• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

«حراج»، گامی به سمت کشف قیمت منصفانه در عرضه اولیه

  • کد خبر : 266551
  • 20 آذر 1400 - 6:38
«حراج»، گامی به سمت کشف قیمت منصفانه در عرضه اولیه

«حراج»، گامی به سمت کشف قیمت منصفانه در عرضه اولیه بنابر آخرین اصلاحات دستورالعمل پذیره نویسی و عرضۀ اولیۀ اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بحث نگاه فرآیندی در عرضه اولیه سهام شرکت­‌ها، تنوع روش­‌های عرضه و کشف قیمت متناسب با اندازه و ریسک ناشران و مکانیزم معرفی و شفافیت بیشتر […]

  • «حراج»، گامی به سمت کشف قیمت منصفانه در عرضه اولیه

    بنابر آخرین اصلاحات دستورالعمل پذیره نویسی و عرضۀ اولیۀ اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بحث نگاه فرآیندی در عرضه اولیه سهام شرکت­‌ها، تنوع روش­‌های عرضه و کشف قیمت متناسب با اندازه و ریسک ناشران و مکانیزم معرفی و شفافیت بیشتر ناشر برای اهالی بازار و سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

    مدیر تحلیل و سرمایه‌­گذاری شرکت سبدگردان «کارا» در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) با بیان این مطلب، گفت: یکی از نکات مهم در فرآیند عرضه اولیه و ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، بحث حمایت از سهام شرکت‌های تازه وارد به بورس است که بخش قابل توجهی از این مهم از طریق مکانیزم فرآیند عرضه اولیه، شرایط و محدودیت­‌های معاملاتی سهام خریداری شده توسط سرمایه‌­گذاران واجد شرایط و نحوه تخصیص سهام این شرکت‌­ها انجام می‌شود.

    حسن حکیمیان افزود: در بیشتر بورس‌­ها اغلب، تمام یا بخش قابل توجهی از سهام قابل عرضه به سرمایه‌گذاران نهادی مانند صندوق‌های سرمایه ­گذاری انجام می‌شود و سرمایه­ گذاران خرد به طریق غیرمستقیم و با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از منافع عرضه‌­های اولیه بهره‌­مند می‌­شوند.

    وی توضیح داد: مکانیزم‌­ها و روش‌های کشف قیمت نیز یکی از پارامترهای مهم در فرآیند عرضه اولیه سهام شرکت‌­ها است. عرضه اولیه به روش حراج یکی از این روش ­ها است که در بسیاری از بورس‌ها و با توجه به شرایط ناشر و یا ترجیح ناشر و ارکان فرآیند عرضه اولیه، استفاده می شود.

    مزایای کشف قیمت به روش حراج

    حکیمیان با اشاره به مزیت‌های کشف قیمت به روش حراج در عرضه‌های اولیه گفت: یکی از مزایای این روش این است که سرمایه‌گذاران سفارش‌های خود را بر اساس تحلیل خود از جنبه‌ های مختلف در خصوص سهام ناشر و با در نظر گرفتن کف قیمتی تعریف شده ارائه کرده و به رقابت با سایر سرمایه­ گذاران شرکت­ کننده در عرضه اولیه می­ پردازند.

    وی افزود: در واقع در حراج چند قیمتی هر سرمایه­ گذار با همان قیمتی که سفارش می­ دهد دارایی را خریداری می­ کند. کشف قیمت به روش حراج موجب می­ شود کشف قیمت به نحوی منصفانه ­تر و بر اساس تحلیل ارزندگی سهام از دید سرمایه­ گذاران شرکت ­کننده در عرضه اولیه انجام شود.

    این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در راستای اقدامات انجام شده در خصوص تسهیل هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارسرمایه، و با توجه به حوزه تخصصی و حضور مدیران و تحلیل­گران حرفه‌­ای در صندوق­ های سرمایه‌گذاری، به سرمایه­ گذاران تازه وارد و سایر سرمایه‌گذارانی که دانش مالی و سرمایه‌­گذاری کافی را کسب نکرده ­اند توصیه می­ شود به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی هر چه بهتر از مزایای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه و شرکت در عرضه‌های اولیه، از طریق غیرمستقیم و با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

    لزوم توسعه زیرساخت‌ها به دنبال توسعه بازار

    مدیر تحلیل و سرمایه­‌گذاری شرکت سبدگردان «کارا» در ادامه با اشاره به تحولات بازار سرمایه طی دو سال اخیر، گفت: تکانه‌­های ناشی از تحریم‌­ها، کرونا و اقدام ملی آزادسازی سهام عدالت که در عمل، ضریب نفوذ بازار سرمایه نزد جامعه را به سرعت افزایش داد، همراه با افزایش تورم و شکل‌­گیری انتظارات تورمی، همگی موجب توسعه بازار سرمایه در ابعاد مختلف آن شد.

    حسن حکیمیان افزود: سازمان بورس، ارکان و مجموعه بازار سرمایه، متناسب با نیازهای جدید و با توجه به ابزارهای در دسترس خود، تدابیری به منظور بهبود و توسعه مکانیزم‌­های بازار، تسهیل فرآیندها و حفظ منافع سهامداران به کار گرفته‌­اند که از این بین می ­توان به تحولات مثبت انجام شده در حوزه ­هایی مانند توسعه نهادهای مالی، توسعه زیرساخت­ های نظارتی و معاملاتی، حوزه آموزش و فرهنگ­سازی و … اشاره کرد.

    گام‌هایی به سمت رشد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

    وی، یکی از محورهای اصلی در مسیر توسعه بازار سرمایه کشور طی دو سال اخیر را تاکید بر بحث سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و فراهم آوردن زیرساخت‌­های لازم برای تحقق هر چه بهتر این محور دانست و اضافه کرد: همانطور که در اغلب کشورهای مورد بررسی و با سطوح توسعه یافتگی مختلف، سهم قابل توجهی از ارزش و حجم سرمایه‌گذاری افراد در بازار سرمایه اغلب با روش غیرمستقیم (از طریق محصولات و خدمات انواع نهادهای مالی) انجام می‌شود، در کشور ما نیز اقدامات مثبتی به منظور تسهیل این امر و تبیین مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و تشویق هر چه بیشتر سرمایه‌­گذاران خرد صورت پذیرفته است.

    این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: از طرفی، یکی از راه ­های ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه طی این مدت، از طریق مشارکت در عرضه اولیه سهام شرکت‌ها بوده است. همانطور که می­ دانیم بحث کشف قیمت و تخصیص عادلانه در فرایند عرضه اولیه به گونه‌ای که منافع ناشر، سهامداران و ارکان موجود در فرایند عرضه اولیه حفظ شود، از مهم­ترین پارامترهای این مکانیزم مهم در بازار سرمایه است.

    *خبرنگار: لیلی شهیر

    این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=266551

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم