• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد؟

  • کد خبر : 304550
  • 28 تیر 1401 - 10:36
عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد؟

فهرست محتوا بسیاری از افراد تصور می‌کنند کسب درآمد از دنیای ارزهای دیجیتال یا سرمایه‌گذاری در این زمینه، فقط از طریق خرید و فروش آن‌ها یا اصطلاحا ترید کردن امکان‌پذیر است. اما باید بگوییم روش‌های نوینی نیز برای جذب سرمایه در این حوزه وجود دارد که از جمله آن‌ها باید عرضه اولیه کوین (Initial Coin […]

فهرست محتوا

  • بسیاری از افراد تصور می‌کنند کسب درآمد از دنیای ارزهای دیجیتال یا سرمایه‌گذاری در این زمینه، فقط از طریق خرید و فروش آن‌ها یا اصطلاحا ترید کردن امکان‌پذیر است. اما باید بگوییم روش‌های نوینی نیز برای جذب سرمایه در این حوزه وجود دارد که از جمله آن‌ها باید عرضه اولیه کوین (Initial Coin Offering) یا عرضه اولیه ارز دیجیتال را نام ببریم.

    در واقع استارتاپ‌هایی که در زمینه ارز دیجیتال فعالیت دارند، برای تامین سرمایه اولیه پروژه‌هایشان تصمیم به عرضه اولیه (ICO) می‌گیرند. بنابراین افراد گوناگون به‌عنوان سرمایه‌گذار، مبالغ متفاوتی را روی این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و در ازای آن توکن آن پروژه جدید را به‌دست می‌آورند.

    در ادامه مطلب همراه ما باشید تا روش سرمایه‌گذاری عرضه اولیه بایننس یا هر پلتفرم دیگری را بررسی کنیم و فرق آن با IPO (عرضه اولیه سهام) را نیز بگوییم.

    تاریخچه ICO

    آغاز همه چیز را باید سال‌های 2013 و 2014 بدانیم. یعنی زمانی که پروژه‌های گوناگون توانستند به این روش سرمایه جمع‌آوری کنند تا فعالیت آ‌ن‌ها در حوزه ارزهای دیجتال متوقف نشود. اوج عرضه اولیه ارز دیجیتال در سال 2017 بود که پروژه‌های متعددی مجموعا 5.6 میلیارد دلار سرمایه را جذب کردند.

    این مقدار در دو ماه ابتدایی سال 2018 به عدد یک میلیارد دلار رسید. از موفق‌ترین عرضه اولیه‌ها پروژه اتریوم بود که توانست 50 میلیون دلار سرمایه جذب کند. طی سال‌های اخیر شرکت‌های مختلفی تحت عرضه اولیه بای بیت یا بایننس سرمایه جذب کردند اما نتوانستند بخش زیادی از انتظارهای سرمایه‌گذاران خود را برآورده کنند.

    نتیجه اکثر این شکست‌ها، شکایت مال‌باخته‌ها به مراجع قانونی بوده است. بنابراین امروزه شاهد هستیم تا حدی مراجع قانونی روی عرضه اولیه ارز دیجیتال نظارت داشته باشند و قوانین شدیدی را برای آن‌ها وضع کردند.

    بعد از تصویب این قوانین بود که امروزه دیگر پروژه‌ها به‌راحتی در همان سال‌های ابتدایی فعالیتشان نمی‌توانند پروژه عرضه اولیه بایننس خود را اجرا کنند و موظف به رعایت قوانین و شرایط لازم برای آن هستند.

    گرچه صادقانه نگاه کنیم، هنوز هم تا موفقیت کامل این قوانین فاصله داریم و کلاهبرداری‌هایی در این زمینه رخ می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما زمان سرمایه‌گذاری در این حوزه فقط در عرضه اولیه بای بیت، بایننس یا سایر صرافی‌های بزرگ دنیا شرکت کنید.

    نحوه انجام عرضه اولیه کوین

    اولین گام برای شروع عرضه اولیه ارز دیجیتال انتشار وایت پیپر یا برگه سفید است. در این یادداشت مهم، اهداف پروژه و نقشه راه آن توضیح داده می‌شود. همچنین صاحبان پروژه اعلام می‌کنند به چه مقدار سرمایه نیاز است، چه تعداد توکن در اختیار خود آن‌ها خواهد بود، سرمایه‌گذاران با چه ارزهایی قادر به سرمایه‌گذاری هستند و مدت زمان عرضه را نیز قید می‌کنند.

    سرمایه‌گذاران پس از شروع عرضه اولیه بایننس یا هر پلتفرم دیگری، با پرداخت با ارزهای فیات یا ارزهای دیجیتال مورد قبول صاحبان پروژه، توکن‌ها را می‌خرند. چرا ICO یک راه بالقوه سودآور برای درآمدزایی است؟

    چون زمانی که به‌عنوان مثال عرضه اولیه بای بیت شروع می‌شود، قیمت آن توکن در این صرافی افزایش پیدا می‌کند و افرادی که در عرضه اولیه شرکت داشتند با سود خوبی می‌توانند توکن خود را بفروشند. حتی آن‌ها اگر این توکن را نگه دارند، باز هم ممکن است سود خوبی به جیب بزنند.

    البته گاهی نیز امکان دارد پس از عرضه اولیه ارز دیجیتال، سرمایه مورد نظر صاحبان پروژه جذب نشود. در چنین مواقعی پروژه ناموفق اعلام خواهد شد و صاحبان استارتاپ وظیفه دارند تمام سرمایه جذب شده را به حساب سرمایه‌گذاران برگشت بزنند.

    عرضه اولیه ارز دیجیتال چه مزایایی دارد؟

    اگر می‌خواهید در عرضه اولیه بایننس یا هر ICO دیگری شرکت کنید، از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:

    • چنین رویدادی آنلاین است، بنابراین برای شرکت در آن مشکل نخواهید داشت. به‌همین علت همچنین برای خرید و فروش توکن‌های دریافتی خود دچار دردسر نمی‌شوید.
    • توکن‌های دریافتی خیلی سریع و به‌سادگی قابل نقد شدن هستند و به‌عنوان یک سرمایه‌گذار نیازی نیست نگران تبدیل آن‌ها به نقدینگی باشید.
    • عرضه اولیه ارز دیجیتال به علت محبوبیت روزافزون آن و جایگاهی که کریپتوکارنسی در دنیای اقتصاد به‌دست آورده است، بازده راحت، سریع و بالایی را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.

    عرضه اولیه کوین چه معایبی دارد؟

    گرچه شرکت در عرضه اولیه ارز دیجیتال بازدهی خوبی دارد، اما نباید از معایب آن نیز غافل شوید. از جمله:

    • ذات بازار کریپتوکارنسی نوسان بالای آن است، بنابراین ممکن است ارزش سرمایه شما در مدت کوتاهی بسیار افت کند.
    • تعداد کلاهبرداری‌هایی که در رویدادهای ICO انجام شده، بسیار زیاد است.
    • همیشه احتمال موفق نشدن پروژه و از بین رفتن سرمایه وجود دارد.

    عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد؟

    بین ICO و IPO چه تفاوتی وجود دارد؟

    همان‌طور که در ابتدا گفتیم ICO را می‌توان تا حدی شبیه به IPO یا عرضه اولیه سهام دانست. در رویدادهای مربوط به عرضه اولیه سهام، شرکت‌های خصوصی زمان تصمیم‌ به متحول کردن کسب‌وکار خود و پیشرفت کردن، شرکت خود را عمومی می‌کنند.

    پس از آن سهام آن شرکت برای فروش عرضه می‌شود و سرمایه‌گذارانی که آن‌ها را می‌خرند شرکای تجاری صاحبان شرکت نام می‌گیرند.

    شاید عرضه اولیه کوین و عرضه اولیه سهام در نگاه اول مشابه باشند، اما باید بگوییم بین این دو تفاوت‌های مهمی وجود دارد که در ادامه نام می‌بریم.

    • نحوه برگزاری ICO آنلاین است.
    • برای عرضه اولیه ارز دیجیتال به حداقل سرمایه تحت عنوان ضمانت، نیازی نیست.
    • شروع یک رویداد ICO به اخذ مجوز خاصی نیاز ندارد.
    • نقد کردن توکن‌های عرضه اولیه کوین در مقایسه با فروش سهام بسیار ساده‌تر است.
    • سرمایه‌گذاران عرضه اولیه بایننس، در پروژه مربوطه شریک نمی‌شوند و سود آن‌ها فقط از فروش توکن‌های آن بلاک چینی است که به‌دست آوردند. به‌ عبارت دیگر آن‌ها اجازه نظر دادند= در مورد مسائل مدیریتی آن پروژه را ندارند.
    • میزان ریسک سرمایه‌گذاری در ICO به نسبت IPO بسیار بیشتر است.
    • قوانین بیشتر و سخت‌گیرانه‌تری در مورد IPO وجود دارد و هنوز ICO باید راه درازی را در این زمینه طی کند.
    • تفاوت بین توکن و سهام از نظر قانونی حقوقی بسیار است. توکن در واقع فاقد ارزش ذاتی و پشتوانه است اما سهام ضمانت حقوقی دارد.

    نحوه اطلاع از ICO

    شاید بپرسید چطور از عرضه اولیه بایننس یا هر پلتفرم دیگری مطلع شویم. در واقع هیچ راه قطعی برای اطلاع از این موضوع وجود ندارد. فقط کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، به‌صورت مداوم اخبار مربوط به کریپتوکارنسی را تحت نظر دارند.

    شما هم اگر به سرمایه‌گذاری در این زمینه علاقه دارید، باید به‌صورت منظم سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید. بسیاری از کارشناسان ارزهای دیجیتال با گذاشتن استوری خبر عرضه اولیه بای بیت یا هر صرافی دیگری را پخش می‌کنند.

    با توجه به این‌که هیجان بالایی بین سرمایه‌گذاران برای شرکت در عرضه اولیه ارز دیجیتال وجود دارد، سایت‌های مرجع در مدت کوتاهی اخبار خود را معطوف به رویدادهای در پیش رو می‌کنند.

    امکان کلاهبرداری با ICO

    با توجه به توضیحاتی که در بالا در مورد امکان کلاهبرداری از ICO یا وقایع مشابهی که رخ داده است، زدیم آیا باید در عرضه اولیه بایننس یا سایر پلتفرم‌ها شرکت نکنیم؟ نه، این‌طور نیست. چون شما می‌توانید با بررسی پروژه اعتبار آن را تایید کرده و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

    این نکته هم در نظر بگیرید که صرافی‌های بزرگ خودشان ابتدا این پروژه‌ها را کاملا بررسی می‌کنند تا خطر کلاهبرداری را تا جای ممکن کاهش دهند. با این‌حال اجازه دهید ببینیم چه چیزهایی باعث شده است تا عرضه اولیه ارز دیجیتال مستعد کلاهبرداری باشد.

    ابتدا باید به آنلاین بودن کامل این رویداد اشاره کنیم و همه می‌دانیم سرقت و کلاهبرداری در اینترنت یک امر شایع و بسیار سریع است. از طرفی تعداد زیادی از کشورها قوانین خاصی در مورد ICO ندارند و مراجع قانونی آن‌ها ناظر این رویدادها نیستند.

    همچنین کلاهبرداران خیلی راحت می‌توانند یک وایت پیپر جذاب و گول‌زننده را بنویسند و توجه اولیه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند. از این حقیقت هم نباید غافل شد که طمع و سود کلان دو انگیزه اصلی افراد برای شرکت در عرضه اولیه‌ کوین است.

     

    عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد؟

    چطور یک عرضه اولیه کوین معتبر را تشخیص دهیم؟

    حالا شاید سوال کنید چطور از شرکت در عرضه اولیه بای بیت مطمئن شویم؟ به چند راهکار اشاره مختصر می‌کنیم:

    از کارشناسان ارزهای دیجیتال کمک بگیرید

    با دنبال کردن کارشناسان ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از آخرین عرضه اولیه‌های معتبر مطلع شوید. امید فدوی یکی از کارشناسان باسابقه در ارزهای دیجیتال است که زمان عرضه اولیه های صرافی های مختلف را در پیج اینستاگرام خود اعلام می کنید. شما هم می توانید برای بهره از عرضه اولیه ارزهای دیجیتال و مطلع شدن از زمان شروع عرضه اولیه، عبارت «اینستاگرام امید فدوی» را در گوگل جستجو کنید و پیج او را دنبال کنید.

    وایت پیپر پروژه را با دقت مطالعه کنید

    وایت پیپر مانند یک نقشه راه است که تمام اهداف پروژه و مسیر آن را نشان می‌دهد. شما با مطالعه آن نباید هیچ ابهامی داشته باشید.

    گول سود غیرواقعی را نخورید

    تمام پروژه‌های اقتصادی و ارزهای دیجتال با گذشت زمان پیشرفت می‌کنند و هر نوع وعده غیرواقعی و سود نجومی اولیه، شبهه‌برانگیز است و توصیه می‌کنیم از این پروژه‌ها فاصله بگیرید.

    همچنین برای تشخیص معتبر بودن یک عرضه اولیه ارز دیجیتال به سرمایه‌گذاران آن دقت کنید و نام پروژه را در سایت‌های معتبری مانند ICOBench و ICODorps که عرضه اولیه کوین‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند، جستجو کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=304550

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم