• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

فارکس یا ارز دیجیتال؟ معامله درکدام یک بهتر است؟

  • کد خبر : 308844
  • 19 آذر 1401 - 17:17
فارکس یا ارز دیجیتال؟ معامله درکدام یک بهتر است؟

فهرست محتوا برای برخی از مردم که تازه با بازارهای سرمایه گذاری آشنا شده‌اند، شاید این تصور پیش آمده است که فارکس و ارز دیجیتال مانند یک دیگر هستند و می‌توانند از روش‌های مشابه در آنها سرمایه گذاری کنند. اما این یک اشتباه است. بازار فارکس یا ارزدیجیتال دو بازار کاملاً متفاوت هستند که تمام […]

فهرست محتوا

  • برای برخی از مردم که تازه با بازارهای سرمایه گذاری آشنا شده‌اند، شاید این تصور پیش آمده است که فارکس و ارز دیجیتال مانند یک دیگر هستند و می‌توانند از روش‌های مشابه در آنها سرمایه گذاری کنند. اما این یک اشتباه است. بازار فارکس یا ارزدیجیتال دو بازار کاملاً متفاوت هستند که تمام ویژگی‌های انها با یکدیگر تفاوت دارد. شاید مدل معامله کردن یکسان باشد و هردو را بتوانید در متاتریدر خرید و فروش کنید، اما اصول این دوبازار کاملاً با یکدیگر متفاوت است. اینکه تصمیم بگیرید که در بازار فارکس معامله کنید یا در ارزهای دیجیتال، به این موضوع بستگی دارد که ابتدا ویژگی‌های هرکدام از این بازارها را بشناسید و سپس تصمیم بگیرید که کدام یک از این بازارها برای شما مناسب است. با ما در این بررسی همراه باشید.

    فارکس چیست؟

    بازار فارکس یا بازار مبادلات ارزهای خارجی است که شما بر اساس نرخ‌های لحظه‌ای، یک ارز را می‌خرید یا می‌فروشید. این ارزها پول‌های رایج کشورهای جهان هستند که در برابر یکدیگر سنجیده می‌شوند. مثلاً شما اگر بخواهید دلار آمریکا را معامله کنید، باید آن را در برابر یک دارایی دیگر مثلاً یورو، پوند، ین و . … انجام دهید. نمادهای آن به این شکل است  EUR/USD ،  GBP/USD ، USD/JPY. بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار غیر متمرکز جهان است که بزرگ‌ترین سرمایه گذاران خصوصی و دولتی مانند بانک‌های مرکزی، صندوق‌های سرمایه گذاری، بیمه‌ها و معامله گران عادی درون آن به معامله می‌پردازند. سرمایه گذاری در فارکس به معنای ورود به حرکت اقتصادی جهان است، شما باید تلاش کنید تا بفهمید که ارزش پول کدام کشور در برابر کدام کشور دیگر درحال پیشی گرفتن است.

    ازآنجا که فارکس یک بازار رسمی و استاندارد است. برای پیش‌بینی حرکت جفت ارز مد نظرتان لازم است به تحلیل‌های فاندامنتال روی بیاورید. یعنی بتوانید وضعیت اقتصادی دو کشور را بررسی کنید، اخبار آن را دنبال کنید و ببینید که هم اکنون چه عواملی ممکن است روی پول آن کشور تأثیر بگذارد. همه چیز در فارکس مرتب و مشخص است. اگر می‌بینید که افراد زیادی از بازار فارکس شکایت می‌کنند که در این بازار پول خود را از دست داده‌اند، دلیلش این است که بیشتر کسانی که با آرزوی ثروتمند شدن، بدون یادگیری مبانی اقتصادی و صرفاً با چند ابزار (اندیکاتور) می‌خواهند در این بازار سودهای زیادی کنند. خیلی زود با ورشکستگی از آن خارج می‌شوند. فارکس یکی از پیچیده‌ترین حوزه‌های سرمایه گذاری است که ورود به آن اصلاً به مردم عادی توصیه نمی‌شود.

    ارز دیجیتال چیست؟

    اما حالا پس از فهمیدن اینکه فارکس چه بازاری است. بهتر است به سراغ ارز دیجیتال برویم تا درنهایت بتوانید بین این دو بازار یکی را انتخاب کنید. بازار ارز دیجیتال یک بازار بدون کنترل است که در آن پول‌های دیجیتال، یا کریپتوکارنسی که بر پایه بلاکچین استخراج و انتقال داده می‌شود را می‌توانید معامله کنید. همان‌طور که می‌دانید کریپتو ها هیچ متولی ندارد، هیچ دولتی از آنها حمایت نمی‌کند و هیچ تضمینی در آن وجود ندارد. این یک ویژگی جذاب برای ارزهای دیجیتال است اما هم زمان هم می‌تواند یک خطر محسوب شود که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد. از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال می‌توان به بیت کوین، تتر، اتریوم و صدها ارز دیجیتال دیگر اشاره کرد. شما به دو روش می‌توانید ارز دیجیتال را معامله کنید. روش اول هولد کردن است. یعنی شما یک ارز دیجیتال را بخرید و آن را درکیف پول خود نگه دارید (مانند سهام) هر زمان که احساس کردید زمانش رسیده آن را بفروشید. اما روش دیگر ترید کردن آن است. ارزهای دیجیتال را نیز مانند جفت ارزهای فارکس می‌توان معامله کرد. حتی بسیاری از کارگزاری‌های فارکس هم معاملات ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند. نمادهایی مانند BTC/USD که ارزش قیمت بیت کوین در برابر دلار است. شاید اگر به ظاهر ماجرا نگاه کنیم، فرقی نداشته باشد که در فارکس معامله کنیم یا در ارز دیجیتال، اما اگر یک عینک تخصصی به چشمتان بزنید، می‌بینید که تا چه میزان بین این دو تفاوت وجود دارد.

    ارز دیجیتال یا فارکس؟ کدام برای معامله کردن مناسب‌تر است؟

    حالا که با هر دو بازار به‌صورت مختصر آشنا شدید، دوباره به سال اول برگردیم. فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال، حقیقتاً پاسخ به این سال به این موضوع بستگی دارد که شما چه دیدگاهی داشته باشید. قبل از هر چیز برای معامله کردن در هر دو، شما نیاز دارید که آموزش کافی را دیده باشید. این لازمه کار است.

    سپس باید ببینید که فارکس یا کریپتو، کدام برای شما بهتر است. به شخصیت خودتان نگاه کنید. اگر می‌خواهید سود بیشتری کنید، سبک تریدکردن شما با استفاده از نوسان‌های زیاد است و در نهایت امکان این را دارید که ریسک بیشتری را تحمل کنید. برای شما معامله در ارز دیجیتال شاید بهتر باشد. بخصوص اینکه کارگزاری‌های فارکس کمی برای ارائه خدمات به ایرانیان مشکل آفرینی می‌کنند. پس ورود به معاملات ارز دیجیتال برای ما بهتر است.

    فارکس یا ارز دیجیتال؟ معامله درکدام یک بهتر است؟

    حالا که با هر دو بازار آشنا شدید، وقت آن است بدانید که وضعیت معاملاتی آنها چه تفاوتی با یکدیگر دارد. این دو بازار به طور عمده در این سه بخش با یکدیگر متفاوت هستند:

    فعالان بازار: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو بازار در فعالان اصلی آنهاست که در کریپتو به آنها نهنگ می‌گویند. در فارکس اصل جابه‌جایی بازار در دست بانک‌های مرکزی، مؤسسات بزرگ سرمایه گذاری است اما در کریپتو مشخص نیست که چه کسی و با چه هدفی بازار را حرکت می‌دهد. در فارکس چون با پول یک کشور سر و کار داریم قطعاً بی دلیل هیچ جفت ارجابه‌جابجا نمی‌شود، در حالی که در کریپتو ممکن است بدون دلیل هر اتفاقی رخ دهد

    اندازه بازار: بازار فارکس را می‌توان بزرگ‌ترین بازارمالی غیر متمرکز جهان دانست ارز آن بیش از 6 تریلیون دلار در روز است. این درحالی است که ارزش بازار ارز دیجیتال 1.5 میلیارد دلار است که از این لحاظ به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند.

    ساختار بازار: ساختارهردو بازار به صورت غیر متمرکز است با این تفاوت که شفافیت در بازار فارکس وجود دارد. مثلاً هر هفته گزارشات cot  در فارکس منتشر می‌شود که می‌دانید هر بانک تا چه میزان از یک ارز خریده و نگهداشته است. اما در کریپتو این‌گونه نیست هیچ مرجع یا منبع پاسخگویی وجود ندارد.

    اصول حرکت: اما از نظر اکثر معامله گران جهان، اصولی بودن بازار؛ عمده‌ترین اختلاف بین این دو است. بازار کریپتو چون هیچ متولی ندارد، معمولاً با شایعات یا اخبار ساختگی توسط نهنگ‌ها جابه‌جا می‌شود، مشکل در بازار کریپتو این است که یک ارز آن می‌تواند در عرض یک ساعت یا نهایتاً یک روز تمام ارزش خود را از دست بدهد، شما نمی‌توانید تحلیل فاندامنتال را مثلاً روی بیت کوین انجام دهید به این دلیل که هیچ متولی ندارد که دیتای اقتصادی از آن در اختیار شما قرار دهد. اما در بازار فارکس همه چیز به اقتصاد و بانک مرکزی یک کشور برمی‌گرد، بنابراین امکان ندارد که یک ارز در یک روز کل ارزشش را از دست بدهد، حتی اگر در آن کشور جنگ رخ دهد، همه چیز در فارکس منطقی پیش می‌رود و اگر شما با اصول اقتصادی آشنا باشید به راحتی می‌توانید حرکت جفت ارزها را بر اساس دیتای رسمی منتشر شده پیش بینی کنید.

    فارکس یا ارز دیجیتال؟ معامله درکدام یک بهتر است؟

    نتیجه

    در پایان حالا که با وضعیت هردوبازار آشنا شدید، باید بدانید که برای ترید کردن در هرکدام از این بازارها باید ابتدا در یک کارگزاری معتبر ثبت نام کنید. بهترین بروکر معتبر برای ایرانیان، کارگزاری دلتا اف ایکس است. این بروکر ضمن ارائه کلیه ارزهای دیجیتال و جفت ارزهای فارکس، بهترین شرایط معاملاتی را با کمترین میزان اسپرد و کمیسیون به شما ارائه می‌دهد. همچنین پشتیبانی فارسی زبان 24 ساعته و واریز و برداشت ریالی، جز ویژگی های بارز بروکر دلتا اف ایکس است.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=308844

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم