• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

راه های انتقال پول با تلفن همراه

  • کد خبر : 654
  • 14 اردیبهشت 1396 - 21:14
راه های انتقال پول با تلفن همراه

به گزارش پایگاه خبری پول بانک، با پیشرفت روز‌‌‌‌‌افزون در زمینه تکنولوژی و فناوری ارتباطات، تحولات گسترده‌ای در جهان و در پی آن، صنایع مختلف از جمله صنعت بانک‌داری رخ داده ‌است. بانک‌داری یکی از صنعت هایی  است که بیشترین تأثیر را از پیشرفت‌های ناشی از فناوری‌های مربوط به اطلاعات و ارتباطات دریافت کرده است.که این […]

  • به گزارش پایگاه خبری پول بانک، با پیشرفت روز‌‌‌‌‌افزون در زمینه تکنولوژی و فناوری ارتباطات، تحولات گسترده‌ای در جهان و در پی آن، صنایع مختلف از جمله صنعت بانک‌داری رخ داده ‌است. بانک‌داری یکی از صنعت هایی  است که بیشترین تأثیر را از پیشرفت‌های ناشی از فناوری‌های مربوط به اطلاعات و ارتباطات دریافت کرده است.که این پیشرفت باعث کاهش هزینه های بانک و افزایش سود آن ها نیز بوده است.

    در این راستا، یکی از این سامانه های پرکاربرد در سال های اخیر، سامانه های مبتنی بر موبایل هستند که عمده آن ها را می توان موبایل بانک ها و کدهای USSD –همان کدهایی که بین ستاره و مربع درج می کنیم- عنوان کرد. با این حال شاید برای شما که از یکی از این سامانه ها استفاده می کنید جالب باشد که سقف تراکنش های انتقال وجه و نیز کارمزد خدمات استفاده از این سامانه ها در بین بانک ها یکسان نیست. بر خلاف شعب بانکی که طبق آیین نامه های بانک مرکزی، خدمات تقریباً یکسانی را ارائه می دهند.

    در حقیقت بانک ها در فضای مجازی، بسته به امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و نیز ملاحظات امنیتی اقدام به تعیین سقف تراکنش های انتقال وجه می کنند و از سوی دیگر با توجه به لزوم کسب درآمد از خدماتی که ارائه می دهند، کارمزدهای متفاوتی از مشتریان در ازای هر تراکنش دریافت می نمایند. در این گزارش، با این سوالات که چه راه هایی برای انتقال پول از طریق موبایل وجود دارد، سقف روزانه تراکنش ها چقدر است و تعرفه خدمات چه میزان است، به نیابت از شما به سراغ 5 بانک ملی، ملت، صادرات، پارسیان و پاسارگاد رفته ایم.بدیهی است که اطلاعات ارائه شده در این گزارش به هیچ عنوان مستقلا مبنایی برای ارزیابی کیفی خدمات این  بانک ها نیست.

    چه راه هایی برای انتقال پول با موبایل وجود دارد؟

    امروزه موبایل بانک ها، اصلی ترین و شناخته شده ترین ابزارهای انتقال وجه با موبایل را شکل می دهند.

    موبایل بانک ها در حقیقت اپلیکیشن های سازگار با سیستم های عامل موبایلی هستند که به طور مستقیم به سامانه های بانکی متصل می شوند. در کنار موبایل بانک، برخی بانک ها خدمات انتقال وجه را روی کدهای USSD خود هم تعریف کرده اند که گفته می شود امنیت کمتری دارد و به همین دلیل محدودیت های انتقال وجه از این مسیر بیشتر است. علاوه بر این موارد، با پیشرفت فناوری های موبایل، امروزه اپلیکیشن هایی هم وارد عرصه مجازی شده اند که در کنار سایر خدمات خود، کار انتقال وجه را در قالب های محدودتری مانند کارت به کارت هم ارائه می دهند. غیر از تمام موارد فوق، می توان با موبایل به اینترنت وصل شد و از طریق مرورگرهای اینترنتی و ورود به فضای بانکداری الکترونیک ، انتقال وجه را به طور آنلاین انجام داد.

    روش های انتقال پول در همراه بانک

    حساب به حساب: از نظر منطق عملیات بانکداری، پایه و اساس انتقال پول، از طریق انتقال حساب به حساب انجام می شود. بر این اساس، در همراه بانک می توانیم پول خودمان را به حساب های خودمان، حساب های دیگرانی که در بانک ما حساب دارند و نیز به حساب های دیگران در سایر بانک ها انتقال دهیم.

    البته در انتقال پول به سایر بانک ها، چون انتقال از طریق سامانه های پایا و ساتنا انجام می شود، می بایست به جای شماره حساب، شماره شبای حساب وی را داشته باشیم.

    از سوی دیگر، بانک ها برای انتقال مطمئن تر وجوه، مکانیسم های امنیتی مانند دستگاه رمزیاب یا توکن و یا تایید پیامکی را به کار می گیرند که در صورت استفاده از این مکانیزم ها، سقف انتقال وجه افزایش می یابد. با این تفاصیل، جدول زیر، سقف و تعرفه انتقال وجه بین حساب های بانکی، از طریق همراه بانک و در بین بانک های مختلف را بیان کرده است.

    همانطور که در جدول پایین صفحه مشاهده می شود، انتقال پول بین حساب های اشخاص از طریق همراه بانک،تقریبا بدون محدودیت است. همچنین برای انتقال پول بین دو حساب در بانک های مختلف، کارمزدی از مشتریان بانک ها دریافت نمی شود.

    کارت به کارت: در کنار استفاده مستقیم از حساب های بانکی برای انتقال پول، کارت های بانکی نیز به عنوان ابزارهای جانبی کار انتقال را انجام می دهند.

    در عموم موبایل بانک ها، خدمات انتقال پول کارت به کارت وجود دارد و جزئیات آن  مطابق جدول بالا ست.

    طبق نتایجی که ما از مشاهدات خود به دست آوردیم، انتقال کارت به کارت پول بین بانکی، در بین همه موبایل بانک ها یکسان است. بدین ترتیب که سقف آن سه میلیون تومان بوده و کارمزد آن برای انتقال مبالغ زیر یک میلیون تومان 500 تومان، بین یک تا 2 میلیون تومان، 700 تومان و برای انتقال وجه 2 تا 3 میلیون تومانی، 900 تومان است.

    با این حال، شرایط انتقال پول در حوزه کارت به کارت درون بانکی متفاوت است. در این حالت عمدتاً سقف تراکنش ها بالاتر می رود و بعضاً کارمزدی نیز از مشتری بانک دریافت نمی شود. به طور کلی یکی از دلایلی که خیلی از فعالان بازار، دفترچه ای از کارت های بانکی را با خود همراه دارند همین است!

    کارت به حساب و بالعکس: علیرغم دو روش فوق که امکان انتقال پول ازآن ها در همه موبایل بانک ها وجود دارد، در برخی همراه بانک ها، روش های انتقال پول از طریق کارت به حساب و حساب به کارت هم دیده می شود. البته این روش لااقل در بین بانک هایی که ما به سراغشان رفتیم نهایتاً در بین کارت ها و حساب های درون بانکی تعریف شده است. در آن صورت سقف و تعرفه خدمات هم بین دو شخص و یا حساب ها و کارت های یک شخص، مشابه انتقال پول بین حساب هاست. (که به آن اشاره شد)

    انتقال پول با کدهای USSD

    اما همانطور که در بالا اشاره شد، برخی از بانک ها امکان انتقال وجه را با استفاده از کدهای USSD برای مشتریان خود، فراهم کرده اند. بدین ترتیب بدون نصب هرگونه نرم افزار، امکان سریع انتقال پول را دارید.

    البته برای انتقال ها ی کارت به کارت  از این روش (در صورت ارائه توسط بانک ) لازم است تا کارت های خود را در سامانه پیوند بانک مرکزی تعریف کنید. اطلاعات بیشتر را می توانید از بانک خود دریافت نمایید.

    همچنین  گفته می شود که این روش نسبت به سایر روش های انتقال پول، دارای امنیت پایین تری است و شاید همین موضوع هم باعث شده است تا برخی بانک ها این خدمت را تنها برای انتقال پول بین مشتریان خود تعریف کنند. برخی دیگر هم عطای این خدمت را به لقایش ببخشند.
    با این اوصاف و در بین بانک هایی که به آن ها مراجعه کردیم، هم اینک بانک های پاسارگاد و ملی، این خدمات را ارائه نمی دهند و بانک صادرات تحت عنوان «هم بانک» و با کد #٧١٩*​​، امکان انتقال وجه بین حساب های یک مشتری را بدون محدودیت و بدون کارمزد فراهم کرده است.

    در بانک پارسیان، این خدمت تحت عنوان دیجی بانک و با کد #701* تعریف شده است. بر این اساس، شما برای انتقال پول بین حساب های خودتان، محدودیتی نداشته و این کار بدون کارمزد انجام خواهد شد. همچنین در این بانک اگر بخواهید از حساب خود به حساب پارسیانی دیگر پول منتقل کنید، این کار به درخواست شما تا سقف 50 میلیون تومان هم امکان پذیر است. جالب اینجاست که خدمات انتقال کارت به کارت درون بانکی و بین بانکی نیز در سامانه دیجی بانک پارسیان فراهم است. در این راستا شما می توانید تا سقف 50 میلیون تومان انتقال کارت به کارت درون بانکی و بدون پرداخت کارمزد داشته باشید. در خدمات کارت به کارت بین بانکی نیز، این امکان برای شما همانند روش انتقال کارت به کارت که قبلاً گفته شد یعنی تا سقف سه میلیون تومان و با تعرفه حداکثر 900 تومان امکان پذیر است.

    اما در بانک ملت، خدمات USSD تحت عنوان کدبانک، با کد #۷۱۲* و تنها بین مشتریان همین بانک تعریف شده است. بر این اساس، انتقال پول بین حساب ها و کارت های این بانک، تا سقف 150 میلیون تومان امکان پذیر است. البته برای هر تراکنش، تعرفه 250 ریالی از حساب شما کسر خواهد شد.

    چند توصیه

    ۱-همراه بانک را فقط  با مراجعه به شعبه بانک  و یا از طریق سایت اصلی بانک خود دریافت کنید.
    ۲-از دریافت(Download) و اجرای نرم‌افزار و فایل‌های ناشناس و متفرقه روی گوشی تلفن همراه خود اجتناب نمایید.

    ۳-از به روزرسانی مستمر سیستم عامل، مرورگر وب و سایر  نرم‌افزارهای نصب شده  روی گوشی تلفن همراه خود اطمینان حاصل نمایید.

    ۴-گوشی تلفن همراه خود را به ضدویروس معتبر مجهز نموده و آن را به صورت مستمر به روزرسانی نمایید.

    5-رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم نمایید که در فواصل زمانی کوتاه با استفاده از روش‌های امنیتی(PIN,Pattern, Password و …) قفل گردد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=654

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم