• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
0

خودرو؛ از معضل قیمت‌گذاری دستوری تا عرضه در بورس کالا

  • کد خبر : 265656
  • 17 آذر 1400 - 9:52
خودرو؛ از معضل قیمت‌گذاری دستوری تا عرضه در بورس کالا

خودرو؛ از معضل قیمت‌گذاری دستوری تا عرضه در بورس کالا قیمت خودرو به صورت مستمر در سربالایی قرار دارد اما به دلیل برخی تصمیمات نادرست سال‌هاست سهامداران صنعت خودرو متحمل ضرر و زیان هستند که امید می‌رود با آزادسازی قیمت خودرو که امروز اولین قدم آن از سوی ستاد تنظیم بازار برداشته شد، شاهد روزهای […]

  • خودرو؛ از معضل قیمت‌گذاری دستوری تا عرضه در بورس کالا

    قیمت خودرو به صورت مستمر در سربالایی قرار دارد اما به دلیل برخی تصمیمات نادرست سال‌هاست سهامداران صنعت خودرو متحمل ضرر و زیان هستند که امید می‌رود با آزادسازی قیمت خودرو که امروز اولین قدم آن از سوی ستاد تنظیم بازار برداشته شد، شاهد روزهای خوب برای این صنعت و ذی‌نفعان آن باشیم.

    مهدی میرزایی یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های خودرو در خاورمیانه محسوب می‌شود و این یک مزیت‌ بزرگ برای کشور به شمار می‌آید، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: منطقاً برای سرمایه‌گذاری باید به سمت شرکت‌هایی گام برداشته شود که سودساز بوده و ریسک بالایی به پرتفوی سهامداران وارد نکند تا سرمایه‌گذاران در بلندمدت ذی نفع باشند و سودهای خوبی از آن دریافت کنند نه آنکه با تحمیل انواع تهدیدها سرمایه سهامداران به خطر افتد.

    سرمایه‌گذاری در خودرو، خوب یا بد؟

    میرزایی در ادامه صحبت‌های خود و در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو در بلندمدت خوب است یا خیر؟ گفت: متأسفانه صنعت خودرو به دلیل مسائل مختلف چون قیمت‌گذاری دستوری، تحریم‌ها و هزینه‌های سرباری که بابت برخی تصمیم‌گیری‌های غلط در ادوار گذشته به این صنعت تحمیل شده، زیان‌ده است اما اگر شاهد آزادسازی نرخ فروش محصولات خودرویی باشیم و یا بحث ورود آنها به بورس کالا عملی شود، به طور قطع، خودرو با قیمت تمام شده به دست مصرف‌کننده می‌رسد و گروه خودرویی و سرمایه‌گذاری در این صنعت، جذاب و سودساز خواهد بود.

    وی تاکید کرد: برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو باید به سمت شرکت‌هایی گام برداشته شود که سودساز بوده و ریسک بالایی به پرتفوی سهامداران وارد نکند تا سرمایه‌گذاران در بلندمدت ذی نفع بوده و سودهای خوبی از آن دریافت کنند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ به نظر می‌رسد یکی از اقدامات مهمی که می‌تواند برای بازار خودرو انجام شود و به آن کمک کند، رفع برخی ابهام‌ها از این صنعت است. زیرا این صنعت نیاز به مشوق ندارد بلکه نیازمند رفع ابهام‌ها است. بنابراین، وزارت اقتصاد با هماهنگی و همکاری فعالان بازار سرمایه و سایر وزارت خانه‌ها می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های موجود را در میان مدت برطرف کند.

    تهدیدهای اصلی صنعت خودرو

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تهدیدهای موجود در صنعت خودرو، گفت: قیمت‌گذاری دستوری، انحصاری بودن خودرو و همچنین نقاط ضعف داخلی، از جمله مواردی است که صنعت خودرو کشور را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است.

    وی اظهار کرد: تعداد نیروی انسانی شرکت‌های خودروساز بسیار زیاد است و تعدیل نیرو هم به راحتی نیست اما در کنار مشکلات موجود، افزایش تیراژ تولید خودرو و صادرات خودرو از جمله مباحثی است که باید توسط مسئولان کشور در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد، در غیر این صورت امکان توجیه‌پذیر کردن تولید وجود ندارد و حتی اگر قیمت‌های خودروسازان به قیمت بازار هم نزدیک شود باز هم مشکلات آنها به صورت کلی برطرف نمی‌شود.

    میرزایی ادامه داد: بالا بودن هزینه‌ها، تورم، بالا رفتن قیمت خرید مواد اولیه به دلیل وجود تحریم‌ها و ازدیاد نیروی انسانی در خودروسازی‌های ایران از جمله مشکلات صنعت خودرو به شمار می‌رود.

    بورس کالا راه حلی برای صنعت خودرو

    کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: اگر خودروسازان به بورس کالا بیایند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیل‌های این صنعت رشد کرده، قیمت‌ها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.

    وی خاطر نشان کرد: فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار آزاد بسیار زیاد و خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و در این میان سود اصلی به جیب دلالان می‌رود. در این شرایط، هم مردم و هم خودروساز متضرر شده و زیان اصلی متوجه اقتصاد کشور است.

    میرزایی ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس کالا تولید به تعادل رسیده و شاهد کشف قیمت واقعی خودرو خواهیم بود و با توجه به نیاز مالی خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو از جمله راهکارهایی است که می تواند هم منابع مورد نیاز خودروساز را تامین کند و هم باعث تضمین سود سرمایه گذاران شود.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: خوشبختانه با توانمندی بسیار کشور در صنعت خودروسازی، باید زمینه را برای رقابت بیشتر تولید خودرو با کیفیت و کمیت بالا فراهم کرده و با مدیریت صحیح، ظرفیت‌های این صنعت را مجدد احیا کرد.

    *خبرنگار: پروین خدادادی

    این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=265656

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم