• امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
0

علائم خرابی دیسک و صفحه چیست؟

  • کد خبر : 345548
  • 29 خرداد 1403 - 22:10
علائم خرابی دیسک و صفحه چیست؟

فهرست محتوا خودرو از سیستم های متنوعی تشکیل شده که هر یک از آنها، نقش مهمی در حرکت و توقف اتومبیل خواهند داشت. سیستم کلاچ یکی از مهمترین اجزای خودرو است که عملکرد آن، در انتقال نیروی موتور به چرخ دنده و حرکت خودرو تاثیرگذار می باشد. این سیستم از اجزای مهمی مانند: دیسک، صفحه […]

فهرست محتوا

  • خودرو از سیستم های متنوعی تشکیل شده که هر یک از آنها، نقش مهمی در حرکت و توقف اتومبیل خواهند داشت. سیستم کلاچ یکی از مهمترین اجزای خودرو است که عملکرد آن، در انتقال نیروی موتور به چرخ دنده و حرکت خودرو تاثیرگذار می باشد. این سیستم از اجزای مهمی مانند: دیسک، صفحه و بلبرینگ تشکیل شده که همگی آنها به صفحه فلایویل اتصال یافته اند. آشنایی با نحوه عملکرد و علائم خرابی دیسک و صفحه به شما کمک می کند تا با تعویض به موقع آنها، از آسیب دیدن دیگر اجزای خودرو جلوگیری نمایید. با یدک پارت همراه باشید تا با نکات لازم در مورد این قطعات به طور کامل آشنا شوید.

    دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

    به طور کلی سیستم کلاچ از اجزای مختلفی مانند: صفحه فلایویل، دیسک، صفحه، بلبرینگ، فنر، پوسته و دوشاخه، اهرم و شاخک تشکیل می شود. دیسک و صفحه کلاچ یکی از پرمصرف ترین قطعات سیستم کلاچ بوده که بیشتر در خودروهای دنده ای وجود دارند. این قطعات قسمتی از گیربکس خودرو بوده که با انتقال نیروی تولیدی موتور به چرخ دنده ها، موجب افزایش قدرت خودرو می شوند. به بیانی دیگر دیسک و صفحه کلاچ وظیفه ایجاد اتصال بین موتور و گیربکس، تعویض دنده، قطع ارتباط میان موتور و گیربکس و قرار دادن خودرو در حالت خلاص را بر عهده دارند.

    بررسی دقیق عملکرد دیسک و صفحه کلاچ

    به طور کلی سیستم کلاچ از دو دیسک یا صفحه تشکیل می شود. صفحه اول به میل لنگ اتصال می یابد و صفحه دوم که با نام دیسک یا صفحه اصطکاک شناخته می شود، وظیفه انتقال نیروی موتور به گیربکس را بر عهده دارد. هنگامی که پدال کلاچ در حالت آزاد است، هر دو دیسک به همدیگر چسبیده اند. با فشار دادن پدال کلاچ، دو دیسک از یکدیگر فاصله گرفته و صفحه اصطکاک با فلایویل  برخورد کرده و چرخش آن آغاز می شود پس از این مرحله، صفحه اصطکاک نیرویی که از موتور دریافت کرده را به گیربکس منتقل می کند. بنابراین انرژی موتور توسط کلاچ به جعبه دنده انتقال یافته و پس از آن به سمت چرخ ها هدایت می شود.

    با برداشتن فشار از روی پدال، تماس ایجاد شده بین صفحه اصطکاک و فلایویل کم شده و فقط صفحه روی فلایویل می لغزد. لازم است بدانید انتقال نیرو از صفحه کلاچ، توسط شفت ورودی صورت گرفته و پایین آمدن فشار به وسیله فنر دیافراگمی انجام می شود. هنگام تعویض دنده، باید انتقال نیروی موتور به جعبه دنده قطع شود که برای این کار، قطعه ای به نام کلاچ طراحی شده است. به بیان کلی، عملکرد کلاچ خودرو به اصطکاک ایجاد شده بین سطوح و عمل انتقال نیرو نیاز خواهد داشت. در صورتی که نیروی اصطکاک لازم در این چرخه تولید نشود، مکانیزم سیستم کلاچ عملکرد خود را از دست خواهد داد.

    علائم خرابی دیسک و صفحه را چگونه تشخیص دهیم؟

    دیسک و صفحه کلاچ به طور مداوم تحت تاثیر ساییدگی و اصطکاک قرار می گیرند؛ به همین دلیل پس از گذشت زمان، ضخامت دیسک کاهش پیدا کرده و به اصطلاح، دیسک و صفحه تمام می شوند. با کاهش ضخامت دیسک، روند انتقال نیروی موتور با اختلال مواجه شده و به درستی انجام نمی شود؛ در نتیجه خودرو شتاب قبلی خود را نخواهد داشت. رانندگی کردن با اتومبیلی که صفحه کلاچ سوخته یا تمام شده دارد، موجب افزایش ساییدگی بین دیسک ها و برخورد آنها با صفحه فلایویل خواهد شد. این موضوع باعث کاهش قدرت موتور و خرابی دیگر قطعات مرتبط خواهد شد. با توجه به این موضوع، آشنایی با علائم خرابی دیسک و صفحه به شما کمک می کند تا به موقع نسبت به تعویض یا تعمیر آنها اقدام نمایید؛ به این ترتیب نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای تعمیر دیگر قطعات نخواهید داشت. این علائم عبارتند از:

    • گاز هرز خوردن خودرو
    • کاهش توانایی خودرو در عبور از سربالایی ها
    • تلق تلق خوردن کلاچ در زمان فشردن پدال
    • بروز مشکل در زمان تعویض دنده
    • لیز خوردن کلاچ
    • تاب برداشتن صفحه کلاچ
    • ایجاد صدای جیر جیر در زمان استفاده از کلاچ
    • افزایش مصرف سوخت خودرو
    • کاهش سرعت و شتاب خودرو
    • سفت شدن صفحه کلاچ
    • درست جا نرفتن دنده 1 و دنده عقب

    تمامی این علائم با توجه به تخصص یدک پارت، در مورد دیسک و صفحه پراید، پژو، کوییک و … مشترک می باشند. راننده باید هنگام استفاده از کلاچ، نسبت به این علائم هوشیار باشد تا با مشاهده اولین علائم، خودرو را به تعمیرکاری ماهر ارجاع دهد.

    چگونه طول عمر دیسک و صفحه را افزایش دهیم؟

    انجام برخی مراقبت ها، میزان ساییدگی و فرسایش دیسک و صفحه را کاهش داده و امکان استفاده از این قطعات را تا بیشترین زمان ممکن برای شما فراهم می کند. این موارد به صورت زیر می باشند:

    • عدم استفاده بی دلیل از کلاچ
      برخی راننده ها عادت به نیم کلاچ داشته و پس از تعویض دنده، پدال را به طور کامل رها نمی کنند. این کار باعث می شود قطعات سیستم کلاچ به طور مداوم درگیر شوند و در نتیجه طول عمر دیسک و صفحه به شدت کاهش پیدا کند.
    • پرهیز از حمل بار سنگین با خودرو
      جابجایی بار سنگین با خودرو، مخصوصا در جاده هایی با شیب تند و سربالایی ها، به دیسک و صفحه فشار وارد می کند. بنابراین بهتر است تا حد امکان از این کار صرف نمایید اما در صورت اجبار، تعویض دنده را به آرامی انجام داده و با سرعت بالا رانندگی نکنید.
    • درست جا زدن دنده
      به هیچ عنوان تعویض دنده را بدون فشردن کلاچ انجام ندهید. همچنین اگر زودتر از زمان پدال کلاچ را رها کنید، دنده به درستی جا نخورده و این کار موجب فرسایش بیشتر دیسک و صفحه خواهد شد.
    • مراقبت هنگام بکسل کردن خودرو
      یکی از موارد موثر در کاهش طول عمر دیسک و صفحه، بکسل کردن خودرو است. با این حال، اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، با سرعت آرام رانندگی کرده و به راننده جلویی در مورد ترمز گیری های سریع و ناگهانی هشدار دهید.
    • عدم استفاده از دنده غلط
      به کار بردن دنده درست در موقعیت های مختلف مانند سربالایی ها، موجب افزایش طول عمر دیسک و صفحه خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم هنگام رانندگی در شرایط سخت، از دنده سنگین استفاده کردهه تا از فرسایش و استهلاک دیسک و صفحه جلوگیری نمایید.
    • پرهیز از نیم کلاچ در سربالایی
      برخی رانندگان هنگام رانندگی در جاده های شیب دار، برای پیشگیری از عقب رفتن خودرو اقدام به نیم کلاچ گیری می کنند. این کار به مرور زمان، باعث استهلاک دیسک و صفحه شده و خسارات مالی به همراه خواهد داشت. در این مواقع به جای نیم کلاچ، از ترمز دستی خودرو استفاده نمایید.

    خودرو از سیستم های متنوعی تشکیل شده که هر یک از آنها، نقش مهمی در حرکت و توقف اتومبیل خواهند داشت. سیستم کلاچ یکی از مهمترین اجزای خودرو است که عملکرد آن، در انتقال نیروی موتور به چرخ دنده و حرکت خودرو تاثیرگذار می باشد. این سیستم از اجزای مهمی مانند: دیسک، صفحه و بلبرینگ تشکیل شده که همگی آنها به صفحه فلایویل اتصال یافته اند. آشنایی با نحوه عملکرد و علائم خرابی دیسک و صفحه به شما کمک می کند تا با تعویض به موقع آنها، از آسیب دیدن دیگر اجزای خودرو جلوگیری نمایید. با یدک پارت همراه باشید تا با نکات لازم در مورد این قطعات به طور کامل آشنا شوید.

علائم خرابی دیسک و صفحه

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

به طور کلی سیستم کلاچ از اجزای مختلفی مانند: صفحه فلایویل، دیسک، صفحه، بلبرینگ، فنر، پوسته و دوشاخه، اهرم و شاخک تشکیل می شود. دیسک و صفحه کلاچ یکی از پرمصرف ترین قطعات سیستم کلاچ بوده که بیشتر در خودروهای دنده ای وجود دارند. این قطعات قسمتی از گیربکس خودرو بوده که با انتقال نیروی تولیدی موتور به چرخ دنده ها، موجب افزایش قدرت خودرو می شوند. به بیانی دیگر دیسک و صفحه کلاچ وظیفه ایجاد اتصال بین موتور و گیربکس، تعویض دنده، قطع ارتباط میان موتور و گیربکس و قرار دادن خودرو در حالت خلاص را بر عهده دارند. 

بررسی دقیق عملکرد دیسک و صفحه کلاچ

به طور کلی سیستم کلاچ از دو دیسک یا صفحه تشکیل می شود. صفحه اول به میل لنگ اتصال می یابد و صفحه دوم که با نام دیسک یا صفحه اصطکاک شناخته می شود، وظیفه انتقال نیروی موتور به گیربکس را بر عهده دارد. هنگامی که پدال کلاچ در حالت آزاد است، هر دو دیسک به همدیگر چسبیده اند. با فشار دادن پدال کلاچ، دو دیسک از یکدیگر فاصله گرفته و صفحه اصطکاک با فلایویل  برخورد کرده و چرخش آن آغاز می شود پس از این مرحله، صفحه اصطکاک نیرویی که از موتور دریافت کرده را به گیربکس منتقل می کند. بنابراین انرژی موتور توسط کلاچ به جعبه دنده انتقال یافته و پس از آن به سمت چرخ ها هدایت می شود.

با برداشتن فشار از روی پدال، تماس ایجاد شده بین صفحه اصطکاک و فلایویل کم شده و فقط صفحه روی فلایویل می لغزد. لازم است بدانید انتقال نیرو از صفحه کلاچ، توسط شفت ورودی صورت گرفته و پایین آمدن فشار به وسیله فنر دیافراگمی انجام می شود. هنگام تعویض دنده، باید انتقال نیروی موتور به جعبه دنده قطع شود که برای این کار، قطعه ای به نام کلاچ طراحی شده است. به بیان کلی، عملکرد کلاچ خودرو به اصطکاک ایجاد شده بین سطوح و عمل انتقال نیرو نیاز خواهد داشت. در صورتی که نیروی اصطکاک لازم در این چرخه تولید نشود، مکانیزم سیستم کلاچ عملکرد خود را از دست خواهد داد.

علائم خرابی دیسک و صفحه را چگونه تشخیص دهیم؟

دیسک و صفحه کلاچ به طور مداوم تحت تاثیر ساییدگی و اصطکاک قرار می گیرند؛ به همین دلیل پس از گذشت زمان، ضخامت دیسک کاهش پیدا کرده و به اصطلاح، دیسک و صفحه تمام می شوند. با کاهش ضخامت دیسک، روند انتقال نیروی موتور با اختلال مواجه شده و به درستی انجام نمی شود؛ در نتیجه خودرو شتاب قبلی خود را نخواهد داشت. رانندگی کردن با اتومبیلی که صفحه کلاچ سوخته یا تمام شده دارد، موجب افزایش ساییدگی بین دیسک ها و برخورد آنها با صفحه فلایویل خواهد شد. این موضوع باعث کاهش قدرت موتور و خرابی دیگر قطعات مرتبط خواهد شد. با توجه به این موضوع، آشنایی با علائم خرابی دیسک و صفحه به شما کمک می کند تا به موقع نسبت به تعویض یا تعمیر آنها اقدام نمایید؛ به این ترتیب نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای تعمیر دیگر قطعات نخواهید داشت. این علائم عبارتند از:

گاز هرز خوردن خودرو
کاهش توانایی خودرو در عبور از سربالایی ها
تلق تلق خوردن کلاچ در زمان فشردن پدال
بروز مشکل در زمان تعویض دنده
لیز خوردن کلاچ
تاب برداشتن صفحه کلاچ
ایجاد صدای جیر جیر در زمان استفاده از کلاچ
افزایش مصرف سوخت خودرو
کاهش سرعت و شتاب خودرو
سفت شدن صفحه کلاچ
درست جا نرفتن دنده 1 و دنده عقب

تمامی این علائم با توجه به تخصص یدک پارت، در مورد دیسک و صفحه پراید، پژو، کوییک و ... مشترک می باشند. راننده باید هنگام استفاده از کلاچ، نسبت به این علائم هوشیار باشد تا با مشاهده اولین علائم، خودرو را به تعمیرکاری ماهر ارجاع دهد.

تشخیص علائم خرابی دیسک و صفحه

چگونه طول عمر دیسک و صفحه را افزایش دهیم؟

انجام برخی مراقبت ها، میزان ساییدگی و فرسایش دیسک و صفحه را کاهش داده و امکان استفاده از این قطعات را تا بیشترین زمان ممکن برای شما فراهم می کند. این موارد به صورت زیر می باشند:

عدم استفاده بی دلیل از کلاچ
برخی راننده ها عادت به نیم کلاچ داشته و پس از تعویض دنده، پدال را به طور کامل رها نمی کنند. این کار باعث می شود قطعات سیستم کلاچ به طور مداوم درگیر شوند و در نتیجه طول عمر دیسک و صفحه به شدت کاهش پیدا کند.
پرهیز از حمل بار سنگین با خودرو
جابجایی بار سنگین با خودرو، مخصوصا در جاده هایی با شیب تند و سربالایی ها، به دیسک و صفحه فشار وارد می کند. بنابراین بهتر است تا حد امکان از این کار صرف نمایید اما در صورت اجبار، تعویض دنده را به آرامی انجام داده و با سرعت بالا رانندگی نکنید.
درست جا زدن دنده
به هیچ عنوان تعویض دنده را بدون فشردن کلاچ انجام ندهید. همچنین اگر زودتر از زمان پدال کلاچ را رها کنید، دنده به درستی جا نخورده و این کار موجب فرسایش بیشتر دیسک و صفحه خواهد شد.
مراقبت هنگام بکسل کردن خودرو
یکی از موارد موثر در کاهش طول عمر دیسک و صفحه، بکسل کردن خودرو است. با این حال، اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، با سرعت آرام رانندگی کرده و به راننده جلویی در مورد ترمز گیری های سریع و ناگهانی هشدار دهید.
عدم استفاده از دنده غلط
به کار بردن دنده درست در موقعیت های مختلف مانند سربالایی ها، موجب افزایش طول عمر دیسک و صفحه خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم هنگام رانندگی در شرایط سخت، از دنده سنگین استفاده کردهه تا از فرسایش و استهلاک دیسک و صفحه جلوگیری نمایید.
پرهیز از نیم کلاچ در سربالایی
برخی رانندگان هنگام رانندگی در جاده های شیب دار، برای پیشگیری از عقب رفتن خودرو اقدام به نیم کلاچ گیری می کنند. این کار به مرور زمان، باعث استهلاک دیسک و صفحه شده و خسارات مالی به همراه خواهد داشت. در این مواقع به جای نیم کلاچ، از ترمز دستی خودرو استفاده نمایید.

نکات لازم برای خرید دیسک و صفحه

قبل از خرید دیسک و صفحه به موارد زیر دقت کرده تا بتوانید محصولی کاربردی و باکیفیت تهیه نمایید.

مشخصات ظاهری محصول
مواردی مانند نوع بسته بندی، هولوگرام شرکت سازنده، شماره فنی و ...، از مواردی هستند که نشان دهنده اصالت و کیفیت محصول می باشند.
تناسب با نوع خودرو و گیربکس
دیسک و صفحه باید با نوع خودرو و سال ساخت آن مطابقت داشته باشد تا بهترین عملکرد را به شما ارائه دهد. همچنین لازم است قبل از خرید، نوع گیربکس خودرو را در نظر گرفته و مطابق آن، دیسک و صفحه مناسبی انتخاب نمایید.
نرمی کلاچ
در صورتی که نرمی کلاچ برای شما اهمیت زیادی دارد، هنگام خرید این مورد را به فروشنده اطلاع دهید. برای این کار می توانید از دیسک و صفحه پری دمپر استفاده نمایید.
فنر مارپیچ
در صورتی که نیاز به تعویض دیسک و صفحه دارید، توصیه می کنیم یک فنر قوی و باکیفیت نیز تهیه نمایید. فنرهای ضعیف و تقلبی پس از مدت کوتاهی بریده شده و غیر قابل استفاده خواهند شد.
بلبرینگ کلاچ
تعویض این قطعه هزینه ای به اندازه تعویض دیسک و صفحه به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است هنگام خرید دیسک و صفحه، بلبرینگ را از برندی معتبر و با کیفیت تهیه کرده تا از خسارات مالی جلوگیری کنید.
انتخاب فروشگاه
مراجعه به فروشگاهی معتبر، با سابقه و دارای نماد اعتماد الکترونیکی (در مورد فروشگاه های آنلاین)، امکان خرید محصولات تقلبی را کاهش می دهد. این فروشگاه ها مانند یدک پارت برای جلب اعتماد مشتری و حفظ اعتبار خود، لوازم یدکی خودرو مانند دیسک و صفحه کوییک، پراید، پژو و ... را از برندهای معتبر تهیه می کنند.
قیمت محصول
قبل از خرید دیسک و صفحه، قیمت آن را در فروشگاه های مختلف بررسی نموده تا از پرداخت هزینه اضافی جلوگیری کنید.
نوع برند
توصیه می کنیم به جای برندهای ناشناس، تولید کنندگان معتبر را برای خرید دیسک و صفحه انتخاب کنید. برندهای معتبر برای تولید محصولات خود، از مواد اولیه مرغوب و فناوری ساخت جدید استفاده می کنند؛ در نتیجه محصولی باکیفیت و مقاوم در برابر آسیب های خارجی تولید می نمایند.

قیمت دیسک و صفحه کلاچ

برخی افراد تصور می کنند با خرید دیسک و صفحه ارزان و تقلبی، هزینه های خود را کاهش خواهند داد. این حالی است که دیسک و صفحه ارزان از متریال مرغوبی تولید نشده و مقاومت بالایی در برابر اصطکاک نخواهد داشت. استفاده از دیسک و صفحه ارزان، پس از مدت کوتاهی آلارم خرابی و تعویض را برای شما به صدا در می آورد. علاوه بر این، به دلیل عملکرد نادرست دیسک و صفحه، دیگر قطعات سیستم کلاچ نیز دچار اختلال شده و نیاز به تعویض خواهند داشت. بنابراین توصیه می کنیم هنگام خرید، ابتدا به کیفیت و طول عمر دیسک و صفحه دقت کرده و سپس قیمت آن را بررسی نمایید. خرید از فروشگاه هایی که محصولات خود را منصفانه و با قیمت کمتر ارائه می دهند، می توانید هزینه های شما را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

جنس دیسک و صفحه از چیست؟

در نظر داشته باشید که جنس دیسک و صفحه باید به گونه ای باشد که به مرور زمان، در اثر اصطکاک به اتمام برسد؛ در صورتی که این کاهش ضخامت به درستی انجام نشود، با بروز آتش سوزی مواجه خواهید شد. از این رو معمولا جنس دیسک و صفحه را از آزبست و آلومینیوم و قطعات درونی آن را از فولاد انتخاب می کنند. استفاده از این قطعات باعث می شود دیسک مقاومت زیادی در برابر ضربات مختلف داشته باشد.

دیسک و صفحه کلاچ چه تفاوت هایی دارند؟

دیسک و صفحه کلاچ از نظر ظاهری و کاربردی تفاوت های مهمی دارند. صفحه کلاچ قطعه ای گرد و از جنس فولاد بوده که لنت در وسط آن تعبیه می شود. هر دو سمت صفحه، اصطکاک زیادی را تحمل می کند که همین موضوع باعث خرابی زودتر آن نسبت به دیسک خواهد شد. این در حالی است که دیسک مانند یک صفحه خورشیدی شکل بوده و صفحه در بین آن قرار داده می شود. وظیفه اصلی دیسک، انتقال نیرو می باشد.

نشانه های خرابی دیسک و صفحه

خرید دیسک و صفحه از یدک پارت

مجموعه یدک پارت یکی از بزرگترین فروشگاه های لوازم یدکی، جانبی و مصرفی خودرو است. این مجموعه برای تامین محصولات خود، برندهای معتبر و باسابقه ایرانی و خارجی را انتخاب می نماید. محصولات موجود، همگی دارای ضمانت کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند. یدک پارت برای رفاه و جلب اعتماد مشتریان، لوازم خود را با قیمتی مناسب تر از سایر فروشگاه ها ارائه می دهد. همچنین امکان خرید جزیی و کلی محصولات با پرداخت قیمت همکاری برای مشتریان فراهم می باشد. بنابراین شما می توانید با خیالی آسوده، دیسک و صفحه انواع خودرو را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه نمایید. با مراجعه به سایت، می توانید ویژگی ها، قیمت و نحوه عملکرد محصولات را مشاهده کرده و برای انتخاب دقیق تر، از کارشناسان مجموعه راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متداول

کیت کلاچ چیست؟

اکثر فروشگاه های لوازم یدکی، دیسک، صفحه و بلبرینگ را در قالب کیت کلاچ به فروش می رسانند. از آنجایی که اکثر برندها، بلبرینگ مقاومی تولید نمی کنند، لازم است بلبرینگ را به طور جداگانه تهیه نمایید.

آیا می توانیم خودمان دیسک و صفحه را تعویض کنیم؟

خیر؛ تعویض این قطعات کار پیچیده و پردقتی بوده و لازم است توسط تعمیرکارانی ماهر و باتجربه انجام شود.

دیگر راه های پیشگیری از خرابی دیسک و صفحه چیست؟

تعویض مداوم سیم کلاچ، تمیزکردن نشتی گیربکس، کاهش وزن خودرو، مراجعه به مکانیک در صورت احساس بوی سوختگی از دیسک و صفحه.
    نکات لازم برای خرید دیسک و صفحه

    قبل از خرید دیسک و صفحه به موارد زیر دقت کرده تا بتوانید محصولی کاربردی و باکیفیت تهیه نمایید.

    • مشخصات ظاهری محصول
      مواردی مانند نوع بسته بندی، هولوگرام شرکت سازنده، شماره فنی و …، از مواردی هستند که نشان دهنده اصالت و کیفیت محصول می باشند.
    • تناسب با نوع خودرو و گیربکس
      دیسک و صفحه باید با نوع خودرو و سال ساخت آن مطابقت داشته باشد تا بهترین عملکرد را به شما ارائه دهد. همچنین لازم است قبل از خرید، نوع گیربکس خودرو را در نظر گرفته و مطابق آن، دیسک و صفحه مناسبی انتخاب نمایید.
    • نرمی کلاچ
      در صورتی که نرمی کلاچ برای شما اهمیت زیادی دارد، هنگام خرید این مورد را به فروشنده اطلاع دهید. برای این کار می توانید از دیسک و صفحه پری دمپر استفاده نمایید.
    • فنر مارپیچ
      در صورتی که نیاز به تعویض دیسک و صفحه دارید، توصیه می کنیم یک فنر قوی و باکیفیت نیز تهیه نمایید. فنرهای ضعیف و تقلبی پس از مدت کوتاهی بریده شده و غیر قابل استفاده خواهند شد.
    • بلبرینگ کلاچ
      تعویض این قطعه هزینه ای به اندازه تعویض دیسک و صفحه به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است هنگام خرید دیسک و صفحه، بلبرینگ را از برندی معتبر و با کیفیت تهیه کرده تا از خسارات مالی جلوگیری کنید.
    • انتخاب فروشگاه
      مراجعه به فروشگاهی معتبر، با سابقه و دارای نماد اعتماد الکترونیکی (در مورد فروشگاه های آنلاین)، امکان خرید محصولات تقلبی را کاهش می دهد. این فروشگاه ها مانند یدک پارت برای جلب اعتماد مشتری و حفظ اعتبار خود، لوازم یدکی خودرو مانند دیسک و صفحه کوییک، پراید، پژو و … را از برندهای معتبر تهیه می کنند.
    • قیمت محصول
      قبل از خرید دیسک و صفحه، قیمت آن را در فروشگاه های مختلف بررسی نموده تا از پرداخت هزینه اضافی جلوگیری کنید.
    • نوع برند
      توصیه می کنیم به جای برندهای ناشناس، تولید کنندگان معتبر را برای خرید دیسک و صفحه انتخاب کنید. برندهای معتبر برای تولید محصولات خود، از مواد اولیه مرغوب و فناوری ساخت جدید استفاده می کنند؛ در نتیجه محصولی باکیفیت و مقاوم در برابر آسیب های خارجی تولید می نمایند.

    قیمت دیسک و صفحه کلاچ

    برخی افراد تصور می کنند با خرید دیسک و صفحه ارزان و تقلبی، هزینه های خود را کاهش خواهند داد. این حالی است که دیسک و صفحه ارزان از متریال مرغوبی تولید نشده و مقاومت بالایی در برابر اصطکاک نخواهد داشت. استفاده از دیسک و صفحه ارزان، پس از مدت کوتاهی آلارم خرابی و تعویض را برای شما به صدا در می آورد. علاوه بر این، به دلیل عملکرد نادرست دیسک و صفحه، دیگر قطعات سیستم کلاچ نیز دچار اختلال شده و نیاز به تعویض خواهند داشت. بنابراین توصیه می کنیم هنگام خرید، ابتدا به کیفیت و طول عمر دیسک و صفحه دقت کرده و سپس قیمت آن را بررسی نمایید. خرید از فروشگاه هایی که محصولات خود را منصفانه و با قیمت کمتر ارائه می دهند، می توانید هزینه های شما را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

    جنس دیسک و صفحه از چیست؟

    در نظر داشته باشید که جنس دیسک و صفحه باید به گونه ای باشد که به مرور زمان، در اثر اصطکاک به اتمام برسد؛ در صورتی که این کاهش ضخامت به درستی انجام نشود، با بروز آتش سوزی مواجه خواهید شد. از این رو معمولا جنس دیسک و صفحه را از آزبست و آلومینیوم و قطعات درونی آن را از فولاد انتخاب می کنند. استفاده از این قطعات باعث می شود دیسک مقاومت زیادی در برابر ضربات مختلف داشته باشد.

    دیسک و صفحه کلاچ چه تفاوت هایی دارند؟

    دیسک و صفحه کلاچ از نظر ظاهری و کاربردی تفاوت های مهمی دارند. صفحه کلاچ قطعه ای گرد و از جنس فولاد بوده که لنت در وسط آن تعبیه می شود. هر دو سمت صفحه، اصطکاک زیادی را تحمل می کند که همین موضوع باعث خرابی زودتر آن نسبت به دیسک خواهد شد. این در حالی است که دیسک مانند یک صفحه خورشیدی شکل بوده و صفحه در بین آن قرار داده می شود. وظیفه اصلی دیسک، انتقال نیرو می باشد.

    خودرو از سیستم های متنوعی تشکیل شده که هر یک از آنها، نقش مهمی در حرکت و توقف اتومبیل خواهند داشت. سیستم کلاچ یکی از مهمترین اجزای خودرو است که عملکرد آن، در انتقال نیروی موتور به چرخ دنده و حرکت خودرو تاثیرگذار می باشد. این سیستم از اجزای مهمی مانند: دیسک، صفحه و بلبرینگ تشکیل شده که همگی آنها به صفحه فلایویل اتصال یافته اند. آشنایی با نحوه عملکرد و علائم خرابی دیسک و صفحه به شما کمک می کند تا با تعویض به موقع آنها، از آسیب دیدن دیگر اجزای خودرو جلوگیری نمایید. با یدک پارت همراه باشید تا با نکات لازم در مورد این قطعات به طور کامل آشنا شوید.

علائم خرابی دیسک و صفحه

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

به طور کلی سیستم کلاچ از اجزای مختلفی مانند: صفحه فلایویل، دیسک، صفحه، بلبرینگ، فنر، پوسته و دوشاخه، اهرم و شاخک تشکیل می شود. دیسک و صفحه کلاچ یکی از پرمصرف ترین قطعات سیستم کلاچ بوده که بیشتر در خودروهای دنده ای وجود دارند. این قطعات قسمتی از گیربکس خودرو بوده که با انتقال نیروی تولیدی موتور به چرخ دنده ها، موجب افزایش قدرت خودرو می شوند. به بیانی دیگر دیسک و صفحه کلاچ وظیفه ایجاد اتصال بین موتور و گیربکس، تعویض دنده، قطع ارتباط میان موتور و گیربکس و قرار دادن خودرو در حالت خلاص را بر عهده دارند. 

بررسی دقیق عملکرد دیسک و صفحه کلاچ

به طور کلی سیستم کلاچ از دو دیسک یا صفحه تشکیل می شود. صفحه اول به میل لنگ اتصال می یابد و صفحه دوم که با نام دیسک یا صفحه اصطکاک شناخته می شود، وظیفه انتقال نیروی موتور به گیربکس را بر عهده دارد. هنگامی که پدال کلاچ در حالت آزاد است، هر دو دیسک به همدیگر چسبیده اند. با فشار دادن پدال کلاچ، دو دیسک از یکدیگر فاصله گرفته و صفحه اصطکاک با فلایویل  برخورد کرده و چرخش آن آغاز می شود پس از این مرحله، صفحه اصطکاک نیرویی که از موتور دریافت کرده را به گیربکس منتقل می کند. بنابراین انرژی موتور توسط کلاچ به جعبه دنده انتقال یافته و پس از آن به سمت چرخ ها هدایت می شود.

با برداشتن فشار از روی پدال، تماس ایجاد شده بین صفحه اصطکاک و فلایویل کم شده و فقط صفحه روی فلایویل می لغزد. لازم است بدانید انتقال نیرو از صفحه کلاچ، توسط شفت ورودی صورت گرفته و پایین آمدن فشار به وسیله فنر دیافراگمی انجام می شود. هنگام تعویض دنده، باید انتقال نیروی موتور به جعبه دنده قطع شود که برای این کار، قطعه ای به نام کلاچ طراحی شده است. به بیان کلی، عملکرد کلاچ خودرو به اصطکاک ایجاد شده بین سطوح و عمل انتقال نیرو نیاز خواهد داشت. در صورتی که نیروی اصطکاک لازم در این چرخه تولید نشود، مکانیزم سیستم کلاچ عملکرد خود را از دست خواهد داد.

علائم خرابی دیسک و صفحه را چگونه تشخیص دهیم؟

دیسک و صفحه کلاچ به طور مداوم تحت تاثیر ساییدگی و اصطکاک قرار می گیرند؛ به همین دلیل پس از گذشت زمان، ضخامت دیسک کاهش پیدا کرده و به اصطلاح، دیسک و صفحه تمام می شوند. با کاهش ضخامت دیسک، روند انتقال نیروی موتور با اختلال مواجه شده و به درستی انجام نمی شود؛ در نتیجه خودرو شتاب قبلی خود را نخواهد داشت. رانندگی کردن با اتومبیلی که صفحه کلاچ سوخته یا تمام شده دارد، موجب افزایش ساییدگی بین دیسک ها و برخورد آنها با صفحه فلایویل خواهد شد. این موضوع باعث کاهش قدرت موتور و خرابی دیگر قطعات مرتبط خواهد شد. با توجه به این موضوع، آشنایی با علائم خرابی دیسک و صفحه به شما کمک می کند تا به موقع نسبت به تعویض یا تعمیر آنها اقدام نمایید؛ به این ترتیب نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای تعمیر دیگر قطعات نخواهید داشت. این علائم عبارتند از:

گاز هرز خوردن خودرو
کاهش توانایی خودرو در عبور از سربالایی ها
تلق تلق خوردن کلاچ در زمان فشردن پدال
بروز مشکل در زمان تعویض دنده
لیز خوردن کلاچ
تاب برداشتن صفحه کلاچ
ایجاد صدای جیر جیر در زمان استفاده از کلاچ
افزایش مصرف سوخت خودرو
کاهش سرعت و شتاب خودرو
سفت شدن صفحه کلاچ
درست جا نرفتن دنده 1 و دنده عقب

تمامی این علائم با توجه به تخصص یدک پارت، در مورد دیسک و صفحه پراید، پژو، کوییک و ... مشترک می باشند. راننده باید هنگام استفاده از کلاچ، نسبت به این علائم هوشیار باشد تا با مشاهده اولین علائم، خودرو را به تعمیرکاری ماهر ارجاع دهد.

تشخیص علائم خرابی دیسک و صفحه

چگونه طول عمر دیسک و صفحه را افزایش دهیم؟

انجام برخی مراقبت ها، میزان ساییدگی و فرسایش دیسک و صفحه را کاهش داده و امکان استفاده از این قطعات را تا بیشترین زمان ممکن برای شما فراهم می کند. این موارد به صورت زیر می باشند:

عدم استفاده بی دلیل از کلاچ
برخی راننده ها عادت به نیم کلاچ داشته و پس از تعویض دنده، پدال را به طور کامل رها نمی کنند. این کار باعث می شود قطعات سیستم کلاچ به طور مداوم درگیر شوند و در نتیجه طول عمر دیسک و صفحه به شدت کاهش پیدا کند.
پرهیز از حمل بار سنگین با خودرو
جابجایی بار سنگین با خودرو، مخصوصا در جاده هایی با شیب تند و سربالایی ها، به دیسک و صفحه فشار وارد می کند. بنابراین بهتر است تا حد امکان از این کار صرف نمایید اما در صورت اجبار، تعویض دنده را به آرامی انجام داده و با سرعت بالا رانندگی نکنید.
درست جا زدن دنده
به هیچ عنوان تعویض دنده را بدون فشردن کلاچ انجام ندهید. همچنین اگر زودتر از زمان پدال کلاچ را رها کنید، دنده به درستی جا نخورده و این کار موجب فرسایش بیشتر دیسک و صفحه خواهد شد.
مراقبت هنگام بکسل کردن خودرو
یکی از موارد موثر در کاهش طول عمر دیسک و صفحه، بکسل کردن خودرو است. با این حال، اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، با سرعت آرام رانندگی کرده و به راننده جلویی در مورد ترمز گیری های سریع و ناگهانی هشدار دهید.
عدم استفاده از دنده غلط
به کار بردن دنده درست در موقعیت های مختلف مانند سربالایی ها، موجب افزایش طول عمر دیسک و صفحه خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم هنگام رانندگی در شرایط سخت، از دنده سنگین استفاده کردهه تا از فرسایش و استهلاک دیسک و صفحه جلوگیری نمایید.
پرهیز از نیم کلاچ در سربالایی
برخی رانندگان هنگام رانندگی در جاده های شیب دار، برای پیشگیری از عقب رفتن خودرو اقدام به نیم کلاچ گیری می کنند. این کار به مرور زمان، باعث استهلاک دیسک و صفحه شده و خسارات مالی به همراه خواهد داشت. در این مواقع به جای نیم کلاچ، از ترمز دستی خودرو استفاده نمایید.

نکات لازم برای خرید دیسک و صفحه

قبل از خرید دیسک و صفحه به موارد زیر دقت کرده تا بتوانید محصولی کاربردی و باکیفیت تهیه نمایید.

مشخصات ظاهری محصول
مواردی مانند نوع بسته بندی، هولوگرام شرکت سازنده، شماره فنی و ...، از مواردی هستند که نشان دهنده اصالت و کیفیت محصول می باشند.
تناسب با نوع خودرو و گیربکس
دیسک و صفحه باید با نوع خودرو و سال ساخت آن مطابقت داشته باشد تا بهترین عملکرد را به شما ارائه دهد. همچنین لازم است قبل از خرید، نوع گیربکس خودرو را در نظر گرفته و مطابق آن، دیسک و صفحه مناسبی انتخاب نمایید.
نرمی کلاچ
در صورتی که نرمی کلاچ برای شما اهمیت زیادی دارد، هنگام خرید این مورد را به فروشنده اطلاع دهید. برای این کار می توانید از دیسک و صفحه پری دمپر استفاده نمایید.
فنر مارپیچ
در صورتی که نیاز به تعویض دیسک و صفحه دارید، توصیه می کنیم یک فنر قوی و باکیفیت نیز تهیه نمایید. فنرهای ضعیف و تقلبی پس از مدت کوتاهی بریده شده و غیر قابل استفاده خواهند شد.
بلبرینگ کلاچ
تعویض این قطعه هزینه ای به اندازه تعویض دیسک و صفحه به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است هنگام خرید دیسک و صفحه، بلبرینگ را از برندی معتبر و با کیفیت تهیه کرده تا از خسارات مالی جلوگیری کنید.
انتخاب فروشگاه
مراجعه به فروشگاهی معتبر، با سابقه و دارای نماد اعتماد الکترونیکی (در مورد فروشگاه های آنلاین)، امکان خرید محصولات تقلبی را کاهش می دهد. این فروشگاه ها مانند یدک پارت برای جلب اعتماد مشتری و حفظ اعتبار خود، لوازم یدکی خودرو مانند دیسک و صفحه کوییک، پراید، پژو و ... را از برندهای معتبر تهیه می کنند.
قیمت محصول
قبل از خرید دیسک و صفحه، قیمت آن را در فروشگاه های مختلف بررسی نموده تا از پرداخت هزینه اضافی جلوگیری کنید.
نوع برند
توصیه می کنیم به جای برندهای ناشناس، تولید کنندگان معتبر را برای خرید دیسک و صفحه انتخاب کنید. برندهای معتبر برای تولید محصولات خود، از مواد اولیه مرغوب و فناوری ساخت جدید استفاده می کنند؛ در نتیجه محصولی باکیفیت و مقاوم در برابر آسیب های خارجی تولید می نمایند.

قیمت دیسک و صفحه کلاچ

برخی افراد تصور می کنند با خرید دیسک و صفحه ارزان و تقلبی، هزینه های خود را کاهش خواهند داد. این حالی است که دیسک و صفحه ارزان از متریال مرغوبی تولید نشده و مقاومت بالایی در برابر اصطکاک نخواهد داشت. استفاده از دیسک و صفحه ارزان، پس از مدت کوتاهی آلارم خرابی و تعویض را برای شما به صدا در می آورد. علاوه بر این، به دلیل عملکرد نادرست دیسک و صفحه، دیگر قطعات سیستم کلاچ نیز دچار اختلال شده و نیاز به تعویض خواهند داشت. بنابراین توصیه می کنیم هنگام خرید، ابتدا به کیفیت و طول عمر دیسک و صفحه دقت کرده و سپس قیمت آن را بررسی نمایید. خرید از فروشگاه هایی که محصولات خود را منصفانه و با قیمت کمتر ارائه می دهند، می توانید هزینه های شما را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

جنس دیسک و صفحه از چیست؟

در نظر داشته باشید که جنس دیسک و صفحه باید به گونه ای باشد که به مرور زمان، در اثر اصطکاک به اتمام برسد؛ در صورتی که این کاهش ضخامت به درستی انجام نشود، با بروز آتش سوزی مواجه خواهید شد. از این رو معمولا جنس دیسک و صفحه را از آزبست و آلومینیوم و قطعات درونی آن را از فولاد انتخاب می کنند. استفاده از این قطعات باعث می شود دیسک مقاومت زیادی در برابر ضربات مختلف داشته باشد.

دیسک و صفحه کلاچ چه تفاوت هایی دارند؟

دیسک و صفحه کلاچ از نظر ظاهری و کاربردی تفاوت های مهمی دارند. صفحه کلاچ قطعه ای گرد و از جنس فولاد بوده که لنت در وسط آن تعبیه می شود. هر دو سمت صفحه، اصطکاک زیادی را تحمل می کند که همین موضوع باعث خرابی زودتر آن نسبت به دیسک خواهد شد. این در حالی است که دیسک مانند یک صفحه خورشیدی شکل بوده و صفحه در بین آن قرار داده می شود. وظیفه اصلی دیسک، انتقال نیرو می باشد.

نشانه های خرابی دیسک و صفحه

خرید دیسک و صفحه از یدک پارت

مجموعه یدک پارت یکی از بزرگترین فروشگاه های لوازم یدکی، جانبی و مصرفی خودرو است. این مجموعه برای تامین محصولات خود، برندهای معتبر و باسابقه ایرانی و خارجی را انتخاب می نماید. محصولات موجود، همگی دارای ضمانت کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند. یدک پارت برای رفاه و جلب اعتماد مشتریان، لوازم خود را با قیمتی مناسب تر از سایر فروشگاه ها ارائه می دهد. همچنین امکان خرید جزیی و کلی محصولات با پرداخت قیمت همکاری برای مشتریان فراهم می باشد. بنابراین شما می توانید با خیالی آسوده، دیسک و صفحه انواع خودرو را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه نمایید. با مراجعه به سایت، می توانید ویژگی ها، قیمت و نحوه عملکرد محصولات را مشاهده کرده و برای انتخاب دقیق تر، از کارشناسان مجموعه راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متداول

کیت کلاچ چیست؟

اکثر فروشگاه های لوازم یدکی، دیسک، صفحه و بلبرینگ را در قالب کیت کلاچ به فروش می رسانند. از آنجایی که اکثر برندها، بلبرینگ مقاومی تولید نمی کنند، لازم است بلبرینگ را به طور جداگانه تهیه نمایید.

آیا می توانیم خودمان دیسک و صفحه را تعویض کنیم؟

خیر؛ تعویض این قطعات کار پیچیده و پردقتی بوده و لازم است توسط تعمیرکارانی ماهر و باتجربه انجام شود.

دیگر راه های پیشگیری از خرابی دیسک و صفحه چیست؟

تعویض مداوم سیم کلاچ، تمیزکردن نشتی گیربکس، کاهش وزن خودرو، مراجعه به مکانیک در صورت احساس بوی سوختگی از دیسک و صفحه.

    خرید دیسک و صفحه از یدک پارت

    مجموعه یدک پارت یکی از بزرگترین فروشگاه های لوازم یدکی، جانبی و مصرفی خودرو است. این مجموعه برای تامین محصولات خود، برندهای معتبر و باسابقه ایرانی و خارجی را انتخاب می نماید. محصولات موجود، همگی دارای ضمانت کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند. یدک پارت برای رفاه و جلب اعتماد مشتریان، لوازم خود را با قیمتی مناسب تر از سایر فروشگاه ها ارائه می دهد. همچنین امکان خرید جزیی و کلی محصولات با پرداخت قیمت همکاری برای مشتریان فراهم می باشد. بنابراین شما می توانید با خیالی آسوده، دیسک و صفحه انواع خودرو را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه نمایید. با مراجعه به سایت، می توانید ویژگی ها، قیمت و نحوه عملکرد محصولات را مشاهده کرده و برای انتخاب دقیق تر، از کارشناسان مجموعه راهنمایی دریافت کنید.

    سوالات متداول

    کیت کلاچ چیست؟

    اکثر فروشگاه های لوازم یدکی، دیسک، صفحه و بلبرینگ را در قالب کیت کلاچ به فروش می رسانند. از آنجایی که اکثر برندها، بلبرینگ مقاومی تولید نمی کنند، لازم است بلبرینگ را به طور جداگانه تهیه نمایید.

    آیا می توانیم خودمان دیسک و صفحه را تعویض کنیم؟

    خیر؛ تعویض این قطعات کار پیچیده و پردقتی بوده و لازم است توسط تعمیرکارانی ماهر و باتجربه انجام شود.

    دیگر راه های پیشگیری از خرابی دیسک و صفحه چیست؟

    تعویض مداوم سیم کلاچ، تمیزکردن نشتی گیربکس، کاهش وزن خودرو، مراجعه به مکانیک در صورت احساس بوی سوختگی از دیسک و صفحه.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=345548

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    اپلیکیشن تاپ بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تایید چک تتر تسهیلات بانکی تپسی خدمات ثبت شرکت درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش سامانه صیاد ساپورت های تاسیسات سینی کابل فروش اختراع ثبت نشده قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هزینه ثبت اختراع هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال چک صیادی کسب و کار کوروش جم