سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین حداقل کمک کرده است در زمین دیگران حرکت نکنیم، مقام معظم رهبری این سند را محکم، جامع و پیشرو اعلام کردهاند و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز بخشی از این سند تحول هستند که به عقیده برخی مغز متفکر آموزش و پرورش به حساب میآید.
به گزارش خبرنگار پول بانک٬ مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد٬ عصر امروز دوشنبه ۱۲ آذر ماه ۹۷ ٬ با حضور دکتر حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش٬ محمد ناصری مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و دبیر شانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد و جمعی از اصحاب رسانه٬ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید.
دکتر حیدر تورانی٬ سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
دکتر حیدر تورانی٬ در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب رشد گفت: آموزش و پرورشی که در اجرای سند تحول اهتمام میورزد آموزش و پرورشی محور توسعه است.
وی ادامه داد :سند تحول بنیادین مبناهایی را تهیه میکند و اگر بهترین مبناهای را بدون مبنای درست کار کنیم به نتیجه نخواهیم رسید.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش٬ بیان داشت: سند تحول بنیادین حداقل کمک کرده است در زمین دیگران حرکت نکنیم، مقام معظم رهبری این سند را محکم، جامع و پیشرو اعلام کردهاند و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز بخشی از این سند تحول هستند که به عقیده برخی مغز متفکر آموزش و پرورش به حساب میآید.
دکتر تورانی گفت: سازمان پزوهش مغز متفکر است اما نه این سازمان کنونی که هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله دارد، سازمانی مغز متفکر است که مرزگستر، گشاده در و گشاده رو باشد و محوریت تحول را به جای کتاب درسی به برنامه درسی ملی بدهد.
وی با اشاره به اینکه سبک رهبریِ اثربخش در سازمان پژوهش مغفول مانده است، گفت: امروز نیازمندان مردان تحول و مدیران استراتژیک هستیم و این منابع مختص آموزش و پرورش نیست.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش٬ با اشاره به لزوم استفاده آموزش و پرورش باید از بخش غیردولتی، گفت: خوشبختانه با بیش از ۱۰۰۰ ناشر که همسو با اهداف آموزش و پرورش هستند، همکاری داریم و به دنبال راهاندازی سیاست چند تالیفی هستیم.
دکتر تورانی٬ تصریح کرد: اگر معلمی آنقدر توانمند نیست که موقعیت یادگیری خلق کند آیا درست است ذهن دانش آموزان را با آزمونهای پی در پی پر کند؟ دانش آموزان باید در مسیر پیشرفت قرار گیرند نه اینکه قضاوت شوند؛ آیا در حقوق تربیتی کودکان آمده است که ذهنشان با مطالب کمک درسی پر شود؟
وی با اشاره به اینکه از ظرفیت مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش برای همکاری با ناشران استفاده میکنیم، گفت: به طور کلی در دنیا کتاب ها یا آموزشیاند یا درسی و عنوانی به نام کمک درسی نداریم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش٬ در پایان سخنان خود گفت: کتابهای ما خلاقیت محور است؛ اما خوب خودمان را معرفی نکردیم. ما تا پایان ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نخواهیم داشت. باید از همسویی به انطباق حرکت کنیم؛ چرا که نیاز به باز طراحی داریم.
بنا به این گزارش٬ اسامی کتابهای برگزیده این جشنواره به شرح زیر می باشد: تئاتر درمانی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اتیسم، بازی با ابزارهای ساده؛ بازیهای چوب بازیهای سنگ بازیهای طناب، ماجراهای ریحانه و پیشی کوچولو، بفرما آب آنار، مجموعه ۷ جلدی دوست داری … باشی؟، مجموعه ۷ جلدی گیلی گیلی، پرده نشینان عهد ناصری: نگاهی به حیات اجتماعی زنان در عهد قاچار، تحلیل یادگیری و یاددهی در تربیت بدنی، طراحی بازیها و مهارتها در حیاط مدرسه، دوست عزیزم خدا، کتاب: پول، خدا و بچه ها، حل و فصل اختلافات در محیط کار، داستان لئو، من مترسکم، اما میترسم، قصه پیرزنی که دلش میخواست تمیزترین خانه دنیا را داشته باشد، خودآموز تصویری فتوشاپ، هنر گوش دادن، اگر… نگاهی متفاوت به عددها و اندازههای بسیار بزرگ، مدخل شعر معاصر فارسی( ۱۳۹۲-۱۲۸۵)
گفتنی است٬ آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد٬ عصر امروز دوشنبه ۱۲ آذر٬ با اعلام و تجلیل از برگزیدگان این دوره که شامل ۳۸ کتاب برتر بود٬ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان٬ به کار خود پایان داد.
خبرنگار: محمد رضایی