• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
0

جزئیات جدید عرضه شمش طلا در مرکز مبادله؛ تصمیمات بانک مرکزی و تغییر مسیر معاملات چرا؟

  • کد خبر : 340741
  • 20 دی 1402 - 0:06
جزئیات جدید عرضه شمش طلا در مرکز مبادله؛ تصمیمات بانک مرکزی و تغییر مسیر معاملات چرا؟

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران اظهار کرد که با توجه به ضوابط جدید اعلام شده توسط بانک مرکزی، برای تأمین ارز جهت واردات طلا از محل ارز حاصل از صادرات، لازم است که با بانک مرکزی در خصوص روش‌ها و محدودیت‌های مرتبط با فروش شمش طلا به توافق برسند. این تدابیر جدید با […]

  • مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران اظهار کرد که با توجه به ضوابط جدید اعلام شده توسط بانک مرکزی، برای تأمین ارز جهت واردات طلا از محل ارز حاصل از صادرات، لازم است که با بانک مرکزی در خصوص روش‌ها و محدودیت‌های مرتبط با فروش شمش طلا به توافق برسند. این تدابیر جدید با هدف نظارت دقیق‌تر بر فرآیند عرضه و فروش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا ایران به اجرا گذاشته شده‌اند.

    ابلاغیه اخیر بانک مرکزی درباره محدودیت‌ها و شفافیت در عرضه و فروش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا ایران، به دلیل اقدامات برخی صادرکنندگان برای اطمینان از ایفای تعهدات ارزی در زمینه واردات طلا، انتشار یافته است. برخی از صادرکنندگان به دلیل تلاش برای اجتناب از رفع تعهدات ارزی خود، اقدام به واردات و اجاره شمش طلا می‌کردند. به علت این موضوع، بانک مرکزی محدودیت‌هایی بر فروش شمش طلا اعمال کرده و شرط عرضه آن در مرکز مبادله ارز و طلا را اعلام کرده است. آمار گمرک نشان می‌دهد که واردات 19 تن شمش طلا در 9 ماه اخیر، به عنوان یکی از مهمترین اقلام وارداتی کشور افزایش یافته است، در حالی که در دوره مشابه سال گذشته این میزان نزدیک به صفر بوده است.

    طبق اطلاعات منتشر شده، در ماه آذر امسال حدود 6 تن طلا به کشور وارد شده و توسط گمرک ترخیص شده است. به نظر می‌رسد که میزان واردات طلا در این مدت از یک میلیارد و دویست میلیون دلار گذر کرده است. از سوی دیگر، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده که در صورتی که تأییدیه تحویل مرتبط با عرضه طلا از مرکز مبادله ارز و طلا ایران ارائه نشود، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به شکایت از واردکننده می‌شوند و این مسئله به عنوان عدم ایفای تعهد ارزی اعلام می‌شود. علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در خصوص این مسائل توضیحاتی ارائه کرده و اظهار کرده است که دستورالعمل این کار تا حدودی تدوین شده و در زمان آینده، سیاست‌ها و شرایط آن به صورت کامل اعلام خواهد شد.

    مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در توضیحاتی با تأکید بر اینکه قیمت عرضه طلا در مرکز مبادله بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و نگرانی در این رابطه وجود ندارد، اظهار کرد که خریداران اولویت طلا، تولیدکنندگان در صنف طلای جواهر هستند. او اعلام کرد که در تهران حدود 1200 تولیدکننده طلا و جواهر وجود دارد و اگر شهرستان‌ها را نیز در نظر بگیریم، این تعداد به چند هزار می‌رسد.

    در مورد ابلاغ بخشنامه اخیر بانک مرکزی، سعیدی توضیح داد که این اقدام به منظور جلوگیری از ورود و خروج مکرر طلا از کشور انجام شده است. او تأکید کرد که مرکز مبادله در بازار ارز مداخله نمی‌کند و وظیفه مداخله با بانک مرکزی است، اما ابزارهای لازم برای این مقصود در دسترس است.

    در پاسخ به سؤال درباره تکلیف افراد نیازمند به نقدینگی در شرایط فعلی، سعیدی اظهار کرد که درخواست‌های افراد دارای طلا که به صورت کتبی مراجعه کرده‌اند، پاسخ داده شده و این کار با همکاری بانک کارگشایی انجام می‌شود. او همچنین افزود که عرضه طلا در مرکز مبادله با توجه به برد جغرافیایی بانک کارگشایی انجام خواهد شد و پس از صحت‌سنجی توسط این بانک، سایر مراحل اجرایی آن انجام می‌شود. در کل، این اقدام می‌تواند به نظام بازار طلای کشور کمک کرده و از نوسانات غیرضروری جلوگیری کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=340741

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم