• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
2

ساده‌ترین خودروی وارداتی 300میلیون تومان قیمت می‌خورد/ ضرر 45میلیون‌تومانی ایران‌خودرو از هر دستگاه پژو206

  • کد خبر : 305272
  • 19 مرداد 1401 - 16:05
ساده‌ترین خودروی وارداتی 300میلیون تومان قیمت می‌خورد/ ضرر 45میلیون‌تومانی ایران‌خودرو از هر دستگاه پژو206

ساده‌ترین خودروی وارداتی ۳۰۰میلیون تومان قیمت می‌خورد/ ضرر ۴۵میلیون‌تومانی ایران‌خودرو از هر دستگاه پژو۲۰۶ مدیرعامل ساپکو گفت: ساده‌ترین خودرویی که می‌توان با استانداردهای صنعت خودرو وارد کشور کرد دست‌کم ٨هزار دلار قیمت دارد و با محاسبات هزینه‌های حمل، گمرک، خدمات پس از فروش، شماره‌گذاری، بیمه و مالیات بیش از ۳۰۰میلیون تومان قیمت دارد. – اخبار […]

  • ساده‌ترین خودروی وارداتی ۳۰۰میلیون تومان قیمت می‌خورد/ ضرر ۴۵میلیون‌تومانی ایران‌خودرو از هر دستگاه پژو۲۰۶

    مدیرعامل ساپکو گفت: ساده‌ترین خودرویی که می‌توان با استانداردهای صنعت خودرو وارد کشور کرد دست‌کم ٨هزار دلار قیمت دارد و با محاسبات هزینه‌های حمل، گمرک، خدمات پس از فروش، شماره‌گذاری، بیمه و مالیات بیش از ۳۰۰میلیون تومان قیمت دارد.

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه "ما مسئولیت تأمین 100 درصد قطعات مورد نیاز ایران خودرو برای تولید و بخشی از قطعات ایساکو برای خدمات پس از فروش را به‌عهده داریم"، گفت: مطابق با دستورات رئیس جمهور، پروژه عبور مستقیم به‌خوبی در ایران خودرو اجرا شده است و به همین دلیل تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ از ٨٢هزار دستگاه به زیر ١١هزار دستگاه رسیده است و به‌زودی صفر خواهد شد.

    *ارزبری هر خودرو چقدر است؟

    وی افزود: در زمان حاضر حدود 1750 یورو ارزبری به‌ازای هر خودرو داریم که برای تأمین برخی قطعات از خارج هزینه می‌شود، البته بخشی دیگر از واردات و ارزبری برای تأمین مواد اولیه و آلیاژهای خاص است که باید توسط صنایع بالادستی تأمین شود اما فعلاً از خارج وارد می‌شود، این بخش حدود ٣۵درصد از ارزبری را شامل می‌شود.

    این مقام مسئول در ساپکو با اشاره به اینکه 30 تا 35 درصد دیگر نیز مربوط به قطعات الکترونیکی است (نظیر چیپ‌ست‌ها، لامپ و…)، و مابقی 650 الی 700 یورو مربوط به قطعات های‌تک می‌شود، تصریح کرد: بنابراین یک‌سوم قطعات وابسته به خارج است و در این یک‌سوم نیازمند رسیدن به خودکفایی هستیم.

    پیرمحمدی اضافه کرد: قیمت تمام‌شده محصولات به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه افزایش یافته است، اما در مسیر کاهش ارزبری تلاش‌های بسیاری شده است.

    مدیرعامل ساپکو با اعلام اینکه "در دی ماه گذشته ایران خودرو بیش از 90 هزار خودروی ناقص در کف داشت، اما امروز در حال صفر کردن خودروهای کف در سایت‌های سراسر کشور هستیم"، اظهار داشت: البته ما در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود بیاید همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری می‌شوند زیرا این 2 کشور تأمین‌کنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی هستند، علاوه بر این ما تحریم‌ها را هم داریم که کارمان را سخت‌تر می‌کند.

    *در تصادف بهبهان شتاب منفی کافی به ایربگ وارد نشده بود

    مدیرعامل ساپکو گفت: رشد اقتصادی حاصل اشتغال است و تعداد شاغلان وقتی در یک کشور بیشتر است رشد اقتصادی نیز افزایش می‌یابد. امروز گوشی‌های تلفن همراه ساخت آلمان دست‌کم 500 دلار است که می‌شود 5 بشکه نفت ما. تولید در آن کشور محصول‌محور است اما ما خام‌فروشی می‌کنیم، به این ترتیب این محصول نهایی همچون خودرو است که ارزش دارد.

    وی تصریح کرد: تا زمانی که در کشور از محصول نهایی حمایت نشود و خام‌فروشی در اولویت باشد همین می‌شود، مثلاً مواد اولیه با قیمت جهانی در بورس عرضه می‌شود و به‌جای این‌که با قیمت مناسب و آسان به دست تولیدکننده برسد تا محصول نهایی با هزینه کم‌تر تولید شود و قیمت پایین‌تر، گاهی قیمت مواد اولیه در بورس حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است.

    وی در خصوص کیفیت تولیدات نیز گفت: برنامه‌های کیفی کاملاً در جریان است اما تا بیاید برای مردم ملموس شود قدری طول می‌کشد. باید مردم در این خصوص قضاوت کنند. ما بر اساس شاخص‌های مؤسسات غیردولتی همچون ISQI صحبت می‌کنیم که مبنای کیفی برای ما هستند.

    پیرمحمدی در خصوص سؤالی در خصوص آمارهای کیفی بعد از تصادف بهبهان نیز گفت: بعضی از خودروهایی که در این تصادف بودند بعد از بررسی‌ها مشخص شد شتاب منفی به‌اندازه کافی به ایربگ وارد نشده بود و البته بعضی هم این‌طور نبود. در حادثه بهبهان یک مؤسسه بی‌طرف بررسی کرد خودروها را و گزارش‌ها را هم به مراجع مربوطه داد.

    پیرمحمدی در خصوص ارزش افزوده افزایش تولید نیز گفت: در شهریور سال 90 پژو206 تیپ٢ حدود ١٣ میلیون و 700 هزار تومان قیمت داشت که به‌صورت اقساطی هم به فروش می‌رسید. در این دوران قیمت دلار 1100 تومان بوده است، اما در شهریور سال قبل نرخ دلار ٢۶ هزار تومان بوده است. ورق فولادی در این دوران کیلویی 500 تا 700 بوده است و در سال 1400 قیمت ورق فولادی 30 برابر شده است.

    وی اضافه کرد: قیمت فلزاتی که ما در خودرو مصرف می‌کنیم معادل با بورس فلزات لندن است، قیمت تمام‌شده خودرو قطعاً با این روند بالا می‌رود و حالا تصور کنید قیمت هم دستوری باشد.

    *در خودروی 206 تیپ٢ دست‌کم ۴۵میلیون تومان ضرر کنیم

    وی تصریح کرد: تنها رینگ آلومینیومی در هر خودرو که ۴ عدد است حدود ۴۴ کیلوگرم آلومینیوم نیاز دارد که کیلویی ٨۵ هزار تومان است که ٣ میلیون و 740 هزار تومان که با هزینه‌های فرایند ساخت می‌شود حدود ۵ میلیون تومان که با ۵ حلقه لاستیک می‌شود حدود ٨ میلیون و 500 هزار تومان، ما مجبور شدیم این رینگ را به‌دلیل قیمت بالا حذف کنیم. تأثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود 70 درصد است و آنالیز قیمت رینگ مشتی نشانه خروار است. در سال 1400 قیمت تمام‌شده پژو206 تیپ٢ بدون ارزش افزوده و سود ١۶٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر سال 90 است و در بازار این خودرو 240 میلیون تومان قیمت داشت که ١٩ برابر سال 90 بود. قیمت دستوری باعث شده است بابت هر خودروی 206 تیپ٢ دست‌کم ۴۵ میلیون تومان ضرر کنیم. اگر اجازه می‌دادند با قیمت واقعی خودرو را بفروشیم باعث افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت می‌شد و نه ما ضرر می‌کردیم و نه مشتریان.

    مدیرعامل ساپکو ادامه داد: کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که نهاده‌های تولید آن 30 برابر شده است اما محصول نهایی ١٢ برابر که آن را نیز نداده‌اند، این در حالی است که همین خودروی 206 تیپ٢ نسبت به سال 90 ارتقاع ایمنی، امکانات و… داشته است.

    وی درباره خودروهای وارداتی اقتصادی نیز گفت: ساده‌ترین خودرویی که می‌توان با استانداردهای صنعت خودرو وارد کشور کرد دست‌کم ٨ هزار دلار قیمت دارد و با محاسبات هزینه‌های حمل، گمرکی و خدمات پس از فروش و شماره‌گذاری، بیمه و ٩ درصد ارزش افزوده بیش از 300 میلیون تومان قیمت دارد آن هم یک خودروی اقتصادی!

    وی گفت: بنگاه اقتصادی که ضرر می‌دهد یا بهره‌وری و مدیریت ندارد یا با قیمت تکلیفی تولید می‌کند، کدام نقش بیشتری دارد؟ من هم مدیریت را قبول دارم هم قیمت‌های دستوری را اما نقش قیمت‌های دستوری در این ضرر بسیار بیشتر است. اگر ما تولید را رها کنیم بیش از 60 صنعت دیگر هم از تولید بازمی‌مانند. مشتری اصلی فولاد، آلومینیوم و… خودروسازی است.

    انتهای پیام/+

    منبع : تسنیم  

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=305272

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم