• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

طاهری در نشست هم‌اندیشی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان: سازمان نظام مهندسی در سالیان گذشته ضعف‌هایی داشته و کوتاهی‌هایی انجام داده است

  • کد خبر : 23935
  • 31 تیر 1398 - 18:04
طاهری در نشست هم‌اندیشی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان: سازمان نظام مهندسی در سالیان گذشته ضعف‌هایی داشته و کوتاهی‌هایی انجام داده است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: ساختمان ها سرمایه ملی و فضایی برای ایمنی و آسایش انسان در برابر حوادث هستند و تصویب قانونی نظام مند می تواند در حفظ این سرمایه های ملی تاثیرگذار باشد. به گزارش خبرنگار اقتصادی حوزخ عمومی پول بانک، نشست «هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی ساختمان»، صبح امروز […]

  • رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: ساختمان ها سرمایه ملی و فضایی برای ایمنی و آسایش انسان در برابر حوادث هستند و تصویب قانونی نظام مند می تواند در حفظ این سرمایه های ملی تاثیرگذار باشد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی حوزخ عمومی پول بانک، نشست «هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی ساختمان»، صبح امروز دوشنبه 24 تیرماه 98، با حضور محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

    محمد طاهری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
    محمد طاهری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در این نشست، با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: به دنبال راه اندازی این سامانه شهروندان می توانند قبل از خرید، تمام مشخصات ملک یا ساختمان موردنظر خود را دریافت کنند.
    وی با بیان اینکه باید به ساختمان به عنوان کالا نگاه کرد، گفت: ساختمان ها سرمایه ملی و فضایی برای ایمنی و آسایش انسان در برابر حوادث هستند و تصویب قانونی نظام مند می تواند در حفظ این سرمایه های ملی تاثیرگذار باشد. در همین راستا، قوانین نظام مهندسی و قوانین ملی ساختمان که باید توسط کارفرمایان، سازندگان و شهرداری تهران اجرایی شود، اعلام شده و شناسنامه فنی- ملکی یکی از همین موارد است.
    وی با اشاره به اینکه صدور شناسنامه فنی و ملکی یکی از وظایف نظام مهندسی است، تصریح کرد: این شناسنامه سندی است که مشخصات فنی و ملکی ساختمان در آن ارائه می شود و درواقع، تمام مشخصات یک ساختمان در این سند قابل دسترسی است. برای صدور این شناسنامه تایید سازمان آتش نشانی برای ایمنی کامل ساختمان و همچنین بیمه تضمین کیفیت الزامی است.


    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، با بیان اینکه به دنبال صدور سند باید شناسنامه فنی و ملکی هم در اختیار مالکان قرار گیرد، عنوان کرد: پیش از ارائه گواهی پایان کار، صدور شناسنامه فنی و ملکی الزامی است.
    طاهری، با بیان اینکه در رعایت این قانون تمامی نهادها ازجمله مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی کوتاهی کرده اند، افزود: سازمان نظام مهندسی در سالیان گذشته ضعف‌هایی داشته و کوتاهی‌هایی انجام داده است. اگرچه به ساختمان به عنوان یک کالا نگاه شده، اما سندی برای ارزیابی این کالا ارائه نشده است. امروزه خریداران هرکالا سندی را دریافت می کنند که مشخصات سهمی آن در این سند ارائه شده اما این موضوع شامل حال ساختمان ها نمی شود و همین امر امکان ارزیابی را از بین برده است.
    وی با اشاره به اقدامات انجام شده طی ماه های گذشته در سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: صدور شناسنامه فنی و ملکی در گذشته به صورت دستی انجام می شد و همین امر باعث شده بود مالکان برای دریافت شاسنامه فنی-ملکی مدت زمان زیادی را منتظر بمانند، اما این بار قرار است از سامانه ای رونمایی شود که شناسنامه فنی-ملکی را به صورت الکترونیکی و بدون دخالت دست صادر می کند و زمانی که عملیات ساختمانی به پایان می رسد، همزمان شناسنامه فنی- ملکی هم صادر خواهد شد.
    طاهری، از وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری تهران خواست تا در راستای هرچه بهتر اجرا شدن این اقدام به سازمان نظام مهندسی کمک کنند و گفت: با راه اندازی این سامانه همه شهروندان می توانند شناسنامه فنی- ملکی ساختمان‌های مورد نظرشان و ضمائم آن را ملاحظه کنند.
    وی با اشاره به بروز حادثه پلاسکو توضیح داد: وقتی حادثه ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد اطلاعاتی از این ساختمان در دسترس نبود، اگر امروز برای هر یک از برج های نوساز شهر تهران شناسنامه فنی نداشته باشیم و حادثه ای مثل پلاسکو اتفاق بیفتد وضعیت به همین منوال خواهد بود.

    محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران
    محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در ادامه این نشست گفت: باید تمامی حوزه‌های مربوط به ضمانت‌های مربوط به بیمه ساختمان از سوی شرکت‌های بیمه‌های ارائه شود.
    وی ادامه داد: اگر سامانه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که امروز در سازمان نظام مهندسی رونمایی شد، همانند شناسنامه‌های فنی و ملکی صوری باشد، نه تنها به مالکان و خریداران ملک خدماتی ارائه نمی‌شود، بلکه به اعتبار این سازمان نیز لطمه وارد می‌شود.
    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی کشور پول‌ بابت این شناسنامه از مردم دریافت کرده است، اما متاسفانه تا به امروز اقدامات لازم در این حوزه به مردم ارائه نشده است. در حالی که مدیریت شهری و همچنین سازمان نظام مهندسی ملزم است تا شناسنامه را به مردم تحویل دهد.
    سالاری، با اشاره به اینکه آیا سازمان نظام مهندسی تا به امروز این سوال پرداخته است که چرا فردی ملکی را خریداری می‌کند، اما هیچگاه به دنبال شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نمی رود، گفت: متأسفانه هیچ کدام از این شرکت‌های بیمه‌ای کیفیت ساختمان را ضمانت نمی‌کنند و ارائه آن‌ها هیچ تأثیری بر ارائه ارتقاء کیفیت ساختمان ندارد.
    وی تأکید کرد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هیچ تأثیری در ارتقای کیفیت ساختمان ندارد و این در حالی است که برخی از ساختمان‌ها با برندی که معماری آن را طراحی کرده است به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد.
    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه طراحی و معماری ساختمان درحال حاضر بیش از کیفیت واحد مسکونی برای خریدار اعتبار دارد، در حالی که سازنده‌ای که ساختمان را با کیفیت ساخته است برای خریدار اهمیتی ندارد و این به معنای آن است که جایگاه سازمان نظام مهندسی در میان مردم جایگاه مناسبی نیست.


    وی گفت: سازمان نظام مهندسی باید به حقوق عمومی و اصلی خود توجه بیشتری کند تا بتواند از ظرفیت‌های مهندسی خود در این بخش بیشتر استفاده کند.
    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متأسفانه در سازمان مهندسی شیوه‌ها و اقدامات به گونه‌ای شده است که بعد از رای آوری اعضای هیئت مدیره اقداماتی انجام می شود تا دوباره بتوانند رأی اعتماد کسب کنند و به همین دلیل به کار‌ها و وظایف اصلی خود نمی‌پردازند.
    سالاری گفت: اگر در گذشته شهرداری تهران، این شهر را به شکل کارگاه عمومی در نمی‌آورد و اقداماتی را از جنس سخت افزاری انجام نمی‌داد، امروز با چالش‌های جدیدی مواجه نمی‌شدیم و متأسفانه بیشترین دارایی‌ها و اراضی تهران بابت کار‌های عمرانی از دست رفته است و ما هم اکنون با بدهی‌های ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومانی مواجه هستیم.
    وی ادامه داد: متأسفانه شهرداری در گذشته در حوزه‌های نرم افزاری اقدامات مناسبی انجام نداده است و حادثه‌هایی همانند پلاسکو که شناسنامه‌های فنی و ملکی درستی نداشت از دست رفته است.
    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: سازمان نظام مهندسی با ۱۲۰ هزار عضو تا به امروز موفق نشده تا در جلسه‌های تخصصی شورای شهر حضور داشته باشد، اما ما نمایندگانی از سازمان مهندسان مشاور داریم که توجهشان تنها به منافع خودشان و سوداگری نبوده بلکه تنها به فکر حقوق عمومی مردم و خدمت به جامعه مهندسی بوده است.
    سالاری، با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی و ریاست این سازمان باید اعتماد ازدست رفته خودشان را دوباره احیا کند، گفت: مردم باید حقوقشان را در حوزه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از نظام مهندسی مطالبه کنند و اکنون زمان مناسبی است که این اقدام ارزشمند در بین مردم و از سوی نظام مهندسی اجرا شود.
    وی توضیح داد: اگر شناسنامه فنی و ملکی بدون بیمه و ضمانت کیفی صادر شود، هیچ معنایی ندارد و زمانی این شناسنامه معتبر می‌شود که شرکت‌های بیمه‌ای کیفیت آن را تضمین کنند.
    سالاری تأکید کرد: همچنین این شناسنامه بدون مجری ذی صلاح هیچ معنایی ندارد و باید از ابتدای گودبرداری و شروع فندانسیون ملک این اقدامات در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان درج شود متأسفانه ما تا به امروز شناسنامه‌ای به این شکل صادر نشده است.
    وی گفت: سازمان نظام مهندسی، سامانه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را زودهنگام استارت زده و شرکت‌های بیمه‌ای باید ضمانت‌نامه‌های این شناسنامه‌ها را تأیید می‌کردند.

    عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران
    عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، هم در نشست شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: باید مجموعه ساخت و سازها را به سمت مهندسی شدن پیش ببریم، در حالی که امروز این چنین نیست. برای مهندسی شدن ساخت و سازها صرفا لفظ و عنوان بکارگیری مجری ذی صلاح کفایت نمی کند.
    وی ادامه داد: وقتی خود ما باور و اعتقاد نداریم که ساختمان ها نباید بدون مجری ذی صلاح ساخته شوند، چطور انتظار داریم که مردم به این موضوع اعتقاد داشته باشند.آیا فقط می خواهیم بار هزینه ای روش دوش مردم بگذاریم؟
    وی ادامه داد: آیا اگر از فردا پولی هم به عنوان مجری ذی صلاح به مردم تحمیل کنیم، واقعا مجری ذی صلاح در ساخت و سازها وارد می شود و کارها درست می شود؟ اینطور نیست و برای انجام کار صحیح نیاز به همفکری است.
    گلپایگانی، با بیان اینکه قانون نظام مهندسی ایراد دارد و آیین نامه های اجرایی را باید گام به گام اصلاح کنیم ، ادامه داد: ما در زمینه اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با سازمان نظام مهندسی تهران اعلام آمادگی می کنیم، به شرطی که کار واقعی و قانونی انجام دهیم و هزینه بیهوده به مردم تحمیل نشود.

    بیژن خطیبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهرانبیژن خطیبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، در ادامه این نشست گفت: متأسفانه شهرداری‌ها بدون صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان پایان کار صادر می‌کنند که خود تخطی از قانون به شمار می‌رود.
    وی با بیان اینکه صدور پروانه ایمنی ترافیک در حوزه ساخت و ساز با وجود آنکه جزء قوانین معتبر به شمار می‌رود، مغفول مانده است، گفت: حضور مهندسان دارای پروانه ترافیک در سال‌های گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است، اما متأسفانه شهرداری‌ها برای حضور این مهندسان همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند.
    وی با اشاره به اینکه طبق قانون باید تمامی ساختمان‌ها توسط سازنده ذی‌صلاح اجرا شود، اظهار کرد: حضور مجری ذی‌صلاح در ساختمان‌ها نیاز به تفاهم نامه و یا انعقاد قرارداد ندارد؛ زیرا که اگر این مجری حضور نداشته باشد نظام مهندسی از قانون تخطی کرده است.
    خطیبی گفت: اگر اتفاقی در حوزه ساخت و ساز شهر تهران رخ دهد سازمان نظام مهندسی و شورای شهر مسئول هستند. به همین دلیل باید در تمام ساخت و سازهای کشور از مجریان ذی صلاح استفاده شود.
    عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران بیان کرد: شرط صدور پایان کار برای یک ساختمان وجود شناسنامه فنی و ملکی است، اما ما همواره شاهدیم که پایان کارها از سوی شهرداری‌ها صادر می‌شود.
    خطیبی تصریح کرد: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و همچنین مجری ذی‌صلاح طبق قانون نظام مهندسی و کنترل کیفی ساختمان ضروری است؛ اما به شرطی که شهرداری‌ها یا سایر دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری‌های لازم را انجام دهند و زمانی که شهرداری پایان کار را صادر می‌کند شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ضرورتش از بین می‌رود.
    عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: تا به امروز همه ساختمان‌ها توسط مجریان ذی‌صلاح ساخته شده و ما ضمانت‌ها و کیفیت‌های آن را تأیید می‌کنیم اما به شرطی که در این زمینه شهرداری‌ها همکار‌ی‌های لازم را با سازمان نظام مهندسی انجام دهند.
    وی ابراز کرد: در سازمان نظام مهندسی ساختمان چیزی فراتر از قانون نداریم و اگر شورای شهر اعلام می‌کند که مجریان ذی‌صلاح باید طبق تفاهم نامه حضور داشته باشند یعنی شورای شهر، قانون نظام مهندسی را قبول ندارد.
    خبرنگار: کوروش جم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=23935

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم