• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

زمان اجرای تعطیلی شنبه‌ها و افراد مشمول

  • کد خبر : 343506
  • 30 فروردین 1403 - 20:46
زمان اجرای تعطیلی شنبه‌ها و افراد مشمول

فعالان بخش خصوصی هشدار داده‌اند که تعطیل روز شنبه به جای پنجشنبه می‌تواند به فرصت‌سوزی در حوزه تجارت منجر شود. اما کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفته که روزهای تعطیل هفته شامل پنجشنبه و جمعه باشد و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه باقی بماند. این تصمیم به نقل از ایسنا، در آبان ماه ۱۳۹۸ […]

  • فعالان بخش خصوصی هشدار داده‌اند که تعطیل روز شنبه به جای پنجشنبه می‌تواند به فرصت‌سوزی در حوزه تجارت منجر شود. اما کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفته که روزهای تعطیل هفته شامل پنجشنبه و جمعه باشد و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه باقی بماند.

    این تصمیم به نقل از ایسنا، در آبان ماه ۱۳۹۸ توسط کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها و کاهش ساعت کاری در سراسر کشور را تصویب کرده بود. اما این طرح به اتمام مجلس دهم نرسید. در مجلس یازدهم، طرح با اصلاحیه‌ای که تعطیلی شنبه‌ها را به جای پنجشنبه‌ها قرار می‌دهد، در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید.

    هدف دولت از تعطیلی سراسری روزهای پنجشنبه ایجاد اوقات فراغت برای خانواده‌ها و تشویق به سفرهای کوتاه‌مدت برای رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده‌ها بوده است. اما برخی نمایندگان طرحی را تدوین کرده‌اند که بر اساس آن، روزهای شنبه به‌جای پنجشنبه‌ها تعطیل شود. این تغییرات ممکن است باعث مشکلاتی در ارتباطات اقتصادی با دنیا شود، زیرا بازارهای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه فعال هستند در حالی که ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است. از طرف دیگر، با تعطیل شدن روز شنبه هدف‌های دولت همچنان محقق می‌شود.

    در جلسه روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری پایبند شدند و با آن موافقت کردند. اما تصمیمی درباره تعطیلی روز دوم گرفته نشد. در نهایت، تعیین شد که روزهای تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه باشد.

    هنوز ابهامی درباره تعطیلی روز پنجشنبه وجود دارد؛ طبق تأکیدات معاون حقوقی مجلس و استان‌های سازمان اداری و استخدامی، طبق قانون اساسی، تنها روز جمعه در تقویم تعطیل است. بنابراین، خدمت‌رسانی سازمان‌های دولتی در روز پنجشنبه مانند قبل ادامه دارد و فعالیت واحدها و صنوف خصوصی و بازار نیز در این روز ممکن است. اما یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشته است که در صورت تصویب قانون افزایش تعطیلات آخر هفته، دستگاه‌هایی که مشمول قوانین خدمات کشوری و همچنین برنامه ششم، از جمله بانک‌ها نیز متأثر می‌شوند.

    بخش خصوصی تاکید می‌کرده که بهتر است روزهای تعطیل پایان هفته را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر دهد. آن‌ها می‌گویند که اگر پنجشنبه و جمعه تعطیل باشند و شنبه و یکشنبه هم به تعطیلات اضافه شود، این می‌تواند به وقوع اصطکاک‌های اقتصادی منجر شود. برای کشورهایی که در بازارهای جهانی فعالیت می‌کنند، این اصطکاک می‌تواند زیان‌بار باشد.

    تعطیلی پنجشنبه و جمعه در بسیاری از کشورها باعث می‌شود که تجارت و ارتباطات اقتصادی به مدت چهار روز متوقف شود. این امر می‌تواند به کاهش رونق تجاری و افزایش هزینه‌ها منجر شود. این وضعیت برای کشوری مانند ایران که در تجارت جهانی نقش کمی دارد، اهمیت بسیاری دارد.

    به دلیل سختی‌هایی که به‌واسطه تحریم‌ها برای تجارت بین‌المللی و پرداخت‌های بین‌المللی به وجود آمده است، حفظ ارتباط با کشورهای دیگر برای ایران بسیار مهم است. به این ترتیب، با انتقال تعطیلی پنجشنبه به شنبه، می‌توان از اثرات نامطلوب اقتصادی ناشی از عدم تطابق روزهای کاری کاست.

    به‌طور کلی، تغییرات در روزهای تعطیلی می‌تواند به بهبود ارتباطات تجاری با کشورهای دیگر و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

    در مجلس شورای اسلامی، نظرات متفاوتی درباره انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته وجود دارد. برخی منتقدان، به دلیل مسائل شرعی و دینی، ترجیح می‌دهند که روزهای تعطیل پنج‌شنبه و جمعه باشند، زیرا این موضوع با سبک زندگی و فرهنگ اسلامی ایران همخوانی دارد. اما گروه دیگری معتقدند که از نظر شرعی، تعطیل شدن روز شنبه مشکلی ندارد و حتی به ارتباطات تجاری بازارهای بین‌المللی کمک می‌کند.

    تصمیم نهایی تعیین روز تعطیل هنوز قطعی نشده و در روزهای آینده در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این موضوع باعث واکنش فعالان اقتصادی هم می‌شود.

    به عنوان مثال، اتاق بازرگانی تهران اظهار داشته که اگر این تصمیم تایید شود، می‌تواند باعث افزایش ارتباطات اقتصادی با بازارهای بین‌المللی شود. آن‌ها امیدوارند که نظر نهایی سیاستمداران و قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی، این تصمیم را تایید نکند و نظرات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را در نظر بگیرد.

    همچنین، کنفدراسیون صادرات ایران نیز به رئیس مجلس نامه نوشته و از اصلاح این تصمیم درخواست کرده است. آن‌ها معتقدند که عدم تطبیق با روزهای تعطیل در دیگر کشورها، می‌تواند باعث محدود شدن ارتباطات تجاری با بازارهای جهانی شود، به خصوص در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.

    با این حال، باید منتظر ماند و ببینیم که در مجلس شورای اسلامی چه تصمیمی گرفته می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=343506

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم