• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
7

دکتر صالح‌ آبادی در نشست خبری چهارمین همایش مالی اسلامی: محور اصلی این همایش توسعه نهاد‌های مالی اسلامی و نقش آن‌ها در ثبات اقتصادی است

  • کد خبر : 16392
  • 11 آذر 1397 - 1:42
دکتر صالح‌ آبادی در نشست خبری چهارمین همایش مالی اسلامی: محور اصلی این همایش توسعه نهاد‌های مالی اسلامی و نقش آن‌ها در ثبات اقتصادی است

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران گفت: تاکنون فقط قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس ما تصویب و ابلاغ شده است در حالی‌که وجود شورای فقهی در بانک مرکزی از لوازم تحقق بانکداری اسلامی بوده است.

  • رئیس انجمن مالی اسلامی ایران گفت: تاکنون فقط قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس ما تصویب و ابلاغ شده است در حالی‌که وجود شورای فقهی در بانک مرکزی از لوازم تحقق بانکداری اسلامی بوده است.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست خبری چهارمین همایش مالی اسلامی، صبح امروز سه شنبه 6 آذر ماه 97، با حضور دکتر علی صالح‌ آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات و رئیس انجمن مالی اسلامی ایران و جمعی از اصحاب رسانه، در سان جلسات بانک توسعه صادرات ایران برگزار شد.

    دکتر علی صالح‌ آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات و رئیس انجمن مالی اسلامی ایران

    دکتر علی صالح‌ آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات و رئیس انجمن مالی اسلامی ایران، در ابتدای این نشست خبری گفت: محور اصلی این همایش توسعه نهاد‌های مالی اسلامی و نقش آن‌ها در ثبات اقتصادی است. از جمله زیرمجموعه‌های آن امکان‌سنجی طراحی نهاد‌های مالی جدید، نقش نهاد‌های مالی اسلامی در حفظ ارزش پول ملی و نقش نهاد‌های مالی اسلامی در فین تک‌ها و حوزه‌های دانش‌بنیان است.

    وی ادامه داد: ۴۵ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که ۱۷ مقاله مورد تأیید داوران قرار گرفت. برخی از این ۱۷ مقاله در دوفصلنامه تحقیقات مالی اسلامی به چاپ خواهد رسید و تعدادی در کتاب مجموعه مقالات همایش چاپ می‌شود. همچنین با هماهنگی‌های انجام شده، این مقالات در پایگاه isc و سیلویلکا ثبت خواهند شد.

    رئیس انجمن مالی اسلامی ایران یادآور شد: چهارمین همایش مالی اسلامی در روز ۱۱ آذرماه در دانشگاه الزهراء (س) برگزار می‌شود و سخنران افتتاحیه آن، جناب غلامرضا سلیمانی امیری، رئیس کل بیمه مرکزی هستند.

    دکتر صالح‌ آبادی، گفت: دیگر سخنرانان افتتاحیه این همایش، اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی و آیت‌الله تسخیری، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هستند.

    وی افزود: همچنین در این همایش، دو نشست تخصصی با عنوان «نقش نهاد‌های مالی اسلامی در ثبات اقتصادی» و نشست «ارزیابی مقالات دانشجویی» خواهیم داشت.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات، با بیان اینکه انجمن‌ها به صورت سالانه توسط وزارت علوم ارزیابی می‌شوند، اظهار کرد: خوشبختانه انجمن مالی اسلامی در ارزیابی امسال با ۱۱۰۲ امتیاز رتبه A را کسب کرد که علی‌رغم جوان بودن، رتبه بسیار خوبی است. یکی از اقدامات انجمن ایجاد پایگاه جامع مالی اسلامی است. تلاش ما بر این بوده که این پایگاهی جامع در حوزه مالی اسلامی باشد و خوشبختانه اطلاعات آن نیز مورد استفاده اساتید، محققان و دانشجویان است.

    دکتر صالح ‌آبادی، با اشاره به کتاب‌ها و مقالاتی که به زبان فارسی و انگلیسی در سایت موجود و قابل دانلود است، گفت: نشریات متعدد نیز در این سایت وجود دارد و پژوهشگران برتر نیز در سایت انجمن معرفی شده‌اند. بخش معرفی نهاد‌ها و مؤسسات فعال در حوزه مالی اسلامی و موضوعات پیشنهادی برای پایان‌نامه و رساله‌های ارشد و دکترا در سایت انجمن مالی اسلامی موجود است.

    وی با اشاره به بخش طبقه‌بندی مالی اسلامی و معرفی شاخه‌های آن تصریح کرد: بخش استفتائات در حوزه مالی نیز فراهم شده است. در مجموع پایگاه جامعی در حوزه مالی اسلامی تأسیس شده و روز به روز فعال‌تر می‌شود.

    رئیس انجمن مالی اسلامی ایران یادآور شد: برگزاری همایش‌های مختلف، فراخوان مقالات و مسائلی از این قبیل نیز اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین فیلم‌های لازم در این حوزه را بارگذاری کرده‌ایم و در سایت آپارات نیز این فیلم‌ها موجود است.

    دکتر صالح‌ آبادی، با بیان اینکه تاکنون ۲۳ نشست به صورت ماهانه با حضور کارشناسان برگزار کرده‌ایم، گفت: از سوی دیگر هرساله جایزه مالی اسلامی و همچنین جایزه کتاب برتر را اهدا می‌کنیم. سالانه در این همایش از یک رساله برتر دکترا و یک پایان‌نامه ارشد موفق در حوزه مالی اسلامی تقدیر می‌شود. همچنین مسابقه قرآنی فرابورس با همکارس انجمن مالی اسلامی برگزار کردیم و به برندگان در روز همایش جوایزی اهدا می‌شود.

    وی افزود: اقدام دیگر ما انتشار دو فصلنامه تحقیقات مالی اسلامی است. از سوی دیگر نخستین دوره DBA مالی اسلامی را از بهمن‌ماه سال قبل راه‌اندازی کرده‌ایم و افراد حاضر در این دوره‌ها باید دارای کارشناسی ارشد و سه سال سابقه کار در بازار سرمایه باشند. این دوره هم با همکاری انجمن مالی اسلامی، سازمان بورس، دانشگاه امام صادق(ع) و مؤسسه ردمانی مالزی برگزار می‌شود.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات، اظهار کرد: براساس توافق با بانک قرض‌الحسنه رسالت، مقرر شد این بانک، کسانی که توان حضور در این دوره را ندارند، تأمین مالی شوند. حمایت سازمان بورس هم این گونه است که گواهی تحلیلگری بازار سرمایه را به آن‌ها اعطا می‌کند.

    دکتر صالح‌ آبادی، یادآور شد: هفته آینده در همایش، ثبت‌نام اولین دوره بانکداری اسلامی را هم انجام می‌دهیم و از بهمن ماه اولین دوره را در کنار برگزاری دومین دوره بازار سرمایه اسلامی برگزار خواهیم کرد. تاکنون سه دوره در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در تهران و کیش شرکت کرده‌ایم و آثار و پژوهش‌هایمان عرضه شده است. مواردی که بیان شد صرفا کلیات برنامه‌های ما بود.

    وی درباره برنامه‌های آینده انجمن مالی اسلامی گفت: همچنان نشست‌های مالی اسلامی را برگزار و دوفصلنامه را منتشر می‌کنیم. همچنین به صورت مشترک کارگاه‌های مالی اسلامی را با همکاری مؤسسه ردمانی ادامه می‌دهیم. چاپ کتاب‌های حوزه مالی اسلامی نیز از برنامه‌های مهم ماست.

    رئیس انجمن مالی اسلامی ایران، در ادامه به بیان نکاتی درباره آغاز به کار شورای فقهی بانک مرکزی در هفته‌های اخیر پرداخت و گفت: کمیته فقهی در بازار سرمایه منشأ توسعه در این بازار بوده است و نقش انجمن مالی اسلامی هم مشورتی و توسعه‌دهنده است. ما نشست‌هایی را برگزار می‌کنیم و نتایج آن را در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می‌دهیم. همین تجربه باعث شد تا در برنامه ششم توسعه بر لزوم ایجاد شورای فقهی دارای جایگاه قانونی در بانک مرکزی تأکید کنند.

    دکتر صالح‌ آبادی ادامه داد: ساختار شورای فقهی بانک مرکزی، مشابه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار است و خود بنده هم به عنوان نماینده بانک‌های دولتی و منتخب وزیر اقتصاد به عنوان عضو شورای فقهی بانک مرکزی انتخاب شده‌ام.

    وی با اشاره به جلسه اخیر این شورا یادآور شد: در این جلسه دستورالعمل، ساختار، ارکان و جزیات فعالیت شورای فقهی تصویب شد. البته در این زمینه هنوز در ابتدای راه هستیم و این در حالی است که کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یازده سال سابقه فعالیت دارد اما شورای فقهی بانک مرکزی فقط دو جلسه است که فعال شده است.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات و رئیس انجمن مالی اسلامی ایران، درباره لوازم تحق بانکداری اسلامی افزود: تاکنون فقط قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس ما تصویب و ابلاغ شده است در حالی‌که وجود شورای فقهی در بانک مرکزی از لوازم تحقق بانکداری اسلامی بوده است. یک خلا دیگر، مسئله آموزش کارمندان بانک‌هاست که تاکنون کمتر به شکل مدون داشته‌ایم و یکی از مباحث مطرح شده در جلسه شورای فقهی بانک مرکزی هم این بود که آموزش نظام‌مند در نظام بانکی گسترش یابد و یکی از وظایف انجمن مالی اسلامی هم همین موضوع است.

    رئیس انجمن مالی اسلامی ایران، در پایان سخنان خود گفت: در کشور ما حدود بیست هزار شعبه بانکی با دویست هزار نیرو، غیر از دفاتر مرکزی مشغول فعالیت هستند و در مجموع بالغ بر سیصدهزار نفر هستند که باید آموزش‌های لازم را ببینند.

    گفتنی است، چهارمین همایش مالی اسلامی در روز ۱۱ آذرماه در دانشگاه الزهراء (س) برگزار می‌شود و سخنرانان افتتاحیه، غلامرضا سلیمانی امیری ماکو رئیس کل بیمه مرکزی، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی و آیت‌الله تسخیری عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می باشند.

    خبرنگار: کوروش جم

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=16392

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم