• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

“تغییر در قوانین مبادلات طلا با دستور بانک مرکزی: جلوگیری از افزایش قیمت‌ها با صدور بخشنامه جدید”

  • کد خبر : 340947
  • 25 دی 1402 - 12:24
“تغییر در قوانین مبادلات طلا با دستور بانک مرکزی: جلوگیری از افزایش قیمت‌ها با صدور بخشنامه جدید”

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرده است که از این پس، اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منجر به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و سایر موارد شود، تنها با دریافت مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود. به گزارش روابط عمومی بانک […]

  • بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرده است که از این پس، اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منجر به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و سایر موارد شود، تنها با دریافت مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.

    به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک با صدور بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری خطاب به شبکه بانکی اعلام کرده است که از این پس، اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و سایر موارد شود، تنها با دریافت مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.

    بانک مرکزی در بخشنامه‌اش با تأکید بر این نکته که مؤسسات اعتباری مجازند وفق بند (۷‌-۳) مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی مصوب جلسه مورخ ۲۷‌/۱۰‌/۱۳۹۰ شورای محترم پول و اعتبار، اقدام به «قبول و نگاهداری اشیاء گرانبها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان» نمایند، از برخی مؤسسات اعتباری که به تازگی در لوای ارایه خدمات دریافت و نگهداری اشیاء گرانبهای اشخاص، به اخذ مسکوکات طلا و شمش طلا از مشتریان مبادرت نموده و با صدور تأییدیه، موجبات صدور گواهی برای شخص امانت دهنده را فراهم می‌آورند، هشدار داده است. این اقدامات ممکن است منجر به ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیر واقعی شده و از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید نماید و از سوی دیگر، منجر به تضییع حقوق و منافع عامه شود.

    بنابراین، بانک مرکزی تصمیم به تنظیم مقررات مرتبط و الزام مؤسسات اعتباری به دریافت مجوز از بانک مرکزی برای انجام چنین عملیاتی نموده است. همچنین این بانک به تمامی واحد‌های ذیربط این بخشنامه را اعلام کرده و تاکید کرده است که هر گونه طرحی که در حال اجراست، متوقف شود و اقدام به استرداد تمامی مسکوکات و شمش‌های طلای اخذ شده گردد. این تدابیر با هدف جلوگیری از ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها و همچنین حفظ حقوق و منافع عمومی اتخاذ شده است.

    از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، هرگونه اقدام در خصوص اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت، که منجر به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و موارد مشابه گردد، تنها با اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است. این بخشنامه براساس اختیارات مقرر در قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور جلوگیری از ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیر واقعی صادر شده است. بر اساس این بخشنامه، مؤسسات اعتباری مجازند تنها پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی به اجاره صندوق امانات بپردازند و مسکوکات طلا را از اشخاص ولو اخذ نکنند.

    بانک مرکزی تصمیم به تنظیم مقررات مرتبط و الزام مؤسسات اعتباری به دریافت مجوز از بانک مرکزی برای انجام چنین عملیاتی نموده است. این تدابیر با هدف جلوگیری از ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها و همچنین حفظ حقوق و منافع عمومی اتخاذ شده است. همچنین، تاکید بر استرداد سریع تمامی مسکوکات و شمش‌های طلای اخذ شده از اشخاص ولو در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گرفته است.

    این تدابیر با هدف ایجاد نظم در بازار و جلوگیری از مشکلات احتمالی در حوزه مبادلات طلا انجام شده و از طریق سازوکار مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تدابیر خاصی در این زمینه اتخاذ خواهد شد. این برنامه‌ها و تدابیر اجرایی با همکاری و نظارت دقیق بر واحدهای ذیربط اداره می‌شوند تا به بهترین نحو ممکن اجرا گردند و مفیدی برای حفظ استقرار بازار باشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=340947

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم