• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

جوشکاری چیست؟ | مراحل و نکات ایمنی جوشکاری

  • کد خبر : 306670
  • 28 شهریور 1401 - 0:16
جوشکاری چیست؟ | مراحل و نکات ایمنی جوشکاری

فهرست محتوا جوشکاری از خدمات ضروری است که کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنعت ساختمان، صنایع تولیدی و تبدیلی و بسیاری از کاربردهای مدرن در زندگی بشر دارد. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه تلاش شده است مراحل جوشکاری و نکات مهم برای جوشکاری ایمن قطعات فلزی بیان شود. لازم به ذکر است در […]

فهرست محتوا

  • جوشکاری از خدمات ضروری است که کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنعت ساختمان، صنایع تولیدی و تبدیلی و بسیاری از کاربردهای مدرن در زندگی بشر دارد.

    با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه تلاش شده است مراحل جوشکاری و نکات مهم برای جوشکاری ایمن قطعات فلزی بیان شود. لازم به ذکر است در برخی از کاربردها عملیات جوشکاری به اندازه‌ای دقیق و پیچیده است که کمتر کسی توان انجام جوشکاری حرفه ای در این کاربردها را دارد. برای همین در صورت نیاز به جوشکاری در کرج یا تهران باید دقت ویژه به انتخاب افراد ماهر که نکات فنی را رعایت می کنند داشته باشید.

    مراحل جوشکاری آهن آلات

    آهن آلات جزو مواد اولیه ای هستند که بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارند. سازه های فلزی در اکثر ساختمان ها و برج های چند طبقه با استفاده از آهن آلات و قطعات فولادی ساخته می شوند. برای همین دقت در فرایند جوشکاری برای افزایش ایمنی ساختمان بسیار مهم است.

    در ادامه ضمن بیان مراحل جوشکاری به نکات مهم برای اتصال قطعات فلزی اشاره خواهد شد:

    آماده کردن دستگاه جوش

    اولین مرحله برای جوشکاری آماده کردن دستگاه جوش است. به این منظور باید با توجه به نوع دستگاهی که برای جوشکاری استفاده می شود تمهیدات لازم توسط جوشکار ماهر اندیشیده شود. برای مثال در صورت نیاز به کابل برق باید دقت شود که کابل سالم باشد و مسیر کابل نیز به گونه ای باشد که باعث قطعی یا پارگی کابل نشود و از وارد شدن صدماتی مانند از بین رفتن روکش کابل پیشگیری شود.

    آماده کردن محل جوش

    پس از اماده کردن دستگاه جوش نوبت به آماده کردن محل جوش خواهد رسید. در این مرحله باید قطعاتی که باید به هم جوش بخورند را در کنار هم قرار دهید. این قطعات ممکن است با توجه به وزن و ابعاد خود تفاوت های زیادی داشته باشند. برای مثال در صورت نیاز به نصب تیرآهن برای نصب شیروانی یا نیاز به جوشکاری درب شکسته یا خرده کاری جوشکاری تمهیدات متفاوتی باید اندیشیده شود. زیرا حساسیت کاربرد و دقت در جوشکاری در هر کاربرد متفاوت است.

    رعایت اصول ایمنی

    لازم است یک جوشکار سیار (یا جوشکار ماهر) حتما رعایت اصول ایمنی را در حین جوشکاری جدی بگیرد. برای مثال استفاده از وسایل محافظت شخصی مانند لباس مخصوص جوشکاری و محافظ صورت از جمله نکات ایمنی هستند که باید قبل از شروع به جوشکاری به آن اهمیت داد.

    سایر نکات مانند حفظ ایمنی محیط کار نیز برای جوشکاری در کرج یا تهران یا هر نقطه ای از کشور مهم است. در غیر این صورت ممکن است خطراتی سلامت جوشکار یا افراد حاضر در محل را تهدید کند.

    نکته:

    در صورتی که جوشکاری در ارتفاع بالا و برای مثال به منظور ساخت اسکلت ساختمان صورت می پذیرد، حتما باید از کلاه ایمنی استفاده شود و پیش بینی های لازم برای پیشگیری از هرگونه خطر و افتادن قطعات آهن هنگام نصب تیرآهن یا جوشکاری ستون های ساختمان صورت پذیرد.

    آماده کردن الکترود

    پس از رعایت نکات ایمنی و آماده کردن دستگاه جوش و قطعات آهنی، الکترود برای جوشکاری لازم خواهد بود.

    انجام جوشکاری

    در نهایت یک جوشکار ماهر با استفاده از الکترود این امکان را خواهد داشت تا با رعایت نکات فنی اقدام به جوشکاری انواع آهن آلات برای کاربردهای مختلف (مانند ساخت سازه هایی مانند اسکلت ساختمان ، نصب شیروانی ، ساخت درب و پنجره فلزی و سایر کاربردها مانند خرده کاری جوشکاری) بنماید.

    در ادامه برای آشنایی شما با فرایند جوشکاری پاسخ چند سوال را خواهیم داد:

    چگونه دستگاه جوش برای جوشکاری آماده می شود؟

    برای آماده کردن دستگاه جوش نیاز به دو کابل است. یکی از این کابل ها دارای گیره است. کابل دیگر دارای انبر می باشد. کابل دارای گیره (که کابل اتصال است) به قطب منفی وصل خواهد شد. کابل انبردار نیز به قطب مثبت وصل می شود.

    با اتصال کابل ها دستگاه با دکمه روشن و خاموش خواهد شد.

    البته به طور حتم توجه داشته باشید که این روش برای دستگاه های جوش متداول است. ممکن است انواع دستگاه جوش تفاوت هایی در فناوری ساخت داشته باشند. برای همین آماده کردن آن ها برای جوشکاری سایر فلزات ممکن است متفاوت باشد.

    آماده کردن قطعات آهن برای جوشکاری چگونه خواهد بود؟

    برای آماده کردن محل جوش، با استفاده از کابل دارای گیره باید آهن را به دستگاه جوش وصل کنید. با این کار امکان برقراری اتصال الکتریکی و جوشکاری را خواهید داشت. نکته دیگر این است که دقت کنید اتصال سیم گیره به آهن محکم باشد و دچار لرزش نشود. زیرا لرزش آن می تواند باعث داغ شدن کابل شود.

    نکات مهم ایمنی برای جوشکاری چیست؟

    به بخشی از نکات ایمنی حین جوشکاری در بالا اشاره شد. این موارد شامل استفاده از لباس جوشکاری، کلاه ایمنی و محافظ صورت بود. استفاده از دستکش حین جوشکاری نیز مهم است. زیرا از سوختن احتمالی دست جلوگیری خواهد کرد.

    اما به یاد داشته باشید:

    ” مهم ترین خطری که در اغلب موارد ممکن است جوشکار یا اطرافیان حاضر در محل را تهدید کند، آسیب جدی به چشم در حین جوشکاری است که حتی ممکن است کوری موقت را به همراه داشته باشد.”

    افتادن تیرآهن نیز در جوشکاری اسکلت ساختمان بسیار خطرناک خواهد بود. برای همین ایمنی محل کار را از جنبه های متعدد باید در نظر داشت. از ایمنی کابل برق گرفته تا ایمنی جوشکار و تجهیزات جوشکاری هر یک اهمیت خاص خود را دارند.

    چگونه الکترود و دستگاه جوشکاری آماده می شود؟

    پس از روشن کردن دستگاه جوشکاری و برقراری اتصال به آهن باید الکترود را برای شروع جوشکاری آماده کرد. به این منظور جوشکار ماهر الکترود را میان کابل انبر قرار می دهد. پس از آن برای شروع به جوشکاری باید آمپر دستگاه را تنظیم کرد.

    دقت داشته باشید که تنظیم آمپر برای جوشکاری می تواند مهم باشد. این آمپر به طور معمول بین 50 تا 70 تنظیم می شود. به طور حتم در صورتی که از یک جوشکار ماهر برای دریافت خدمات جوشکاری دعوت کرده باشید این نکات توسط او به طور کامل رعایت خواهد شد.

    آهن چگونه در فرایند جوشکاری جوش می خورد؟

    جوشکاری با ایجاد قوس الکتریکی و ایجاد دمای بالا در نقطه جوش باعث ذوب شدن مواد و جوش خوردن آن ها خواهد شد. در این روش، اتصال قطعات آهنی با استفاده از دستگاه جوش با استفاده از جوشکاری قوسی است.

    در این بخش لازم است تاکید شود که انواع جوشکاری را به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می کنند:

    جوشکاری ذوبی

    جوشکاری غیرذوبی

    جوشکاری ذوبی با ذوب کردن فلزات باعث اتصال آن ها به هم خواهد شد. اما جوشکاری غیرذوبی با مکانیزم دیگری قطعات جامد را به هم متصل می کند.

    خوب، شاید سوال شما این باشد که پس جوشکاری قوسی چیست؟

    جوشکاری قوسی نوعی جوشکاری ذوبی است. به بیان دیگر، جوشکاری قوسی زیرمجموعه جوشکاری ذوبی است (که بیشترین کاربرد را در اتصال قطعات آهن و جوشکاری دارد).

    چگونه قوس الکتریکی ایجاد می شود؟

    نکات مهمی برای ایجاد قوس الکتریکی وجود دارد که یک جوشکار ماهر باید از آن ها آگاه باشد. زیرا ایجاد قوس الکتریکی در جوشکاری قوسی مهم ترین فرایندی است که باعث بالا رفتن دما در نقطه جوش می شود. ایجاد قوس باید با دقت تمام و با تنظیم آمپر دستگاه انجام شود. علاوه بر این، الکترود باید در فاصله مناسبی از نقطه جوش قرار داشته باشد تا قوس به خوبی ایجاد شود.

    فاصله الکترود جوشکاری

    اصول جوشکاری آهن می گوید که جوشکار باید الکترود را در فاصله ای بین 2 تا 3 میلی متر از محلی که باید جوش بخورد نگه دارد. در این فاصله کوتاه است که قوس الکتریکی با ایجاد اتصال کوتاه ایجاد می شود.

     

    گاز محافظ جوشکاری چیست؟

    گازهای محافظ جوشکاری برای انجام عملیات جوشکاری بسیار مهم هستند. این گازها محل جوش را از آلودگی و یا اکسیده شدن حفظ می کنند.

    گازهایی که به طور معمول به عنوان گاز محافظ برای جوشکاری به کار می روند عبارت هستند از:

    گاز آرگون

    گاز هلیوم

    گاز دی اکسید کربن

    شاید تا به حال نام جوشکاری با گاز آرگون یا جوشکاری CO2 را شنیده باشید. این جوشکاری ها با توجه به نوع گاز محافظ مورد استفاده در فرایند جوشکاری نام گذاری شده اند.

    جوشکاری با گاز آرگون

    در جوشکاری با گاز آرگون از این گاز به عنوان گاز محافظ برای پیشگیری از اکسیداسیون استفاده می شود. گاز آرگون یک گاز خنثی با ویژگی های منحصر به فرد است که برای برخی از کاربردها بسیار مناسب است.

    جوشکاری CO2

    جوشکاری با گاز دی اکسید کربن با نام جوشکاری CO2 شناخته می شود. این نوع جوشکاری به دلیل ارزان بودن گاز دی اکسید کربن مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

    با این وجود توجه داشته باشید که گاز دی اکسید کربن در برخی از کاربردها مناسب نیست. برای همین گاهی باید از آرگون یا هلیوم استفاده کرد. در برخی از کاربردها نیز لازم است از دی اکسید کربن در ترکیب با گاز آرگون استفاده شود. به طور کلی ویژگی های هر یک از این 3 گاز برای جوشکاری در زیر لیست شده اند:

    گاز هلیم

    هلیوم هدایت گرمایی بالایی دارد. این گاز می تواند عملیات جوشکاری را تسریع کرده و باعث پیشگیری از ریزش مواد مذاب در حین جوشکاری شود.

    گاز آرگون

    نکته مهم در مورد گاز آرگون این است که معمولا از این گاز در ترکیب با دی اکسید کربن، اکسیژن یا نیتروژن برای جوشکاری آهن آلات استفاده می شود. این کار می تواند امکان ایجاد قوس الکتریکی با نفوذ عمیق در بین دو قطعه آهنی را فراهم کند.

    گاز CO2

    گاز دی اکسید کربن به دلیل مزایای منحصر به فرد خود کاربرد زیادی در جوشکاری دارد. برای همین است که بسیاری از افراد جوشکاری CO2 را ترجیح می دهند.

    از جمله این مزایا عبارت هستند از:

    نفوذ عمیق جوشکاری با CO2

    سرعت جوشکاری بالا

    خواص مکانیکی و اتصال مطلوب قطعات آهنی

    جوشکاری در صنعت ساختمان چه کاربردهایی دارد؟

    اهمیت جوشکاری برای صنعت ساختمان بر کسی پوشیده نیست. از جمله مهم ترین کاربردهایی که نیاز به جوشکار ماهر در صنعت ساختمان است به موارد زیر می توان اشاره کرد:

    جوشکاری اسکلت ساختمان

    سازه های فلزی برای ساختمان های یک یا چند طبقه یا برای ساخت برج های مسکونی و تجاری با استفاده از جوشکاری قطعات فلزی ایجاد می شوند. برای همین بخش مهمی از تقاضا برای خدمات جوشکاری مربوط به این بخش است.

    جوشکاری چیست؟ | مراحل و نکات ایمنی جوشکاری

    نصب شیروانی

    انواع شیروانی دارای کاربردهای خاص خود در منازل ویلایی، ساختمان ها، انبارها و سوله ها یا واحدهای تولیدی هستند. در هر یک از این کاربردها نیاز به جوشکاری قطعات فلزی برای ساخت سازه فلزی و یا نصب تیرآهن خواهد بود. علاوه بر این لازم است ورق ایرانیت یا ورق مناسب برای جوشکاری سقف شیروانی انتخاب شود. لازم به ذکر است خوشبختانه افراد حرفه ای متعددی هستند که با چند سال سابقه در نصب شیروانی امکان ارائه این خدمات به شهروندان در تهران و کرج را دارند.

    ساخت درب و پنجره فلزی

    انواع درب و پنجره برای انواع ساختمان ها با ابعاد و مدل های مختلف ساخته می شوند که به طور حتم برای تکمیل عملیات ساخت آن ها نیاز به برش و جوشکاری قطعات فلزی می باشد. لازم است توجه داشته باشید که ساخت پنجره ها و درب های اهنی با آلومینیومی از نظر جوشکاری تفاوت های مهمی دارد.

    خرده کاری جوشکاری و تعمیر درب و پنجره

    خدمات خرده کاری جوشکاری مانند تعمیر درب و پنجره های زنگ زده یا شکسته از جمله خدماتی هستند که نیاز به جوشکاری سیار در محل کار یا زندگی شهروندان محترم دارند.

    سایر کاربردهای مهم که نیاز به جوشکاری دارند

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=306670

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم