به گزارش پول بانک : نشست تخصصی بررسی رابطه قطعهسازان و خودروسازان همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان کشور، مهرداد معلمان، مدیرعامل سازه گستر سایپا، و عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، برگزار شد. در این نشست، موضوعاتی مانند میزان مطالبات قطعهسازان از خودروسازان، دلایل عدم پرداخت این مطالبات توسط خودروسازان، تأثیر قیمت قطعات بر قیمت تمامشده خودرو، نقش بانکها در کمک به خودروسازان برای پرداخت بدهیهای خود به قطعهسازان، راهکارهای ایجاد فضای رقابتی در قطعهسازان، شیوه قیمتگذاری قطعات خودرو، تأثیر ورود قطعات چینی به بازار، تبعات ایجاد انحصار در این صنعت و موارد مشابه بررسی شد.
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان کشور، در این نشست اظهار داشت: “فروش قطعهسازان به خودروسازان در سال مبلغی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. امروز که در این جلسه حضور داریم، میزان مطالبات قطعهسازان از خودروسازان چیزی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است. حال باید دید علت این ماجرا چیست؟”
مهرداد معلمان، مدیرعامل سازه گستر سایپا، نیز در این جلسه اظهار داشت: “هر صنعتی بر اساس سرمایه اولیه و فروش خود و در راستای یکسانسازی بازپرداخت مطالبات خود نیازمند استفاده از تسهیلات است. متاسفانه عددی که در بانکها برای ما خودروسازان در نظر گرفته شده است بر اساس اطلاعات سال ۱۳۹۹ است. امروزه هیچ کمکی از سمت زنجیره بانکی به منظور تأمین مطالبات خودروسازان نمیشود.”
عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، نیز در این نشست تخصصی عنوان کرد: “خودروسازان قطعاتی که از قطعهسازان خریداری میکنند را گران میخرند. در برخی مواقع مشاهتمام میشود که خودروسازان ۸۵ درصد از قیمت یک خودرو را به زنجیره تأمین پرداخت میکند، در حالی که بررسی فعالیت خودروسازان بزرگ در دنیا نشان میدهد که به صورت میانگین ۶۸ درصد از قیمت خودرو به زنجیره تأمین اختصاص دارد.