• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
0

جمع ریسک‌پذیران و ریسک‌گریزان در یک صندوق

  • کد خبر : 267273
  • 22 آذر 1400 - 8:05
جمع ریسک‌پذیران و ریسک‌گریزان در یک صندوق

جمع ریسک‌پذیران و ریسک‌گریزان در یک صندوق از آنجا که کمبود منابع در شرایط ریزشی بازار را دچار پنیک می‌کند، وجود صندوق‎‌های اهرمی کمک می‌کند تا بازار در شرایط نامتعادل، سریعتر به ثبات برسد و بازار از حالت یک طرفه خارج شود. مدیرعامل گروه مالی کاریزما در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) […]

  • جمع ریسک‌پذیران و ریسک‌گریزان در یک صندوق

    از آنجا که کمبود منابع در شرایط ریزشی بازار را دچار پنیک می‌کند، وجود صندوق‎‌های اهرمی کمک می‌کند تا بازار در شرایط نامتعادل، سریعتر به ثبات برسد و بازار از حالت یک طرفه خارج شود.

    مدیرعامل گروه مالی کاریزما در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) با بیان مطلب بالا گفت: ایده ایجاد صندوق های اهرمی در مقطعی شکل گرفت که بازار در سال گذشته با تلاطم های زیادی همراه شده بود. براساس آن بسیاری از سرمایه گذاران ریسک تغییرات نرخ ارز را نمی‌توانستند بپذیرند؛ این در شرایطی بود که این دسته از سرمایه گذاران منابعی داشتند که می توانستند وارد بازار کرده و در اختیار کسانی قرار دهند که می توانند در همان شرایط ریسک نوسان موجود را قبول کنند. موضوعی که به فراهم شدن حجم نقدینگی مورد نیاز بازار منجر می شد.

    علی تیموری شندی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی، دو نوع واحد (یونیت) دارد. بخشی از این واحدها ایکوئیتی هستند که عملکردی برای کاهش ریسک تغییرات بازار دارند و بخش دیگر واحدهای بادرآمد ثابت هستند که ریسک تغییرات را برخلاف واحد دیگر بر می‌تابند. لازم به ذکر است که نرخ بازده واحدهای اخیر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

    وی ادامه داد: براین اساس، صندوق اهرمی با چنین رویکردی طراحی و با مساعدت‌های سازمان بورس، فرآیند امیدنامه و اساسنامه و قوانین و مقررات آن طی تا این که خوشبختانه سال جاری شرایط برای تاسیس این نوع صندوق فراهم شد.

    مزایای صندوق اهرمی

    تیموری شندی گفت: مزیت صندوق های اهرمی برای افراد ریسک‌پذیر به خصوص در بخش ایکوئیتی آن است. به این ترتیب که افراد با قابلیت ریسک‌پذیری می‌توانند در این مسیر از اهرم قوی‌تری استفاده کنند. در عین حال افرادی که نمی‌توانند ریسک بپذیرند، با سرمایه گذاری در واحدهای بادرآمد ثابت می‌توانند به خرید واحدها بپردازند.

    این صندوق به دلیل ماهیت اهرمی که دارد کمک می‌کند تا ناتعادلی هایی که گهگاه در بازار ایجاد می‌شود، به طرز بهتری مدیریت شوند.

    مدیرعامل گروه مالی کاریزما با اشاره به خاصیت اهرمی بودن این صندوق، تصریح کرد: خاصیت اهرمی بودن این صندوق کمک می‌کند تا بازار در شرایطی که با رشد زیادی روبه‌رو است، صندوق اهرم خود را پایین آورده تا بتواند به عرضه بپردازد.همچنین، در مواقعی که بازار وضعیت خوبی دارد و برخی سرمایه گذاران تمایل دارند با وجود منابع کم، وام گرفته و در بازار سرمایه گذاری کنند، این منابع در اختیارشان قرار بگیرد. این عملکرد در نهایت، حجم تقاضا در بازارهای رکودی را می تواند به نحو مناسب‌تری تقویت کند.

    به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، صندوق اهرمی نسبت به بقیه صندوق ها و به واسطه خاصیت اهرمی که دارد، در بخش ایکوئیتی در بازارهای با روند صعودی، سرعت رشد بیشتری خواهد داشت و در مقابل در شرایط ریزشی در این قسمت با افت بیشتری نیز همراه خواهد بود.

    وی با اشاره به دیگر مزایای این صندوق، گفت: افرادی که به دنبال کسب درآمد ثابت هستند همانطور که اشاره شد، می توانند در بخش بادرآمد ثابت این صندوق در بازه ۲۰ تا ۲۵ درصد سود کسب کنند که این میزان نسبت به سایر صندوق‌ها با مزیت بیشتری همراه است.

    رشد دانش مالی در گرو توسعه ابزارها

    وی تأکید کرد: معتقدم این صندوق سبب خواهد شد تا دانش مالی به خصوص دانش مدیریت ریسک در بازارسرمایه رشد بیشتری داشته باشد؛ زیرا مدل های پیچیده ای که برای مدیریت ریسک این صندوق ها لازم است تا طراحی و اجرا شود، گامی رو به جلو است تا بتوانیم ابزاری جدید به بازار بیفزاییم؛ همانطور که ایجاد صندوق های جدید طی سال های گذشت نیز چنین امکانی را در بازارسرمایه ایجاد کرد.

    *خبرنگار: لیلی شهیر

    این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است؛ اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=267273

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم