• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
3

دکتر سرکار در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو: عرصه اقتصاد کشور به دست دولت است/ دنیا باید بپذیرد ایران در حوزه نانو توانایی دارد

  • کد خبر : 12630
  • 16 مهر 1397 - 19:49
دکتر سرکار در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو: عرصه اقتصاد کشور به دست دولت است/ دنیا باید بپذیرد ایران در حوزه نانو توانایی دارد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: خودرو ساز در داخل کشور خودرویی می‌سازد که معلوم نیست چه ویژگی هایی دارد کدام یک از خودروسازان محصولات خود را بر پایه نانو می ‌سازد؟

  • دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: خودرو ساز در داخل کشور خودرویی می‌سازد که معلوم نیست چه ویژگی هایی دارد کدام یک از خودروسازان محصولات خود را بر پایه نانو می ‌سازد؟

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست خبری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، صبح امروز دوشنبه 16 مهر ماه 97، با حضور دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از اصحاب رسانه، در محل ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

    دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    دکتر سعید سرکار، در ابتدای این نشست خبری گفت: یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، شنبه ۲۱ مهر ماه سالجاری، با حضور تمام مجموعه های فعال، افتتاحیه می گردد.

    وی با اشاره به بخش های مختلف نمایشگاه گفت: نهادهای ذی‌ربط حوزه فناوری نانو، بخش دانشجویی و دانش آموزی و شرکت‌های فعال در عرصه نانو در این نمایشگاه حضور دارند.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره سند نانو گفت: در سند ده سال اول فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و ساخت زیرساخت‌های مناسب هدف ما بوده است در این برنامه به دنبال توسعه زیرساخت‌های مختلف بوده‌ایم.

    دکتر سرکار، با بیان اینکه سند ده سال دوم به تجاری‌سازی توجه دارد، اظهار داشت: در این سند به صادرات محصولات نانو توجه داریم، بازار ۸۰ میلیونی داخل برای شرکت‌ها کوچک است و آنها باید به بازار خارجی وارد شوند.

    وی ادامه داد: دنیا باید بپذیرد ایران در حوزه نانو توانایی دارد و برهمین اساس از امسال نمایشگاه به تجاری سازی توجه بسیاری دارد.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به برنامه امسال نمایشگاه گفت: با اولویت توسعه صادرات محصولات نانو نمایشگاه برگزار می‌شود و میزبان صاحبان صنایع هستیم تا آنها با ظرفیت توسعه صنعتی نانو تکنولوژی آشنا شوند.

    دکتر سرکار، با اشاره به توسعه بازار شرکت‌ها اظهار داشت: مخاطبان اصلی نمایشگاه شرکت‌ها هستند و نمایندگان مجلس و مسئولان باید در این نمایشگاه حضور داشته باشند اما توسعه بازار و صادرات اولویت است.

    وی درباره حضور هیئت‌های بین‌المللی، گفت: در برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده است که هیئت‌های تجاری به ایران بیایند و در همین راستا هیئت‌هایی از۴۰  کشور جهان از جمله از کره،  مالزی،  اندوزی،  روسیه،  ارمنستان و… به ایران می‌آیند.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه در برخی از کشورهای جهان توسعه بازار نانو را در اختیار گرفته‌ایم، گفت: در چین ۴ دفتر ایجاد شده است و فناوری ایران را به چین برده ایم و به کمک چینی‌ها پروژه هایی انجام گرفته است.

    دکتر سرکار، درباره صادرات گفت: به ۴۰ کشور محصولات ایران صادر می‌شود و به واسطه همین صادرات می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم.

    وی گفت: دولتی بودن بخش اعظمی از اقتصاد از مشکلات فناوری نانو است، چرا که دولتی بودن اقتصاد کشور موجب می‌شود که رقابت در آن حذف شود از این رو ما بسیاری از فناوری‌هایی را داریم که می‌توانند صنایعی مانند خودروسازی را متحول کنند، ولی به آن‌ها اعتنا نمی‌شود.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: شرکت‌های خودروساز پول‌های مردم را دریافت و دو سال بعد محصولات خود را با هر قیمتی که بخواهند، به آن‌ها عرضه می‌کنند، این در حالی است که بخش‌های خصوصی اگر یک فناوری را ببینند که رقابت‌پذیری آنها را ارتقاء و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، به سمت آن می‌روند و از این رو ما با شرکت‌های خصوصی راحت‌تر عمل می‌کنیم.

    دکتر سرکار گفت: به طور مثال شیرآلات مورد نیاز با استفاده از پوشش‌های نانویی در سال 96 به تولید رسید. این پوشش‌ها از نوع پوشش‌های تزیینی بادوام و با کیفیت بوده است. کارخانه تولیدکننده شیرآلات، ماشین‌های پوشش‌دهنده را خریداری کرده و در خط تولید خود به بهره‌برداری رسانده‌ است،  این ماشین‌های پوشش‌دهی قرار بود به مبلغ 800 میلیون تومان در کشور به فروش برسد، ولی قبل از آن که این محصول در کشور به فروش برسد، به کشور چین به مبلغ 500 میلیون دلار صادر شد. قیمت این ماشین به قیمت ارز موجود 6 میلیارد تومان برآورد می‌شود، این عدم توجه به این فناوری در حالی است که کشور به فناوری‌ پوشش‌دهی نیازمند بوده است و اگر دوباره تحریم‌ها تشکیل شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بخش‌های دولتی تن به خرید محصولات داخلی دهند.

    وی اظهار داشت: بخش‌های خصوصی به هیچ نهادی پاسخگو نیستند، چون دارای هویت دوگانه هستند.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: اگر برنامه خاصی برای شرکت‌های دانش بنیان که درگیر تولید هستند نداشته باشیم نابود می‌شوند‌. اعلام خطر می‌کنم چرا کسی به فکر این شرکت ها نیست؟ نابودی اینها بیکاری متخصصان را در بر دارد. محققان در به در به دنبال خرید ارز دولتی هستند. با دست خودمان داریم اینها را خفه می کنیم.این سطح کلان تصمیم‌گیری است یک نفر پاسخگو باشد.

    دکتر سرکار، با اشاره به جذب سرمایه در نمایشگاه نانو گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی سرمایه گزاران و شرکت ها است و همچنین در بخش چالش ها به دنبال ارائه راهکار به شرکت ها برای حل مشکلات آنها هستیم.

    وی درباره بخش دانش آموزی این نمایشگاه گفت: بخش های آموزشی همانند سال گذشته وجود دارد اما بیش از آنکه به دنبال آموزش باشیم به دنبال سرمایه گزاری و صنعتی کردن محصولات هستیم.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه تمام فعالیت های ترویج، توسعه، آموزش و بازار پیوست تجاری دارند، اظهار داشت: در تمام برنامه ها به دنبال درآمد زایی هستیم و نمونه بازر آن تاسیس دو آزمایشگاه نانو تکنولوژی در چین است.

    دکتر سرکار، درباره برنامه های آموزشی گفت: به دنبال برگزاری دوره های علمی با همکاری دیگر کشورهای جهان هستیم.

    وی درباره صنعت نیز اظهار داشت: به دلیل آنکه صنعت در کشور ما وجود ندارد کشش فناوری کم است برخی از فناوری هایی که در ایران توسعه پیدا می‌کند، مشتری ندارند.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه عرصه اقتصاد کشور به دست دولت است، گفت : خودرو ساز در داخل کشور خودرویی می‌سازد که معلوم نیست چه ویژگی هایی دارد کدام یک از خودروسازان محصولات خود را بر پایه نانو می‌سازد؟

    دکتر سرکار گفت: گفتند با تصویب ‌FATF شاید این جریانات به حد معقولی برسد و کانال هایی برای تسهیل شرکت‌ها به وجود آید.

    وی درباره خط اعتباری معاونت علمی و بانک مرکزی گفت: دوماه گذشته یکسری مذاکره انجام گرفت اما با تغیر و تحولات در بانک مرکزی این راه بسته شده است و هیچ یک از شرکت های دانش بنیان حوزه نانو نتوانسته تهسیلات را از بانک مرکزی دریافت کند.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به قراردادهای تجاری گفت: سال گذشته برنامه های خوبی در کشورهای خارجی انجام گرفت اما امسال هیچ بودجه ای نداریم تا شرکت ها را به کشورهای خارجی ببریم. ما برای ثبت اختراع در جهان باید در بازار آزاد به دنبال دلار باشیم و مگر می‌شود اینگونه کار کرد؟

    دکتر سرکار٬ در پایان سخنان خود٬ با اشاره به چالش‌های دسترسی به منابع ارزی برای اخذ استانداردها و CET اظهار داشت: با عملکردهایی که تاکنون داشتیم، شرکت‌ها به بن بست رسیده‌اند البته معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این حوزه اقدامات زیادی انجام داده است، اما نگاه نهادهای بالادستی به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان رویکرد مثبتی نیست و گویا درک دقیقی ندارند.

    گفتنی است٬ یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، شنبه ۲۱ مهر ماه سالجاری، با حضور تمام مجموعه های فعال، افتتاحیه می گردد.

    خبرنگار: فرهاد نوری نیک

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=12630

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم