• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

دهک‌های مستحق یارانه معیشتی رمضان یک میلیون تومانی/ زمان دقیق واریز یارانه نقدی در اسفند ماه

  • کد خبر : 342572
  • 13 اسفند 1402 - 13:57
دهک‌های مستحق یارانه معیشتی رمضان یک میلیون تومانی/ زمان دقیق واریز یارانه نقدی در اسفند ماه

به دلیل اینکه دولت رئیسی هدیه فجرانه را به مردم در روز ۱۷ بهمن واریز کرده است، احتمال واریز یارانه رمضان نیز بالا گرفته است. این تصمیم به دلیل استقبال مثبت مردم از طرح «فجرانه» کالابرگ الکترونیکی است که به نسبت ۶۷ درصد رسیده است. این طرح منجر به افزایش اعتبار یارانه افراد تا سقف […]

  • به دلیل اینکه دولت رئیسی هدیه فجرانه را به مردم در روز ۱۷ بهمن واریز کرده است، احتمال واریز یارانه رمضان نیز بالا گرفته است.

    این تصمیم به دلیل استقبال مثبت مردم از طرح «فجرانه» کالابرگ الکترونیکی است که به نسبت ۶۷ درصد رسیده است. این طرح منجر به افزایش اعتبار یارانه افراد تا سقف ۲۲۰ هزار تومان شده است به منظور تقویت قدرت خرید مردم و ارتقا امنیت غذایی آنها.

    بنابراین، زمان واریز یارانه ماه رمضان اعلام شده و منتظر می‌مانیم که مبالغ یارانه به حساب مردم وارد شود.

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی را به مرحله اجرا درآورده است. این طرح به دهک‌های یک تا هفت درآمدی امکان می‌دهد با خرید از میان ۱۱ قلم کالایی که مشخص شده، تا سقف ۲۲۰ هزار تومان اعتبار مضاعف بر یارانه را برای خرید دریافت کنند.

    طرح سه‌ماهه از ۱۷ بهمن امسال شروع شده و تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه دارد و از سوی مشمولان با استقبال خوبی مواجه شده است.

    «سید رضا یحیوی»، مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره استقبال از این طرح گفت: در ۱۷ روز ابتدایی اجرای این طرح، تا کنون حدود ۳۶.۳ هزار میلیارد تومان به سمت سفره غذایی و ارتقا امنیت مردم هدایت شده است.

    وی افزود: این پول علاوه بر تأثیر مستقیم در زندگی و امنیت غذایی مردم، تأثیر مثبتی در رونق بازار و کارخانه‌های تولید محصولات مرتبط با سبد غذایی طرح کالابرگ داشته است.

    یحیوی تأکید کرد: از این مجموع، ۸.۴ هزار میلیارد تومان از طرف دولت و ۲۷.۹ هزار میلیارد تومان از طرف مردم آورده شده است. در ۱۷ روز ابتدایی این طرح، استقبال مردم به بیش از ۶۷.۶ درصد رسید. در میانگین، سهم دهک‌های اول تا سوم برای این طرح برابر با ۷۴ درصد است.

    شارژ تشویقی یارانه از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت به مدت سه ماه در همین تاریخ در حساب افراد شارژ می‌شود و آن‌ها می‌توانند روز بعد خرید خود را انجام دهند. اگر در ماه فرد خریدی انجام ندهد، اعتبار آن صفر می‌شود و به ماه بعد انتقال نمی‌یابد. در حال حاضر بیش از ۲۱۰ هزار فروشگاه به این طرح متصل شده‌اند و تعداد زیادی فروشگاه در حال بررسی برای متصل شدن به این شبکه هستند.

    در حال حاضر، یارانه برای دهک‌های ۱ تا ۵ به منظور حمایت غذایی از کودکان ۱ میلیون تومان و برای دهک‌های ششم و هفتم ۶۰۰ هزار تومان است.

    زهرا قیومی، مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، درباره این طرح و سایر طرح‌های حمایتی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر جامعه توضیح داد.

    این طرح شامل حمایت از زنان شیرده و کودکان زیر یکسال در چارچوب طرح “یسنا” است. قیومی بیان کرد که تاکنون ۱۰ طرح حمایتی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر در دستور کار قرار گرفته‌اند که برخی از آنها هم‌اکنون و برخی دیگر به زودی اجرایی خواهند شد.

    در پاسخ به انتقاداتی که برخی شهروندان مطرح کرده‌اند که چرا مادران مشمول دهک‌های پایین که گاهاً بدسرپرست هستند، خود به جای سرپرست خانواده مبلغ یارانه کمکی طرح “یسنا” را برای مادران شیرده دریافت نمی‌کنند، قیومی توضیح داد: طرح‌های حمایتی وزارت تعاون بیشتر در حوزه ارتقای امنیت غذایی است و بر اساس اطلاعاتی که از پایگاه داده‌های رفاه ایرانیان دریافت می‌شود، محاسبه و پرداخت این یارانه‌ها انجام می‌شود و به همین دلیل سرپرست خانوار است که مستقیماً مبلغ را دریافت می‌کند. به علاوه، از نظر فرهنگی، به دلیل اینکه در ایران بیشتر سرپرستان خانوار مردان هستند، بطور پیش‌فرض، سرپرست مرد خانواده مشمول دریافت این مبالغ است.

    مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت کار ادامه داد: اگر یک مادر که مشمول طرح “یسنا” در دهک‌های پایین است و در شرایط بدسرپرستی یا بی‌سرپرستی قرار دارد، می‌خواهد خود مبلغ یارانه را دریافت کند، باید مراحل قانونی جداسازی یارانه خود را از مسیر بخشداری‌ها، پلیس و ثبت احوال را طی کند. سپس می‌تواند مبلغ یارانه اصلی و یسنا و نوزاد خود را جداگانه دریافت کند.

    وی اظهار کرد: هر طرح حمایتی ممکن است کمی از هدف انحراف کند، اما به منظور رفع این مشکلات، از شبکه ملی اعتبار استفاده می‌شود. این شبکه قادر است از اطلاعاتی که از پایگاه جامع رفاه ایرانیان دریافت می‌شود، به صورت سازمان‌یافته استفاده کند. به علاوه، افرادی که می‌خواهند خود را از سرپرست خانوار جدا کنند، باید خود این اقدام را انجام دهند و در غیر این صورت، به دلیل آنکه اطلاعات ما تنها از حساب بانکی سرپرست خانوار است، یارانه به سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد.

    قیومی تأکید کرد: زنان بدسرپرست باید حتماً اقدام کرده و در امور مالی و حمایتی به واحد خانوار (زن سرپرست) تبدیل شوند. در کشور، آمار بالایی از زنان پرستی وجود دارد و ما به دلایل اخلاقی و قانونی نمی‌توانیم در زمان پرداخت یارانه، سرپرست خانوار را جدا کنیم.

    مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون با بیان اینکه «در ادامه قرار است سایر اقشار آسیب‌پذیر و فرودست مثل معلولان و سالمندان نیز تحت پوشش ویژه قرار بگیرند» گفت: ما یک طرح جامع را برای حمایت بیشتر از سالمندان نیازمند تهیه کرده‌ایم و آن را به خدمت رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه دادیم که فعلاً با موافقت همراه بوده است. امیدواریم که این طرح بتواند اعتبارات بیشتری در حوزه حمایتی از سالمندان جذب کند و به سرعت تامین مالی شود.

    وی افزود: اولویت برای ما اقشار آسیب‌پذیر مانند مادران و کودکان خردسال و نوزادان بوده است زیرا آن‌ها از این دیدگاه آسیب‌پذیرترین و بی‌دفاع‌ترین گروه جامعه بودند. سپس، سایر گروه‌های ضعیف اجتماعی مانند سالمندان، معلولان و مناطق محروم در اولویت هستند. در طرح حمایتی، امنیت غذایی اولویت اصلی ما است.

    قیومی تأکید کرد: در حوزه معلولین البته بهزیستی اقدامات خوبی انجام داده است و یک تفاهم‌نامه برای سفرهای برون شهری معلولان منعقد شده است. اما در حوزه سالمندان، بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی در اولویت قرار دارند. طرح‌های خوبی نیز در قالب کالابرگ اضافی در حوزه سالمندان در دست اجرا است.

    وی ادامه داد: قرار است به نوعی یک “مردم کارت” برای سالمندان اختصاص یابد تا بتوانند در این چهارچوب بخشی از نیازهای خود در حوزه امنیت غذایی را پوشش دهند.

    وی در پایان با بیان اینکه مبلغ یارانه اختصاص یافته برای یارانه حمایتی کودکان زیر یکسال گفت: فعلاً یارانه برای دهک‌های ۱ تا ۵ به منظور حمایت غذایی از کودکان ۱ میلیون تومان و برای دهک ششم و هفتم ۶۰۰ هزار تومان است. همچنین، برای مادران شیرده دهک‌های ۱ تا ۳ نیز مبلغ ۴۰۰ هزار تومان در چهارچوب طرح یسنا پیش‌بینی شده است.

    یارانه رمضان به افرادی تعلق می‌گیرد که در اقتصاد کم درآمد هستند و نیاز به کمک مالی دارند. این یارانه به عنوان کمک معیشتی برای افرادی که در شرایط اقتصادی دشوار قرار دارند، ارائه می‌شود.

    اگر دولت بخواهد مانند سال گذشته یارانه معیشت رمضان را توزیع کند، افراد زیر به طور عمده مشمول این یارانه معیشتی هستند:

    – افراد با درآمد کم و نیازمند به کمک مالی
    – افرادی که در شرایط اقتصادی سختی قرار دارند و نیاز به حمایت دولتی دارند
    – افرادی که در اثر شرایط اقتصادی ناشی از عواملی مانند بیکاری، بیماری یا مشکلات دیگر، نیاز به کمک دارند.

    در سال‌های گذشته، یارانه معیشتی رمضان به افرادی که از کمیته امداد و بهزیستی حمایت می‌شدند، تعلق می‌گرفت. معمولاً این یارانه به دهک‌های اول تا چهارم و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند، پرداخت می‌شد.

    تا به این لحظه، هنوز خبر رسمی‌ای در خصوص یارانه‌های ویژه نوروز و ماه رمضان منتشر نشده است و مسئولین مربوطه اظهارنظری در این خصوص نداده‌اند. اما احتمال وجود دارد که امسال به مناسبت همزمانی نوروز با رمضان، یک هدیه ویژه این دو مناسبت در نظر گرفته شود و به جای دو هدیه، از یک طرح معیشتی رونمایی شود. این تصمیمات هنوز قطعی نیستند و برای مشخص شدن تصمیمات نهایی دولت، باید کمی بیشتر منتظر ماند.

    دولت سیزدهم در پایان اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد که به میلیون‌ها ایرانی هدیه نوروزی اعطا می‌کند. این هدیه ۱۰۰ هزار تومانی، با دستور رئیس‌جمهور به حساب ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار سرپرست خانوار واریز شد. افرادی که این یارانه را دریافت کردند، عمدتاً از دهک‌های اول تا چهارم و افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور بودند.

    هدف اصلی از اجرای این طرح، حمایت از افراد آسیب‌پذیر و کم درآمد و اجرای برنامه‌های کاهش فقر مطلق در جامعه بود. با این حال، در سال بعد، یعنی در بهمن ۱۴۰۰، هیچ اعلامی درباره واریز عیدی دولت صورت نگرفت. همچنین، در بهمن ۱۴۰۰ به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، دولت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به اقشار کم درآمد واریز کرده بود که در سال بعد نیز این طرح اجرا نشد.

    همچنین، دولت در رمضان دو سال پیش، که با فروردین ۱۴۰۱ مصادف بود، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی به بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز کرد. هدف از این یارانه تشویقی، حمایت از دهک‌های اول تا چهارم و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند، بود.

    با شروع ماه رمضان در فروردین ۱۴۰۲، انتظار می‌رود دولت بار دیگر یارانه معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی را به حساب دهک‌های کم درآمد جامعه واریز کند. اما برای مشخص شدن اینکه این یارانه معیشتی جدید بحسابها واریز خواهد شد یا خیر، باید منتظر بمانیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=342572

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم