• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

دکتر خاندوزی در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی: دولت اصرار دارد که اولویت با تولید و سرمایه گذاری باشد

  • کد خبر : 320393
  • 17 خرداد 1402 - 8:25
دکتر خاندوزی در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی: دولت اصرار دارد که اولویت با تولید و سرمایه گذاری باشد

پول بانک: بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی  کشور( بورس، بانک و بیمه )، با حضور دکتر میثم خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی و سایر مسئولین افتتاح شد.

  • وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در وزارت اقتصاد سعی داشته‌ایم سهم کمی از دولت را به بازار سرمایه اختصاص بدهیم تا مجالی برای بخش خصوصی باشد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پول بانک، آئین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی کشور(بورس، بانک و بیمه)، صبح امروز سه شنبه 16 خرداد 1402، با حضور دکتر سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، مهندس مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی ایران، دکتر محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، دکتر مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، جمعی از مدیران سازمان ها، شرکت های داخلی و خارجی و اصحاب رسانه، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

    دکتر سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی

    دکتر سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) گفت: یکی از نکات مورد توجه در عملکرد بخش مالی کشور، نسبت تسهیلات به سپرده در نظام بانکی است.

    وی ادامه داد: این نسبت از حدود ۸۳ به حدود ۸۵ درصد رسیده که نشاندهنده استفاده بیشتر از ظرفیت بانکی‌ در تسهیلات‌دهی است. همزمان با این افزایش مطالبات غیرجاری ریالی بانکی از ۴.۰۸ درصد به ۴.۰۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ رسیدیم. این آمارها نشان دهنده تکاپوی صنعت بانکی با کاهش نکول در این حوزه را استنباط کرد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ رشد داشته است و اوراق شرکتی و تامین مالی بخش‌های شرکتی از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده تا ۴ برابر افزایش تامین مالی شرکت‌ها داشته باشیم. ضمن آنکه انتشار اوراق دولتی نیز از ۱۳ به ۲۷ درصد رشد پیدا کرده است. در وزارت اقتصاد سعی داشته‌ایم سهم کمی از دولت را به بازار سرمایه اختصاص بدهیم تا مجالی برای بخش خصوصی باشد. صنعت مالی از منظر تحلیل دولت صنعتی است که رکن تامین مالی بخش واقعی اقتصاد است. اگر صنعت مالی قوی نداشته باشیم بخش واقعی اقتصاد خوبی نیز نخواهیم داشت.

    دکتر خاندوزی، ادامه داد: نقش صنعت مالی در تشکیل سرمایه ناخالص حائز اهمیت است. رشد سرمایه گذاری منفی ۵ درصد سال ۱۴۰۰ به رشد سرمایه گذاری حدودا ۷ درصدی رسیده بر  این اساس از سیاه چاله رشد منفی سرمایه گذاری خارج شدیم. اگر بناست رشد تولید صورت بگیرد نمی‌توانیم بخش مالی را در اختیار سفته‌بازان قرار دهیم.

    وی افزود: ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم از مصوبات خوبی بود که نگاه احیا نقش سرمایه‌گذاری شبکه بانکی در بازار سرمایه را نشان می‌دهد؛ این نگاه نه افراطی و نه تفریطی است که می‌تواند منجر به خروج از آن‌ها از سرمایه‌گذاری راکد بشود.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی، خاطرنشان کرد: این سیاست به تقویت تولید کمک خواهد کرد. افزایش انتشار اوراق صکوک برای افزایش سرمایه‌گذاری، اصلاح پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای از اقدامات خوبی بود که رقم خورده است.

    دکتر خاندوزی، در ادامه اظهار داشت: همانطور که در یک سال و نیم گذشته در عمل فعالان بازار سرمایه شاهد بودند توافقات خوبی بین دولت و مجلس برای استفاده از بازار سرمایه به عنوان یکی از ظرفیت‌های اساسی نظام مالی کشور وجود دارد.

    وی افزود: مهمترین دغدغه فعالان بازار سرمایه علاوه بر اصلاحات نهادی که در بازار از جهت افزایش کارایی، نقدپذیری و شفافیت وجود داشت، برداشتن انحصارها است که در این زمینه اتفاقات مثبتی رخ داده است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: زمانی که دولت شروع به کار کرد ۷۵۰ تا ۷۶۰ نهاد مالی فعالیت می‌کردند و امروز این رقم به بیش از ۹۳۰ نهاد مالی رسیده است و این نهادها در یکی از شفاف‌ترین دوره های بازار سرمایه فعالیت می‌کنند.

    دکتر خاندوزی، اظهار داشت: یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی که به بازار سرمایه کمک می‌کند، مسأله پیش‌بینی پذیر بودن، عدم تغییر مکرر مقررات و آیین نامه های فعالیت های تولیدی است که سودآوری صنایع بورسی را در کشور تضمین کند و این اتفاقی است که امیدواریم با همکاری مجلس و با نگاه بلندمدت به مصوبات صنایع بورسی کشور و دور شدن از قیمت‌گذاری‌های غیرکارشناسی که موجب افت چشم انداز سودآوری صنایع کشور می‌شود بتوانیم خبرهای خوبی را برای امسال داشته باشیم.

    وی درباره استفاده از رمز ارزها گفت: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم بر استفاده از ظرفیت‌های رمزارزها به شکل قانونی برای کمک به شرایط تجاری کشور اصرار داشتیم و متنی نیز با همکاری سایر اعضا به طور مشخص بانک مرکزی و وزارت نیرو در حوزه تولید رمز ارزها و دستگاه‌های مبادله رمز ارزها تهیه کردیم که در دست تصویب اعضای هیات دولت قرار دارد. امیدواریم با تصویب آن گامی در جهت استفاده از رمز ارزها برداریم و یکی از محورهای برنامه هفتم توسعه تعیین تکلیف رمز ارزها است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی، در ادامه بیان داشت: دولت اصرار داشت که اولویت با تولید و سرمایه گذاری باشد، بر این اساس تعدادی معافیت به بهای از دست رفتن بخشی از درآمد دولت لحاظ شد.

    دکتر خاندوزی، افزود: این اقدام با هدف توسعه سرمایه  گذاری انجام شد. بر این اساس بانک‌ها مجوز سرمایه گذاری‌مستقیم پیدا کردند. سرمایه گذاریهای بدون اولویت بندی قابل قبول نیست. راهبرد خروج از سرمایه گذاری‌های غلط پیشین مانند الگوی‌موفق سرمایه گذاری بانک‌ها در دهه ۶۰ شمسی در دستور کار قرار گرفته است. نگاه افتراق آمیز ما نسبت به دولت قبل همین‌مجوز سرمایه گذاری بانک‌هاست.

    وی با اشاره به اینکه محور سوم حوزه هایی مثل فاکتور و تضمین‌است، گفت: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار طرح خوبی در این حوزه تصویب شد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی، در پایان سخنان خود، با بیان اینکه، به عنوان وزارت اقتصاد مخالف دست گردانی صندوق توسعه ملی در پروژه های جاری هستیم، گفت: بهترین کار این است که صندوق توسعه ملی دست اندرکار ایجاد صنایع جدید و مجموعه های بزرگ اقتصادی باشد. در این راستا ورود سرمایه گذاران بیمه ها نیز می‌تواند ۵ ضلعی توسعه سرمایه گذاری در کشور را تکمیل کند.

    بنا به این گزارش، نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، به عنوان بزرگترین رویداد ایران در زمینه بورس، بانک و بیمه که سالانه با حضور جمع کثیری از شرکتهای توانمند داخلی و خارجی در زمینه بورس، بانک و بیمه برپا می‌گردد، فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکتهای فعال، دستاوردها و خدمات خود را در معرض بازدید دست‌اندرکاران و متخصصان این عرصه قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این عرصه، فعالیتها و نوآوری های آتی خود را معرفی نمایند.

    با گذشت بیش از 14 سال از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، این رویداد به عنوان مهمترین و معتبرترین رویداد مالی کشور در سطح منطقه شناخته شده و با مشارکت گسترده فعالان، کارشناسان و متخصصان بازار مالی مواجه شده است. از این رو، برآنیم تا در دور پانزدهم این نمایشگاه نیز، همزمان با گسترش بازدیدکنندگان و حضور کشورهای گوناگون، با شکوه تر از گذشته برگزار شود.

    افزایش ارتباط و آگاهی مردم از بازار مالی و خدمات آن، بالا بردن سواد مالی، ارائه توانمندیهای داخلی در هر سه حوزه بورس، بانک و بیمه از طریق آموزش و فرهنگسازی، برپایی غرفه ویژه کودک و نوجوان، برگزاری کارگاههای آموزشی، همچنین فرآهم آوردن زمینه مناسب جهت تعاملات بین الملل با توجه به پیشرفت اخیر بین المللی در حوزه مالی و استقبال سرمایه گذاران خارجی به همراه فضای مذاکرات B2B، برگزاری رویداد استار تاپ حوزه مالی و غیره، از اهم برنامه های پیش بینی شده در این دوره از نمایشگاه می باشد.

    گفتنی است، پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی( بورس، بانک و بیمه تهران 1402)، از ۱۶ تا ۱۹ خرداد 1402، در فضایی به مساحت ۳۲ هزار متر مربع و با حضور ۲۰۰ مجموعه فعال، در سالن های ۳۵، ۳۸، ۴۰، ۴۱ و ۴۲ محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.

    فیلم، عکس و خبر: کوروش جم

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=320393

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم