• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

تفاوت قیمت تتر با قیمت دلار چقدر است؟

  • کد خبر : 304555
  • 28 تیر 1401 - 10:44
تفاوت قیمت تتر با قیمت دلار چقدر است؟

فهرست محتوا اگر قصد خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال را داشته و یا در این حوزه فعالیت کرده باشید، حتماً نام تتر برای شما نا آشنا نیست. اکثر افراد برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ابتدا ارزهای فیات خود را به تتر تبدیل کرده و سپس از آن برای معاملات خود استفاده می‌کنند. […]

فهرست محتوا

  • اگر قصد خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال را داشته و یا در این حوزه فعالیت کرده باشید، حتماً نام تتر برای شما نا آشنا نیست. اکثر افراد برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ابتدا ارزهای فیات خود را به تتر تبدیل کرده و سپس از آن برای معاملات خود استفاده می‌کنند. اما تتر چقدر قابل اطمینان است؟ آیا داشتن تتر، مثل داشتن دلار است؟ آیا واقعاً نوسانی ندارد؟ در این مقاله به بررسی بیشتر تتر و پاسخ به این سؤالات می‌پردازیم.

    تتر چیست؟

    تتر (Tether) که آن را با USTD نشان می‌دهند، یک ارز دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین (Stablecoin) است. یعنی همانند سایر ارزهای دیجیتال نام آشنا از قبیل بیت کوین، دوج کوین و یا اتر، یک ارز دیجیتال بوده با این تفاوت که نوسانات شدید قیمتی را تجربه نکرده و قیمت آن تقریباً ثابت است. هر استیبل کوین، یک پشتوانه دارد. این پشتوانه می‌تواند از جنس کالا یا دارایی باشد، در مورد تتر پشتوانه آن دلار آمریکاست. به عبارتی، تتر با دلار آمریکا نسبت 1 به 1 داشته و هر تتر معادل با یک دلار آمریکاست. هرچند تتر نیز نوسانات کوچکی را تجربه کرده و بعضی از اوقات دقیقاً معادل با یک دلار امریکا نیست، اما این نوسانات، باعث تغییر قیمت نجومی در این توکن نمی‌شود. همچنین با توجه به اطلاعات وبلاگ سایت والکس، تتر به عنوان اولین استیبل کوین از نظر ارزش بازار شناخته شده و پس بیت کوین و اتریوم، سومین رمزارز از نظر ارزش بازار در بین تمام رمزارزها است. اغلب معامله‌گران با اهداف گوناگونی تتر را خریداری می‌کنند که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

    کاربرد تتر

    از آنجایی که ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم نوسانات شدید قیمتی را در طول روز تجربه می‌کنند، امکان استفاده از آن‌ها به عنوان ابزاری برای تبادلات مالی روزانه، پرداخت‌ها و نیز تنظیم وجوه مورد توافق در قراردادها وجود نداشت. از همین روی ایده ارائه استیبل کوین‌ها ایجاد و اولین استیبل کوین در سال 2015 توسط شرکت سازنده تتر به بازار ارائه شد. همچنین نواقصی از نظر فنی در سایر ارزها وجود داشت که تتر سعی بر برطرف کردن آن‌ها نمود. به عنوان مثال در مورد بیت کوین، سرعت انجام تراکنش‌ها پایین بوده و صرفاً توانایی انجام 7 تراکنش در هر ثانیه وجود دارد. تتر این مشکل را نیز حل کرده و از سرعت بالایی برخوردار است. با استفاده از تتر، تریدرها می‌توانند از نوسانات شدید بازار کریپتو در امان بوده و در بازارهای نزولی، از ضررهای سنگین در امان باشند. همچنین سایر افراد برای انتقال بین‌المللی پول، می‌توانند به‌راحتی از آن به عنوان جایگزینی برای دلار استفاده کنند.

    تفاوت قیمت تتر با قیمت دلار چقدر است؟

    نوسانات قیمتی تتر

    همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، تتر یک ارز با ثبات است. اما این امر به معنی نیست که اصلاً نوسان نمی‌کند، بلکه صرفاً نوسانات بسیار کمی را در طول زمان تجربه می‌کند. به عنوان مثال در طول سال 2021 و بر اساس نمودار ماهانه، بالاترین قیمت تتر به 1.003 دلار و پایین‌ترین قیمت آن، 0.994 دلار بوده است. اختلافی که شاید بتوان از آن چشم‌پوشی کرده و نمره قبولی به ثبات قیمتی این ارز داد.

    شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا نوسان عمده‌ای در این ارز وجود داشته است؟ همان‌طور که در وب‌سایت والکس گفته شده، در آوریل 2017، تتر تا محدوده 0.9244 دلار سقوط کرده که با واکنش شدید منتقدان مواجه شده و این سؤال را ایجاد کرد که واقعاً تا چه حدی این ارز قابل اطمینان است؟ همچنین در سال 2020 و پس از فشار فروشی که در پنجشنبه سیاه ایجاد شد و بیت کوین تا محدوده 4000 دلاری سقوط کرد، تتر به بالاترین سطح، یعنی عددی معادل با 1.12 دلار رسید که علت آن فشار بالای فروش در آن روزها بود.

    شرکت تتر ادعا می‌کند که به ازای هر توکن تتر، یک دلار پشتوانه در بانک وجود دارد. اما همان‌طور که در وب‌سایت والکس آمده در آوریل سال 2019 و پس از متهم شدن شرکت مادر آن به پنهان کاری ضرر 850 میلیون دلاری توسط دادستانی نیویورک، این شرکت رسماً اعتراف کرد که تنها 74 درصد از توکن‌ها دارای پشتوانه دلاری نقدی بوده و مابقی، توسط سایر دارایی‌ها از جمله اوراق پشتیبانی می‌شوند. این اتفاق، ضربه شدیدی به اعتبار این شرکت و ارز وارد کرده و برای معامله‌گران، سؤال‌های زیادی در خصوص شفافیت، اطمینان پذیری و تناظر یک به یک دلار و تتر ایجاد کرد.

    حال ممکن است به این فکر کنید که شرکت چه طور این تناظر قیمتی را حفظ می‌کند؟ تتر برخلاف بسیاری از ارزهای دیگر قابل استخراج نبوده و عرضه آن نیز نامحدود و متمرکز است. به این معنی که شرکت هنگ کنگی سازنده آن، می‌تواند به شکل نامحدود توکن تتر تولید کند. در شرایطی که شما با ارز فیات خود، تتر می‌خرید، شرکت با قرار دادن دلار به عنوان پشتوانه، یک توکن صادر می‌کند و زمانی که توکن را برای دریافت ارز فیات می‌فروشید، آن توکن را باطل می‌کند. در واقع در زمان‌هایی که فشار خرید وجود دارد با صدور و در زمان‌هایی که فشار فروش وجود دارد با ابطال توکن‌ها، شرکت ارائه‌دهنده آن به مدیریت عرضه و تقاضا و قیمت در طولانی مدت می‌پردازد.

    بعد از آشنایی با تتر، ممکن است این سؤال برایتان پیش آمده باشد که آیا تتر قانونی است؟ از آنجایی که هنوز قانونی در خصوص استفاده از رمز ارزها در ایران وجود ندارد و خرید و فروش و استفاده از تتر منع قانونی نداشته و با عضویت در صرافی‌های مجاز و معتبری مثل والکس، امکان خرید و فروش این رمز ارز به‌راحتی وجود دارد.

     

    نتیجه گیری

    تتر اولین و شناخته شده‌ترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال حساب می‌شود که همین امر، حاکی از محبوبیت بالای آن بین تریدرها است. این ارز نوسانات جزئی را تجربه کرده اما به نظر می‌رسید بتوان آن را معادل خوبی برای دلار در نظر گرفت. بااین‌حال، آینده این رمز ارز نیز مثل همه ارزهای دیگر، با گذشت زمان مشخص خواهد شد و بهتر است در کنار این ارز، پرتفویی برای سرمایه گذاری داشته باشید.

    منبع : خبرآنلاین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=304555

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم