• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

شریفی خبوشان در نشست خبری: جشنواره داستان و شعر انقلاب یک جشنواره‌ جریان ‌ساز در عرصه ادبیات انقلاب است

  • کد خبر : 311402
  • 25 بهمن 1401 - 3:19
شریفی خبوشان در نشست خبری: جشنواره داستان و شعر انقلاب یک جشنواره‌ جریان ‌ساز در عرصه ادبیات انقلاب است

پول بانک: اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب، در بهمن ‌ماه سال 1402 برگزار می‌شود.

  • مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: در سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب میزان جوایز تغییر کرده و حتی در برخی از بخش‌ها 20 برابر شده است.

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب، پیش از ظهر امروز دوشنبه 24 بهمن ماه 1401، با حضور محمدرضا شریفی خبوشان مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، بهزاد دانشگر – نویسنده و دبیر علمی سیزدهمین دوره جشنواره، تیمور آقامحمدی مسئول استانی جشنواره داستان و شعرانقلاب و جمعی از اصحاب رسانه، در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

    محمدرضا شریفی خبوشان، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری

    محمدرضا شریفی خبوشان، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در ابتدای این نشست خبری ضمن تمجید از فعالیتهای ماندگار امیرحسین فردی در عرصه ادبیات داستانی، جشنواره شعر و داستان انقلاب را جشنواره‌ای جریان‌ساز در ادبیات انقلاب توصیف کرد و گفت: امسال شاهد سیزدهمین دوره این جشنواره هستیم تا بعد از دو سال تأخیر، آثار جدیدی در سال آینده در این زمینه خلق شود. تمرکز این جشنواره بر ترغیب تولید اثر است؛ از این منظر رویه‌اش با دیگر جشنواره‌ها که به اثر تولید شده جایزه می‌دهند، متفاوت است.

    وی ادامه داد: در سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب میزان جوایز تغییر کرده و حتی در برخی از بخش‌ها 20 برابر شده است. اختتامیه این دوره جشنواره نیز در بهمن‌ماه سال 1402 برگزار می‌شود. این فرصت یک ساله، فرصت مناسبی برای شاعران و نویسندگان است تا آثار خود را در این حوزه خلق کنند. جشنواره شعر و داستان انقلاب، جشنواره‌ای برای همه نویسندگان و شاعران، حتی نوقلمان است.

    مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، با بیان اینکه این مرکز در دوره جدید خود سه رویکرد را مد نظر دارد، افزود: هنر، اثر و مخاطب سه ضلع مهم این رویکرد هستند. افتتاح اثرخانه از جمله اقدامات در این زمینه بود که پایگاهی است برای نویسندگان و شاعرانی که قصد دارند کار خود را آغاز کنند. افتتاح «باغ رمان ایرانی» نیز در همین راستا انجام شد که این مراسم با حضور 20 رمان‌نویس برگزار شد.

    شریفی خبوشان، با اعلام برگزاری اختتامیه این جشنواره در بهمن ماه سال 1402، اظهار کرد: مهلت ارسال آثار به جشنواره داستان شعر و انقلاب 30 آبان ماه سال 1402 می‌باشد و فرصت مناسبی است تا نویسندگان و شعرا مطالب خود را باتوجه به مسائل روز بیان کنند.

    مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، در پایان سخنان خود گفت: این جشنواره نه تنها برای نویسندگان و شاعران صاحب نام است بلکه می‌تواند روندی برای معرفی و ثبت آثار شاعران نوظهور باشد. امیدواریم تا با برگزاری این جشنواره آن را تبدیل به یک جریان و حرکت پرشور فرهنگی کنیم و محصولات این جشنواره در تاریخ ادبیات انقلاب اسلامی اثرگذار شوند. ما در طول جشنواره در کنار شاعران و نویسندگان در همه استان‌ها خواهیم بود.

    بهزاد دانشگر – نویسنده و دبیر علمی سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب

    بهزاد دانشگر – نویسنده و دبیر علمی سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب، در ادامه این نشست خبری گفت: سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب، با دو رویکرد متفاوت برگزار خواهد شد.

    وی ادامه داد: در این دوره موضوعات دسته‌بندی شده است. مفهوم انقلاب، مفهومی زایاست و منحصر و محدود به وقایع منتهی به سال‌های 56 و 57 نیست. با این حال، گاه عناوین جلوی چشم ما را می‌گیرد.

    دبیر علمی سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب، با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی مفهوم زاینده‌ای است، اضافه کرد: ما در سال‌های گذشته با اتفاقات جدیدی روبه‌رو شدیم که هنرمندان ما با در دهه‌های آینده با  آن مواجه نبوده‌اند و باید یک مقدار به این مفاهیم توجه کنیم. هنر کارش فقط روایت تاریخ نیست؛ بلکه باید به حال و آینده ما نیز نگاه و روایت کند. ما چهار دسته در این دوره داریم. داستا‌ن‌ها و شعرهایی که در خصوص مفاهیم انقلاب اسلامی است مفاهیمی چون عدالت و گفتمان انقلاب اسلامی. دسته دیگر اتفاقات و آثاری است که در این سال‌ها رخ داده است مثل حوادث سال‌های 56 و 57، دهه 60 و اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داده است همانند مدافعین حرم. بخش دیگر دستاوردهایی است که در عرصه‌های علمی و هنری داشتیم و موضوعاتی که در سال‌های گذشته کمتر توجه شده است. رشته چهارم جایگاه انقلاب اسلامی در جهان است.

    دانشگر، با بیان اینکه جایزه در چهار بخش در نظر گرفته شده است، یادآور شد: شرکت‌کنندگان در بخش شعر باید 25 قطعه شعر به دبیرخانه در قالب‌های مختلف کلاسیک و آزاد ارسال کنند. جایزه این بخش 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین پنچ اثر برگزیده نیز منتشر خواهد شد.

    دبیر علمی سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب، در پایان سخنان خود، به ضوابط در نظر گرفته شده برای ارسال اثر در بخش داستان اشاره  کرد و افزود: در بخش داستان نیز علاقه‌مندان باید مجموعه داستان خود را به دبیرخانه ارسال کنند. جایزه در نظر گرفته شده برای این بخش 100 میلیون تومان است و همچنین قرار است پنج اثر برگزیده در این بخش نیز منتشر شود. جایزه بخش نوجوان نیز 100 میلیون تومان و جایزه بخش رمان بزرگسال نیز برای نفر نخست، 200 میلیون در نظر گرفته شده است. انتشار پنج اثر برگزیده در هر کدام از این بخش‌ها، از دیگر جوایزی است که برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

    تیمور آقامحمدی، مسئول استانی سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب

    تیمور آقامحمدی، مسئول استانی سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب، در ادامه این نشست خبری، پیرامون برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌های که ظرفیت و توان برگزاری را داشته باشند، توضیحاتی ارائه داد و گفت: این جشنواره مربوط به گروه خاصی نیست و تعلق به همه نویسندگانی دارد که دغدغه اندیشیدن و انقلاب اسلامی را دارند.

    مسئول استانی سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب، افزود: در این دوره ما نگاه ویژه ای به استانها خواهیم داشت در واقع این کارگاه ها فرصتی برای فکر کردن به موضوعات مهم کشور است و باید در آن از ادبیات داستانی ایران سخن بگوییم. ما در این جشنواره به انتشار فراخوان تمرکز نمی‌کنیم و در پی آن خواهیم بود که اگر کسی بخواهد اثری را خلق کند به کمک آن بشتابیم.

    گفتنی است، مهلت ارسال آثار به سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب، تا 30 آبان ‌ماه 1402 می باشد.

    خبرنگار: کوروش جم

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=311402

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم