• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

خیر ارز به چه کسانی می‌رسد؟

  • کد خبر : 264508
  • 13 آذر 1400 - 9:33
خیر ارز به چه کسانی می‌رسد؟

خیر ارز به چه کسانی می‌رسد؟ این روزها تلاطم نرخ ارز و توقف مذاکرات نقل محافل شده و هر کس به گمانه‌زنی‌هایی پرداخته است. هر چند پس از توقف مذاکرات به طور قطع نمی‌توان از وضعیت بازار اظهارنظر کرد، اما س..

  • خیر ارز به چه کسانی می‌رسد؟

    این روزها تلاطم نرخ ارز و توقف مذاکرات نقل محافل شده و هر کس به گمانه‌زنی‌هایی پرداخته است. هر چند پس از توقف مذاکرات به طور قطع نمی‌توان از وضعیت بازار اظهارنظر کرد، اما سردرگمی بازار ارز امری مشهود است.

    اما نکته‌ای که وجود دارد، درباره سیاست اخیر بانک مرکزی است. بانک مرکزی در سال‌های اخیر قانونی را وضع کرد که به دلایل مختلف همچون مسافرت، درمان و تحصیل در خارج از کشور به ازای هر کد ملی حدودا مبلغ ۲۰۰۰ یورو اختصاص می‌دهد. گر چه هدف سیاست بانک مرکزی از اعطای ارز به هر کد ملی برای کاهش فشار روی بازار و متعادل کردن قیمت‌ها است، اما این امر سبب ایجاد فعالیت‌های سوداگرایانه نیز شده است.

    در ماه‌های گذشته اختلاف قیمت دلار در سبزه میدان و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی افراد زیادی را برای دلار سهمیه‌ای به صف صرافی‌ها کشانده است تا از اختلاف چند هزار تومانی صرافی و بازار آزاد سود ببرند. در این بین، برخی دلالان برای کسب سود و منفعت شخصی به سراغ اجاره کارت ملی افراد کم برخوردار رفته و با اجاره کارت ملی آن شخص به مبلغ ناچیز از سهمیه ارز آن فرد سود می‌جوید و این اجاره کارت ملی به نوعی بلای جان اقتصاد کشور شده است، اجاره کارت ملی برای واردات ۷۰۰ خودرو پورشه که چند سال پیش یکی از پرونده‌های پر سر و صدا در گمرک کشور شد.

    بانک مرکزی می‌تواند با ایجاد مکانیزم، افرادی را که شرایط دریافت مصارف ۲۵ گانه را دارا هستند، شناسایی کند و فقط به اشخاص حقیقی و حقوقی که شرایط دریافت ارز را دارا میباشند ارز اختصاص دهد و با نظارت و اشراف کامل جلوی خیرات ارز برای دلالان بازار را بگیرد تا ارز به دست افرادی که نیاز واقعی دارند، برسد نه اشخاصی که اهداف سوداگرایانه دارند.

    اخباری که از نحوه توزیع ارز مسافرتی شنیده می‌شود، حاکی از آن است که هنوز ایراداتی دارد و سودجویان با ارائه بلیت‌های صوری اقدام به دریافت ارز مسافرتی می‌کنند. در کشوری که با مشکل کمبود منابع ارزی مواجه است، باید روش‌های اختصاص ارز نیز متناسب با شرایط موجود کشور تغییر کند و سختگیرانه‌تر شود تا واجدین شرایط واقعی ارز دریافت کنند.

    * عضو اتاق بازرگانی ایران و چین

    ۲۲۳۲۲۵

    منبع : خبر آنلاین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=264508

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم