• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
2

شرکت های دانش بنیان فین تک: چالش ها و راهکارها

  • کد خبر : 303645
  • 30 خرداد 1401 - 17:25
شرکت های دانش بنیان فین تک: چالش ها و راهکارها

فهرست محتوا فین تک چیست؟ عبارت فین تک یکی از اصطلاحاتی است که در فضای کسب و کار مجازی به وفور به آن برخورد می کنید. این عبارت که خلاصه شده فایننشال تکنولوژی (فناوری مالی) است، به ابزارهای فناوری اطلاق می شود که برای تولید و توسعه محصولات، خدمات و سرویس ها در حوزه مالی […]

فهرست محتوا

  • فین تک چیست؟

    عبارت فین تک یکی از اصطلاحاتی است که در فضای کسب و کار مجازی به وفور به آن برخورد می کنید. این عبارت که خلاصه شده فایننشال تکنولوژی (فناوری مالی) است، به ابزارهای فناوری اطلاق می شود که برای تولید و توسعه محصولات، خدمات و سرویس ها در حوزه مالی به کار می روند. هر کسب و کاری که بتواند از فناوری روز به منظور انجام فرآیندهای مالی یا بهبود و خودکارسازی خدمات کنونی استفاده کند، زیرشاخه ای از این صنعت به حساب می آید. فین تک در شاخه های مختلف خودش را به اثبات رسانده است: موبایل بانک، درگاه های پرداخت اینترنتی، ارز دیجیتال،(همه چیز درباره دانش بنیان در حوزه ارز دیجیتال ) پلتفرم های آنلاین آموزشی، اپلیکیشن های بانکی و ساختارهای جذب سرمایه آنلاین تنها بخشی از کاربردهای متعدد این حوزه هستند.

    این صنعت ابعاد بسیار بزرگی داشته و با توجه به شرایط بین المللی پتانسیل رشد فراوانی در سالیان پیش رو دارد. با دیجیتالی شدن زندگی روزمره و تمایل به استفاده از تلفن های همراه و اینترنت برای تسهیل فرآیند رفع نیازهای انسانی، شرکت ها هم به سمت بهره گیری از زیرشاخه های مختلف فین تک می روند. اگر بدون مراجعه به بانک مبلغی را از یک حساب به حساب دیگر منتقل می کنید، از یک فروشگاه آنلاین کالا می خرید یا قبوض خود را به صورت اینترنتی پرداخت می نمایید، شما هم جزو مصرف کنندگان این حوزه به شمار می آیید.

    این حوزه به سرعت در حال گسترش است و به دلیل تسهیل فرآیندهای پولی و بانکی، مجموعه ها و موسسات مالی خواه ناخواهد مجبورند با آن همراهی کنند تا با کمبود مشتری مواجه نشوند. این مورد هم دلیل دیگری است که اثبات می کند این حوزه فناوری آینده درخشانی دارد و باید از هم اکنون آن را به عنوان یکی از زیربناهای زندگی در چند دهه پیش رو به حساب آورد.

     

     

    رابطه فین تک با دانش بنیان چیست؟

    دانش بنیان یک ساختار اقتصادی است که اعتقاد دارد فناوری روز، نیروی کار زبده و تحصیل کرده و به کارگیری دانش برای تولید خروجی علمی در کنار یکدیگر می توانند انقلابی در زنیه به وجود آورند. در این ساختار نیروهای انسانی به کار گرفته شده همگی در حوزه فعالیت شرکت نخبه بوده و با کسب تجربه و صعود در سلسله مراتب سازمان، تبدیل به مدیران متخصص می شوند. این ساختار عنوان می کند که یک سازمان دارای نیروهایی زبده (که از نظر سطح دانش در جایگاه بالایی قرار داشته و تنها با تجربه از یکدیگر جدا می شوند)، به مرور زمان خود به خود به سمت شایسته سالاری حرکت می کند و به جای از دست دادن افراد درجه یک حضور آنها را ارج می نهد. بدیهی است که به کارگیری این سیستم در سطح کشور روی کاغذ می تواند انقلابی در حوزه اقتصاد ایجاد کند، اما در واقعیت ایجاد تغییرات پایه ای گسترده در سازمان های کند و سنتی به زمان زیادی نیاز داشته وعملیاتی کردن آن امر بسیار دشواری است. بنابراین سیاست کلی برای بهره بردن از آن مبتنی بر راه اندازی مجموعه های کوچکتر و جدید به منظور نهادینه کردن این ساختار است.

    شاید در نهایت مهمترین برتری این ساختار اقتصادی، عدم نیاز به توسعه زیربنا و هزینه کردن مقادیر هنگفت برای راه اندازی این چهارچوب باشد. چرا وقتی که با هزینه اندک و صرفا ارائه طرح های حمایتی به منظور رفع موانع رشد و نمو شرکت های فناور می توان در سطح کلان کشور را متحول نمود، باید این فرصت نادیده گرفته شود؟ آیا غیر از این است که هزینه اندک، ریسک پایین و خروجی نیرومند و آینده محور مصداق فرصت طلایی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه به شمار می رود؟ لذا غنیمت شمردن این فرصت و استفاده بهینه از آن برای تمام مدیران و مسئولان کشور به لحاظ منطقی باید الزام آور باشد. سوال اینجاست که چه محصولات و خروجی هایی مستعد بدل شدن به کالاهای دانش بنیان هستند.

     

    دسته بندی شرکت های فعال در این زمینه

    به منظور ساده کردن فرآیند ارزیابی محصولات و سرعت بخشیدن به آن، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به ارائه یک فهرست برای تمام کالاها و خدماتی نموده است که می توانند تأییدیه دانش بنیان دریافت کنند. حضور محصول در فهرست و مطابقت آن با ویژگی های در نظر گرفته شده در آن، تضمین کننده دریافت تأییدیه می باشد.

    بازارهای مالی شرایط عملکردی خاصی داشته و اکثر محصولاتی که برای دریافت تأییدیه دانش بنیان در این زمینه تولید می شوند، زیرشاخه دسته بندی فناوری اطلاعات و نرم افزار قرار می گیرند. مهمترین نمونه هایی که در این زمینه در فهرست نام برده شده اند عبارتند از:

    • درگاه های پرداخت
    • پلتفرم ها و اپلیکیشن های حوزه ارز دیجیتال
    • پلتفرم ها و اپلیکیشن های حوزه بورس
    • پلتفرم ها و اپلیکیشن های بانکی
    • نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات بیمه
    • نرم افزارهای احراز هویت
    • کیف پول های مجازی
    • نرم افزارهای مدیریت سرمایه
    • سامانه های کشف تقلب (fraud detecting)
    • سیستم های تأمین مالی (crowd funding)

     

    مهمترین حمایت ها و تسهیلات

    از آنجایی که فناوری اطلاعات و نرم افزارها ماهیت مجازی دارند، حمایت های در نظر گرفته شده برای آنها هم تفاوت های اساسی با تسهیلات حوزه هایی با تمرکز فیزیکی دارد. به همین ترتیب، عمده تسهیلاتی که کاربری های فیزیکی برای شرکت ها دارند (مانند تسهیلات توسعه کارگاه، تسهیلات گمرکی، لیزینگ و…) عملا برای شرکت های فعال در این حوزه کاربردی ندارند. اما تعداد بالا و تنوع قابل توجه برنامه های حمایتی دانش بنیان، قادر است پاسخگوی نیاز این شرکت ها در زمینه های دیگر نیز باشد، زمینه هایی مانند:

    • تسهیلات معافیت مالیاتی محصولات دانش بنیان
    • اعطای امریه سربازی به شرکت دانش بنیان
    • استقرار دفاتر شرکت در کاربری های مسکونی تهران
    • تسهیلات توسعه بازار
    • تخفیف و حق اضافه پخش در آگهی های صدا و سیما
    • استفاده از بودجه پژوهشی دستگاه های اجرایی
    • تسهیلات صندوق توسعه ملی
    • حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و راه اندازی نمایشگاه های دائمی

     

    شرکت های دانش بنیان فین تک: چالش ها و راهکارها

    نحوه ارزیابی شرکت ها

    اکثر قریب به اتفاق تولیدات این حوزه در قالب نرم افزار به بازار عرضه می شوند. این حوزه دسته بندی های بسیار گسترده ای دارد که بخشی از آن، مانند نرم افزارهای مدیریت کلان یا ساختارهای امنیتی، زیرشاخه فین تک قرار نمی گیرد. با این وجود ارزیابی در این قسمت از اصول کلی ارزیابی محصولات فناوری اطلاعات و نرم افزار تبعیت می کند.

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس سه شرط فرآیند ارزیابی این محصولات را بر عهده می گیرد:

    تولید در شرکت: اولین اصل مهم در این حوزه بومی بودن تولید و توسعه محصول مورد نظر است. شرکت های متقاضی نباید برای توسعه ساختار سیستم خود از یک نمونه ساختار نیم آماده استفاده کرده و آن را توسعه داده باشند، بلکه تمامی فرایند رشد محصول باید در خود شرکت و توسط پرسنل فنی آن صورت پذیرفته باشد. کدنویسی، بررسی و رفع نواقص محصول نیز باید در تمام مراحل در شرکت انجام شده باشد.

    به کارگیری فناوری سطح بالا (high tech): محصول باید از سطح فناوری بالایی برخوردار باشد که آن را اصطلاحاً های تک می نامند. محصول باید برای تجهیزات در حال استفاده و برای کاربری مدرن توسعه یافته باشد و قادر باشد نیاز کنونی پلتفرم هدف خود را مرتفع کند. اگر پلتفرم هدف یک سامانه آنلاین است، باید به هوش مصنوعی و توانایی مدیریت حجم بالایی از تراکنش ها و عملکردهای کاربری مجهز شده باشد. همچنین، زیرساخت های امنیتی پلتفرم برای حفظ اسرار کاربران نیز به شدت مد نظر قرار می گیرد.

    تکمیل بودن: این ویژگی به طرح اولیه محصول برمیگردد. زمانی که متقاضی درخواست دریافت گواهی دانش بنیان را مطرح می کند، باید تمامی ماژول های مد نظر محصول تکمیل شده باشند و محصول عملاً در مرحله ای قرار داشته باشد که بتوان آن را به یک مشتری بالقوه عرضه کرد. بعد از آغاز فرآیند ارزیابی محصول، شرکت ها قادر نخواهند بود برای تکمیل محصول و رفع نواقص آن از معاونت زمان اضافی درخواست کنند و در صورتی که محصول ارائه شده به ارزیاب فاقد توانایی های ذکر شده در مدارک و اطلاعات باشد، از سوی معاونت علمی رد می شود.

     

    شرکت های دانش بنیان فین تک: چالش ها و راهکارها

    جمع بندی

    در مجموع می توان گفت که حوزه فین تک، با توجه به پتانسیل نقش فراوانی که در آینده کشور بازی می کند، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محصولات این حوزه را به طور عمده تحت دسته بندی فناوری اطلاعات و نرم افزارها مورد بررسی قرار می دهد. نظر به گستردگی این حوزه، فهرستی تحت عنوان فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان تهیه شده است که دربردارنده تمامی محصولاتی است که قابلیت دانش بنیان شدن دارند و با اتکا به این فهرست و دانش کارشناسان ارزیاب، معاونت علمی اقدام به بررسی تخصصی محصولات نموده و نمونه های برتر و متناسب با ویژگی های پیشبینی شده را مورد حمایت قرار می دهد.

    حمایت ها و تسهیلاتی که در این زمینه ارائه می شود به بیش از 110 خدمت متفاوت هم می رسد، اما از آنجایی که بخشی از این تسهیلات برای محصولات فیزیکی در نظر گرفته شده اند برای نرم افزارها کاربرد مطلوبی ندارند. حمایت های قابل تعمیم در این زمینه مانند معافیت مالیاتی، امریه سربازی، لیزینگ و… از سطح کیفی به کفایت بالایی برخوردارند که باعث می شود فعالان در این حوزه ها بتوانند با اطمینان بیشتری به کار خود ادامه داده و برای رشد و تعالی کشور تلاش کنند.

    منبع : شبکه دانش بنیان ایران
    مشاوره تخصصی دانش بنیان 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=303645

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم