• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

راهنمای خرید انواع مته

  • کد خبر : 308376
  • 06 آذر 1401 - 12:48
راهنمای خرید انواع مته

فهرست محتوا مته چیست؟ مته ها یکی از ابزارهای مهم در تراشکاری هستند که برای انجام سوراخکاری سطوح مختلف از جمله مصالح ساختمانی، بتن، چوب، آلومینیوم، آهن و… مورد استفاده قرار می گیرند. می توان گفت مته ها از اجزای مهم دریل می باشند؛ بدین شکل که به دریل متصل شده و با چرخش در […]

فهرست محتوا

  • مته چیست؟

    مته ها یکی از ابزارهای مهم در تراشکاری هستند که برای انجام سوراخکاری سطوح مختلف از جمله مصالح ساختمانی، بتن، چوب، آلومینیوم، آهن و… مورد استفاده قرار می گیرند. می توان گفت مته ها از اجزای مهم دریل می باشند؛ بدین شکل که به دریل متصل شده و با چرخش در سرعت بالا سطح مورد نظر را سوراخ می کنند. مته ها در صنعت دارای سایزها و اندازه های متفاوتی هستند. البته نوع و سایز هر مته بر اساس سطحی که می خواهید برروی آن عملیات سوراخ کاری را انجام دهید انتخاب می شود.

    انواع مته

    از انواع مته می توان به مته آهن، مته دیوار، مته چوب، مته خزینه، مته کاجی (مخروطی)، مته گازور، مته برگی، مته چهارشیار و پنج شیار، مته ته کونیک و… اشاره نمود. هر کدام از این مته ها کارایی خاص خود را داشته که در ادامه به آن ها می پردازیم.

    1.مته آهن

    مته آهن خود به دو بخش مته آهن کبالت دار و مته آهن طرح کبالت تقسیم می شود. این نوع مته قابلیت تحمل دمای بالا و سرعت زیاد را دارا می باشد و برای سوراخکاری انواع فلزات استفاده می شود.

    مته آهن کبالت دار همان مته آهن بوده ولی به دلیل داشتن کبالت از مقاومت بالاتری در برابر دما و سرعت دارد. برای سطوح سخت تری از جمله فولاد و فولاد زنگ نزن مورد استفاده قرار میگیرد که خود در 2 نوع co 8%  وco5%  تولید می شود.

    راهنمای خرید انواع مته

    2.مته دیوار

    مته دیوار در دو نوع مته الماسه، مته گرانیت و سرامیک می باشد و برای سوراخ کاری بتن، آجر و بلوک، در کل برای کارهای ساختمانی مناسب می باشند. تفاوت مته های دیوار با سایر مته ها در وجود یک الماس مخصوص در نوک آن است که باعث می شود به راحتی دیوارهای سخت را سوراخ نمایید.

    مته الماسه: سری الماسه این مته باعث می شود قدرت واستحکام بالایی در برابر مواد با درجه سختی بالا داشته باشد. به همین دلیل این مته راحت تر و ساده تر سنگ و مصالح ساختمانی را سوراخ می کند.

    مته گرانیت و سرامیک: این نوع مته جهت سوراخکاری سنگ های سخت مورد استفاده قرارمی گیرد. وجود یک الماس تیز در سر این مته باعث شده تا گرانیت و سرامیک را به راحتی سوراخ کند.

    باید توجه داشته باشید که دریل را در حالت چکشی قرار ندهید؛ زیرا ضربه های وارده سبب شکستن نوک مته گشته و می تواند ضرر جبران ناپذیری را وارد نماید.

    3.مته چوب

    مته چوب یا مته نجاری یکی از انواع مته ها می باشد که به دلیل تیز بودن نوک آن مناسب سوراخ کردن وسایل چوبی و MDF می باشد.

    جنس این نوع مته ها از فولاد با درصد کربن مختلف است که هر چه کربن به کار رفته بیشتر باشد از مقاومت بیشتری برخوردار می شود.

    4.مته خزینه:

    یکی از پرکاربردترین مته ها، مته خزینه می باشد که برای سوراخ کاری جای پیچ ها و پنهان کردن جای گل پیچ از آن استفاده می شود. این مته بیشتر برای چوب و فلز مورد استفاده قرار می گیرد.

    مته خزینه از جنس فولاد کربنی برای انواع چوب مناسب است؛ ولی درمورد فلزات اینگونه نیست. مته های خزینه از جنس HSS (فولاد تندبر) مناسب چوب و همچنین فلزات هستند.

    سر مته خزینه آهن برخلاف چوب تیز نیست. این نوع مته ها می توانند یک یا چند شیار داشته باشند. هرچه شیارشان بیشتر باشد، قطعات فلزی و چوبی را بهتر برش می دهند.

    5.مته کاجی (مخروطی):

    مته کاجی که به مته مخروطی و مته پله ای نیز معروف است، یکی از مته های پرکاربرد برای سوراخکاری فلزات، چوب، مصالح ساختمانی و… می باشد.

    همانطور که می دانید ظاهر این مته مانند میوه ی درخت کاج است. به همین دلیل نام این مته را مته کاجی نام گذاری کردند.

    روی این مته ها پله هایی وجود دارد که سایزبندی مته روی آن می باشد. از اندازه ی کم به زیاد درجه بندی شده است که کارایی چند مته با سایزهای مختلف را دارا می باشد. اعداد حکاکی شده برروی مته نشان دهنده ی قطر سوراخ است. به عنوان مثال با استفاده از مته مخروطی سایز 4-50 می توان سوراخ هایی با قطر 4 تا 50 میلی متر را روی کار سطح کار ایجاد نمود.

    6.مته گازور:

    در هنگام کار با انواع چوب ممکن است به یک سوراخ نسبتا صاف و پخ احتیاج داشته باشید. مانند هنگامی که از اتصال دوبل و میخ های چوبی در تخت سه لا و الوارهای چوب استفاده می کنیم.

    به عبارت دیگر ایجاد سوراخ در محل اتصال جک درب‌‌های کابینت، کمد و … است. در کل این ابزارها محلی برای نصب لولاها بر روی صفحات چوبی ایجاد می‌کنند.

    سایز مته گازورها متفاوت است. در اکثر بسته بندی ها از 9 میلی متر تا 25 میلی متر موجود می باشد. همچنین به ندرت می توان مته های بزرگ تر نیز پیدا نمود.

    راهنمای خرید انواع مته

    7.مته برگی:

    یکی از روش هایی برای ایجاد سوراخی با سطح عمیق، استفاده از مته برگی است. روش استفاده این نوع ابزار تا حدود زیادی مشابه مته ‌های گازور بوده و از آن برای تراشکاری در سایزهای بزرگ استفاده می شود. تیغه پهن و صاف این مته ظاهری شبیه برگ ایجاد کرده و باعث شده به این نوع از مته،  مته برگی گویند. در قسمت نوک آن پیکانی تیز می باشد که درون چوب فرو می رود و آن را تثبیت می کند. کاربرد مته برگی بیشتر در کارهای لوله کشی و برقی برای ایجاد سوراخ هایی روی دیوار برای سیم کشی و لوله کشی استفاده می شود.

    8.مته چهارشیار و پنج شیار:

    مته های چهارشیار یا SDS Plus مخصوص دریل های بتن کن می باشند. دریل های بتن کن دارای سیستم بزرگ و پیچیده تری نسبت به دریل های معمولی می باشند.

    مته های پنج شیار و چهارشیار یکی از انواع مته های الماس می باشند. دارای سری با فلز فولاد کاربید یا تنگستن کاربید می باشند. بدنه ی مته ها از جنس فولاد است که در از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار و سایش دارند. از این نوع مته ها معمولا در کارهای ساختمانی از جمله تخریب و سوراخ کردن بتن استفاده می کنند. اغلب این مته ها دارای طول یک متر و با قطرهای مختلف در بازار موجود می باشند. قطرهای این مته ها می تواند از هجده میلی متر تا چهل میلی متر باشند. هرچقدر قطر زیاد باشد، از دوام بالاتری نیز برخوردار هستند.

    9.مته ته کونیک:

    مته های ته کونیک برای مصارف صنعتی هستند و تنها بر روی دریل های بزرگ، دریل های ستونی و دستگاه تراش قرار می گیرند و نمی توان بر روی دریل های دستی و کوچک استفاده نمود. می توان گفت بهترین گزینه برای ایجاد سوراخ بر روی انواع فلزات به خصوص فولادهای آلیاژی می باشد. ابعاد این مته ها اغلب بیت 6 تا 100 میلی تر می باشد. مته ته کونیک به صورت معمول گرمای بیشتری در هنگام کار تولید می کنند. برای اینکه از عمر و دوام بیشتری برخوردار شود در هنگام کار حتما از دور پایین دریل استفاده نمایید.

    در این مطلب قصد داشتیم شما را با انواع مته و راهنمایی جامع خرید مته باکیفیت و مناسب با کارتان آشنا نماییم. در هنگام خرید همیشه گزینه های مختلف را کاملا بررسی کنید؛ سپس اقدام به خرید کنید. فروشگاه ابزار تراش فراقتی تولز نمایندگی فروش انواع برند های ایرانی و چینی تراش ابزار می باشد و شما می توانید انواع مته های نام برده در این مقاله را در این سایت بررسی کرده و با بهترین قیمت ها خرید نمایید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=308376

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم