• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
12

شالبافیان در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و سی ‌و ششمین نمایشگاه صنایع‌ دستی: بازارهای اروپا حتما باید برای صنعت گردشگری مورد پیگیری قرار بگیرد

  • کد خبر : 311178
  • 18 بهمن 1401 - 9:20
شالبافیان در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و سی ‌و ششمین نمایشگاه صنایع‌ دستی: بازارهای اروپا حتما باید برای صنعت گردشگری مورد پیگیری قرار بگیرد

پول بانک: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی گردشگری از فردا – ۱۸ بهمن ۱۴۰۱- به مدت چهار روز آغاز به کار می‌کند.

  • معاون گردشگری، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اگر بخواهیم گردشگری را ابزاری برای مقابله با ایران‌هراسی قرار دهیم، از طریق کشورهای اروپایی انجام می‌شود؛ به همین منظور امسال در نمایشگاه فیتور با قدرت حضور پیدا کردیم.

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی خبرگزاری پول بانک، نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، بعد از ظهر امروز دوشنبه 17 بهمن ماه 1401، با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی، مصطفی فاطمی دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، حسن میثمی مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت میراث فرهنگی وگردشگری، در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

    علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

    علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در ابتدای این نشست خبری گفت: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی گردشگری از فردا – ۱۸ بهمن ۱۴۰۱- به مدت چهار روز آغاز به کار می‌کند.

    وی نمایشگاه را محملی برای تعامل نقش‌آفرینان و ذی‌نفعان گردشگری دانست و افزود: با توجه به اتفاقات اخیر اهمیت نمایشگاه امسال دو چندان است. در شرایطی که امکان برگزاری برخی نمایشگاه‌ها طی این مدت میسر نشد این نمایشگاه با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

    شالبافیان، با بیان اینکه نمایشگاه در ۱۵ سالن و فضایی حدود ۶۷ هزار مترمربع برگزار می‌شود، ادامه داد: گردشگری موضوعی از جمله دسترس‌پذیر، سلامت، کشاورزی از جمله مهمترین رویکردهای نمایشگاه شانزدهم خواهد بود. همچنین ۸۰۰ متر مربع نمایشگاه با حضور بیش از ۷۰ مرکز دارای مجوز گردشگری سلامت برگزار می‌شود.

    وی تعداد مشارکت‌کنندگان خارجی را بیش از ۲۰۰ نفر از ۴۷ کشور اعلام کرد و ادامه داد: شرکت کنندگان خارجی در قالب غرفه‌داران و بازدیدکنندگان حضور خواهند داشت و سالنی برای مذاکره بخش خصوصی تدارک دیده شده است.

    شالبافیان، نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری در کشور را دیگر محور نمایشگاه بیان کرد و افزود: استان‌ها با نگاه استان محور و مشارکت بخش خصوصی حضور خواهند داشت. دانشگاهیان هم در فضایی حدود ۲۰۰ مترمربع به‌منظور ارزیابی نقاط قوت و ضعف و همچنین شهرداری‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه گردشگری شهری در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

    وی از رونمایی سامانه تقویم رویدادها و آماده کردن و ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط استان‌ها در نمایشگاه‌ها خبر داد و درباره نحوه برگزاری نشست‌های b ۲b  بیان کرد: سالنی به‌منظور برگزاری نشست‌هایی برای مشارکت‌کنندکان خارجی که غرفه ندارند و یا دارند به منظور مذاکره در نظر گرفته شده است. البته زمان‌ها براساس ظرفیت سالن مشخص و امکان مذاکره فراهم می‌شود.

    شالبافیان بیان کرد: از دیشب جلسه‌ای با هیات روسی داشتیم. بعد از نمایشگاه نیز در هتل‌های تهران جلساتی با هیات‌های خارجی برگزار می‌شود که بین ذی‌نفعان اطلاع‌رسانی انجام شده است.

    وی افزود: قطر، عراق، ژاپن، اندونزی، تاجیکستان، قراقستان، مالزی، روسیه و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که در نمایشگاه دارای غرفه هستند، عمان، روسیه، تاجیکستان، امارات، سوریه، ترکیه، آذربایجان ارمنستان، لبنان، لیبی، الجزایر، چین عراق گرجستان نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت

    شالبافیان، همچنین در ارتباط با اقدامات انجام شده در راستای حمایت از گردشگری و مقابله با ایران‌هراسی، بیان کرد: در قالب بسته‌ ارائه شده به وزارت خارجه و نهادهای ذیربط پیشنهاد لغو روادید با ۵۰ کشور را مطرح‌کرده‌ایم.

    وی افزود: این کشورها از جمله بازارهای نوظهور که ظرفیت جمعیتی و درآمدی مناسبی دارند و برخی کشورهای همسایه را در برمی‌گیرد. بنا به دستور ریاست جمهوری در بازدید ستادی از وزارتخانه، وزارتخانه مکلف به ارائه این پیشنهاد شد که با برخی از موارد موافقت شده است.

    معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، به مصوبه‌ صادرات حساب شدن درآمد حاصل از گردشگران ورودی و تسری آن به صندوق ضمانت صادرات گردشگری به عنوان اقدامات حمایتی اشاره کرد و گفت: با پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند مشخص بودجه‌ای را برای مقابله با ایران‌هراسی پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم مصوب شود.

    شالبافیان ادامه داد: برخی محصولات مانند سلامت اتکای کم‌تری به نوسانات سیاسی دارند به همین دلیل محور اصلی گردشگری در نمایشگاه قرار گرفته است.

    شالبافیان، نمایشگاه را محملی برای گفت‌وگوی بخش خصوصی با نمایندگان مجلس به‌منظور برطرف کردن مشکلات عنوان کرد و محاسبه خدماتی تعرفه گاز تاسیسات گردشگری در سال گذشته را یکی از این موارد دانست و گقت: ۹ پنل تخصصی با موضوع گردشگری، ۲۴ کارگاه آموزشی، ۱۲ نشست تشریک تجربیات با حضور ۶ استاد و صاحب نظر حوزه گردشگری برگزار می‌شود.

    معاون گردشگری، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بیان کرد: گردشگری کشور را در ارتباط با گردشگری موضوعی هم از حیث‌ تنوع و هم‌کیفیت گردشگری موضوعی را رصد کرده‌ایم، گردشگری موضوعی در استان‌ها و توسط ذینفعان باید توسعه پیدا کند، لازمه توسعه محصولات جدید این است که نحوه توسعه را بدانیم و اولویت‌بندی کنیم. توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان‌ها طبقه‌بندی و اولویت‌های هر استان مشخص شده است و آموزش‌های لازم در دستور کار است.

    شالبافیان، درباره اقدامات انجام شده در ساماندهی گردشگری سلامت و فعالیت‌های غیر رسمی در این حوزه بیان کرد: رفع تناقض بین دستگاه‌های دولتی در این حوزه گام نخست بود و امروز حیطه وظایف کاملا مشخص است. همچنین امکان معرفی شرکت‌های رسمی کار دیگری است که در این راستا باید انجام شود. نمایشگاه نیز ظرفیت معرفی شرکت‌ها را مهیا می‌کند. همچنین برای معرفی شرکت‌های رسمی در بازارهای هدف اقداماتی را آغاز کرده‌ایم.

    شالبافیان گفت: با وزارت بهداشت برای نحوه معرفی بیمار و تعریف هزینه تبلیغات بیمارستان‌های دارای IPD به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی توافق کردیم، بازاری که سال‌ها غیر رسمی شکل گرفته یک شبه سامان پیدا نمی‌کند اما در حال حاضر چارچوب‌ها مشخص شده است.

    وی با بیان اینکه در بازارهای هدف تغییری ایجاد نشده است، افزود: بازارهای اروپا حتما باید مورد پیگیری قرار بگیرد. اگر بخواهیم گردشگری را ابزاری برای مقابله با ایران‌هراسی قرار دهیم از طریق این کشوها انجام می‌شود. به همین منظور امسال در نمایشگاه فیتور با قدرت حضور پیدا کردیم. برخی کشورها نیز که کم‌تر به آن‌ها توجه شده اما دارای ظرفیت خوبی هستند مانند هند را مورد توجه قرار داده‌ایم.

    شالبافیان، با اشاره به اینکه در دستورالعمل تبصره ۱۸ چند رویکرد جدید و حمایتی لحاظ شده است، افزود: ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است. منابع صرفا به تکمیل پروژه‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند و بازساری، نوسازی و تجهیز را نیز شامل می‌شود. همچنین خود پروژه امکان به وثیقه گذاشتن خواهد داشت. منابعی برای تبصره ۱۸ به‌منظور تحریک تقاضا در نظر گرفته شده اما هنوز ابلاغ نشد.

    شالبافیان، درباره تشکیل صندوق حمایتی گردشگری بیان کرد: این صندوق باید مستقل باشد و ماهیت عمومی غیر دولتی داشته باشد. همچنین استمرار آن مشارکت غیردولتی را می‌طلبد. نگاه سازمان برنامه و بودجه گسترش تشکیلات نیست، هیچ منع قانونی برای داشتن دو صندوق ذیل وزارتخانه وجود ندارد، زیرا وزارتخانه دارای سه ماموریت جداگانه است. براساس تصمیمی که در دولت گرفته و به مجلس ارائه شد صندوق کارکرد سه حوزه را به صورت مشترک در بر می‌گیرد.

    معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، درباره تامین منابع صندوق گفت: منابعی در وزارتخانه وجود دارد و می‌تواند ظرفیت‌هایی را مهیا کند. همچنین در لایحه بودجه ۱۳۹۸ یکی از دلایل مطرح شده برای افزایش قابل توجه عوارض خروج از کشور حمایت از زیرساخت‌های حوزه گردشگری بود که توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام شد. عوارض خروج از کشور باید به صندوق حمایت از گردشگری تزریق و موجب تقویت حوزه گردشگری شود.

    شالبافیان، در پایان سخنان خود، پیرامون برنامه هفتم توسعه بیان کرد: پیشنهاداتی از سوی وزارتخانه ارائه داده شده است. همچنین در صورت تشکیل شورای راهبردی سلامت صرفا نهادهای مرتبط با گردشگری سلامت باید عضو شوند و تقویت این شورا نیز به همین عضویت نهادهای مرتبط بستگی خواهد داشت.

    مصطفی فاطمی، دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

    مصطفی فاطمی، دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، در ادامه این نشست خبری گفت: هریک از استان‌ها با رویکردی خاص در نمایشگاه حضور دارند.

    وی ادامه داد: استان خوزستان پرنده‌نگری و دفاع مقدس، بوشهر دریایی، هرمزگان دریایی، سیستان و بلوچستان میوه‌های گرمسیری و خوراک و میراث‌فرهنگی، خراسان رضوی گردشگری مذهبی و زیارت، خراسان شمالی از مزرعه تا خوراک، سمنان کویر، قم مذهبی، گلستان دسترس‌پذیری معلولین و دیوار بزرگ گرگان، مازندران گردشگری تندرستی و سرمایه‌گذاری، گیلان خوراک، اردبیل پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی ۲۰۲۳، آذربایجان شرقی ادبی، آذربایجان غربی سلامت، زنجان گردشگری معدن، قزوین گردشگری آبی، فارس عشایر و گردشگری ادبی، یزد گردشگری ادبی بر پایه داستان و روایت و اسطوره‌ها، اصفهان گردشگری الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ و تور مجازی، کرمان نهضت مقاومت، البرز گردشگری مجازی و خوراک‌های سنتی، چهارمحال و بختیاری ماجراجویانه، کهکیلویه بویر احمد روستایی و عشایری، مرکزی اکوتوریسم، لرستان کشاورزی، همدان کودک، کردستان گردشگری خلاق و موسیقی و سلامت، کرمانشاه میراث ملموس و خوراک، ایلام گردشگری روستایی و تهران تم پارک‌ها را تم اصلی خود قرار داده‌اند.

    دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، بیان داشت: با توجه به تعداد سالن ها و غرفه‌ها، این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه گردشگری است. همچنین با حضور شهرها، روستاها و بخش خصوصی در واقع نمایشگاه ایران است.

    گفتنی است، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از فردا سه‌شنبه – ۱۸ بهمن ۱۴۰۱- با حضور ۲۰۰ فعال صنعت گردشگری از ۴۷ کشور جهان در تهران کار خود را آغاز می‌کند.

    خبرنگار رسانه: کوروش جم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=311178

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم