• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

رضوی در نشست خبری پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر: ما به دنبال ایجاد انگیزه برای عدم مهاجرت افراد مقیم روستا هستیم

  • کد خبر : 12649
  • 16 مهر 1397 - 20:09
رضوی در نشست خبری پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر: ما به دنبال ایجاد انگیزه برای عدم مهاجرت افراد مقیم روستا هستیم

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: عده ای بر این باورند که وام های روستایی بر نمی گردند؛ این در حالی است که نمونه ای موفق زیادی در سطح کشور وجود دارد که خلاف آن را ثابت می کند.

  • معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: عده ای بر این باورند که وام های روستایی بر نمی گردند؛ این در حالی است که نمونه ای موفق زیادی در سطح کشور وجود دارد که خلاف آن را ثابت می کند. 

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک٬ نشست خبری پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر٬ بعد از ظهر امروز یکشنبه ۱۵ مهر ماه ۹۷، با حضور سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری و جمعی از اصحاب رسانه٬ در سالن جلسات معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری برگزار گردید.

    سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری

    سید ابوالفضل رضوی، در ابتدای این نشست خبری گفت: تلاش کردیم تا شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اینکه برای همه اقشار صنفی روزی در تقویم ثبت شده است، 15 مهر ماه را برای روستاییان که بخش اعظم تولید در کشور را برعهده دارند، به عنوان روز ملی روستا و عشایر در تقویم ملی کشور ثبت کرد.

    وی در ادامه اظهار داشت: روستاییان مصادیق کسانی هستند که پیامبر اکرم بر دست آن‌ها بوسه زد. نقش روستاییان و عشایر در تامین غذا، امنیت غذایی، سلامت تولید مواد غذایی و تولید فرهنگ و آداب و سنن و تولید  و سازندگی کشور مهم و تعیین کننده و پیشتاز است.

    معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری، تقلیل دادن روستاییان به تولید کنندگان کشاورزی و دامپروری را یک یاز مظلومیت آنها دانست و گفت: در کنار این تولیدات،  روستاها تولید کننده فرهنگ، آداب و سنن، هنر و صنایع دستی‌اند. برای مثال فرش، بزرگترین صنعت دستی کشور، محصول دستان پرتوان مردان و زنان روستایی است و در صنایع تبدیلی نیز روستاییان پیشتاز بوده‌‌اند.

    رضوی، در مورد همایش امسال گفت: همایش امسال در تاریخ سه شنبه ۱۷ مهرماه در محل همایش‌های تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با سخنرانی دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار می شود.

    وی افزود: در این مراسم به معرفی مصادیق عملیاتی شده اشتغال پایدار روستایی و عشایری در پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر اقدام خواهیم کرد و نمایشگاهی از تولیدات کارآفرینان برتر روستایی برپا خواهد شد.

    معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری، بیان داشت: عده ای بر این باورند که وام های روستایی بر نمی گردند؛ این در حالی است که نمونه ای موفق زیادی در سطح کشور وجود دارد. به عنوان مثال در خاش به یک پروژه مرغ داری وامی داده شده که هم اکنون صادرات مرغ به افغانستان دارد. یا در آذربایجان غربی یک واحد تولید آجر نسوز راه اندازی شده که محصولاتش به ترکیه صادر می شود و یا محصولات میوه خشک یک واحد تولیدی در گلستان به روسیه صادر می شود که جملگی از نمونه واحد های موفقی هستند که با وام های روستایی راه اندازی شده اند.

    رضوی افزود: با هدف نمایش واحدهای نمونه موفق از هر استان خواسته ایم تا ۲ الی ۳ نفر تولیدکننده برتر روستایی و یک نفر از صاحبان ایده‌های استارت آپی خود را  به این همایش بیاورند.

    وی در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، گفت: تا امروز حدود ۳۲۹۳ میلیارد تومان تسهیلات قانون اشتغال پایدار به متقاضیان پرداخت کرده‌ایم و قرارداد ۴۷۰۰ میلیارد تومان طرح با بانک‌ها بسته شده است و بالغ بر ۹۳ هزار نفر شغل پایدار ایجاد شده است.

    معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری، افزود: از محل اعتبارات بانک سینا نیز تا به امروز نزدیک به ۹۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و برای ۹۰۰۰ نفر شغل ایجاد شده است و قرارداد ۱۴۰۰ میلیارد تومان طرح اشتغال روستایی با بانک سینا بسته شده است.

    رضوی، با اشاره به فعالیت تمامی استان‌ها در پرداخت تسهیلات روستایی، اظهار داشت: عملکرد تمامی استان‌ها در پرداخت تسهیلات قابل قبول بوده است، اما استان تهران، کرمانشاه و خراسان رضوی برترین استانها از نظر تعداد قراردادهای منعقد شده، و از نظر اشتغال استان فارس، هرمزگان و گلستان بهترین عملکرد را داشته اند. از نظر کیفیت پروژه‌ استان قم و از نظر پراکندگی طرح‌ها، استان‌های آذربایجان شرقی، مرکزی و اردبیل عملکرد بهتری داشته‌اند.

    وی تاکید کرد: در هر استان دست کم 15 واحد بهره‌برداری شده از محل تسهیلات روستایی داشته ایم.

    معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری، در مورد نحوه تخصیص اعتبارات به مشاغل روستایی هم گفت: بیشترین اعتبارات به بخش کشاورزی و معادل 45 درصد است. 15 درصد اعتبارات به بخش خدمات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته و به بخش های صنعت و معدن، صنایع دستی و گردشگری هر کدام 10 درصد از اعتبارات تعلق گرفته است. البته در برخی از استانهای خاص مانند گیلان درصد بخش های دیگر کمی کمتر شده و در بخش گردشگری هزینه شده اما کماکان بخش کشاورزی بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است.

    رضوی، در مورد تحقق مهاجرت معکوس گفت: واقعیت این است که باید ابتدا در کشور جامعه پایدار ایجاد شود. در پی آن خود به خود یک جامعه پویا شکل می گیرد و مزاحمت ها کمتر خواهد شدو تولید ملی افزایش خواهد داشت.

    وی افزود: جامعه پایدار، تثبیت جمعیت و بعد مهاجرت معکوس را در پی خواهد داشت. بر همین اساس ما به دنبال ایجاد انگیزه برای عدم مهاجرت افراد مقیم روستا هستیم.

    معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری، در پایان سخنان خود گفت: ریشه مهاجرت در اقتصاد و اشتغال، بی حرمتی‌ها و کم لطفی‌ها و مهمتر از همه تبعیض بین روستاییان و شهری هاست، وقتی ما به روستاها برق صنعتی نمی بریم در واقع به طور غیر مستقیم به آنها گفته ایم که باید فرآوری محصولات روستایی در شهر انجام شود. در واقع 60 درصد ارزش افزوده روستاییان نصیب شهری ها می شود. این یک تبعیض است و ما به وزارت نیرو می گوییم که تنها برق روشنایی برای روستا کافی نیست.

    گفتنی است، پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر، سه شنبه ۱۷ مهرماه سالجاری، در محل همایش‌های تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با سخنرانی دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار می گردد.

    خبرنگار: کوروش جم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=12649

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم