• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

روزگذشته، رئیس کل بانک مرکزی از رونمایی از اولین اوراق مرابحه ارزی بانک ملت خبر داد

  • کد خبر : 336759
  • 14 آذر 1402 - 14:35
روزگذشته، رئیس کل بانک مرکزی از رونمایی از اولین اوراق مرابحه ارزی بانک ملت خبر داد

با حضور رئیس کل بانک مرکزی در مرکز مبادله ایران، اولین اوراق مرابحه ارزی کشور به طور رسمی معرفی شدند. این خبر توسط روابط عمومی بانک ملت منتشر شد. در این مراسم، دکتر فرزین رئیس کل بانک مرکزی در توجیه و تقدیر از بانک ملت در تولید و عرضه اوراق مرابحه ارزی، اظهار داشت: بانک […]

  • با حضور رئیس کل بانک مرکزی در مرکز مبادله ایران، اولین اوراق مرابحه ارزی کشور به طور رسمی معرفی شدند. این خبر توسط روابط عمومی بانک ملت منتشر شد. در این مراسم، دکتر فرزین رئیس کل بانک مرکزی در توجیه و تقدیر از بانک ملت در تولید و عرضه اوراق مرابحه ارزی، اظهار داشت: بانک ملت همواره در حوزه بانکی پیشرو بوده است و امیدواریم با استفاده از این ابزار مالی، یعنی اوراق مرابحه ارزی، بتوانیم به تثبیت بازار و کنترل تورم، که از سیاست‌های بانک مرکزی است، کمک کنیم.

    دربارهٔ این اوراق، وی توضیح داد: این اوراق مرابحه ابزاری امن و قابل اعتماد هستند که به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های استفاده از ارزهای خارجی، امکان استفاده از سرمایهٔ ایرانیان در داخل و خارج کشور را برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ کشور فراهم می‌کنند.

    رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت نیز در مراسم رونمایی از این اوراق اظهار داشت: بانک‌ها به دنبال روش‌های جدید تامین مالی برای پروژه‌های اقتصادی هستند و این اوراق مرابحه ارزی نمونه‌ای از آن است. در این بخش اول، مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو از این اوراق منتشر شده است.

    به گفتهٔ وی دربارهٔ مزایای انتشار این اوراق توسط بانک ملت، این اوراق به دو نحوهٔ مهم کمک می‌کنند. اولاً، با عرضهٔ این اوراق، فشار به رشد دارایی‌ها کنترل می‌شود و دارایی‌های بانک در حد مطلوبی باقی می‌مانند. دوماً، تأمین منابع ارزی برای پروژهٔ بزرگ پالایشگاه بیدبلند توسط این اوراق انجام می‌شود.

    دولت‌آبادی افزود: انتشار این اوراق و تامین نقدینگی به این روش، برای سایر بخش‌ها در دریافت تسهیلات هیچ محدودیتی ایجاد نمی‌کند و به علاوه از تأمین ارزی برای پروژه، منابع ارزی غیرمولد را به منابع مولد تبدیل می‌کند.

    دربارهٔ تأثیر انتشار این اوراق در اجرای پروژهٔ جمع‌آوری گازهای مشعل پالایشگاه بیدبلند، مدیرعامل بانک ملت گفت: کل سرمایه‌گذاری این پروژه یک میلیارد و 109 میلیون دلار است و تاکنون بانک ملت 40 هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات ریالی آن را تأمین کرده است و با عرضهٔ 200 میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی، این پروژه بزرگ ملی به نسبت 20 درصد پیشرفت خواهد کرد.

    همچنین، به گفتهٔ دولت‌آبادی، با بهره‌برداری از این پروژه و افزایش صادرات، درآمد ارزی به مقدار یک میلیارد دلار به پالایشگاه و اقتصاد کشور خواهد رسید.

    اجرای این پروژه، علاوه بر کنترل آلودگی، اشتغال برای حدود 9 هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم خواهد کرد.

    دولت‌آبادی همچنین از تلاش همهٔ افراد و نهادهایی که در صدور این اوراق در بانک مرکزی، سازمان بورس، مرکز مبادلات، معاونت بین‌الملل بانک و شرکت تامین سرمایه دخیل بودند، تقدیر کرد.

    علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا، نیز با تشکر از بانک ملت برای صدور اولین اوراق مرابحه ارزی کشور، گفت: حداقل سرمایهٔ مورد نیاز برای این اوراق یک میلیون یورو است و فرایند پذیره‌نویسی از هفتهٔ گذشته آغاز شده است. برای سری اول، ۱۰۰ میلیون یورو پذیره‌نویسی شده و پذیره‌نویسی این سری تکمیل شده است.

    عبدالعلی علی عسگری، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، نیز با تشکر از همکاری‌های گسترده بانک ملت، اظهار داشت: پروژهٔ جمع‌آوری گازهای مشعل در پالایشگاه بیدبلند یک پروژه بسیار ارزشمند و در ابعاد ملی و جهانی است که علاوه بر جلوگیری از تلف کردن ثروت و آلودگی هوا در کشور، ایجاد ثروت و درآمد نیز به همراه دارد.

    خبرنگار : تقی مولوی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=336759

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم