• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

سازش غیرمنتظره برای بازنشستگان

  • کد خبر : 343582
  • 01 اردیبهشت 1403 - 23:05
سازش غیرمنتظره برای بازنشستگان

محمد اسدی گفته که در نشستی که هفته آینده با مدیرعامل و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی برگزار می‌شود، قرار است نرخ افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران مورد بحث قرار گیرد. فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسیده است، اما هنوز تصمیمی درباره افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی گرفته نشده است. سازمان تامین اجتماعی […]

  • محمد اسدی گفته که در نشستی که هفته آینده با مدیرعامل و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی برگزار می‌شود، قرار است نرخ افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران مورد بحث قرار گیرد.

    فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسیده است، اما هنوز تصمیمی درباره افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی گرفته نشده است. سازمان تامین اجتماعی معمولاً برای تعیین میزان افزایش مستمری بازنشستگان خود از افزایش دستمزد مصوب شورای عالی کار استفاده می‌کند. اما در قانون هیچ محدودیتی برای این افزایش تعریف نشده است.

    قانون تامین اجتماعی مقرر می‌کند که مستمری بازنشستگان باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران زیاد شود. اما تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای این قانون دیده نشده است.

    بازنشستگان اخیراً با برگزاری تجمعاتی مقابل سازمان تامین اجتماعی، خواستار افزایش مستمری‌های خود شده‌اند. اما آیا مدیران سازمان تامین اجتماعی این مطالبه را جدی می‌گیرند؟ این موضوع هنوز مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

    بازنشستگان تامین اجتماعی در شرایط تورمی فعلی که هزینه‌های زندگی به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است، انتظار دارند که افزایش حقوقشان به نسبت ۳۵ و ۲۲ درصد، مصوب شورای عالی کار، محدود نماند. محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، از نشستی که در روزهای گذشته برگزار شد و موضوع افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران مورد بحث قرار گرفت، خبر می‌دهد.

    اسدی به ایلنا گفت که در این نشست با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونان ایشان درباره افزایش مستمری بازنشستگان و میزان این افزایش بحث شد، اما تصمیمی به دست نیامد. این نشست نتیجه‌ای نداشت و قرار شد در هفته آینده دوباره نشستی برگزار و درباره میزان افزایش مستمری برای سال ۱۴۰۳ تصمیم‌گیری شود.

    رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در مورد پیشنهادات این تشکل عالی و مطالبات فعالان صنفی بازنشستگان اظهار کرد که خواسته‌ی آن‌ها اجرای دقیق قانون است. آن‌ها خواستار اجرای قانون هستند و می‌خواهند ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به‌طور کامل اجرایی شود و مستمری بازنشستگان به اندازه افزایش هزینه‌های زندگی افزایش یابد.

    منتظریم که در نشستی که هفته آینده برگزار خواهد شد، مدیرعامل و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی تصمیم‌گیری کنند.

    آیا افزایش مستمری بازنشستگان از اردیبهشت افزایش می‌یابد؟ مسئولان وزارت کار و حتی وزیر خود راضی به افزایش مستمری و مزد به اندازه نرخ تورم و هزینه‌های زندگی نیستند. اظهارات آن‌ها باعث بی‌رضایتی بیشتر کارگران می‌شود؛ یکی از آن‌ها معتقد است که مزد نباید به اندازه تورم افزایش یابد و دیگری می‌گوید که تفسیر قانون چیز دیگری‌ست!

    یدالله فرجی، یکی از فعالان صنفی بازنشستگان، افزود: متأسفانه مسئولان به جای اجرای قانون و عمل به وظایف قانونی، به تفسیر قانون پرداخته‌اند و بند‌های قانونی را به نفع خود تفسیر می‌کنند. ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، تکلیف افزایش مزد و مستمری را به شکل روشن بیان کرده است، اما مسئولان با تفسیر‌های خود، می‌خواهند کارگران را در فقر نگه دارند.

    به گفته فرجی، وقتی حتی نرخ تورم رسمی را قبول ندارند، انتظار داشته باشیم که سبد معیشت و افزایش هزینه‌های زندگی به عنوان عنصر تصمیم‌گیری در دستمزد بپذیرند؟

    این فعال صنفی بازنشستگان ادامه داد: با این روشی که در پیش گرفته‌اند، به نظر نمی‌رسد حداقل مستمری را بیشتر از ۳۵ درصد مصوب شورایعالی کار افزایش دهند و در نتیجه حقوق بازنشستگان به ۱۱ میلیون تومان هم نخواهد رسید؛ این شرایط اصلاً قابل قبول نیست.

    آیا تصمیمات و ابلاغ‌ها تا پایان اردیبهشت اعمال می‌شود؟ آیا بازنشستگان در اردیبهشت ماه از افزایش مستمری بهره‌مند می‌شوند و مابه‌التفاوت مستمری فروردین نیز در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟

    محمد اسدی در پاسخ به این سوالات اظهار کرد: ما قصد داریم این مطالبه را با تمام توان خود دنبال کنیم، اما همه چیز به همت و اراده طرف مقابل بستگی دارد. امیدواریم که تا پایان اردیبهشت، مراحل اداری به پایان برسد و افزایش مستمری برای بازنشستگان اجرایی شود.

    او تأکید کرد: بازنشستگان و فعالان صنفی آن‌ها انتظار دارند که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در زمینه افزایش مستمری بازنشستگان همکاری لازم را داشته باشد و مستمری بازنشستگان در اردیبهشت افزایش یابد؛ همچنین مستمری فروردین همراه با مستمری اردیبهشت به حساب مستمری‌بگیران واریز شود.

    فعال صنفی بازنشستگان با بیان اینکه «هزینه‌های زندگی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و بازنشستگان با مستمری دریافتی نمی‌توانند از پس این هزینه‌ها بربیایند» تاکید کرد: اهمیت اینکه تصمیمات مربوط به افزایش مستمری‌ها سریعاً اعمال شود، زیاد است؛ بازنشستگان با مستمری دریافتی نمی‌توانند هزینه‌های معیشت خود را تامین کنند و مشکلات زندگی‌شان بیشتر از پیش شده‌است؛ بنابراین تعجیل در اعمال افزایش مستمری‌ها، یک ضرورت غیرقابل انکار است و امیدواریم که مسئولان تامین اجتماعی به این مسئله توجه کنند.

    موضوع مهمی که برای بازنشستگان اهمیت دارد، خدمات رفاهی و مبلغ وام است. در سال ۱۴۰۲، مبلغ وام بازنشستگان تامین اجتماعی ۲۰ میلیون تومان بود که بازنشستگان اعتراض داشتند؛ چون این مبلغ برای تأمین نیازهای اولیه زندگی کافی نبود. در سال جاری، هنوز مشخص نیست که مبلغ وام چقدر افزایش می‌یابد؛ اما سامانه ثبت نام وام برای بازنشستگان هنوز باز نشده است.

    رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور درباره وام و خدمات رفاهی بازنشستگان گفت: هنوز جلسات مربوط به طرح کرامت و مبلغ وام برگزار نشده است؛ امیدواریم در سال جدید مبلغ وام مناسبی برای بازنشستگان تعیین شود.

    اسدی در ارتباط با افزایش مبلغ وام در سال جدید اظهار کرد: هنوز مبلغ وام مشخص نشده است؛ هیچ جلسه‌ای در این زمینه برگزار نشده است، اما امیدواریم مبلغ وام ضروری به میزان قابل توجهی افزایش یابد؛ وام ضروری باید به اندازه‌ای باشد که بازنشستگان بتوانند با آن مشکلات خود را حل کرده و در صورت نیاز، هزینه‌های ضروری زندگی را تامین کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=343582

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم