• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

“خبر مهم بانک مرکزی؛ آغاز طرح ریال برون‌مرزی برای تسهیل تبادلات با عراق، افغانستان و روسیه”

  • کد خبر : 340461
  • 13 دی 1402 - 21:36
“خبر مهم بانک مرکزی؛ آغاز طرح ریال برون‌مرزی برای تسهیل تبادلات با عراق، افغانستان و روسیه”

بنا بر گزارشی  از صدا و سیما، معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی اظهار کرد: در مورد افغانستان و عراق، به دلیل وجود روابط اجتماعی گسترده و امکان واردات خدمات با ریال از آن‌ها، و در مورد کشور روسیه به دلیل نهایی‌سازی توافق پیمان پولی دوجانبه در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه، قابلیت […]

  • بنا بر گزارشی  از صدا و سیما، معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی اظهار کرد: در مورد افغانستان و عراق، به دلیل وجود روابط اجتماعی گسترده و امکان واردات خدمات با ریال از آن‌ها، و در مورد کشور روسیه به دلیل نهایی‌سازی توافق پیمان پولی دوجانبه در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه، قابلیت اجرا خواهد شد.

    ایشان افزود: برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی بانک مرکزی، سازکار جدیدی را برای مناسبات تجاری و اجتماعی با عراق و افغانستان طراحی کرده است.

    معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی اظهار داشت: سازکار ریال آفشور یا ریال برون‌مرزی، دستورالعملی ایجاد می‌کند که فعالان اقتصادی در تبادلات تجاری خود از ریال استفاده کنند.

    او با تأکید بر اینکه ریال آفشور مبادلات تجاری را برای تجار تسهیل می‌کند، اظهار کرد: در این طرح، صادرکننده و واردکننده کالا با ریال مبادله می‌کنند و در بازگشت، مشکلی در تأمین ارز صادراتی پیش نخواهند آمد.

    معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی ادامه داد: این طرح هم به زوار ایرانی و عراقی و هم برای اتباع افغانستان کمک می‌کند. به عنوان مثال، اتباع زیادی از افغانستان در ایران فعالیت می‌کنند و برای ارسال پول به کشور خود نیاز به تبدیل آن به ارز در بازار غیررسمی دارند؛ ریال برون‌مرزی (ریال آفشور) می‌تواند این مشکل را برای انتقال ارز برای اتباع رفع کند.

    او افزود: تحقیقات مرتبط با این طرح در حدود شش ماه پیش شروع شده و امیدواریم که در چند ماه آینده این طرح به عنوان یک طرح عملیاتی اجرا شود.

    معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: تمام تجارت ما با افغانستان و عراق به سمت صادرات ریالی نمی‌رود؛ بلکه به میزانی که می‌توانیم واردات ریالی انجام دهیم، این طرح قابل اجراست. امکان صادرات ریالی به روسیه نیز در چارچوب پیمان پولی دوجانبه از نوع خط معاوضه نقدینگی به میزان توازن تجاری سالانه دو کشور خواهد بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=340461

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم