• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

رئیس اسبق بانک مرکزی مطرح کرد:

  • کد خبر : 186010
  • 27 بهمن 1399 - 10:24
رئیس اسبق بانک مرکزی مطرح کرد:

بهمنی در خصوص ارز 4200 تومانی گفت: چهل سال است که در حال تجربه ارز یارانه ای هستیم و این در حالی است که ارز چند نرخی حتماً زمینه فساد را ایجاد می کند. برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص اصلاح لایحه بودجه سال آینده با دکتر احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون […]

  • بهمنی در خصوص ارز 4200 تومانی گفت: چهل سال است که در حال تجربه ارز یارانه ای هستیم و این در حالی است که ارز چند نرخی حتماً زمینه فساد را ایجاد می کند.

    برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص اصلاح لایحه بودجه سال آینده با دکتر احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دکتر محمود بهمنی رئیس اسبق بانک مرکزی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

    احسان خاندوزی با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال آینده توسط دولت تصریح کرد: این لایحه در کنار همه ایراداتی که داشت، یک ایراد عمده داشت؛ کسری تراز عملیاتی لایحه که منجر به استقراض و تورم بیشتر می شد، دچار افزایش بسیار زیاد شده بود.

    وی در تشریح مفهوم کسری تراز عملیاتی بیان کرد: هزینه های جاری دولت خیلی بیشتر از درآمدهای آن در لایحه بودجه افزایش پیدا کرده بود و دولت توجهی به سرمایه گذاری، ایجاد شغل، تولید و کارهای عمرانی نکرده بود. این هزینه های جاری که توسط دولت خرج می شود تأثیری بر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال ندارد.

    نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح مشکل کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه توضیح داد و بیان کرد: در این زمینه دو اقدام توسط دولت می توانست انجام شود. نخست آنکه درآمدهای پایدار دولت افزایش پیدا کند و دوم آنکه هزینه ها تعدیل شود. در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تا حدی درآمدهای پایدار در حدود 50 هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه دولت اضافه شد.

    وی از عدم کاهش هزینه ها و مخارج جاری در کمیسیون تلفیق گفت و عنوان کرد: متأسفانه در زمینه مخارج هیچ اتفاقی نیافتاد بلکه تبصره 14 تعهدات یارانه ای دولت را بیش از پیش افزایش می داد. به همین جهت صحن علنی مجلس شورای اسلامی در مقابل این وضعیت ترجیح داد کلیات لایحه را بازگرداند.

    بهمنی در ادامه در خصوص ارز 4200 تومانی گفت: چهل سال است که در حال تجربه ارز یارانه ای هستیم و این در حالی است که ارز چند نرخی حتماً زمینه فساد را ایجاد می کند و هنگامی که رانت و فساد ایجاد شد به سراغ مردم می رویم.

    وی با تأکید بر اینکه باید زمینه های فساد را از بین ببریم، اظهار کرد: ارز 4200 تومانی زمینه اصلی فساد در این حوزه است. متأسفانه با وجود تخصیص این ارز به کالاهای زیاد برای واردات، اما مقدار کمی از این کالاها به دست مصرف کننده رسیده است. بسیاری از کالاهایی مورد نیاز جامعه که قرار بود با نرخ ارز یارانه ای وارد شود، بسیار گران در بازار عرضه شدند.

    رئیس پیشین بانک مرکزی با اشاره به تلاش ها برای برقرار کردن ارز یارانه ای در بودجه بیان کرد: این ارز به مردم کمک نمی کند اما متأسفانه همچنان اصرار به لحاظ کردن این ارز می شود. مابه التفاوت ارز 4200 تومانی با ارز آزاد به جیب عده ای رفته است که اهل رانت و فساد هستند.

    نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه نمی توان نرخ ارز 4200 تومانی و واردات کالاهای اساسی با این نرخ ارز را کنترل کرد، تصریح کرد: وقتی نمی توانیم این ارز و واردات را کنترل کنیم، طبیعتاً فساد ایجاد می شود و هنگامی که فساد به وجود آمد، فقط مردم و مصرف کننده واقعی دچار ضرر و زیان می شود.
    خبرنگار : زهرا جودکی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=186010

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم