• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

تفاوت‌های شبکه اتریوم و کاردانو

  • کد خبر : 307919
  • 21 آبان 1401 - 22:51
تفاوت‌های شبکه اتریوم و کاردانو

فهرست محتوا دنیای ارزهای دیجیتال، هر روز با اخبار جدیدی ما را شگفت زده می‌کند. این تعدد به‌روزرسانی‌ها و نوآوری‌ها از آن جهت است که فعالان این حوزه به صورت مداوم به دنبال بهبود پروژه‌ها هستند و می‌خواهند با استفاده از زیرساخت‌های موجود، بهترین امکانات و بیشترین سودها را محقق کنند. یکی از رقابت‌های سرسختانه‌ای […]

فهرست محتوا

  • دنیای ارزهای دیجیتال، هر روز با اخبار جدیدی ما را شگفت زده می‌کند. این تعدد به‌روزرسانی‌ها و نوآوری‌ها از آن جهت است که فعالان این حوزه به صورت مداوم به دنبال بهبود پروژه‌ها هستند و می‌خواهند با استفاده از زیرساخت‌های موجود، بهترین امکانات و بیشترین سودها را محقق کنند.

    یکی از رقابت‌های سرسختانه‌ای که تاکنون بازار کریپتو به خود دیده است، رقابت کاردانو و اتریوم است. تا آنجا که برخی، کاردانو را قاتل اتریوم می‌نامند. در این مقاله قصد داریم با معرفی هر یک از شبکه‌های اتریوم و کاردانو، به مقایسه آنها بپردازیم و وجوه تمایز و تشابه آنها را نمایان کنیم؛ با ما همراه باشید.

    با شبکه ارز دیجیتال اتریوم آشنا شوید!

    شبکه بلاک چین اتریوم (Etherem) در سال 2015 به دست ویتالیک بوترین ساخته شد و پس از گذشت مدت کوتاهی به یکی از قطب‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال مبدل شد. توکن بومی شبکه اتریوم، اتر است که به علامت اختصاری ETH نشان داده می‌شود. ETH در حال حاضر به عنوان دومین ارز دیجیتال محبوب و باارزش، بعد از بیت کوین، در بازار شناخته می‌شود. اتریوم در واقع بزرگ‌ترین رقیب بیت کوین به شمار می‌رود.

    اتریوم یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز و عمومی است. از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به متن باز بودن (Opern Source) و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند اشاره کرد. خرید اتریوم به عنوان یکی از پرطرف‌دارترین راه‌های سرمایه گذاری در بازار کریپتو شناخته می‌شود.

    اما مهم‌ترین ویژگی اتریوم که ویتالیک بوترین پیش از راه اندازی بلاک چین Ethereum آن را به شبکه بیت کوین پیشنهاد داده بود و بر ضرورتش تأکید داشت، همان ویژگی غیرمتمرکز بودن بود. نکته جالب توجه این است که علاوه بر اتریوم، پروژه کاردانو نیز از این ویژگی غیرمتمرکز بودن برخوردار است و همین موضوع ما را بر آن داشته تا به مقایسه دو پروژه اتریوم و کاردانو و شبکه‌های بلاک چین آنها بپردازیم.

    پروژه ارز دیجیتال کاردانو

    پروژه ارز دیجیتال کاردانو (Cardano) در سال 2017، یعنی 2 سال بعد از شروع به کار اتریوم راه اندازی شد و توکن بومی پروژه کاردانو با علامت اختصاری ADA نشان داده می‌شود. با یک مقایسه دقیق بین اتریوم و کاردانو، ممکن است به این نتیجه برسیم که کاردانو دقیقاً یک نسخه شبیه‌سازی‌شده از اتریوم است. این مشابهت هم در ساختار و هم در عملکرد این دو شبکه وجود دارد.

    علت نام‌گذاری کاردانو، داستان جالبی دارد. نام پروژه (Cardano) به افتخار یک ریاضی‌دان ایتالیایی به نام جرمی کاردانو و نام توکن بومی این شبکه نیز به افتخار یک ریاضی‌دان بریتانیایی به نام ایدا لاولیس انتخاب شده است. محققان بازار کریپتوکارنسی معتقدند خرید کاردانو یک سرمایه گذاری موفق است و یکی از دلایل آنها نیز پیشرفت‌هایی است که پروژه کاردانو تجربه کرده است. یکی از این پیشرفت‌ها مربوط به اواخر سال 2021 است. از آن زمان امکان تغییر شبکه کاردانو به بایننس چین (BEP2) فراهم شده است. این بدان معناست که ارز دیجیتال ADA از آن زمان قابل انتقال به شبکه بایننس چین نیز هست.

    3 تجربه اتریوم که کاردانو از آنها درس گرفت!

    • معماری متفاوت شبکه

    یکی از تفاوت‌های شبکه بلاک چین اتریوم و کاردانو در این است که کاردانو شبکه‌ای 2 لایه است. لایه اول این شبکه که CSL نامیده می‌شود، برای حل و فصل عملیات و انتقال ADA استفاده می‌شود. لایه دوم که CCL نام دارد، در واقع لایه محاسباتی این شبکه است. این لایه با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را برای توسعه  دهندگان فراهم می‌کند. این لایه دوم، بیشتر از لایه اول مشابه ساختار اتریوم است.

    در شبکه بلاک چین اتریوم، تمام عملیات بر روی یک لایه انجام می‌شوند. به این دلیل در صورتی که اتریوم بخواهد در هریک از عملیاتش تغییری ایجاد کند، باید یک آپدیت کلی ارائه دهد؛ اما کاردانو می‌تواند در هرکدام از لایه‌ها که می‌خواهد تغییر ایجاد کند بدون اینکه لایه دیگر دستخوش تغییر شود.

    • الگوریتم اثبات سهام (PoS)

    پیش از اینکه اتریوم عملیات مرج را به پایان برساند، از الگوریتم اجماع اثبات کار PoW استفاده می‌کرد. این در حالی است که کاردانو، از آغاز از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کرد. الگوریتم اثبات سهام سرعت بالاتری به شبکه می‌بخشد و به این دلیل که انرژی کمتری مصرف می‌کند، ضرر خیلی کمتری برای محیط زیست دارد.

    • پژوهش گسترده و تحلیل اعتبارسنجی

    یکی دیگر از برگ برنده‌های پروژه‌های کاردانو در نسبت با اتریوم، یک روتین دقیق در شبکه کاردانو است. بر اساس این روتین، تیم توسعه دهنده این پروژه پیش از انتشار هر به‌روزرسانی، یک فرایند پژوهشی در زمینه آن به‌روزرسانی به انجام می‌رسانند. به علاوه، تیم این پروژه به صورت مداوم به بررسی مقالات دانشمندان حوزه کامپیوتر و کریپتوکارنسی می‌پردازند و در زمینه انتشار آنها مشارکت می‌کنند.

    تفاوت‌های شبکه اتریوم و کاردانو

    کاردانو، در پی حل مشکلات اتریوم

    همان‌طور که پیش از این گفتیم، اتریوم پروژه‌ای آن‌چنان موفق بوده که به‌جرئت می‌توان گفت بعد از خرید بیت کوین، خرید اتریوم به عنوان بزرگ‌ترین ترندهای دائمی در بازار کریپتو است. اما با رشد زیرساخت‌های اتریوم، مشکلاتی مانند افزایش هزینه و ازدحام بالای کاربران این شبکه را درگیر کرده است. با مقایسه کاردانو و اتریوم، درمی بابیم که کاردانو، قصد دارد در مسیر رقابت با اتریوم، برخی از مشکلات بلاک چین اتریوم را در بلاک چین خود حل کند. در ادامه به معرفی 3 تا از مهم‌ترین این مشکلات پرداخته‌ایم؛

    • مقیاس پذیری
    • توانایی همکاری با دیگر شبکه‌های بلاک چین
    • تلاش برای بهبود مداوم و ایجاد فرصت‌های مفید برای توسعه دهندگان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=307919

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم