• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

دکتر حقیقت پژوه در نشست خبری با اصحاب رسانه: هم اکنون معضل نقدینگی در تمامی بانکها کشور به چشم می خورد

  • کد خبر : 19890
  • 14 بهمن 1397 - 23:43
دکتر حقیقت پژوه در نشست خبری با اصحاب رسانه: هم اکنون معضل نقدینگی در تمامی بانکها کشور به چشم می خورد

رئیس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی گفت: کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکها با توجه به فضای کنونی اقتصاد ایران و مشکلاتی که به لحاظ کمبود نقدینگی پیش روی بخش های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری کشور وجود دارد سامانه انتخاب مشاور (سام) را راه اندازی کرده تا بر مبنای آن بتوان اصلاح نظام رتبه بندی، شاخص ها و امتیازات بخش های متقاضی دریافت وام از بانکها را صورت داد.

  • رئیس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی گفت: کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکها با توجه به فضای کنونی اقتصاد ایران و مشکلاتی که به لحاظ کمبود نقدینگی پیش روی بخش های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری کشور وجود دارد سامانه انتخاب مشاور (سام) را راه اندازی کرده تا بر مبنای آن بتوان اصلاح نظام رتبه بندی، شاخص ها و امتیازات بخش های متقاضی دریافت وام از بانکها را صورت داد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست خبری کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، صبح امروز یکشنبه 14 بهمن ماه ۹۷، با حضور دکتر حمیدرضا حقیقت پژوه رئیس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی برگزار گردید.

    دکتر حمیدرضا حقیقت پژوه، رئیس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی

    دکتر حمیدرضا حقیقت پژوه، در ابتدای این نشست خبری، از ایجاد رسته های جدید در کانون مشاوران اعتباری بانکها خبر داد و اظهار داشت: بخش هایی همچون عارضه یابی، ارزیابی، خدمات کسب و کار و مطالعات بازار از جمله رسته های جدیدی هستند که ایجاد شده و بر اساس آن ضوابطی تدوین شده که مشاور اعتبارسنجی و متقاضی دریافت وام از نظام بانکی ارتباطی با هم نداشته باشند تا توجیه پذیری یک طرح بدون اعمال نفوذ و فشار ارزیابی گردد.

    وی با بیان اینکه امکان سنجی جایگزین طرح توجیحی دربررسی و ارزیابی طرح های متقاضی دریافت وام شده، گفت: باید در تمامی زمینه ها مشخص شود که به صورت واقعی یک طرح قابلیت اجرا به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی را دارد که بر این اساس، این فرایند با حضور بانک عامل حوزه صنعت و معدن هم اکنون عملیاتی شده است و تقاضای ما از سایر بانکها آن است که هر چه سریع تر به این سامانه بپیوندند.

    رئیس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، در ادامه، از طراحی سامانه ای به منظور انتخاب مشاوران اجباری بانکها خبر داد و گفت: کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکها با توجه به فضای کنونی اقتصاد ایران و مشکلاتی که به لحاظ کمبود نقدینگی پیش روی بخش های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری کشور وجود دارد سامانه انتخاب مشاور (سام) را راه اندازی کرده تا بر مبنای آن بتوان اصلاح نظام رتبه بندی، شاخص ها و امتیازات بخش های متقاضی دریافت وام از بانکها را صورت داد.

    دکتر حقیقت پژوه افزود: در گذشته ۶ بخش در نظام رتبه بندی، شاخص ها و امتیازات آن وجود داشت که شامل «ساختمان، مسکن و عمران»، «کشاورزی و صنایع تبدیلی، خدمات، فلزات و معادن»، «انرژی های نفت و گاز و مصنوعات صنعتی» بود که اکنون از روی طبقه «آیسیک» برای مشاوران به ۱۵ بخش افزایش یافته است.

    وی تصریح کرد: بر این اساس می توان طرح ها را به صورت تخصصی رتبه بندی کرده تا بتوان از ناحیه مشاور و متقاضی به یک جمع بندی رسید و ویژگی های اختصاصی هر طرح را با دقت برای اعتبارسنجی مد نظر قرار داشت.

    رئیس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، پیرامون عدم استقبال بانکهای کشور از اعتبارسنجی مشتریان خود، علیرغم تمامی مطالبات مشکوک الوصول و لاوصول در نظام بانکی اظهار داشت: یکی از بزرگترین دلایل این نگاه بانکی را می توان عدم آگاهی از مزیت استفاده از مشاوران اعتباری دانست و این در حالی است که مطابق قانون تمامی بانکها ملزم به استفاده از مشاوران در امکان سنجی طرح های خود هستند و در بدبینانه ترین حالت می توان این عدم اقدام را ناشی از تبانی بانکها و مشتریان خود برای خروج منابع از نظام بانکی و برنامه ریزی برای عدم بازگشت آن دانست.

    دکتر حقیقت پژوه ادامه داد: هم اکنون معضل نقدینگی در تمامی بانکها کشور به چشم می خورد.

    وی افزود: بازوی کارشناسی مقتدری در کانون مشاوران بانکی شکل گرفته که نظام بانکی می تواند با بهره گیری از آن شرایطی را فراهم کند که منابع ارائه شده به طرح ها، مجدد بازپرداخت شده و به نظام بانکی برگردد.

    رئیس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، گفت: امروز فضای اقتصاد و سرمایه گذاری اجازه هدررفت منابع را نمی دهد و بنابراین باید پیش از انکه منابع محدود بانکی لاوصول شود آنها را اعتبارسنجی لازم کرد.

    دکتر حقیقت پژوه، در پایان سخنان خود اظهار داشت: تنها ۵ درصد از طرح های نظام بانکی با استفاده از مشاوران امکان سنجی شده اند که بر اساس آن درصد خطا در بازگشت منابع صدم درصد بوده است.

    آشنایی با کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی:

    مقدمه و ضرورت ها:

    بانک ها و مؤسسات تأمین کننده منابع مالی طرح ها درفرآیند پرداخت تسهیلات، به منظور اطمینان از صحت برآوردها و بررسیهای اقتصادی، فنی ، مالی و اقتصادی بودن طرح های متقاضیان نیازمند انجام مطالعات اقتصادی، فنی و مالی طرح توسط مشاوران مورد اعتماد و حضور مشاور در تمام مراحل کار می باشد.
    صرف نظر از اینکه برخی از بانک ها به ویژه بانک های تخصصی رأساً به بررسی و شناسایی گروه های مشاوره مبادرت کرده و نسبت به تنظیم روا بط خود با مشاوران اقدام کرده اند، لیکن در اکثر موارد به دلیل گوناگونی در روش های اعمال شده در بانک ها وهمچنین باتوجه به برخی موانع در اعطاء تسهیلات بانکی (ازجمله طولانی شدن زمان بررسی و تصویب طرح ها و درخواست بانک ها از متقاضیان تسهیلات برای ارائه وثیقه های خارج از طرح که بعضاً منجر به انصراف صاحبان طرح های تولیدی از ادامه کار می شد)، ضرورت داشت تمهیدات لازم برای رفع این موانع اتخاذ گردد. به نحوی که بانک ها و مجریان طرح ها پس از احراز اطمینان و اعتماد کامل به طرح های بررسی شده و همچنین در پی اعمال نظارتی که طرح در سایه آن بتواند به نتایج از پیش تعیین شده برسد، مبادرت به سرمایه گذاری کنند.

    چگونگی تشکیل:

    با توجه به همین نیازومسایل ومشکلات دیگر، قانون تسهیل اعطاء تسهیلات بانکی و کاهش هزینه های طرح وتسریع دراجرای طرح های تولیدی و افزایش منابغ مالی و کارآئی بانک ها به تاریخ 05/04/1386 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد. بر اساس ماده 5 این قانون، دولت مکلف شد با ایجاد نهادهای جدید از جمله گروه های مشاور مالی و سرمایه گذاری غیر دولتی، زمینه تسهیل و تسریع اعطاء تسهیلات را فراهم آورد. پس از ابلاغ مصوبه مجلس توسط رئیس جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارائی (30/05/1386)، آن وزارتخانه در راستای اهداف قانونی و برای اجرائی شدن تکالیفی که بر عهده دولت و وزارت اقتصاد گذاشته بود، حسب نظر معاون محترم امور بانکی و بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد، مدیرکل محترم امور بانک ها و بیمه، از نمایندگان و کارشناسان بانک ها، مؤسسات و انجمن ها و صاحب نظران و کارشناسان مستقل مرتبط در امر سرمایه گذاری برای نشست های کارشناسی دعوت به عمل آورد. پس از تشکیل ده ها جلسه کارشناسی و تخصصی و جمع آوری اطلاعات و مسائل مطرح شده توام با تبادل نظر و نظرخواهی های متعدد، این فعالیت ها نهایتاً منجر به اتخاذ تصمیم مبنی برتشکیل کانون مشاوران اعتباری وسرمایه گذاری بانکی به منظورایجاد یک نظام حرفه ای مبتنی بر عدالت و تقوای حرفه ای، در عین رعایت استقلال فنی و ارتقای تکنولوژی در امر مشاوره سرمایه گذاری گردید.
    اساسنامه کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی در پی جلسات کارشناسی و تبادل نظر با حضور نماینده محترم وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین نمایندگان بانک های تخصصی و تجاری دولتی و خصوصی، اتاق بازرگانی صنایع و معادن، بورس تهران و نمایندگان انجمن شرکت های مشاور سرمایه گذاری نهایی شده و پس از تنفیذ وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی برای مراحل بعدی به مؤسسان ابلاغ شد. پس از چاپ آگهی فراخوان و دعوت از کلیه شرکت های مشاور که در این زمینه فعالیت دارند، در تاریخ 24/11/1386 مجمع عمومی مؤسس با تشریفات قانونی (مطابق اساسنامه) با حضور موثر شرکت های مشاور متقاضی عضویت در کانون و نظارت نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارائی و بانک های کشور برگزار شد. درپی آن و تصویب اساسنامه، ارکان قانونی کانون انتخاب و مشغول فعالیت گردید.
    شورای عالی در تاریخ 11/12/1386 به اتفاق هیات عالی نظارت جلسه مشترکی تشکیل داد و در پایان جلسه، شورای عالی نسبت به انتخاب هیات رئیسه شورا ودبیرکل اقدام نمود و به موازات آن، کار ثبت کانون در اداره ثبت شرکت ها مطرح و نهایتاً کانون در تاریخ 04/02/1387 با شماره 22525 در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید.
    کانون متشکل از (شرکتها) مشاورانی است که دارای سوابق روشن حرفه ای و تخصصی در حوزه مشاوره اعتباری و سرمایه گذاری هستند. صلاحیت حرفه ای شرکت های متقاضی عضویت باید بامفاد آئین نامه تعیین صلاحیت حرفه ای و عضویت کانون تطبیق وتایید شود.

    متقاضیان دارای شرایط ذیل به عضویت در کانون پذیرفته می شوند:

    1-متقاضی باید دارای سازمان، تشکیلات، نیروی انسانی، فنی، اداری و مالی طبق آئین نامه و ضوابط تعیین شده توسط شورای عالی باشد.
    2- متقاضی باید تعهد و تقبل کند که مفاد اساسنامه ، منشور اخلاقی ضوابط، استانداردهای حرفه ای و انضباطی و سایر مقررات کانون را در هر زمان رعایت کند.
    3- متقاضی باید تعهد نموده و تقبل کند که حق پذیرش، حق عضویت و درصدی از حق الزحمه خود و سایر وجوهات مقرر در اساسنامه و آئین نامه های کانون را به موقع پرداخت کند.
    4- متقاضی تعهد نماید که هر گونه تغییر در اساسنامه خود را ظرف حداکثر یک هفته از تاریخ ثبت تغییرات کتباً به کانون اعلام نماید.
    5- متقاضی باید تعهد نماید اطلاعات مورد نیاز کانون را برای حصول اطمینان از پایبندی عضو به تمام ضوابط و مقررات، طبق مقررات در اختیار کانون قرار دهد.

    مأموریت ها و اهداف اصلی و مهم کانون عبارتند از:
    الف: توسعه خدمات مشاوره ای به منظور تسریع و تسهیل و تقویت سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی (اعم از کالا و خدمات)
    ب: ایجاد تعامل با سازمان‌ها و نهادهای داخلی و بین‌المللی به منظور بسط و گسترش فرهنگ استفاده از خدمات مشاوران سرمایه‌گذاری.
    ج: افزایش دانش تخصصی مشاوران و آموزش مداوم آنان
    د)صیانت از حرفه و تخصص مشاوران
    اهم وظایف و اختیارات کانون با توجه به اهداف فوق به شرح ذیل خواهد بود.
    1- تعیین خط مشی و استراتژی و برنامه های کانون
    2- ایجاد کمیته ها، کار گروه ها و ساختارهای مناسب در کانون برای توانمند سازی و نو گردانی در سازمان، پرسنل و کارکرد شرکت های عضو (در صورت نیاز)
    3- تهیه، تدوین، اشاعه و ارتقای اصول و استانداردهای حرفه ای و نظارت بر کار مشاوران
    4- تدوین آئین نامه و منشور اخلاق حرفه ای، ترویج و توسعه آن
    5- تعیین صلاحیت و رتبه بندی و صدور کارت عضویت برای اعضاء و نظارت بر حسن عملکرد آنان
    6- تدوین و تعیین مقررات و ضوابط اجرائی، تعیین چارچوب مشخص برای استاندارد نمودن مطالعات، حقوق، تعهدات و وظایف مشاوران، تنظیم گزارش های اقتصادی، فنی و مالی به منظور اتخاذ ملاک محاسبه یکسان برای جلوگیری از ایجاد رویه های مختلف
    7- تهیه و ابلاغ آئین نامه ها، دستورالعمل های تخصصی و نظارت بر اجرای آنها برای اطمینان از صحت توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح ها
    8- تنظیم روابط مشاوران با دستگاه های ذیربط به منظور حسن اجرای مقررات و قوانین مربوط به ویژه تعیین حدود مسئولیت مشاوران در قبال بانک و مشتریان
    9- تعیین ضوابط دقیق و علمی برای ارزشیابی طرح ها به منظور جلوگیری از دو یا چندگانگی ارزشیابی بین اعضاء و سرمایه گذاران
    10- تعیین ضوابط دقیق برای ارزیابی تشخیص صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی مشاوران
    11- رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای اعضاء که عنوان جرائم عمومی را نداشته باشد.
    12- کانون می تواند به منظور ارتقاء کیفیت خدمات حرفه ای و بررسی نحوه فعالیت اعضاء و اشخاص وابسته به آنها بر اساس قوانین و مقررات اقدامات انضباطی وضع شده، اساسنامه کانون و سایر قوانین، نظارت داشته باشد و همچنین می تواند در مورد فعالیت ها، دارائی ها، دفاتر حسابداری عضو، اطلاعات لازم را درخواست کند .
    13- شورای عالی کانون حداقل هر سال یک بار چگونگی فعالیت ها و نحوه رعایت قوانین و مقررات توسط عضو را بررسی می نماید.

    تصویر چشم انداز:
    انتظار بر این است که با ساختار کانون، تشکیل ارکان، تهیه مقررات و دستور العمل ها، کانون بتواند جایگاه حرفه ای سازمانهای مردم نهاد را در عرصه عمومی تثبیت کند. انتظارات قانون و تحولات اقتصادی برای رشد و ترقی کشور که صراحتاً در کنار سایر نهادها، بخش های دولتی و خصوصی، بر تشکیل نهادهای مردمی و حرفه ای تأکید کرده است، برآورده سازد. عملکرد حرفه ای اعضاء را تنظیم نموده و با استانداردهای روز آمد و پیشرفته جهانی هماهنگ کند.
    اطمینان از صحت مفروضات طرحهای سرمایه گذاری، دقت و صحت محاسبات، انطباق داده ها، اعتبار سنجی، بررسی تخصص، اهلیت و صلاحیت حرفه ای و اخلاقی و توانایی مجریان طرح های سرمایه گذاری و احراز اطمینان از برگشت سرمایه در طرحهای سرمایه گذاری و حاشیه سود مطمئن و استقرار مرکز اطلاعات و اطلاع رسانی از طرحهای روز و خارج کردن طرحهای ناکارآمد به لحاظ خارج شدن فناوری از جمله فنون این حرفه است که طی آن بتواند محل اتکاء همه دست اندرکاران سرمایه گذاری از برنامه ریزان تا مجریان بانک ها و سایر اعتبار دهندگان تسهیلات مالی و اعتباری باشد.
    هم اکنون با تشکیل ارکان کانون، تهیه سند چشم انداز و سایر ضوابط و چارچوب های حرفه، به ویژه تعیین حدود مسئولیت مشاوران در دستور کار کانون قرار گرفته است.
    کانون درنظردارد در کوتاه مدت با تهیه آئین نامه ها و دستورالعمل های فراگیر برای فعالیت مشاوران و تعیین صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی آنان و ایجاد فضای تعهد و مسئولیت، روابط مشاوران با بانک ها و متقاضیان را شفاف و اطمینان بخش کرده و در نتیجه اجرای طرح ها را تسهیل و به رشد اقتصاد و صنعت کشور کمک کند.

    گفتنی است، دکتر حمیدرضا حقیقت پژوه رئیس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی٬ دارای دکترای مهندسی شیمی و مدیر عامل شرکت رویان پلیمر آریا بوده، بیش از ۵ سال فعالیت در حرفه مشاوره و سرمایه گذاری داشته و با پیشینه مدیریت دهها شرکت بزرگ تولیدی و تخصص مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی در شرکت های سرمایه گذاری می باشد.

    خبرنگار: کوروش جم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=19890

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم