• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

طرز تهیه فلفل پول بیبر و نحوه مصرف + موارد استفاده ، خواص و مضرات

  • کد خبر : 265671
  • 17 آذر 1400 - 15:38
طرز تهیه فلفل پول بیبر و نحوه مصرف + موارد استفاده ، خواص و مضرات

وقتی نوبت به آشپزی کردن می رسد، به یاد مواد اولیه گوناگون میافتیم. هر غذایی یک سری ماده اولیه دارد که در اکثر مواقع حذف یا جایگزین کردن آن ها باعث می شود آن غذا اصالت خود را از دست بدهد، ولی انواع غذاها فقط با ترکیب چند ماده اولیه خام، خوشمزه و خوش خوراک […]

  • وقتی نوبت به آشپزی کردن می رسد، به یاد مواد اولیه گوناگون میافتیم. هر غذایی یک سری ماده اولیه دارد که در اکثر مواقع حذف یا جایگزین کردن آن ها باعث می شود آن غذا اصالت خود را از دست بدهد، ولی انواع غذاها فقط با ترکیب چند ماده اولیه خام، خوشمزه و خوش خوراک نمی شوند. غذاها برای اینکه طعم و عطر مطبوعی به خود بگیرند و روحی در آن ها دمیده شود، نیازمند ادویه ها هستند. و اصلاً هنر آشپزی نیز استفاده از همین مواد اولیه و ادویه ها در جای صحیح و به میزان درست است.

    ادویه ها تقریباً در تمام فرهنگ ها استفاده می شوند ولی هر اقلیمی با توجه به ذائقه مردمان آن منطقه از انواع خاصی از ادویه ها و به میزان مشخصی استفاده می کند. ادویه ها در کنار طعم و مزه خاصی که به غذا می دهند، خواص دارویی فراوانی هم دارند و آشنایی با ادویه ها به معنی شناخت طعم و مزه و رنگ و خواص آن هاست. از این رو در این مقاله به طور اختصاصی به یکی از انواع فلفل به نام پول بیبر (Pul Biber) می پردازیم و علاوه بر آن که شما را با آن آشنا می کنیم، موارد استفاده، نحوه مصرف و طرز تهیه فلفل پول بیبر را نیز خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.

    فلفل پول بیبر چیست و خاستگاه فلفل پول بیبر کجاست؟

    پول بیبر از خانواده فلفل هاست و نوعی از آن ها محسوب می شود که پس از رسیدن، به رنگ قرمز تیره درمی آید. معمولاً میوه این نوع  فلفل را خشک می کنند و سپس آن را به صورت پودر در می آورند و به عنوان چاشنی استفاده می کنند. نام دیگر پول بیبر، فلفل حلب است و بیشتر در سوریه و ترکیه می روید.

    در اصل خاستگاه پول بیبر یا فلفل حلب، شهر حلب در سوریه است و این فلفل از آنجا به ترکیه و سایر کشورها رفته است و در بسیاری از غذاهای مدیترانه ای و خاورمیانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. شکل ظاهری فلفل پول بیبر شبیه فلفل دلمه ای است و به همان میزان بافتی گوشتی دارد که بعد از خشک شدن پودر و آسیاب می شود.

    طعم فلفل پول بیبر تند است ولی تندی آن ملایم است و طعمی نزدیک به زیره دارد؛ از این رو بسیاری از مردم گاهی به جای زیره در غذاها از پول بیبر استفاده می کنند ولی اگر شما به دلیل طعم و مزه و خواص زیره از طرفداران پر و پا قرص این ادویه هستید، می توانید از قیمت زیره ادویه حاج محمد جلالی در سایت ادویه جلالی دیدن کنید.

    گاهی اوقات موقع خشک کردن پول بیبر به آن روغن و نمک می زنند و به همین علت ممکن است این ادویه کمی هم شور به نظر بیاید.

    خواص فلفل پول بیبر

    2

    انواع فلفل از گیاهان سودمند و درمانی هستند که از گذشته در طب سنتی کاربرد داشته اند؛  پول بیبر به عنوان یکی از ادویه های خانواده فلفل دارای مقادیری پتاسیم، ویتامین C، ویتامین E، منگنز، ویتامین B6، فلاونوئید و آنتی اکسیدان است. در ادامه به برخی از خواص پول بیبر اشاره می کنیم:

    پول بیبر ضد اسپاسم و ضد التهاب است: پول بیبر به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، یک گیاه دارویی مفید برای درمان زخم ها محسوب می شود. هم چنین نیرو بخش است و باعث سلامت لوزالمعده، طحال و کلیه می شود و برای رفع یبوست مفید است.

    در درمان سرفه و سرماخوردگی مؤثر است: فلفل پول بیبر را یک داروی ضد آسم می دانند و از آن برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می کنند. این ادویه باعث کاهش التهاب مجاری تنفسی و گلو می شود و عوارض سرماخوردگی را کاهش می دهد.

    همچنین فلفل پول بیبر به کاهش قند خون کمک می کند، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و هضم غذا را تسهیل می کند. درمانی برای ناراحتی های معده است. ضد نفخ است و در درمان اسهال مؤثر است. کلسترول خون را کم می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.  از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند. برای درمان بی خوابی استفاده می شود. دردهای روماتیسمی را کاهش می دهد و برای درمان میگرن مفید است.

    مضرات فلفل پول بیبر

    فلفل پول بیبر به واسطه طعم ملایمی که دارد معمولاً برای مصرف کنندگان مشکلی به وجود نمی آورد ولی اگر حساسیت غذایی دارید، بهتر است از این فلفل هم با احتیاط استفاده کنید. در هر حال رعایت تعادل در استفاده از هر ماده غذایی توصیه می شود.

    ترکیبات فلفل پول بیبر

    پرک های فلفل قرمز خرد شده در قسمت های مختلف دنیا با اسامی گوناگون شناخته می شود؛ به عنوان مثال فلفل پول بیبر در ترکیه انواع دیگری نیز دارد که آن ها را با نام های اورفا بیبر یا فلفل ایزوت می شناسند و از نوعی فلفل درست می شوند که در  منطقه اورفا ترکیه می روید.

    هم چنین طرز تهیه فلفل پول بیبر در نقاط مختلف متفاوت است؛ در برخی از انواع پول بیبر، فلفل قرمز آسیاب شده حاوی مقدار زیادی دانه است، در صورتی که برخی دیگر دارای تعداد کمی دانه هستند ولی اغلب پول بیبری که در ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد، بدون دانه است.

    در تهیه فلفل پول بیبر از مقداری نمک و روغن استفاده می شود به همین دلیل محصول نهایی که پرک پول بیبر است، کمی طعم شوری دارد و به دلیل وجود روغن، براق و تا حدودی چرب است.

    نحوه مصرف فلفل پول بیبر

    بهتر است ادویه پول بیبر را به صورت فله تهیه نکنید و از ادویه هایی خریداری کنید که به صورت بسته بندی پاکتی، پلاستیکی یا شیشه ای عرضه می شوند و پس از مصرف فلفل پول بیبر به اندازه دلخواه، بقیه آن را در ظرف یا شیشه دردار نگهداری کنید.

    پول بیبر هم مانند بسیاری دیگر از ادویه ها از جمله زردچوبه یا زعفران گاهی به دلیل رنگ قرمز زنده و حالت پرکی که دارد، در دیزاین غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

    این ادویه می تواند جایگزین پاپریکا و فلفل قرمز باشد البته تندی آن ملایم است و باید برای تنظیم مزه تند غذا به این نکته توجه شود.

    برای مرینیت مرغ و گوشت کبابی هم می توان از فلفل پول بیبر به همراه روغن زیتون و آبلیمو استفاده کرد؛ این کار نه تنها طعم و عطر خوبی به کباب می دهد بلکه رنگ آن را نیز اشتها آور می کند.

    در ترکیه فلفل پول بیبر را به همراه مقداری روغن زیتون حرارت می دهند و از این ترکیب چرب و تند روی انواع خوراک ها و حتی سالادها و ماست استفاده می کنند.

    همچنین در سوریه از فلفل پول بیبر برای دادن طعم و رنگ به آجیل ها استفاده می شود.

    موارد استفاده از ادویه پول بیبر

    فلفل پول بیبر به واسطه ظاهر زیبا، رنگ خوش و طعم ملایمی که دارد می تواند جایگزین مناسبی برای دیگر انواع فلفل باشد و تقریباً می توان از آن در تمام غذاها استفاده کرد.

    این ادویه یک چاشنی ملایم و مناسب برای انواع سالاد است، می توان هنگام طبخ تخم مرغ نیمرو یا آب پز از آن  استفاده کرد، در سس مخصوص پاستا یا ماکارونی قابل استفاده است. هم چنین پول بیبر یک ادویه مناسب برای طعم دار کردن غذاهای گیاهی است و با سالاد سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده ترکیب عالی را به وجود می آورد.

    فلفل پول بیبر به عنوان ادویه غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو نیز کاربرد زیادی دارد و در کنار رنگ زیبایی که این ادویه به غذاهای دریایی می دهد، طعم ملایمی نیز خواهد داشت.

    از پول بیبر در طبخ خوراک مرغ، خوراک گوشت، پلوهای ترکیبی مانند لوبیا پلو یا اسلامبولی، خورش هایی مانند قیمه، بادمجان، مرغ و آلو و غیره می توان استفاده کرد.

    طرز تهیه فلفل پول بیبر

    3

    در ترکیه بسیاری از مردم این ادویه را در خانه تهیه می کنند به این منظور از فلفل های گوشتی (فلفل چیلی که طعم ملایمی دارد) استفاده می شود. طرز تهیه فلفل پول بیبر به این صورت است که می توان در همان اول کار، فلفل ها را ساتوری کرد و بعد اجازه داد تا خشک شوند؛ اما راه دیگر این است که فلفل ها را به صورت کامل در فضای بیرون از خانه خشک کرد و سپس آن ها را با آسیاب دستی یا برقی خورد و پرک نمود.

    فلفل پول بیبر به دست آمده با این روش را می توانید در ظرف های در بسته نگهداری کنید. بهتر است ظرف فلفل را در مکانی خشک و نسبتاً خنک قرار دهید و هر بار پس از مصرف در ظرف را محکم ببندید.

    کیفیت و قیمت ادویه پول بیبر

    قیمت فلفل پول بیبر به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبیعتاً هر چه کیفیت فلفل بالاتر باشد و ناخالصی کمتری داشته باشد قیمت بیشتری خواهد داشت. هم چنین یکدست بودن فلفل پول بیبر هم در قیمت آن تأثیر گذار است. رنگ فلفل پولبیبر نارنجی پررنگ یا قرمز است ولی اگر رنگ آن تیره یا کدر بود به این معنی است که محصول تازه نیست و احتمالاً به واسطه کهنگی طعم و عطر کمتری هم خواهد داشت.

    هم چنین بسته بندی استاندارد هم می تواند در قیمت فلفل پولبیبر تأثیرگذار باشد. معمولاً ادویه پول بیبر فله ای قیمت پایین تری دارد ولی تهیه آن از هر جایی کار درستی نیست برای اینکه متأسفانه بسیاری از ادویه فروشی ها برای سود بیشتر ادویه ها را با ناخالصی های دیگر ترکیب می کنند.

    هم چنین موقع خرید ادویه پول بیبر توجه کنید که این فلفل مرطوب نباشد چراکه رطوبت بالا علاوه بر اینکه وزن این ادویه را زیاد می کند، باعث می شود موقع نگهداری، ادویه کپک بزند و غیر قابل مصرف شود.

    خرید فلفل پول بیبر با کیفیت بالا

    خرید ادویه از راه های مختلفی امکان پذیر است. مغازه های زیادی در سطح شهر هستند که اقدام به فروش ادویه های مختلف می کنند، هم چنین امروزه انواع ادویه ها در بسته بندی های استاندارد در سوپرمارکت ها یافت می شوند ولی برای یک خرید مطمئن باید از فروشگاه هایی خرید کنید که نه تنها محصولات آن ها کیفیت بالایی داشته باشند بلکه در بسته بندی استاندارد و با قیمت های مناسب عرضه شوند. از این رو خرید ادویه از سایت چاشلند به شما پیشنهاد می شود. این فروشگاه آنلاین بهترین و با کیفیت ترین ادویه ها را در اسرع وقت و بدون نیاز به مراجعه حضوری به سراسر ایران ارسال می کند.

    همچنین اگر صاحب رستوران یا فروشگاه عرضه ادویه هستید و قصد دارید ادویه جات را به صورت عمده خریداری کنید،  فروش ادویه عمده با بهترین قیمت در سایت چاشلند و همین طور فروشگاه آنلاین ادویه جلالی انجام می شود.

    ادویه جلالی با بیش از یک قرن سابقه درخشان در زمینه تولید و پخش انواع ادویه یکی از خوش نام ترین مراکز فروش کلی و جزئی ادویه جات است و کیفیت بالا و عرضه با قیمت مناسب را سرلوحه کار خود قرار داده است.

    برای اطلاع از بسته بندی های مختلف انواع ادویه ها و قیمت آن ها، خصوصاً قیمت فلفل از هر نوعی که مدنظر شما باشد، می توانید به سایت ادویه چاشلند و ادویه جلالی مراجعه کنید و از همان طریق سفارش خود را به صورت غیر حضوری ثبت کنید.

    سخن پایانی

    ادویه ها به غذاها روح می دمند و آن ها را لذیذ می کنند. بدون ادویه، غذا خوردن تنها یک عمل مکانیکی برای تأمین انرژی بدن محسوب می شود. انواع ادویه در فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

    فلفل پول بیبر یکی از پرمصرف ترین انواع فلفل در آشپزی مدیترانه ای است. این ادویه بیشتر در ترکیه و سوریه تولید می شود و رنگی نارنجی تا قرمز و طعم تند ملایمی دارد.

    پولبیبر در انواع غذاهای گوشتی و دریایی، انواع کباب، سالاد، ماست، پاستا و ماکارونی و انواع خورش ها کاربرد دارد.

    طرز تهیه فلفل پول بیبر آسان است و بسیاری از افراد آن را در خانه تهیه می کنند ولی برای خرید این ادویه با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توانید به سایت چاشلند یا ادویه جلالی مراجعه کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=265671

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم