایت‌های بسیار معتبر عرضه‌کننده فولاد یعنی آرسینکو مراجعه فرمایید.

     

    فولاد ایران در زنجیره ارزش جهانی چه جایگاهی دارد؟

    بهترین عرضه‌کنندگان فولاد در کشور

    امروزه مراکز بسیار زیادی در کشور هستند که در زمینه عرضه فرآورده‌های فلزی و فولادی فعالیت می‌کنند. اما بهتر است بدانید که خرید فرآورده و شمش‌های فولادی از فروشگاهی نمی‌تواند گزینه مناسب و سودمندانه‌ای محسوب شود. البته هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت؛ شما می‌توانید با مراجعه به یکی از بهترین عرضه‌کنندگان فولاد و صنایع فلزی در کشور یعنی آرسینکو، برای خرید انواع شمش‌های فولادی، میلگرد، ورق و… با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت اقدام کنید. البته قبل از خرید انواع فرآورده‌های فلزی و فولادی، بهتر است با افراد با تجربه و کاربلد در این زمینه مشورت فرمایید.

    کلام آخر

    همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، امروزه کشور ایران توانسته رشد و پیشرفت خوبی در زمینه تولید و صادرات فولاد به سایر کشور‌های جهان را تجربه کند. خوشبختانه متخصصان و مسئولین به صورت شبانه روزی در حال تلاشند تا بتوانند با به کارگیری روش‌های مدرن و ترفند‌های خاص، سرانه تولید و صادرات فولاد به سراسر جهان را افزایش دهند و از این طریق، گامی بلند در عرصه اقتصاد کشور بردارند. فراموش نکنید که این امر، موجب کاهش قیمت فولاد در کشور برای تولید‌کنندگان نیز می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=343397

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم