• امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
0

توجه ویژه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها

  • کد خبر : 345541
  • 29 خرداد 1403 - 3:24
توجه ویژه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها

رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: هدف بانک صرفاً ارائه خدمت به مشتریان خرد نیست، بلکه بانک حمایت از کسب‌وکارها به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان را همواره مد نظر قرار داده‌ است. ابتدا تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان امکان وام‌دهی به این شرکت‌ها وجود داشت که سپس به ۷۵۰ میلیون تومان و اکنون به ۹۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه، پنل تخصصی بسترهای تأمین مالی در حمایت از نوآوری‌های مالی و اجتماعی یکی از بخش‌های رویداد مهر نو بود که به همت مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.
این پنل با حضور «مصطفی عبدلی» رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «سیدمحمد حسین سجادی نیری» مدیرعامل تکنوتجارت و رئیس هیأت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر، «سیدمهدی سادات حیاتشاهی» مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق و «علی عمیدی» مدیرعامل شرکت کارن‌کراد برگزار شد.
طرح‌های متنوع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای تأمین مالی شرکت‌های نوآور
در این پنل «مصطفی عبدلی» رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌..

  • رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: هدف بانک صرفاً ارائه خدمت به مشتریان خرد نیست، بلکه بانک حمایت از کسب‌وکارها به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان را همواره مد نظر قرار داده‌ است. ابتدا تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان امکان وام‌دهی به این شرکت‌ها وجود داشت که سپس به ۷۵۰ میلیون تومان و اکنون به ۹۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

    به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه، پنل تخصصی بسترهای تأمین مالی در حمایت از نوآوری‌های مالی و اجتماعی یکی از بخش‌های رویداد مهر نو بود که به همت مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.

    این پنل با حضور «مصطفی عبدلی» رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «سیدمحمد حسین سجادی نیری» مدیرعامل تکنوتجارت و رئیس هیأت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر، «سیدمهدی سادات حیاتشاهی» مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق و «علی عمیدی» مدیرعامل شرکت کارن‌کراد برگزار شد.

    طرح‌های متنوع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای تأمین مالی شرکت‌های نوآور

    در این پنل «مصطفی عبدلی» رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خصوص فعالیت‌های بانک و افزایش تسهیلات برای رفع چالش‌های کشور گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از سال ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرده و تا کنون رشد فوق‌العاده‌ای را در شاخص‌های مختلف تجربه کرده است.

    وی اظهار داشت: این بانک با بیش از ۵۰۰ شعبه در سطح کشور مشغول ارائه خدمات به متقاضیان است. اکنون بیش از ۱۷ میلیون مشتری دارد و رشد منابع ۷۴ درصدی را در سال گذشته تجربه کرده است. از نظر تراکنش‌ها رتبه پنجم شبکه بانکی کشور را کسب کرده و از نظر میزان منابع دهمین یا یازدهمین بانک کشور به شمار می‌رود.

    عبدلی گفت: توفیقات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران این فکر را تداعی کرد که عملکرد مثبت خود را تعمیم دهد و صرفاً به ارائه خدمت به مشتریان خرد نپردازد. در سال ۱۴۰۰ بانک‌های قرض‌الحسنه از بانک مرکزی مجوز ارائه خدمات به مشتریان حقوقی، کسب‌وکارهای خرد، SMEها و شرکت‌های دانش‌بنیان را درخواست کردند. خوشبختانه با موافقت بانک مرکزی، ارائه خدمت به مشتریان حقوقی آغاز شد.

    وی در همین رابطه افزود: بانک مرکزی نگرانی‌هایی از باب کنترل نقدینگی داشت و همچنین اینکه نسبت مطالبات بانک‌های قرض‌الحسنه چه تغییری می‌کند. بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که بانک‌های قرض‌الحسنه به بانک مرکزی ارسال کردند، بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ مجوز پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به اشخاص حقوقی را صادر کرد.

    رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: ابتدا تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان امکان وام‌دهی به شرکت‌ها وجود داشت که سپس به ۷۵۰ میلیون تومان رسید و اکنون به ۹۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

    عبدلی گفت: مشتریان شبکه بانکی یا نیازمند دریافت خدمات بانکی هستند یا منابع مازاد خود را نزد بانک‌ها می‌گذارند تا سود دریافت کنند یا اینکه می‌خواهند در قبال منابعی که نزد بانک دارند، امتیاز وام دریافت کنند. این در حالی است که تنها ۸۵ تا ۹۰ درصد منابع هر بانک، امکان تخصیص به‌عنوان تسهیلات را دارد.

    وی تصریح کرد: منابع بانک‌های قرض‌الحسنه اصطلاحاً تعهدی است و این بانک‌ها باید در قبال آن، تسهیلات پرداخت کنند. در نتیجه محدودیت‌های برای پرداخت تسهیلات به اشخاص حقوقی و کسب‌وکارها وجود دارد.

    رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خاطرنشان کرد: برخی از نهادها و سازمان‌ها در قبال حوزه نوآوری مسئولیت دارند. این نهادها می‌توانند بخشی از منابع خود را نزد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران قرار دهند تا بانک از محل آن به کسب‌وکارهای خرد و شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات پرداخت کرد.

    عبدلی اظهار داشت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طرح‌های اعتباری متنوعی دارد که می‌تواند در حوزه تأمین مالی به شرکت‌ها کمک کند. اعتبار در حساب جاری، یکی از این مدل‌هاست. طرح‌های حمایتی نیز یکی از مدل‌های هم‌افزایی منابع بانک با منابع شرکت‌هاست.

    وی گفت: نگرش ما صرفاً تأمین مالی نیست، بلکه تأمین مالی شرکت و رفع نیازهای مالی کارکنان آن نیز در دستور کار بانک بوده است. طرح مهریار بر این اساس طراحی شده تا با پرداخت حقوق کارکنان شرکت از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، امتیازاتی برای وام به آن‌ها تخصیص یابد.

    عبدلی با اشاره به طرح کالاکارت، بیان کرد: این طرح نیز با رویکرد افزایش فروش کالا و خدمات از سوی شرکت‌های مختلف و همچنین افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان ارائه شده است. خدمات حوزه سلامت، آموزش، گردشگری، بیمه و… از طریق این طرح قابل دریافت است.

    وی افزود: اصلاح اساسنامه بانک قرض‌الحسنه، امکان صدور ضامنت‌نامه و توسعه خدمات را برای آن‌ها فراهم کرد. این یعنی نگاه حاکمیتی به بانک‌های قرض‌الحسنه مثبت و حمایتی است.

    دورنمای سه سال آینده اکوسیستم استارت‌آپی

    «سیدمحمد حسین سجادی نیری» مدیرعامل تکنوتجارت و رئیس هیأت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز با بیان اینکه، دورنمای سه سال آینده اکوسیستم استارت‌آپی وابستگی جدی به اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و حضور CVCها(صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی) در این اکوسیستم دارد، گفت: به صورت عمومی در ایران و جهان با افول سرمایه‌گذاری مواجهیم و این از چالش‌های پس از کرونا است. حجم استارت‌آپ‌هایی که بعد از کرونا سقوط کرده و شکست خورده‌اند، زیاد شده است. این موضوع مربوط به ایران نیست و حتی در اروپا و آمریکای شمالی نیز به همین منوال است.
    وی افزود: به اعتقاد من قانون جهش تولید دانش‌بنیان اتفاقاتی خوبی را در این زمینه رقم می‌زند و تا کنون حدود ۱۹ CVC شکل گرفته‌اند که تا امروز ۹ واحد از آن‌ها به شکل جدی کار خود را آغاز کرده‌اند. بخشی از مالیات آن‌ها در کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری می‌شود و من فکر می‌کنم به این شکل به رقم سرمایه‌گذاری‌های سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم.

    به گفته سجادی بهترین روش برای افزایش نوآوری، سرمایه‌گذاری خطرپذیر است و اگر دولت می‌خواهد وارد حوزه سرمایه‌گذاری شود، باید به مثابه شریک خاموش عمل کند تا دچار اشتباهات گذشته نشویم. یک دوره ۱۱۰ شتاب‌دهنده داشتیم، اما اکنون شرایط تغییر کرده است. سرمایه‌گذارها می‌خواهند وارد کسب‌وکاری شوند که از دره مرگ عبور کرده باشد. باید اکوسیستم را از رشد کاریکاتوری خارج کنیم.

    وی بیان کرد: من به آینده خوش‌بینم و معتقدم دورنمای ۳ سال آینده به اجرای قانون جهش دانش‌بنیان و حضور CVCها بستگی دارد. اینکه ما بتوانیم بخشی از اعتبار مالیاتی شرکت‌های بزرگ را تبدیل به دارایی و سهام در استارت‌آپ‌ها کنیم، اتفاقی نوآورانه است و می‌تواند مانند موتور پیشران اقتصاد عمل کند.

    ضرورت نوآوری اجتماعی

    «سیدمهدی سادات حیاتشاهی» مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق با بیان اینکه با توجه به ظرفیت اجتماعی و مختصات جامعه ایرانی، حوزه نوآوری اجتماعی می‌تواند در جامعه ایران پررنگ‌تر شود، گفت: با این حال، نبود ابزارهای کافی و فناورانه باعث شده تا کنون در این باره توفیق زیادی نداشته باشیم.

    وی اظهار داشت: البته فرهنگ‌سازی‌های خوبی در این راستا شکل گرفته و تنوع در سرمایه‌گذاری‌ها نشان از اهمیت این موضوع است. حضور ۷۰ صندوق پژوهش فناوری و روش‌های جدید سرمایه‌گذاری نیز در نوع خود از نگاه مثبت دولت و حاکمیت در این باره خبر می‌دهد.

    «علی عمیدی» مدیرعامل کارن‌کراد نیز حوزه تأمین مالی جمعی را یکی از ارکان مهم در سرمایه‌گذاری دانست و به رشد ۵ برابری کراد فاندینگ اشاره کرد و توضیح داد: همچنان بانک‌ها معتمدترین نهاد نزد مردم ایران هستند و از زمانی که یک بانک سهامدار کارن‌کراد شد، رشد ما شتاب ویژه‌ای پیدا کرد.

    وی گفت: از سوی دیگر صداوسیما و VODها مورد اعتماد مردم هستند و ما به همین خاطر برنامه‌ای را در یکی از پلتفرم‌ها منتشر کرده‌ایم تا بتوانیم فرهنگ سرمایه‌گذاری و تأمین مالی جمعی را در ایران بیش از پیش ترویج کنیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=345541

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    اپلیکیشن تاپ بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تایید چک تتر تسهیلات بانکی تپسی خدمات ثبت شرکت درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش سامانه صیاد ساپورت های تاسیسات سینی کابل فروش اختراع ثبت نشده قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هزینه ثبت اختراع هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال چک صیادی کسب و کار کوروش جم