• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
5

داشتن تعامل و ارتباط سازنده با مشتریان، راهکاری مؤثر در جذب منابع

  • کد خبر : 142100
  • 30 مهر 1399 - 9:23
داشتن تعامل و ارتباط سازنده با مشتریان، راهکاری مؤثر در جذب منابع

مدیربانک صنعت ومعدن استان کرمان: داشتن تعامل و ارتباط سازنده با مشتریان، راهکاری مؤثر در جذب منابع مشتری محوری و تعامل مناسب در جهت شناسایی نیاز ها و مشکلات مشتریان و تلاش برای رفع آن سرلوحه فعالیت تمامی کارکنان بانک صنعت و معدن به خصوص شعب این بانک است.
به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن،‌ مشتری محوری و تعامل مناسب در جهت شناسایی نیاز ها و مشکلات مشتریان و تلاش برای رفع آن سرلوحه فعالیت تمامی کارکنان بانک صنعت و معدن به خصوص شعب این بانک است و تأکید مدیران ارشد بانک نیز پیوسته بر رعایت اصول مشتری مداری و حاکمیت شرکتی بوده و هست.
مشتری محوری و تعامل مناسب در جهت شناسایی نیاز ها و مشکلات مشتریان و تلاش برای رفع آن سرلوحه فعالیت تمامی کارکنان بانک صنعت و معدن به خصوص شعب این بانک است و تأکید مدیران ارشد بانک نیز پیوسته بر رعایت اصول مشتری مداری و حاکمیت شرکتی بوده و هست. در همین خصوص روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با شهرام بذرافشان مدیر بانک صنعت ومعدن در استان کرمان در خصوص راهکارها، دلایل موفقیت، فعالیت ها و برنامه های آتی این شعبه به گفتگو نشسته است که مشر..

  • مدیربانک صنعت ومعدن استان کرمان:

    داشتن تعامل و ارتباط سازنده با مشتریان، راهکاری مؤثر در جذب منابع

    مشتری محوری و تعامل مناسب در جهت شناسایی نیاز ها و مشکلات مشتریان و تلاش برای رفع آن سرلوحه فعالیت تمامی کارکنان بانک صنعت و معدن به خصوص شعب این بانک است.

    به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن،‌ مشتری محوری و تعامل مناسب در جهت شناسایی نیاز ها و مشکلات مشتریان و تلاش برای رفع آن سرلوحه فعالیت تمامی کارکنان بانک صنعت و معدن به خصوص شعب این بانک است و تأکید مدیران ارشد بانک نیز پیوسته بر رعایت اصول مشتری مداری و حاکمیت شرکتی بوده و هست.

    مشتری محوری و تعامل مناسب در جهت شناسایی نیاز ها و مشکلات مشتریان و تلاش برای رفع آن سرلوحه فعالیت تمامی کارکنان بانک صنعت و معدن به خصوص شعب این بانک است و تأکید مدیران ارشد بانک نیز پیوسته بر رعایت اصول مشتری مداری و حاکمیت شرکتی بوده و هست. در همین خصوص روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با شهرام بذرافشان مدیر بانک صنعت ومعدن در استان کرمان در خصوص راهکارها، دلایل موفقیت، فعالیت ها و برنامه های آتی این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

    ۱- در راستای تحقق شعار سال(جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟
    در راستای تحقق شعار سال ۱۳۹۹ که به درستی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری گردیده است، این مدیریت سعی دارد در چارچوب سیاست های اعتباری ابلاغی سال جاری به هدفگذاری شاخصهای عملیاتی اعلام شده دستیابی پیدا کند که قطعاً با نیل به این مهم خواهیم توانست به اهداف شعار سال نزدیک شویم.

    ۲- مهمترین برنامه شعبه در سال ۹۹ چیست؟
    همانگونه که مستحضرید معمولاً در علوم مدیریتی برنامه ها به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم بندی می شوند، لیکن از آنجائیکه شعب بانک ها به طور کلی جزء صف سازمان محسوب می شوند معمولاً مجری اهداف کوتاه مدت سالانه هستیم. در همین راستا برنامه ای ابلاغی یک ساله را مد نظر قرار داده و در این چارچوب حرکت می کنیم که اهم آنها عبارتند از حفظ و افزایش مانده سپرده های چهارگانه، افزایش کارمزدهای دریافتی غیرمشاع از طریق ارائه خدمات به مشتریان و کاهش مانده مطالبات غیرجاری و در نهایت ارتقاء رتبه استان در بانک.

    ۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۸ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید و دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟
    از مهمترین اقدامات سال قبل می توان به پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ و فروش مناسب تعدادی از اموال تملیکی که نگهداری آنها هزینه قابل توجهی برای بانک داشت از طریق مزایده های برگزار شده اشاره نمود.
    در تحقق برنامه های ابلاغی سال قبل این شعبه به طور کلی عملکرد خوبی داشته است به نحوی که دستیابی به مانده سپرده ها تحقق۱۷۰ درصدی و کارمزدهای دریافتی و کاهش مانده مطالبات غیرجاری هر کدام تحقق ۸۰ درصدی داشته اند.

    ۴- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
    این بانک همواره سعی در خدمت رسانی در عالی ترین سطح و حداکثر تعامل با مشتریان خود داشته است، حالا که در شرایط سخت تحریمی و همزمانی با شیوع کرونا قرار گرفته ایم قطعاً این مساعدت ها در بخش وصول مطالبات و تعاملات ارزی در ارسال حواله ها برای مشتریان ارزی این شعبه نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

    ۵- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال ۹۹، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
    قطعاً سیاست های اعتباری سال جاری با توجه به محدودیت ها و مشکلات پیش رو اقتصاد و صنعت کشور و پس از ساعت ها بررسی و نظرسنجی از همکاران کل بانک تدوین شده اند، لیکن برای اجرای موثر آنها و هم افزایی سازمانی به نظر بنده تبیین این سیاست ها از سوی ارکان بالاتر در ابتدای اجرای آنها و شرح دلایل برخی از تصمیمات برای بدنه اجراکننده سیاست ها، ضمن کاهش برخی چالش ها به هم افزایی اجرایی سیاست ها کمک مؤثری خواهد نمود.
    همچنین با توجه به تغییرات بسیار سریع مسائل اقتصادی کشور در سال جاری به نظر بنده بازبینی برخی سیاست ها در یک بازه ۶ ماهه علی الخصوص در بحث اختیارات و همچنین هدفگذاری ها به دستیابی اهداف کمک خواهد کرد.

    ۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
    پس از تأکیدات مدیریت ارشد بانک در اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال و تشکیل جلسات آموزشی و توجیهی سال قبل در رده مدیران، در وهله اول سعی در انتقال حساسیت و تأکیدات بانک ارکان بانک در اجرای این موضوعات به همکاران شعبه بوده و پس از آن با توجه به ایجاد کمیته های منطقه ای و سپس استانی، تعامل کامل با مجموعه شعب منطقه، شرکت در جلسات مرتبط و همچنین پیگیری از مراکز، نهادها و شرکت های صاحب نام استان در این خصوص جهت ارائه رزومه های کاری و بررسی آنها و ارسال به دبیر منطقه جهت اقدامات بعدی انجام پذیرفته است.

    ۷- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
    به نظر اینجانب جذب منابع در بانک یکی از مهمترین و در عین حال مشکل ترین وظایف هر شعبه می باشد، مخصوصاً در شرایط فعلی که نرخ سپرده ها پائین، نرخ تورم و جذابیت بازارهای موازی بسیار بالا و رونق بورس نیز مزید بر علت برای فرار منابع از بانک می باشد، لیکن این شعبه در این مبحث علاوه بر سعی در ایجاد تسهیل و تعامل با مشتریان جدید در افتتاح حساب و سپس نقل و انتقالات نقدینگی داشته و در خصوص همکاری لازم با مشتریان قدیم جهت افزایش و تمرکز نقدینگی نیز همکاری لازم صورت می پذیرد. در این خصوص از ابزارها و روشهای چون برقراری پرداخت حقوق کل پرسنل شرکت ها از طریق بانک، نصب کارت خوان متصل به حسابها در دفاتر فروش و بازرگانی کارخانجات، افتتاح حساب های وکالتی مشتریان و انجام خریدهای بورس آن ها از طریق شعبه و … استفاده می شود.
    همچنین رایزنی هایی در سطح کلان استان جهت تجهیز منابع شعبه از طریق انتقال و تمرکز گردش حساب واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ استان نظیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و شرکت صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان در دست اقدام می باشد.

    ۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
    در طی یکسال گذشته ۱۳ طرح متوسط و کوچک با رقمی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال مستقیماً توسط این شعبه تأمین مالی گردیده است.

    ۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
    طی سال گذشته و از اواخر سال ۹۷ طرح بزرگ فولاد شهرستان بافت با تسهیلات ۱۲۰ میلیون یورویی، دو طرح نیروگاهی سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی در شهرستان های کهنوج و سیرجان با تسهیلات حدود ۴۲۰ میلیون یورو و یک نیروگاه مقیاس کوچک ۶۰ مگاواتی در شهرستان رفسنجان با تسهیلات حدود ۱۹ میلیون یورو و یک طرح معدنی فلزات قیمتی در شهرستان کهنوج به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده اند. در این راستا جهت حدود ۴۵۰ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است. دو طرح متوسط معدنی و فرآوری محصولات صیفی نیز با تسهیلات همچنین در این مدت به سه طرح بزرگ صنعتی در زمینه های سیمان، خودرو و مس و در راستای حفظ اشتغال حدود ۱۵۰۰ نفر ۴۰ و ۷۰ میلیارد ریالی و اشتغالی بالغ بر ۵۰ نفر نیز به بهره برداری رسیده اند. تسهیلات سرمایه در گردش به میزان ۱۳۵۰ میلیارد ریال پرداخت گردیده است.

    ۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
    در حال حاضر یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی جنوبشرق کشور (طرح آبرسانی به شهر کرمان از سد صفارود) به صورت سندیکایی و با عاملیت بانک صنعت و معدن و ۹ بانک عضو در قالب تفاهم نامه با وزارت نیرو، به مبلغ ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال در این استان در حال اجرا می باشد.
    همچنین دو طرح صنعتی بزرگ دیگر در زمینه توسعه خط دوم فولاد شهرستان بافت و روکش لاستیک های ماشین آلات معدنی و راهسازی در شهرستان راور کرمان در حال اجرا می باشند.

    ۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
    استان کرمان با دارا بودن ۱۱ درصد از مساحت کل کشور پهناورترین استان ایران می باشد و بیشتر به عنوان یک استان معدنی وکشاورزی شناخته شده است که البته به تبع آن ظرفیت های صنعتی بسیاری به عنوان صنایع زنجیره معادن و صنایع تبدیلی کشاورزی ایجاد گردیده است.
    استان کرمان به دلیل وسعت زیاد و کشیدگی در عرض جغرافیایی، تنوع بسیاری در محیط طبیعی و جغرافیایی، زمین شناسی، خاک، آب، اقیلم و پوشش گیاهی دارد که همین موضوع باعث ایجاد معادن ارزشمند و بی شماری برای این استان شده است. حجم ذخایر معدنی شناخته شده آن حدود ۵/۳ میلیارد تن ماده معدنی برآورد گردیده و شامل معادن فلزی مس، کرومیت، تیتانیوم، سرب و روی، آهن، منگنز و معادن غیرفلزی ذغال سنگ، گچ، آهک و سنگ های تزئینی و قیمتی می باشد بنحویکه ۴۰ درصد ارزش افزوده بخش معدن کشور را در اختیار داشته و این استان بهشت معادن لقب گرفته است.
    مشکل عمده معادن این استان خام فروشی بوده است که در سالهای اخیر با سرمایه گذاری های بسیار گسترده در معادن مس سرچشمه رفسنجان و مس میدوک شهر بابک، معادن سنگ آهن گل گهر سیرجان و زنجیره ذغال سنگ و کک سازی در شهرستان زرند و ۶ کارخانه بزرگ فولادسازی در شهرستانهای کرمان، سیرجان، زرند، بردسیر و بافت و سایر صنایع پایین دستی مرتبط با معادن مخصوصا فروآلیاژها که یکی از برزگترین آنها توسط این شعبه تامین سرمایه گردیده، سعی در ایجاد ارزش افزوده بخش صنعت مرتبط با معادن گردیده است.
    همچنین با توجه به تولید بیش از ۴ میلیون تنی محصولات زراعی و کشاورزی از قبیل پسته، خرما و رطب، انواع محصولات جالیزی و صیفی جات و مرکبات شهرستانهای جنوبی استان می توان در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی ظرفیت بالقوه ای جهت صنعتی شدن شناسایی نمود.
    همچنین وجود بزرگترین کارخانه تولید تایر ایران (شرکت لاستیک بارز) در شهر کرمان و بزرگترین قطب اتومبیل سازی بخش خصوصی ایران در منطقه ویژه اقتصادی بم (شرکتهای کرمان موتور، مدیران خودرو، راین خودرو، بم خودرو، ریگان خودرو و …) زمینه های مناسب سرمایه گذاری قطعه سازی صنعتی در این استان را فراهم آورده است.
    وجود ۵ منطقه ویژه اقتصادی فعال، ۵ فرودگاه در کنار شبکه گسترده ریلی، ۳ نیروگاه برق بزرگ در کنار ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی در کل زمینه مناسبی برای توسعه صنعتی این استان در سالهای آتی را رقم زده است.

    ۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
    پایه ریسک اعتباری یا NPL هر سیستم تسهیلات دهی در بررسی دقیق و حرفه ای متقاضیان قبل از اعطای وام می باشد. بنابراین سنجش و انتخاب مشتریان براساس اصول اعتبارسنجی بهترین راهکار برای وصول مطالبات است. پس از آن ارتباط مداوم با مشتری در طول دوره بازپرداخت و رصد به موقع مشکلات واحد و تعامل از طریق ساز و کارهای مهلت و … قبل از غیرجاری شدن بدهی، کمک شایانی به وصول به موقع مطالبات می نماید، علی الخصوص با افزایش اختیارات شعب و ارتباط مطلوب با مدیریت محترم وصول مطالبات این مهم به خوبی انجام می پذیرد.
    در خصوص بدهی های غیرجاری استفاده از ظرفیت قانونی ونهادهایی چون ستاد تسهیل و کمیته رفع موانع تولید و … امهال و بروز رسانی در خصوص آن دسته از طرح هایی که قابلیت ادامه فعالیت دارند) راه حل مناسبی بوده و در نهایت اگر شعبه تشخیص دهد هیچیک از این مراحل جوابگو نیست وارد مراحل قانونی می شود.
    بدیهی است در تمامی این مراحل نقش همکاران شعبه در پیگیری مستمر از طریق تشکیل کمیته داخلی وصول مطالبات، بازدید، تلفن، ارسال اخطاریه های به موقع و … مثمر ثمر می باشد.

    ۱۳- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
    در راستای ارائه خدمات هرچه بهتر به مشتریان، این شعبه اصل را بر شنیدن صدای مشتری گذارده به این نحو که در مورد درخواست های مشتریان جهت اخذ تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه و مسائل وصول مطالبات سعی در نزدیک کردن خواسته های مشتریان با استفاده حداکثری از ظرفیت اختیارات در چهارچوب ضوابط جهت داشتن حداکثر انعطاف در تطابق خواست مشتری با ضوابط جاری را دارد.
    در همین راستا توانستیم سال قبل با صدور ۴۰ فقره ضمانتنامه و ۲۵ فقره اعتبار اسنادی ریالی در حدود ۷۵۰۰ میلیون ریال کارمزد اخذ نماییم.

    ۱۴- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
    به طور کل ارتباط این شعبه در طول سنوات گذشته تا به امروز با کلیه مدیریتهای ستادی تعامل تنگاتنگ و سازنده بوده است و مخصوصاً با نظر مدیریت ارشد فعلی بانک مبنی بر تمرکز زدایی و محول نمودن امور به استانها سعی در تسریع و افزایش این تعاملات در راستای تکریم ارباب رجوع سازمان داریم.
    البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که علی رغم نظر مساعد و صائب مدیریت محترم عامل، اعضا هیئت مدیره و معاونین محترم بانک در خصوص افزایش حدود اختیارات شعب لیکن به دلیل افزایش شدید تورم طی یکسال گذشته این موضوع نیاز مبرم به بازنگری و اصلاح دارد چرا که عملاً اختیارات به دلیل افزایش قیمت ها و توان رسیدگی به درخواستهای مشتریان کمتر از قبل شده است، بنحویکه در سال گذشته این شعبه بیش از ۸۰ درصد مصوبات خود را از ارکان بالاتر اخذ نموده است.

    ۱۵- تعامل شما با مقامات بالای استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
    تعامل این شعبه با مقامات استانی همواره دو جانبه و سازنده بوده است. تصمیمات مرتبط با این بانک در حوزه های مختلف تسهیلاتی، وصول مطالبات، حقوقی و … معمولاً با جلب نظر مقامات و بدون حاشیه بوده است. در این راستا همواره سعی شده منافع حداکثری بانک در مذاکرات، دیدارها، جلسات با استاندار، نمایندگان تاثیرگذار استان، اتاق بازرگانی و خانه صنعت و ریاست سازمان صمت و … تأمین شود.

    ۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
    در ابتدا لازم می دانم ضمن قدردانی از کلیه همکاران شعبه کرمان که تلاش و همدلی مثال زدنی در انجام وظایف سازمانی خود دارند، به عرض برسانم کارکنان یک سازمان مانند حلقه های یک زنجیر هستند، بدیهی است وقتی که همه با توان و انرژی و انگیزه کافی باشند، هم افزایی ایجاد شده و رضایت مشتری که خروجی فعالیت ماست را به ارمغان می آورد، به همین ترتیب تعلل و کم کاری در یک بخش می تواند به سرعت در کار سایر بخش های سازمان خلل ایجاد کند.
    در همین راستا در این شعبه همواره سعی شده با حفظ کرامت نسبت به تبیین اهداف سازمان و وظایف مربوط به پرسنل اقدام شده و ضمن ایجاد انگیزه در حد مقدورات سازمانی و البته آموزشهای دورن شعبه ای و آموزش های برنامه ریزی شده نسبت به افزایش سطح و مهارت و دانش اقدام شود و البته بعلاوه همه اینها با تفویض برخی وظایف در حد اختیارات قدرت تصمیم گیری و جانشین پروروی نیز انجام پذیرد.

    ۱۷- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
    شنیدن صدای همکاران بعنوان یک ارباب رجوع درون سازمانی به مانند مشتریان برون سازمانی از الزامات مدیریت در سیستم سازمانی نوین است. بدیهی است پرسنل یک سازمان با توجه به شناختی که از مشکلات و محدودیتها و زیر و بم امور روزانه آن سازمان دارند، بهترین ایده پرداز برای رفع ایرادات و بهبود روش های انجام کار هستند. به همین جهت همواره در نشست های گروهی و یا خصوصی کلیه نظرات شنیده و در صورت کارآمد بودن آنها حتماً ترتیب اثر داده خواهند شد. البته در سیستم بانک هم بخش ارائه پیشنهادات به صورت الکترونیکی و سازمان یافته موجود است که آنهم برای ارائه پیشنهادات برتر توصیه می گردد.

    ۱۸- طرحهایی که با تأمین مالی بانک در آن استان راه اندازی شده و در سطح ملی مطرح هستند را بیان کرده و نحوه حمایت بانک از آنها را تشریح فرمائید؟
    از طرح های مهمی که بانک در این استان به صورت سرمایه ثابت و یا سرمایه در گردش و یا خدمات ارزی در سنوات اخیر حمایت مالی نموده و در سطح ملی قابل ذکر هستند می توان به موارد ذیل اشاره نمود.
    شرکت واگن سازی پلور سبز – تولید کننده انواع واگن های مسافری و مترو
    شرکت سیمان ممتازان کرمان – از برترین برندهای سیمانی کشور
    شرکت گروه صنعتی بارز – تولید کننده انواع لاستیک و تایر خودروهای سبک و سنگین
    شرکت مدیران خودرو – تولید کننده انواع خودرو
    شرکت فریکو – تولید کننده بزرگ انواع روغنهای خوراکی
    شرکت احیا استیل فولاد بافت – تولید کننده فولاد سنجی (فاز دوم آن احیاء فولاد-مراحل شروع تأمین مالی)
    نیروگاه ماهتاب کهنوج – نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی
    نیروکاه سیکل ترکیبی ایرانیان سیرجان – نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی
    صنایع مس شهید باهنر کرمان – تولید کننده انواع لوله ها ومقاطع مسی
    و در نهایت یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی جنوب شرق کشور به نام آبرسانی به شهر کرمان از سد صفارود که به صورت سندیکایی و با عاملیت بانک صنعت و معدن و مشارکت ۹ بانک دیگر در حال طی مراحل نهایی تأمین مالی می باشند.

    منبع : ایبنا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=142100

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم